Juss og økonomi Samtykkeloven

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.616
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Det vil alltid være saker hvor det blir vanskelig og bevise, selv som selvforsvar aka mord.
Det er allikevel et steg i rett retning, samtykke it is !!

Og det vil være tilfeller der en spør om og dra hjem i sammen for og ha sex for så og bli voldtatt, men hu sa jo ja?!!

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.721
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
App som bekreftes av begge parter med BankID før man hengir seg til forplantningsinstinktene er en flott - og ikke minst romantisk løsning :cool:

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
12.437
Torget vurderinger
2
Dette sier loven i dag, hva er det som blir nytt? Ja kanskje app er løsningen.

§ 297.Seksuell handling uten samtykke
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det.

0Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
2.616
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Det er allerede idag, i visse miljøer helt vanlig med avtale med "to-do og not to doo" og klare grenser.
Men ser at det vanskeligste blir og endre folks holdninger til dette.

Kanskje man bør spørre Høiby om råd ?

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
12.683
Flott med lovgivning som forebygger voldtekt, men hvordan håndterer man bevisbyrden, i de tilfeller hvor den ene angrer seg over en one-night-stand og påstår voldtekt?

Hvem blir den første som lager en «Samtykke-app»?
Det ble gjort for mange år siden. At den kommer fra Sverige er neppe en bombe.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.459
Sted
Bergstaden
Samtykke trenger vel ikke være spesielt vanskelig, og det trenger vel ikke være verbalt engang. Et nikk eller en eller annen bekreftende gest eller berøring kan vel være nok til at man vet at den andre samtykker?

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
714
Sted
Oslo
Det burde det i utgangspunktet være.
Vil det være det?
Med de som trenger drama, bekreftelse, influencer status, angrer seg, vil manipulere noen osv, så tror jeg dessverre ikke det vil være nok.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.459
Sted
Bergstaden
Kanskje dette allikevel vil gjøre at folk blir mer bevisste på å være tydeligere rundt samtykke, og at det vil bli færre saker hvor ting skjedde fordi man var usikker o.s.v. Færre gråsonetilfeller?

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
714
Sted
Oslo
Tror rett og slett at samtykke app må på banen.
Selv da kan noen si at de angret seg i etterkant og at f eks. samtykke ble gitt under trussel eller vold.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
14.420
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
App som bekreftes av begge parter med BankID før man hengir seg til forplantningsinstinktene er en flott - og ikke minst romantisk løsning :cool:
Er vel ikke mindre romantisk enn fikling med prevensjon fx. Bare noe som goes with the territory.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.459
Sted
Bergstaden
En app vil vel mane fram en del problematiske situasjoner i forhold til personvern? Plutselig vet stat og påtalemyndigheter alle man har hatt sex med? Vil det f.eks. kunne brukes som bevismateriale i utroskapssaker? Er det noe som heter utroskapssaker? 🤔

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.721
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Er vel ikke mindre romantisk enn fikling med prevensjon fx. Bare noe som goes with the territory.
Selvom det er leeenge siden jeg var i den situasjonen, så husker jeg det var et par helt greie måter å bli besørget med at den kom på plass ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.219
Sted
Holmestrand
Samtykke trenger vel ikke være spesielt vanskelig, og det trenger vel ikke være verbalt engang. Et nikk eller en eller annen bekreftende gest eller berøring kan vel være nok til at man vet at den andre samtykker?
Og der åpner vi døren for han sa/hun sa.
Intensjonen er god, men gjennomføringen kan bli mer enn vanskelig tror jeg.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.459
Sted
Bergstaden
Og der åpner vi døren for han sa/hun sa.
Intensjonen er god, men gjennomføringen kan bli mer enn vanskelig tror jeg.
I de aller fleste saker og tilfeller vil jo et samtykke uten formaliteter være nok, men i de tilfellene hvor det bestrides vil det vel uansett være vanskelig samme hva. Jeg tror ikke en app vil løse dette heller, med mindre det blir obligatorisk å bruke den hver gang man har sex med noen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.452
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
er vel forskjell på voldtekt og sex uten samtykke også, ligger vel i navnet.
uansett så er dette håpløst, er så mange saker der det har vist seg å være anger/samboer finner ut så da må vi påberope oss sex uten samtykke..
det tryggeste er nok sølibat

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.541
Sted
Ytterst i havgapet...
Kvitteringsblokk in duplo er vel løsningen... glad jeg vokste opp i en tid hvor vi ikke trengte slikt fjaseri, og et ord vr et ord......

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.721
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
glad jeg vokste opp i en tid hvor vi ikke trengte slikt fjaseri, og et ord vr et ord......
Tja, var det noe annerledes før, egentlig?
Noe mht normer og verdier i samfunnet har jo endret seg rundt dette, men det var nok en god del av (egentlig) ufrivillig sex før også. Dvs «aksept» under følt press.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.219
Sted
Holmestrand
Tja, var det noe annerledes før, egentlig?
Noe mht normer og verdier i samfunnet har jo endret seg rundt dette, men det var nok en god del av (egentlig) ufrivillig sex før også. Dvs «aksept» under følt press.
Jeg har endt i motsatt ende:
«er du homo, eller har du bare litt tungt for det …»
😂
Ja, jeg klarte å ro det i land.
🤣

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.721
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Med å gi sterkt uttrykk for at legningen var i motsatt retning - eller å gi etter for «presset»?

Det er jo tross alt noe hold i utsagnet jenter trenger en anledning, gutter trenger kun et sted.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.219
Sted
Holmestrand
^ Med å gi sterkt uttrykk for at legningen var i motsatt retning - eller å gi etter for «presset»?

Det er jo tross alt noe hold i utsagnet jenter trenger en anledning, gutter trenger kun et sted.
Det hadde nok noe med mitt selvbilde på det tidspunkt å gjøre.
Jeg anså muligheten for at noen uten noe om og men faktisk hadde lyst til å ligge med meg som særdeles liten.
Veldig stor var den fortsatt ikke, men i hvert fall eksisterende.
🤗💝

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
32.016
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
For og virkelig ikke havne i saksa ska man nok la være og selge en brukt bil til ett kvinnfolk man samtidlig har sig med :unsure: først så blir man erstattning skyldig pga feil/mangler, og siden i buret for missbruk :p

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.721
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
De selvopplevde historiene er som regel de beste :cool: .

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.721
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Men, samtidig - der er lett å fleipe og fjase rundt et tema som faktisk er en seriøs sak.
Så gjenstår det å se da - om en lovregulering har noen som helst betydning.
Det er jo i utgangspunktet holdninger som er greia her.

Topp Bunn