Sammenheng mellom pris og "high-end"?

A

Akle

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Uten å ta stilling til tema i tråden, men påstander som denne gjør det for meg smått umulig å ta det seriøst. En oktav lavere i bassen? Mener du virkelig det? Da må den ene av de være spektakulært feilkonstruert eller noe riv ruskende galt med. Eller mener du at den hadde "mer bass"?
Problemet er ikke hvorvidt du tar det seriøst eller ikke, men heller at du tar det bokstavelig.

Mener ikke at den dyrere spilleren overfokuserte på det nedre partiet men at den billigere manglet litt fokus nedover i registeret. Ble rett og slett unyansert i forhold.

Den dyrere cd spilleren har gitt så gode målinger som noe annet på stereophile, så glem å insinuere at det kommer av en ulinjær high-end lyte. Er forøvrig ikke high-end spillere jeg refererer til.

Hei.

Var det bedre?
 
O

om.s

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Jeg tror, og mener det hele er mer ett spm om egenskaper/kvaliteter enn pris....

Støtter meg litt til nevnte definisjon:

What is High End?...

"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.
High End audio products constitute a unique subset of music-reproduction that bear little similarity to the "stereo systems" sold in department stores.

High -end products are designed by ear, built by hand, and exist for one reason; to enhance the experience of music listening.

A common misperception among the the hi-fi consuming public is that high-end audio means high-priced audio. In mass market mind, high end audio is nothing more than elaborate stereo equipement with fancy features and price tags aimed millionaires.

Finally, the goal of high end audio is to make the equipement "disappear", when that happens, we know that we reached the highest state of communication between musician and listener. High End audio isnt about equipement; its about music...

Sitat slutt.

Utdrag fra boken
"The complete guide to High End Audio" av Robert Harley
Editor-in-Chief of the absolute sound.

edit:

Mvh
 
A

Akle

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

i et gitt tilfelle ;)
Problemet kommer når en på bakgrunn av et gitt tilfelle lager en regel ut av det. Ice power saker er ikke nødvendigvis like gode forsterkere som de til 50k f.eks. Men jeg tviler ikke på at de i gitte tilfeller kan være det. Dette tross at jeg ikke mener at de utgjør en revolusjon innenfor gitte prisrammer.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end&a

Legger også merke til hvor sterke følelser som settes i sving, dersom noen kommer og påstår at et rimelig utstyr skal kunne gi bedre kvalitet enn et dyrere i et gitt tilfelle ;)
Som for eksempel når jeg nå påstår at Krix Equinox spiller et hav bedre enn de dobbelt så dyre Proac studio 110. ;) ;) ;)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Rom har så mye å si at det blir nesten irriterende. Glemmer aldri når jeg hørte jbl k2 sammen med noen motherføkkere fra mcintosh. Det låt så ubeskrivelig dårlig at jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte. I det tilfellet hadde overhodet ikke pris noe med high end lyd å gjøre ihvertfall. Andre ganger motsatt. Som når jeg hørte f.eks epos - creek hos lyric. Dette låt jo hinsides bra i forhold til pris. Eller som bobolav også har hørt, nemlig krix equinox. Ufattelig bra. Sammen med krix seismix3, helt rått.
Hifi blir man aldri klok på er jeg redd.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

 
Støtter meg litt til nevnte definisjon:  
 
What is High End?...  
 
"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.  
High End audio products constitute a unique subset of music-reproduction that bear little similarity to the "stereo systems" sold in department stores.  
 
High -end products are designed by ear, built by hand, and exist for one reason; to enhance the experience of music listening.  
 
A common misperception among the the hi-fi consuming public is that high-end audio means high-priced audio. In mass market mind, high end audio is nothing more than elaborate stereo equipement with fancy features and price tags aimed millionaires.  
 
Finally, the goal of high end audio is to make the equipement "disappear", when that happens, we know that we reached the highest state of communication between musician and listener. High End audio isnt about equipement; its about music...
Faktum er at uttrykket benyttes om utstyr.  Og da blir i så fall mitt spørsmål: Kan du nevne gode eksempler på det ovenstående, eller er det et uoppnåelig ideal?

"Designet med ørene", det må bety at man ikke har gjort målinger med andre instrumenter, ikke sant?

"Bygget for hånd" må bety at maskinell produksjon eller montering ikke kan ha forekommet.

Og skulle man likevel se bort fra dette, så må det bety at det bør være mulig å få til high end uavhengig av pris, også i den lave enden av prisskalaen.  Altså f.eks. med en Squeezebox som kilde.

Jeg har selv opplevet på enkelte innspillinger følelsen av at mitt eget utstyr tilsynelatende forsvinner og at jeg er til stede i musikken. Det må jo også bety at min lydkjede bestående av Samsung M305 DVD-spiller, Mission d5 DAC, Arcam AVR300 surroundreceiver, Midgard Oberon 6.1 monoblokker og BEL 2.5 mkI høyttalere faktisk til tider manifesterer "high end audio".

Dette er altså én definisjon.  Skulle gjerne likt at dette var den entydige definisjonen.  Dessverre er det slik at enkelte uttrykk får sin betydning ut fra bruken, og slik jeg opplever bruken av ordet high end, så er pris og/eller eksklusivitet en faktor de fleste har implisitt når de snakker om "high end" utstyr.  Begrepet anvendes på mange måter, og jeg klarer ikke å si noe om hvilken definisjon som er riktig.
 
O

om.s

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Faktum er at uttrykket benyttes om utstyr.  Og da blir i så fall mitt spørsmål: Kan du nevne gode eksempler på det ovenstående, eller er det et uoppnåelig ideal?

"Designet med ørene", det må bety at man ikke har gjort målinger med andre instrumenter, ikke sant?

"Bygget for hånd" må bety at maskinell produksjon eller montering ikke kan ha forekommet.

Og skulle man likevel se bort fra dette, så må det bety at det bør være mulig å få til high end uavhengig av pris, også i den lave enden av prisskalaen.  Altså f.eks. med en Squeezebox som kilde.

Jeg har selv opplevet på enkelte innspillinger følelsen av at mitt eget utstyr tilsynelatende forsvinner og at jeg er til stede i musikken. Det må jo også bety at min lydkjede bestående av Samsung M305 DVD-spiller, Mission d5 DAC, Arcam AVR300 surroundreceiver, Midgard Oberon 6.1 monoblokker og BEL 2.5 mkI høyttalere faktisk til tider manifesterer "high end audio".

Dette er altså én definisjon.  Skulle gjerne likt at dette var den entydige definisjonen.  Dessverre er det slik at enkelte uttrykk får sin betydning ut fra bruken, og slik jeg opplever bruken av ordet high end, så er pris og/eller eksklusivitet en faktor de fleste har implisitt når de snakker om "high end" utstyr.  Begrepet anvendes på mange måter, og jeg klarer ikke å si noe om hvilken definisjon som er riktig.
Jeg tror, og mener det hele er mer ett spm om egenskaper/kvaliteter enn pris....

"High End audio isnt about equipement; its about music"...  
 
Selvsagt en höyst relativ konklusjon, og det bör vel kanskje ikke sies så mye om hvilken definisjon som er "rett", bla fordi ens lyd-preferanser/erfaringer samt ökonomiske forutsetninger er så forskjellige...

Det som er rett for meg, er ikke nödvendigvis rett for deg, og omvendt.....

mvh
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Re: Sammenheng mellom pris og "high-e

Hvorfor absurd? Hvorfor mener du at jeg forsurer et internettforum??

Jeg er, som de fleste andre på dette forum, opptatt av å nå så høyt som mulig mot "lydnirvana". Gleden blir desto større om forholdet mellom hva jeg betaler og hva jeg oppnår er mest mulig riktig. Å få mest mulig kvalitet for pengene, er hva som opptar meg mest. Samtidig er jeg opptatt av muligheten for at ny teknologi kan bringe oss nærmere målet til en rimeligere penge enn før. Det er de som er opptatt av samme problematikk jeg primært henvender meg til i denne tråden. Dersom du, av for meg en uforståelig grunn, blir provosert av slike spørsmål, kan du jo heller konsentrere deg om andre tema ;)
Dette må da være et Fudamental spørsmålstilling for de fleste som driver med denne hobbyen -

Klart vi blir Lurt ! det hele går mye på følelser
Men dyrere utstyr har så klart en større forutsetning til og gi en bedre gjengivelse ,men det er ingen naturlov . :) Det er tross alt noe som heter Markedesføring,Merkevarebygging -osv
Mange parameter her som er med og påvirker oss .
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

High-end. Det er noe mystisk som er bedre enn det jeg har. Noe som kan friste. Men som jeg tar meg i nakken for ikke å sikle etter. Noe som jeg vet, at hvis jeg får det i hus, så vil det der ute alltid finnes noe som er enda bedre. Så da er jeg fornøyd, og har slått meg til ro med mitt fattigmanns high-end.
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end&a

Som for eksempel når jeg nå påstår at Krix Equinox spiller et hav bedre enn de dobbelt så dyre Proac studio 110. ;) ;) ;)

å?
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Re: Sammenheng mellom pris og "high-e

High-end. Det er noe mystisk som er bedre enn det jeg har. Noe som kan friste. Men som jeg tar meg i nakken for ikke å sikle etter. Noe som jeg vet, at hvis jeg får det i hus, så vil det der ute alltid finnes noe som er enda bedre. Så da er jeg fornøyd, og har slått meg til ro med mitt fattigmanns high-end.
Godt Resonement , begynner du med denne Hobbyen så må du være på Vakt .Du kan bli spist opp og ende på Fattigkassa (sosialen) . Er krybben tom så bites hestene ,det vil jo også si at Fruen pakker sakene . ;D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Det som er rett for meg, er ikke nödvendigvis rett for deg, og omvendt.....
Og det er nettopp dette som gjør "high end" til et ubrukelig begrep, ihvertfall i forumsammenheng. Det er lite effektivt å kommunisere med et ord som har like mange definisjoner som det er mennesker som bruker ordet. Det krever jo at man presenterer sin definisjon av ordet hver eneste gang man benytter det (med mindre man som avsender for et budskap har et begrenset antall mottakere som allerede er inneforstått med avsenderens definisjon av begrepet).
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.370
Antall liker
35.518
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Personlig skulle jeg ønske at begrepet "high-end" var en ren kvalitetsnorm uavhengig av pris. At det da var hovedsakelig dyrt utstyr som ville oppnå normen, er en annen sak.
Setter også søkelys på hvor åpne vi er for at ny teknologi kan gi BÅDE lavere pris OG høyere kvalitet.
Squeezebox og ICEpower var kun to tilfeldige eksempler på hva som mange mener overgår tilsvarende dyrere utstyr i kvalitet.
Legger også merke til hvor sterke følelser som settes i sving, dersom noen kommer og påstår at et rimelig utstyr skal kunne gi bedre kvalitet enn et dyrere i et gitt tilfelle ;)

Kan være pinlig å erkjenne at man har betalt alt for mye for et statusmerke ;)
Ellers går jo teknologien fremover, også innen hi-fi bransjen. Man merker vel størst forskjell i kvaliteten på billigere utstyr. Forskningen som blir lagt ned i det dyreste utstyret, gjør som regel at billigere ting også blir bedre. Tror helt sikkert det kommer til å skje mye innen ICE-powere osv. Det begynner å dukke opp spennende produkter som f.eks det nye settet til Chapter Audio ( som er en slags hybrid).
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.281
Antall liker
6.667
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

High end er et godt begrep å bruke hvis man ønsker å irritere folk.
Til det meste annet er det ubrukelig.

Tank at Lyd & Bilde bruker begrepet i vurdering av komponenter. For de fleste komponenter gir de karakterer fra 1 til 10 for diskant, mellomtone, bass, dypbass, dynamikk osv. osv. Men noen produkter kaller de bare high end, og da gir de ikke slike karakterer. En merkelig måte å gjøre det på, spør du meg. Særlig siden de ikke har satt terskelen spesielt høyt for hva de kaller high end.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Problemet med karakterskalaer med diskret oppløsning og forsøksvis bedømmelse etter tilsynelatende objektive kriterier faller sammen når man kommer over et visst lydmessig kvalitetsnivå.  Jeg skriver selv en test i ny og ne, og det blir litt tullete med karakterer når man får lyst til å gi toppkarakter på omtrent alle kriteriene.  Da er det greit å kunne droppe karakterene og bare erklære at dette produktet er så bra at det faller utenfor kvalitetsvurderinger på karakterskalaen.  En annen, og kanskje litt dårligere begrunnelse er når man setter karakterer som er i forhold til å pris også.  Problemet med dyrt utstyr er da at de nesten alltid kommer dårligere ut i forhold til "value for money" enn et rimeligere produkt.  Høyttalere for seks og sjusifrede beløp ville jo neppe komme opp på 4 på terningkastet en gang når det gjelder dette med hva man får for pengene i forhold til rimeligere utstyr.  Dette kunne kanskje vært informativt nok (dette kjøper du bare dersom du faktisk ønsker å bruke mye penger på små forbedringer), men det velger man ikke å gjøre fordi det ville kreve for mye å informere om at høyere karakter ikke betyr høyere kvalitet, kun at man får mer for pengene.  For det ville jo vært litt rart om B&W 703 fikk terningkast 6 mens B&W 800D fikk terningkast 4, bare fordi de er så dyre, krevende på forsterkeriet og vanskelige å integrere i vanlige lytterom.

Å ha et eget begrep for eksepsjonelt utstyr mener jeg absolutt har en misjon, og for slikt utstyr gjelder egne regler.  At man velger å bruke begrepet "high end" er vel at det benyttes mye i betydningen "spesielt dyrt og godt utstyr". Forresten: "dyrt" er et relativt begrep.  For den tilfeldige kioskkjøper av "Hjemmekino" og "Lyd og bilde" så er faktisk over 10000 kroner for et komplett anlegg å oppfatte som dyrt...
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Problemet med poengsystemet som "Lyd & Bilde" bruker, er at man ikke får et interessant sammenligningsgrunnlag mellom komponenter med poeng og komponenter som defineres som high-end.
Når det gjelder den normale beskrivelse for high-end komponenter, må du nesten være religiøs for å forstå terminologien ;D
Har forresten merket meg hvor slavisk sammenhengen er mellom pris og testresultat. Dessuten får man inntrykk av at alt utstyr over en viss prisklasse gir så ENORMT mye bedre lyd enn ALT ANNET de tidligere har testet. Dette gjelder også for "Fidelity".
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Hei,

Jeg har vel selv betalt i "dyre dommer" for enkelte komponenter og skal være litt forsiktig med definisjonen high end og value for money.
Det som er en kjensgjerning er at selv tilsynelatende små forbedringer lett kan oppfattes som store i denne sammenheng.
Har man da råd og ønsker å prioritere slik så må det være opp til den enkelte å vurdere om prisen man betaler er forsvarbar, det er dager jeg "lurer" mens andre dager så er jeg ikke i tvil.

Jeg har selv to anlegg i to forskjellige stuer, og også mange gode komponenter i anlegg nummer 2, men det er en kjensgjerning at det blir mye mer magi å spille på 2 kanals anlegget, og anlegg nummer to blir da lite brukt til vanlig musikk.

Slik sett kan man vel si at det er en sammenheng med at man ofte får det man betaler for, når det er sagt så kunne jeg sikkert fått samme lyd/bedre for mindre penger også.
Mvh
Geir :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Problemet er vel at det målemessig er lite som skiller mellom et anlegg som spiller bra og et anlegg som gjør at anlegget forsvinner og gir følelsen av tilstedeværelse i musikken. Dissekerer man forskjellene, så er det lite som skiller på papiret, men å være ett med musikken oppleves likevel som en stor opplevelse som gjerne skildres med store bokstaver. Litt som at forskjellen mellom å kjøre i 50km/t og å kjøre i 100km/t er ganske stor (100% fartsøkning), så vil likevel Wow-følelsen i mye større grad melde seg nå man kommer opp i 150km/t, selv om det bare er en 50% økning av hastigheten...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.281
Antall liker
6.667
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Problemet er vel at det målemessig er lite som skiller mellom et anlegg som spiller bra og et anlegg som gjør at anlegget forsvinner og gir følelsen av tilstedeværelse i musikken.  Dissekerer man forskjellene, så er det lite som skiller på papiret, men å være ett med musikken oppleves likevel som en stor opplevelse som gjerne skildres med store bokstaver.  Litt som at forskjellen mellom å kjøre i 50km/t og å kjøre i 100km/t er ganske stor (100% fartsøkning), så vil likevel Wow-følelsen i mye større grad melde seg nå man kommer opp i 150km/t, selv om det bare er en 50% økning av hastigheten...
Godt sagt.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Det lille ekstra i gjengivelsen som gjør at du med litt fantasi "tror" du er på konsert, kan kanskje kalles "high-end". Dessverre så koster det litt å komme dit.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Det lille ekstra i gjengivelsen som gjør at du med litt fantasi "tror" du er på konsert, kan kanskje kalles "high-end".  Dessverre så koster det litt å komme dit.
Igjen: Jeg har opplevd det av og til, og selv om det er vanligere at slikt koster, så hører jeg av og til dette fenomenet i normalt priset utstyr også. Og når det skjer, så hører jeg ihvertfall ikke prisen.
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Igjen: Jeg har opplevd det av og til, og selv om det er vanligere at slikt koster, så hører jeg av og til dette fenomenet i normalt priset utstyr også. Og når det skjer, så hører jeg ihvertfall ikke prisen.
Da hører du high-end lyd uavhengig av high-end pris ;D
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end&a

High End sier kun en ting til meg ,det er Forbanna dyrt -
;D ;D
 
B

BjornE

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

High End og High end!

Har veldig problemer med selve betegnelsen - synes kanskje dette er utilbørlig snobberi. Ser at mange her velter seg i pussige og mindre kjente komponenter under "mitt anlegg" og kaller det High End.

Spesielt synes jeg dette er vanskelig fordi lyd og lydopplevelse ikke er eksakte vitenskaper, fordi det til syvende og sist ender opp i et øre og i en hjerne som på ingen måte er en matematisk skapt enhet, men som ligger under for følelser og sanseintrykk av en annen verden.

Det neste er at teknologien tramper fremover i en avsindig hastighet, klasse D, PC som drivverk, trådløs kommunikasjon etc.

Har derfor ikke noe annet forhold til High end enn at jeg forstår at noen anlegg/komponenter gir en viss prestisje - andre ikke. Dette bortfoklares av menighetern med et språk som er laget for menigheten og ikke oss andre.

En annen ting er den musikken som tilsist når oss via CD. Utrolig varierende mixin, komprimering, volum etc.

Kan vi ikke bare sette musikken i fokus?
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Re: Sammenheng mellom pris og &quo

High End og High end!

Har veldig problemer med selve betegnelsen - synes kanskje dette er utilbørlig snobberi. Ser at mange her velter seg i pussige og mindre kjente komponenter under "mitt anlegg" og kaller det High End.

Spesielt synes jeg dette er vanskelig fordi lyd og lydopplevelse ikke er eksakte vitenskaper, fordi det til syvende og sist ender opp i et øre og i en hjerne som på ingen måte er en matematisk skapt enhet, men som ligger under for følelser og sanseintrykk av en annen verden.

Det neste er at teknologien tramper fremover i en avsindig hastighet, klasse D, PC som drivverk, trådløs kommunikasjon etc.

Har derfor ikke noe annet forhold til High end enn at jeg forstår at noen anlegg/komponenter gir en viss prestisje - andre ikke. Dette bortfoklares av menighetern med et språk som er laget for menigheten og ikke oss andre.

En annen ting er den musikken som tilsist når oss via CD. Utrolig varierende mixin, komprimering, volum etc.

Kan vi ikke bare sette musikken i fokus?
Sette Musikken i Fokus ? Jo men da er vi på et annet forum og diskuterer London symfoniorkester tolkning av Mozart s 3 symfoni ;D

Slike tråder har det ikke vært mange av her ,og grunnen til det er at Fokus her er Gjengivelse og ikke Musikk .

Faktisk er det mennesker som får Musikk ut av en Reiseradio og mener det er Kanon .
Vanskelig og bestride det
 
O

om.s

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

High End og High end!

Har veldig problemer med selve betegnelsen - synes kanskje dette er utilbørlig snobberi. Ser at mange her velter seg i pussige og mindre kjente komponenter under "mitt anlegg" og kaller det High End.

Spesielt synes jeg dette er vanskelig fordi lyd og lydopplevelse ikke er eksakte vitenskaper, fordi det til syvende og sist ender opp i et øre og i en hjerne som på ingen måte er en matematisk skapt enhet, men som ligger under for følelser og sanseintrykk av en annen verden.

Det neste er at teknologien tramper fremover i en avsindig hastighet, klasse D, PC som drivverk, trådløs kommunikasjon etc.

Har derfor ikke noe annet forhold til High end enn at jeg forstår at noen anlegg/komponenter gir en viss prestisje - andre ikke. Dette bortfoklares av menighetern med et språk som er laget for menigheten og ikke oss andre.

En annen ting er den musikken som tilsist når oss via CD. Utrolig varierende mixin, komprimering, volum etc.

Kan vi ikke bare sette musikken i fokus?
Vel, personlig har jeg ingen interesse av å bruke på tusenvis av kroner på bokser som i seg selv ikke er til noen nytte, før de formidler musikk!.
Selvsagt er det musikken som er i forsetet, så mye at jeg gidder bruke det nevnte antall kroner på å nyte den slik jeg selv foretrekker den presentert.
Men det er lett å misse skulle man kunne tro, eller som en Svenske så bra formulerte det, på ett annet forum: Vissa använder sin set up för att lyssna på sin musik - andra använder musik för att lyssna på sin set up..."

Så selv om jeg har relativt kostbart utstyr, er det alikevel musikken som er det drivende.

mvh
 
B

BjornE

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Tror svensken hadde noe, legger vi til det norske ønsket om å ha noe å imponere flokken med, og i motsetning til dette janteloven tror jeg vi har noe.....

Ellers er jeg selvfølgelig enig med dere i dette å få frem musikk, men av og til får jeg sånne tanker om hva f... skjedde i studio her? Ref Bob Dylans utsagn i den senere tid mhp. studio arbeid og originalen slik kunstneren trodde det skulle bli.

Kaster vi et utall antall kroner på innspillinger som er fordreid? Eller hvor mye bil investerer vi i for å kjøre på elendige veier?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Det er vel en selvfølge at de som har "Highest of the highest end" også har musikken i fokus. Det må være helt topp det å kunne tyne ting ut av, det være seg lp eller cd, musikken som vi andre ikke hører. De aller, aller fleste har vel den tilnærminga. Forskjellen ligger vel i hvor mye den enkelte er villig til, eller har mulighet til å legge økonomisk i hobbyen.
 
O

om.s

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Ellers er jeg selvfølgelig enig med dere i dette å få frem musikk, men av og til får jeg sånne tanker om hva f... skjedde i studio her? Ref Bob Dylans utsagn i den senere tid mhp. studio arbeid og originalen slik kunstneren trodde det skulle bli.

Kaster vi et utall antall kroner på innspillinger som er fordreid? Eller hvor mye bil investerer vi i for å kjøre på elendige veier?
Her er vi inne på noe meget interessant og avgjørende, tror vi skal være glade for at vi ikke vet all den dårlig produserte musikken vi drar i hus, men det demrer litt når jeg tenker meg om, det er vel ikke uten grunn at interessen for å investere i vinyl reproduksjon øker her i heimen...

mvh
 
O

om.s

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Det er vel en selvfølge at de som har "Highest of the highest end" også har musikken i fokus. Det må være helt topp det å kunne tyne ting ut av, det være seg lp eller cd, musikken som vi andre ikke hører. De aller, aller fleste har vel den tilnærminga. Forskjellen ligger vel i hvor mye den enkelte er villig til, eller har mulighet til å legge økonomisk i hobbyen.
Bulls eye!  ;D ;D ......

mvh
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.370
Antall liker
35.518
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Re: Sammenheng mellom pris og &quo

Sette Musikken i Fokus ?  Jo men da er vi på et annet forum og diskuterer London symfoniorkester tolkning av Mozart s 3 symfoni ;D

Slike tråder har det ikke vært mange av her ,og grunnen til det er at Fokus her er Gjengivelse og ikke Musikk .

Faktisk er det mennesker som får Musikk ut av en Reiseradio og mener det er Kanon .
Vanskelig og bestride det
For min del deier det seg om jakten på "musikalske opplevelser". Man søker hele tiden å sprenge grensene for den musikalske opplevelsen hjemme i egen stue.
Selfølgelig kan jeg trampe takten til en bra låt på reiseradioen, men et anlegg som gjengir hele området ned til 20 Hz, med mest mulig homogenitet, "ubegrenset" med dynamikk, lavest mulig forvrengning osv. - blir for meg High-end.

Andre har sikkert flere grunner til å drive med denne hobbyen, det er mange flinke DIY folk blant dere.
Uansett er vel musikken utgangspunktet og det det egenlig dreier seg om. Hvor langt man strekker seg i jakten på den perfekte lyden blir en prioritering.
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

High End og High end!

Har veldig problemer med selve betegnelsen - synes kanskje dette er utilbørlig snobberi. Ser at mange her velter seg i pussige og mindre kjente komponenter under "mitt anlegg" og kaller det High End.

Spesielt synes jeg dette er vanskelig fordi lyd og lydopplevelse ikke er eksakte vitenskaper, fordi det til syvende og sist ender opp i et øre og i en hjerne som på ingen måte er en matematisk skapt enhet, men som ligger under for følelser og sanseintrykk av en annen verden.

Det neste er at teknologien tramper fremover i en avsindig hastighet, klasse D, PC som drivverk, trådløs kommunikasjon etc.

Har derfor ikke noe annet forhold til High end enn at jeg forstår at noen anlegg/komponenter gir en viss prestisje - andre ikke. Dette bortfoklares av menighetern med et språk som er laget for menigheten og ikke oss andre.

En annen ting er den musikken som tilsist når oss via CD. Utrolig varierende mixin, komprimering, volum etc.

Kan vi ikke bare sette musikken i fokus?
Vel, det er noe av "snobberiet" jeg vil til livs med denne tråden. Jeg mener begrepet high-end må kun ha sammenheng med gjengivelseskvalitet, og ikke pris. At man normalt må betale mye for høy gjengivelseskvalitet, er et faktum på samme tid. Mitt poeng er dog, at i gitte tilfeller, kan f.eks. det å bytte en komponent i et gitt anlegg til en billigere komponent, faktisk føre til høyre gjengivelseskvalitet og dermed mer high-end ;) Mener også at innføring av ny teknologi kan føre til lavere pris, men likevel høyere kvalitet.
Det jeg reagerer mest på, er når en del personer påstår en absolutt sannhet om hva som er high-end og da selvfølgelig koblet direkte til pris.
Blir også skeptisk når nesten alle "tester" i den kulørte presse (Fidelity) konsekvent har resultater som følger pris. Du vet nesten konklusjonen før du har lest testen, bare du sjekker prisen først.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Det er vel en selvfølge at de som har "Highest of the highest end" også har musikken i fokus. Det må være helt topp det å kunne tyne ting ut av, det være seg lp eller cd, musikken som vi andre ikke hører. De aller, aller fleste har vel den tilnærminga. Forskjellen ligger vel i hvor mye den enkelte er villig til, eller har mulighet til å legge økonomisk i hobbyen.
Hei,
Helt enig med deg her, det er jo en selvfølge at musikken er i fokus og vi har alle forskjellig økonomisk prioritering.

Jeg forstår lite at man snakker om "status" i denne sammenhengen, mulig at det kan gi noe status på dette og tilsvarende forum, mens den menige mann i gata stort sett ser på deg som en idiot hvis man foreks legger mye penger i en kabel.
Mulig B&O har en mer status, mens tradisjonelle og utradisjonelle merker vi holder oss til har nok ikke det.

Mvh
Geir :)
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Her er vi inne på noe meget interessant og avgjørende, tror vi skal være glade for at vi ikke vet all den dårlig produserte musikken vi drar i hus, men det demrer litt når jeg tenker meg om, det er vel ikke uten grunn at interessen for å investere i vinyl reproduksjon øker her i heimen...

mvh
Leser du siste "Fidelity", ser du at bare du investerer i en dyr nok cd-spiller, blir svakhetene med cd-mediet eliminert ;D
Mer seriøst: Er det ikke et paradoks at man skal gå bakover i tid for å finne løsning(les vinyl)? Hva med å laste musikken tapsfritt over nettet og bypasse både cd og vinyl?
 
O

om.s

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Mer seriøst: Er det ikke et paradoks at man skal gå bakover i tid for å finne løsning(les vinyl)? Hva med å laste musikken tapsfritt over nettet og bypasse både cd og vinyl?
Jeg er musikk samler også, derfor passer nok ikke brenning og nedlasting meg, det blir som å samle på frimerker og ta fotostatkopi på ett merke du ikke har, imho
;)

mvh
 
O

om.s

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Jeg forstår lite at man snakker om "status" i denne sammenhengen, mulig at det kan gi noe status på dette og tilsvarende forum, mens den menige mann i gata stort sett ser på deg som en idiot hvis man foreks legger mye penger i en kabel.
Mulig B&O har en mer status, mens tradisjonelle og utradisjonelle merker vi holder oss til har nok ikke det.

Mvh
Geir :)
Ditt syn på status deler jeg, forstår også lite av den status det snakkes om, og skulle det alikevel være noe å ha en viss status på ett forum, når man alikevel har ett fiktivt navn eller annet morsomt nick.....

mvh
 
O

OldBoy

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Begrepet "high-end" er, såvidt jeg har forstått, ikke noe annet enn et uttrykk for at man befinner seg i nærheten av ytterpunktet av en skala, eller i grenseland for det som er mulig å få til med den teknologi som til enhver tid er tilgjengelig. I motsetning til "low-end".
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.894
Antall liker
29.319
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Begrepet "high-end" er, såvidt jeg har forstått, ikke noe annet enn et uttrykk for at man befinner seg i nærheten av ytterpunktet av en skala, eller i grenseland for det som er mulig å få til med den teknologi som til enhver tid er tilgjengelig. I motsetning til "low-end".
Endelig etfornuftig innlegg her! ;D ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Jeg er musikk samler også, derfor passer nok ikke brenning og nedlasting meg, det blir som å samle på frimerker og ta fotostatkopi på ett merke du ikke har, imho
;)

mvh
Det argumentet forstår jeg ;)
Min egen mulige løsning er å kjøpe cd, rippe og deretter overføre trådløst til stereoanlegget fra pc. Da kan jeg både samle originaler, samtidig som avspillingsteknikken gir en kvalitet som overgår cd-spillere i svært høy prisklasse.
Det vil gi gjengivelseskvalitet på high-end nivå, men likevel billigere enn et tilsvarende cd-alternativ. M.a.o. relatert til denne tråden`s tema ;)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.370
Antall liker
35.518
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Re: Sammenheng mellom pris og "high-end"

Begrepet "high-end" er, såvidt jeg har forstått, ikke noe annet enn et uttrykk for at man befinner seg i nærheten av ytterpunktet av en skala, eller i grenseland for det som er mulig å få til med den teknologi som til enhver tid er tilgjengelig. I motsetning til "low-end".


Det er det High-end burde være, alt annet er misbruk av begrepet.
 
Topp Bunn