SAS må selv bestemme hvilke veksteder de skal ha, ellers kan de umulig hevde seg i konkurransen.Kunne du utdype litt? Jeg ser ikke helt det latterlige i situasjonen. Hvor mange flyteknikere tror du det finnes i Norge? Har det intet å si at et verksted med den kunnskap og erfaring vi her ser forsvinner? Mener du det ikke er behov for den type kunnskap i dette landet?
Honkey
Så du mener kort og godt at arbeiderne ikke har noe de skulle ha sagt? Anser du arbiedsstokken for å være verdiløs? Er arbeiderne en del av SAS?SAS må selv bestemme hvilke veksteder de skal ha, ellers kan de umulig hevde seg i konkurransen.
Mest sannsynlig fordi det da ville være i direkte konkurranse med eget serviceverksted.hvorfor ikke forsøke å skaffe kontrakter til å fylle opp den kapasiteten de har i stedet for å legge ned?
Det er vel opptil dem selv om de priser de samme jobben eller ikke?Mest sannsynlig fordi det da ville være i direkte konkurranse med eget serviceverksted.
Ja det er lov å spørre! Men du får svar på PM.Hei Honkey.
Er det lov å spørre når du fikk "kjærlig" veiledning av Nils på Sogn videregående?
Selv deltok jeg i hans "sosiale eksperiment" 1980-1982 og mener selv jeg kom både styrket og klokere ut av det.
Geir
De gjør sikkert en helt grei jobb. Likevel tror jeg SAS er bedre til å drive flyselskap enn Stoltenberg & Co. Det beste ville være om det ble mer konkurranse på flere strekninger i Norge. I dag er SAS alene om flere ruter, og prisene blir deretter. Norge er en melkeku for SAS, høye billettpriser og lite konkurranse. Det blir ikke bedre om staten skal blande seg inn i driften. Hva blir det neste? Valla?Det hører med til historien at Braathens verksted på Sola har et internasjonalt ry for kvalitet som er helt i toppsjiktet. Og de har ved gjentatte anledninger vist at de er meget konkurransedyktige, spesielt fordi det aldri er unscheduled etterarbeid og fordi de leverer on time. Noe man så absolutt ikke kan si om mange andre aktører i lavprisregionene.
Honkey
Dette blir det neste: http://n24.no/makro-og-politikk/article1343019.eceDe gjør sikkert en helt grei jobb. Likevel tror jeg SAS er bedre til å drive flyselskap enn Stoltenberg & Co. Det beste ville være om det ble mer konkurranse på flere strekninger i Norge. I dag er SAS alene om flere ruter, og prisene blir deretter. Norge er en melkeku for SAS, høye billettpriser og lite konkurranse. Det blir ikke bedre om staten skal blande seg inn i driften. Hva blir det neste? Valla?
Det var naturlig av Enoksen å vise sterke interesser i saken all den tid staten er største aksjeeier i Statoil. Det var det han ble utsatt for etter hvert som bar preg av såpeopera, nemlig at LO og den radikale fløyen i AP fikk presset regjeringen til å kaste Odfjell. Er det Jens som har makten i eget hus?Man skal vel mangle noe gangsyn for å ikke se logikken i at en næringsminister skal forsøke å legge et visst press på en slik sak da denne er av sterkt samfunnsøkonomisk karrakter.
Honkey er inne på noe vesentlig her.Det er faktisk etter undertegnedes oppfating et økende problem i luftfarten at vedlikeholdet ses på som en ren utgiftspost. Jeg har selv tatt fra hverandre deler som har vært til overhaling på billige verksteder rundt om kring i verden og knapt trodd det jeg har sett. Jeg lover dere at dere ikke vil vite om det! Det eneste dere ønsker å vite er at billettprisen er 199,- til London, så får det bare være med resten. Jeg deler kort sagt ikke den oppfatningen..................
........................... Men den dagen jeg forsto at min arbeidsgiver synes det ble for dyrt at jeg fant feil på flyet, da sluttet jeg. Luftfarten er ikke lengre den samme på godt og vondt.............
Honkey
Forsvaret skulle spare penger og la tungt vedlikehold på Hercules transportfly til et lavprisverksted i Tyrkia. Da flyene var "ferdig reparert" fikk de flyforbud ! Det var hundrevis av alvorlige feil som hadde blitt gjort !
Tror du får lære deg å lese, BB. Det var ikke Tyrkerne som hadde 100-vis av feil. Det var flyene.Hva er galt med tyrkere?
Jeg tror det skulle blitt vanskelig å finne piloter under et slikt regime, så lenge de foretrekker " a landing you can walk away from".Når det gjelder vedlikehold så vet jeg positivt at økonomene i et norsk flyselskap seriøst regnet på fordelene ved å kutte ut vedlikeholdet. De la inn parametre for hvor ofte fly vile falle ned på grunn av manglende vedlikehold, og hva hvert krasj ville koste. Totalt kom de fram til at det ville "lønne seg" å kutte ut vedlikeholdet. Takk Gud for at det finnes et Luftfartstilsyn som stopper slik galskap.
Dog er det IKKE en bløff at vedlikehold og antall tekniske ettersyn har blitt drastisk kuttet inn av rent kostnadsmessige årsaker.Jeg tror det skulle blitt vanskelig å finne piloter under et slikt regime, så lenge de foretrekker " a landing you can walk away from".
Stemmer nok det, men mener du at kontrollen som LT utøver ikke er tilstrekkelig?Dog er det IKKE en bløff at vedlikehold og antall tekniske ettersyn har blitt drastisk kuttet inn av rent kostnadsmessige årsaker.
Derfor er jeg ikke lengre en del av det apparatet.
Honkey
Alltid er det noe!På en del felter, ja. Det har bl.a, med bemanning å gjøre. Flere prosedyrefeil blir ikke oppdaget dersom selskapet selv ikke rapporterer dem. LT har en meget krevende jobb og med små ressurser. Ikke alle avdelinger i allle selskapende er like glade for avviksrapporter, noen av dem har en tendens til å "forsvinne" underveis. Mye av systemet hviler på egenrapportering, men ettersom økonomien blir en stadig viktigere "aktør", blir slike rapporter mindre og mindre populære. Fokuset er flyttet fra mantraet "SIKKERHET" til mantraet "KONKURRANSE".
Honkey
Det er mange år siden jeg hadde noe som helst å gjøre med Estonian, det var den gang de begynte sine første flyvninger til Norge. Da var det en god del galt, i første rekke gamle slitne fly av russisk opprinnelse.Hva er galt med Estonian Air?
Som en Gammel Dansk, (flykaptein, ikke drikk ! ;D ) sa engang: " Norge er sgu et pussigt land, der er stene ( fjell ) oppe i de skyer derover" ( Tilgi min dårlige dansk, :-[ ) Men det han mente var at det for ham og de fleste utlendiger var veldig uvant at det var så høye fjell rundt mange flyplasser, spesiellt i Nord Norge.Problemet slik jeg ser det er ikke nødvendigvis Estonian per se, men tankengangen som gjør at man velger å ta bort lokal know how (flyvning på innlandet i Norge er virkelig noe spesielt, vindforhold, rullebaner, geografi etc skiller seg fra så å si alle land i verden),
Honkey