SAS og Jens

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Kunne du utdype litt? Jeg ser ikke helt det latterlige i situasjonen. Hvor mange flyteknikere tror du det finnes i Norge? Har det intet å si at et verksted med den kunnskap og erfaring vi her ser forsvinner? Mener du det ikke er behov for den type kunnskap i dette landet?

Honkey
SAS må selv bestemme hvilke veksteder de skal ha, ellers kan de umulig hevde seg i konkurransen.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
SAS må selv bestemme hvilke veksteder de skal ha, ellers kan de umulig hevde seg i konkurransen.
Så du mener kort og godt at arbeiderne ikke har noe de skulle ha sagt? Anser du arbiedsstokken for å være verdiløs? Er arbeiderne en del av SAS?

Honkey
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Kanskje staten kan opprette et nytt ruteflyselskap og bruke klubben på Sola til vedlikehold og reparasjoner!?

:)

K
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det er faktisk etter undertegnedes oppfating et økende problem i luftfarten at vedlikeholdet ses på som en ren utgiftspost. Jeg har selv tatt fra hverandre deler som har vært til overhaling på billige verksteder rundt om kring i verden og knapt trodd det jeg har sett. Jeg lover dere at dere ikke vil vite om det! Det eneste dere ønsker å vite er at billettprisen er 199,- til London, så får det bare være med resten. Jeg deler kort sagt ikke den oppfatningen. Jeg lærte en gang som Heldals disippel at vedlikehold av fly er hellig. Du kødder ikke med den slags. Men den dagen jeg forsto at min arbeidsgiver synes det ble for dyrt at jeg fant feil på flyet, da sluttet jeg. Luftfarten er ikke lengre den samme på godt og vondt. Flyverne får betalt så det holder for å reise fra fest til fest med eget fly, teknikerne får sparken.

Honkey
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
For SAS sitt vedkommende er vel situasjonen den at de må spare, eller forsvinne.

Mange år med ineffektiv drift grunnet at fete statlige eiere har gjort hele organisasjonen døv for markedet rundt seg.

Når man så må frem med sparekniven og rasjonaliseringsspøkelset, så blir det selvsagt bråk, men hva er alternativet? Høyere billettpriser?

Hvem vil reise med SAS, sålenge konkurrentene kjører samme ruten til halve prisen, og til og med i rute.
 
W

wurst

Gjest
Politikeres inngripen i næringslivets disposisjoner er stort sett dømt til å mislykkes, se bare på Statoil-skandalen. Kanskje vil vi få en lignende såpeopera omkring SAS.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.475
Antall liker
16.873
Sted
Østfold
Man skal vel mangle noe gangsyn for å ikke se logikken i at en næringsminister skal forsøke å legge et visst press på en slik sak da denne er av sterkt samfunnsøkonomisk karrakter.

Dersom det er mulig å få til kontrakter om vedlikehold med andre flyselskaper kan jeg ikke helt se at dette ikke skulle lønne seg. SAS leier jo inn tjenesten fra SAS Technical Services.

Det som nå rammer Braathens Technical Services er nok et resultat av oppkjøpet av Braathens, men siden SAS Technical Services faktisk har som forretningside å selge vedlikeholdstjenester, hvorfor ikke forsøke å skaffe kontrakter til å fylle opp den kapasiteten de har i stedet for å legge ned?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
hvorfor ikke forsøke å skaffe kontrakter til å fylle opp den kapasiteten de har i stedet for å legge ned?
Mest sannsynlig fordi det da ville være i direkte konkurranse med eget serviceverksted.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det hører med til historien at Braathens verksted på Sola har et internasjonalt ry for kvalitet som er helt i toppsjiktet. Og de har ved gjentatte anledninger vist at de er meget konkurransedyktige, spesielt fordi det aldri er unscheduled etterarbeid og fordi de leverer on time. Noe man så absolutt ikke kan si om mange andre aktører i lavprisregionene.

Honkey
 

RC30

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2005
Innlegg
173
Antall liker
290
Hei Honkey.
Er det lov å spørre når du fikk "kjærlig" veiledning av Nils på Sogn videregående?
Selv deltok jeg i hans "sosiale eksperiment" 1980-1982 og mener selv jeg kom både styrket og klokere ut av det.

Geir
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hei Honkey.
Er det lov å spørre når du fikk "kjærlig" veiledning av Nils på Sogn videregående?
Selv deltok jeg i hans "sosiale eksperiment" 1980-1982 og mener selv jeg kom både styrket og klokere ut av det.

Geir
:) Ja det er lov å spørre! Men du får svar på PM.

Honkey
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.069
Antall liker
10.600
Typisk tafatthet hos norske ledere at de ikke ser potensialet i sin arbeidsstokk. For å øke overskudd sier de opp istedet for å finne arbeid til "overflødige" arbeidere. De har ikke fattet at det er arbeiderene som skaffer pengene inn til firmaet.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Det hører med til historien at Braathens verksted på Sola har et internasjonalt ry for kvalitet som er helt i toppsjiktet. Og de har ved gjentatte anledninger vist at de er meget konkurransedyktige, spesielt fordi det aldri er unscheduled etterarbeid og fordi de leverer on time. Noe man så absolutt ikke kan si om mange andre aktører i lavprisregionene.

Honkey
De gjør sikkert en helt grei jobb. Likevel tror jeg SAS er bedre til å drive flyselskap enn Stoltenberg & Co. Det beste ville være om det ble mer konkurranse på flere strekninger i Norge. I dag er SAS alene om flere ruter, og prisene blir deretter. Norge er en melkeku for SAS, høye billettpriser og lite konkurranse. Det blir ikke bedre om staten skal blande seg inn i driften. Hva blir det neste? Valla?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
De gjør sikkert en helt grei jobb.  Likevel tror jeg SAS er bedre til å drive flyselskap enn Stoltenberg & Co.  Det beste ville være om det ble mer konkurranse på flere strekninger i Norge.  I dag er SAS alene om flere ruter, og prisene blir deretter.  Norge er en melkeku for SAS, høye billettpriser og lite konkurranse.  Det blir ikke bedre om staten skal blande seg inn i driften.  Hva blir det neste?  Valla?
Dette blir det neste: http://n24.no/makro-og-politikk/article1343019.ece
Tverrpolitisk engasjement. Men OM Valla hadde ment noe om saken ville det så langt jeg kan begripe vært høyst relevant. Betydelig mer relevant enn internasjonal politikk, i det minste.

Honkey
 
W

wurst

Gjest
Man skal vel mangle noe gangsyn for å ikke se logikken i at en næringsminister skal forsøke å legge et visst press på en slik sak da denne er av sterkt samfunnsøkonomisk karrakter.
Det var naturlig av Enoksen å vise sterke interesser i saken all den tid staten er største aksjeeier i Statoil. Det var det han ble utsatt for etter hvert som bar preg av såpeopera, nemlig at LO og den radikale fløyen i AP fikk presset regjeringen til å kaste Odfjell. Er det Jens som har makten i eget hus?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.475
Antall liker
16.873
Sted
Østfold
For det første snakker vi vel egentlig om prinsippet om hvorvidt en slik sak er av offentlig interesse og ikke om hvorvidt Jens er flink, AP er flinke, om Jens er næringsminister eller om Enoksen dugde til jobben sin.

For det andre bør man vel egentlig ikke trekke direkte konklusjoner mellom hvorvidt innblanding har vært vellykket tidligere og hvorvidt det i prinsippet er galt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.702
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Det er faktisk etter undertegnedes oppfating et økende problem i luftfarten at vedlikeholdet ses på som en ren utgiftspost. Jeg har selv tatt fra hverandre deler som har vært til overhaling på billige verksteder rundt om kring i verden og knapt trodd det jeg har sett. Jeg lover dere at dere ikke vil vite om det! Det eneste dere ønsker å vite er at billettprisen er 199,- til London, så får det bare være med resten. Jeg deler kort sagt ikke den oppfatningen..................
........................... Men den dagen jeg forsto at min arbeidsgiver synes det ble for dyrt at jeg fant feil på flyet, da sluttet jeg. Luftfarten er ikke lengre den samme på godt og vondt.............

Honkey
Honkey er inne på noe vesentlig her.
Det folket ikke forstår er at det IKKE er mulig å fly for kr 199,- mellom Oslo og London. Det er heller ikke mulig å fly fra Kirkenes til Oslo for 395,- Det er bare ikke mulig ! Økonomene som har "invadert" luftfartsbransjen har villedet publikum til å tro at dette er mulig. Men flyselskapene er blitt offer for sine egne reklamer og nå sliter hele bransjen.

Når det gjelder vedlikehold så vet jeg positivt at økonomene i et norsk flyselskap seriøst regnet på fordelene ved å kutte ut vedlikeholdet. De la inn parametre for hvor ofte fly vile falle ned på grunn av manglende vedlikehold, og hva hvert krasj ville koste. Totalt kom de fram til at det ville "lønne seg" å kutte ut vedlikeholdet. Takk Gud for at det finnes et Luftfartstilsyn som stopper slik galskap.

Forsvaret skulle spare penger og la tungt vedlikehold på Hercules transportfly til et lavprisverksted i Tyrkia. Da flyene var "ferdig reparert" fikk de flyforbud ! Det var hundrevis av alvorlige feil som hadde blitt gjort !
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Forsvaret skulle spare penger og la tungt vedlikehold på Hercules transportfly til et lavprisverksted i Tyrkia. Da flyene var "ferdig reparert" fikk de flyforbud ! Det var hundrevis av alvorlige feil som hadde blitt gjort !

Hva er galt med tyrkere?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Når det gjelder vedlikehold så vet jeg positivt at økonomene i et norsk flyselskap seriøst regnet på fordelene ved å kutte ut vedlikeholdet. De la inn parametre for hvor ofte fly vile falle ned på grunn av manglende vedlikehold, og hva hvert krasj ville koste. Totalt kom de fram til at det ville "lønne seg" å kutte ut vedlikeholdet. Takk Gud for at det finnes et Luftfartstilsyn som stopper slik galskap.
Jeg tror det skulle blitt vanskelig å finne piloter under et slikt regime, så lenge de foretrekker " a landing you can walk away from".
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg tror det skulle blitt vanskelig å finne piloter under et slikt regime, så lenge de foretrekker " a landing you can walk away from".
Dog er det IKKE en bløff at vedlikehold og antall tekniske ettersyn har blitt drastisk kuttet inn av rent kostnadsmessige årsaker.
Derfor er jeg ikke lengre en del av det apparatet.

Honkey
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Dog er det IKKE en bløff at vedlikehold og antall tekniske ettersyn har blitt drastisk kuttet inn av rent kostnadsmessige årsaker.
Derfor er jeg ikke lengre en del av det apparatet.

Honkey
Stemmer nok det, men mener du at kontrollen som LT utøver ikke er tilstrekkelig?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
På en del felter, ja. Det har bl.a, med bemanning å gjøre. Flere prosedyrefeil blir ikke oppdaget dersom selskapet selv ikke rapporterer dem. LT har en meget krevende jobb og med små ressurser. Ikke alle avdelinger i allle selskapende er like glade for avviksrapporter, noen av dem har en tendens til å "forsvinne" underveis. Mye av systemet hviler på egenrapportering, men ettersom økonomien blir en stadig viktigere "aktør", blir slike rapporter mindre og mindre populære. Fokuset er flyttet fra mantraet "SIKKERHET" til mantraet "KONKURRANSE".

Honkey
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.702
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
På en del felter, ja. Det har bl.a, med bemanning å gjøre. Flere prosedyrefeil blir ikke oppdaget dersom selskapet selv ikke rapporterer dem. LT har en meget krevende jobb og med små ressurser. Ikke alle avdelinger i allle selskapende er like glade for avviksrapporter, noen av dem har en tendens til å "forsvinne" underveis. Mye av systemet hviler på egenrapportering, men ettersom økonomien blir en stadig viktigere "aktør", blir slike rapporter mindre og mindre populære. Fokuset er flyttet fra mantraet "SIKKERHET" til mantraet "KONKURRANSE".

Honkey
Alltid er det noe!

I bibelhistorien ( Det var et skolefag i gamle dager, - før KRL ) lærte vi om "Egyptens gresshopper". I våre dager heter pesten "Blåruss" !!!
 

Ubersturmfuhrer

Fersking
Ble medlem
09.06.2006
Innlegg
4
Antall liker
0
det er slemt å ta fra gresshoppene livsgrunnlaget sitt! :mad:
Nå skal jeg ikke si om det hadde vært dyremishandling å piske enkelte næringslivsledere heller da---- ;)
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Vel...
Nye dilemmaer på gang. SAS sentralt må få lov å drive sitt selskap. Men det føles smertefullt å bivåne at de myrder et av de dyktigste flytekniske miljøer i verden med kaldt blod, samtidig som de sender inn Estonian Air til å drive dumpinglignende flyvning på innlandet i Norge. Om dette er et resultat av "blårussens" tankebaner skal jeg rundjule ungene mine den dagen de planlegger økonomisk utdannelse. Og blir dette realiteten er jeg ferdig med SAS for all overskuelig fremtid. Det heter å benytte sin forbrukermakt.

Honkey
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hva er galt med Estonian Air?
Det er mange år siden jeg hadde noe som helst å gjøre med Estonian, det var den gang de begynte sine første flyvninger til Norge. Da var det en god del galt, i første rekke gamle slitne fly av russisk opprinnelse.
Går ut fra at situasjonen pr i dag er ganske annerledes, gitt den revolusjon luftfarten har gjennomgått de senere år. Ergo har jeg intet å utsette på Estonian, i det jeg ikke besitter noen oppdaterte kunnskaper om saken. Problemet slik jeg ser det er ikke nødvendigvis Estonian per se, men tankengangen som gjør at man velger å ta bort lokal know how (flyvning på innlandet i Norge er virkelig noe spesielt, vindforhold, rullebaner, geografi etc skiller seg fra så å si alle land i verden), og alt jeg har sett og hørt kan tyde i retning av at slike tricks ikke egner seg til annet ennn å skape arbeidsledighet blant norske folk i bransjen. Kan ikke like godt Estonian begynne å fly på New York også? Kan de ikke like godt legge ned hele SAS? Er det den langsiktige plan?

Honkey
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.702
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
Problemet slik jeg ser det er ikke nødvendigvis Estonian per se, men tankengangen som gjør at man velger å ta bort lokal know how (flyvning på innlandet i Norge er virkelig noe spesielt, vindforhold, rullebaner, geografi etc skiller seg fra så å si alle land i verden),
Honkey
Som en Gammel Dansk, (flykaptein, ikke drikk ! ;D ) sa engang: " Norge er sgu et pussigt land, der er stene ( fjell ) oppe i de skyer derover" ( Tilgi min dårlige dansk, :-[ ) Men det han mente var at det for ham og de fleste utlendiger var veldig uvant at det var så høye fjell rundt mange flyplasser, spesiellt i Nord Norge.

SAS, mens ennå begrepet sikkerhet hadde en mening, hadde som hovedregel at kun erfarne NORSKE piloter fikk fly på Nord Norge om vinteren. Været og geografien gjorde så vanskelig å fly i området at det var ansett som en spesialistoppgave å fly her oppe. Fortsatt krever Luftfartstilsynet at kun selskapenes mest erfarne flygere får fly rutefly på Kirkenes Høybuktmoen !
 
Topp Bunn