Jeg har noe som har mye større dynamikk jeg kommer til å bruke i en MP3 gjettelek snart... det kommer!Ville jo vært mye bedre om det var noe med mer dynamikk enn noen stakkarslige strengeinstrumenter? Kan liksågodt bruke en Tandberg TD 20A SE til de opptakene der..![]()
Jeg tenkte jeg skulle plukke fra hverandre argumentene dine. Men siden alt du sier er sprøyt så lar jeg det være med det=)Dere vil ikke høre noen forskjell så lenge dere sitter og tester med BILLIG pc-lydkort. alt som er av lydkort til under 15-10.000 er og blir billig for en test som dette siden det er laget for hobbybruk og avspilling av standardlyd til bruk i Windows. Kun profesjonelt lydutstyr som Dalet 5.1 og Digigram sine lydkort der bare selve lisensen koster 40.000,- er i stand til å gi dere mulighet til skikkelig avspilling uten støy da dette har egen avspillerfunksjon tilordnet lydkortet. Windows Mediaplayer og Creative ditt og datt holder rett og slett ikke, for der blir lydfilene omformatert i alle retninger for å kunne tilpasses både det ene og det andre, så da sier det seg nesten selv at lyden blir så som så. Det er 120 dB signal/støyforhold i Digigram PCX 11 etc, noe man aldri i verden får fra et Creativekort siden lydfilene går via pc'en og alle errorkretsene som måtte dukke opp. Hos Digigram blir lyden processert i selve kortet og "fjernstyres" vha. software.![]()
Ok, jeg får ta jobben. Jeg har bakgrunn som musiker, hifi-interessert og teknolog uten at det kvalifiserer meg hverken mer eller mindre enn andre.Jepp! Folkens: ALT JEG SIER HER INNE ER SPRØYT! Knutinh har bestemt at det er sånn!![]()
Kan du så vise meg hvordan signalet "magisk" kommer fra harddisken til lydkortet hvis den "spilles av i selve lydkortet"?Før man gjør om til SPdif blir det som er av støy i PC/Media Playeren også lagt til i det analoge signalet som blir laget om til SPdif...... Det er ikke vifter og roterende harddisker m.m. i en dyr CD-spiller, men kun en plate som går rundt........... Et kostbart kort spiller av i selve kortet, Knut..
Hei!Skulle det nå være noen tvil om vår hørsels påståtte fantastiske analytiske egenskaper vs måleutstyr?=)
-k
Bla bla bla
En slik test kan selvfølgelig aldri bevise at 24 bit ikke har noe for seg. Hvis populær konsensus er at 24 bit alltid har no for seg så kan kanskje en slik test bevise det motsatte.Hei!
Litt artig at du, som hevder at gyldighet for å trekke riktige og bastante konklusjoner bør være basert på et visst minimum av tilgjengelige svar.
Ikke i alle disipliner knutinh, men til å avgjøre hva som er musikk eller ei er hørselen uovertruffen.Tenke seg til at det er en stor del som uansett hardnakket hevder at hørselen har bedre "specs" enn alt måleutstyr i all disipliner, uansett hva blindtester viser.
mvh
Knut
Hei!Denne gjetteleken har vist at øret lar seg lure. Flere foretrakk den teknisk dårligere gjengivelsen.
De som prøvde å måle på de tre eksemplene traff blink.
'Nuff said methinks.
Analoge bølgeformer representert ved kvantiserte punktprøver ja, er ikke så mange i UA som jobber med analoge maskiner lenger, tipper jeg. Hvor vil du egentlig hen med dette...?(...) men lyd er og blir analogt enten man jobber for United Artists eller har en gammal reiseradio..![]()
Ok, jeg skal prøve å se med åpne øyne på hva du sier.Gir opp å diskutere mer, for er lei av superhjerner som på død og liv må trykke andre ned i dritten når de ikke forstår hva man mener.
Hvor vil du med det ovenstående? Jeg forstår din tidligere argumentasjon som at du mener at det proffe lydkortet er utrolig mye bedre enn konsument-kort fordi lyden genereres i lydkortet, og dermed ikke plukker opp støy fra vifter og harddisker. Det forstår jeg ikke. Deretter blander du inn analog og digital tankegang, og påstår at den digitale lyden ut fra spdif på f.eks mitt m-audio 2496 har vært i analog form noen steder. Da lurer jeg på hvor?Et lydkort med innebygget DAC og bufferkretser, styrt av software.....
SPdif virker griet hele veien, men lyd er og blir analogt enten man jobber for United Artists eller har en gammal reiseradio..![]()
Så klart, og det har da aldri vært bestridt. Kombinasjonen øret/hjernen er uovertruffen på den subjektive/kunstneriske biten det er å bedømme "god musikk" eller "god produksjon". Men det betyr ikke at øret i seg selv er så fryktelig nøyaktig, bare at prosesseringen i hjernen er kompleks.Ikke i alle disipliner knutinh, men til å avgjøre hva som er musikk eller ei er hørselen uovertruffen.
Hei Stig!Jeg beklager at fastiten ble lagt ut for tidlig, men jeg skal legge ut samme testen en gang til med andre musikk-kutt (og annen rekkefølge så klart).
Jeg kommer til å lage en annen test snart også som vil gå på MP3 vs 16-bit... kanskje 15 og/eller 14-bit også, får se... En slik test er enklere å få til for folk, for da vil det være en gyldig metode å brenne en Audio CD, og lytte til det over et stereoanlegg via CD-spiller uten av man mister noe data. Kanskje fler vil gjøre testen da?
Jeg ble litt for ivrig her, men hele poenget mitt var å få i gang litt debatt, noe som tydeligvis ble vellykket.
Min klare personlige mening er at det ikke er mulig å høre forskjell på 24-bit og 16-bit med dither på et ferdig produkt som er laget fra en hi-rez master. Jeg klarer ikke å identifisere noe lydmessig tap ved å konvertere fra 24-bit til 16-bit med korrekt dither.
Under innspilling og produksjon av musikk må man dog bruke mye høyere oppløsning enn 16-bit for å unngå kvalitetstap når man jobber med lyden. 20-bit anses som en minimum, og i praksis jobbes det i oppløsninger som 56-bit lineært eller 32-bit floating-point.
Jeg synes også at MP3 kan låte overraskende bra, men det er mulig å høre at MP3, uansett bitrate, er degradert i forhold til originalen MP3'en bli kodet fra.
Nå er det mange som kjøper seg flatskjermer med 1366x768 pixels eller tilogmed 1920x1080 pixels, selv om de skal sitte i en avstand hvor (i følge denne rapporten) man neppe har noen reell gevinst av det. Det er "the numbers game" og ønsket om ha ha det siste. Problemet er bare at tv-er (som hifi) ikke lar seg beskrive med ett eller to tall. Kanskje de som har mest oppløsning har dårligere kontrast, dårligere bildebehandling og høyere pris. Når problemstillingene blir for komplekse så er "blind"-tester tingen mener jeg. For tv-er betyr det selvfølgelig at man fjerner informasjon som gir forventninger, selve bildet er selvsagt det man skal observere.Jeg er også enig med deg i bildeeksemplene/tv og oppløsning.
Over en viss oppløsning så har det ikke lengre noen nytte sett opp mot betraktnings avstand.
Dog vil denne avstanden til en vissgrad avhenge av hver enkelts kvalitet på synet (her er det jo også forskjeller fra person til person)
Akkurat som med lyd(opptak) så vil det også være kvaliteten på "bildeopptaket" som er av størst betydning, dersom oppløsningen bare holder seg innenfor rimelig fornuftig "kvalitet"
Mvh.KW
Jeg respekterer din rett til en mening, også når jeg mener at du tar feil.Helt tydelig at man ikke kan ha peiling på datautstyr og HIFI i like stor grad. Digigram lydkort = Hardware-rendering av digitale lydfiler.....
Det Digigram kortene gjør er å spille av (et proprietært) komprimert filformat som dekodes og prosesseres i selve kortet, og ikke i software. Dette er "hardware rendering" forsåvidt. Fordelen med dette er at de avlaster PC'ens CPU, og ikke noe annet. Mye brukt i radio pga krav til stabiltet.Helt tydelig at man ikke kan ha peiling på datautstyr og HIFI i like stor grad. Digigram lydkort = Hardware-rendering av digitale lydfiler.....
Jeg tror dette med dynamikk ble tatt litt ut av sammenhengen i trådens tema. Det er ikke noe dynamikkforringelse i de tre opprinnelige kuttene fra theStig.Hei!
Traff de helt blink? På alle tre filene?
Her er det også en litt rar uttalelse (synes nå jeg)
<Hvis det er forskjell i f.eks dynamikk er dette svært godt hørbart når man måler slik jeg gjør her.> (Low-Q)
Skal en forstå det slik at det kun er hørbart, dersom det først måles og "bekreftes", og da etter en spesiell metode?
Mvh.KW