Forsterkere Satse på "vintage" Electrocompaniet, som nybegynner?

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
328
Hallo, folkens.

Sist jeg kjøpte et rent stereoanlegg var vel i '93, klassisk Marantz og B&W oppsett til rundt 10-15 tusen dengang.

Musikkinterressen har alltid vært stor, og om et par års tid ser det ut til at økonomien vil tillate å "hoppe i det".

Forrige helg, etter en tur på Finn og noen glass hjemmebrygg må jeg inrømme, fikk jeg en lys idé. "Pokker heller, jeg skal ha et skikkelig, "vintage", Electrocompaniet anlegg, slik vi siklet på den gang. Det skal bli super-dupert, lyd som varm honning"!

Tanken var da å lese seg opp litt, hoppe i det og kjøpe noen Elctrocompaniet nittitalls monoblokker, og så ta det derfra, steg for steg med forumlesing og prøving.

Prisene er for så vidt høye, men vel ikke altfor avskrekkende i og for seg. Imidlertid regner jeg med at hvert komponent i anlegget må/bør leveres til full service, nye kapasitorer osv, slik at det vil holde i en generasjon til.

Electrocompaniet er vel ute av drift nå. Når jeg tråler nettet for service/reparasjon, så ser det ut til at svært mange av de som fremdeles driver med dette kvier seg for å ta i Electrocompaniet komponenter. Det sies at de er "spesiellt" konstruert, og at det ikke er mulig å finne riktige tekniske tegnninger.

Er det slik at dette er tilfelle? Og dermed at nittitalls electrocompaniet vil bli rent bomkjøp med tanke på holdbarhet? Ser for meg at det i utganspunktet trengs justeringer av bias og slikt, og så vil det nødvendigvis bli kapasitorbytte og andre ting jeg ikke har greie på.

I såfall, hva er "tryggere" merker å lese seg opp på, med tanke på mulighet for reparasjon og mange fremtidige år med eierglede?

Takk på forhånd for inspill!

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
5.185
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
De lever i beste velgående på Tau utenfor stavanger

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Electrocompaniet er vel ute av drift nå. Når jeg tråler nettet for service/reparasjon, så ser det ut til at svært mange av de som fremdeles driver med dette kvier seg for å ta i Electrocompaniet komponenter. Det sies at de er "spesiellt" konstruert, og at det ikke er mulig å finne riktige tekniske tegnninger.
Nei dette stemmer overhodet ikke, EC er fortsatt tilstedet og tar service på alt.
Heller ikke noe super fancy konstruksjon som ingen kan reparere. Det ligger lite tegninger tilgjengelig og skal du først ta service så burde du sende den til tau.

Når det kommer til driftsikkerhet og vedlikehold så er vintage det siste du burde satse på. Det meste opp til 2000 har vært hjemmesnekret i større eller mindre grad, samt noe ustabilt konstruert. Ikke det verste du kommer borti, men anbefaler deg å vurdere noe fra rundt 2009, dvs. Fra Tau og da ikke de første de kom med. Men igjen - fra 90 tallet fungerer som regel greit. Har hadd mye fra den tiden og har generelt vært fornøyd. Husk å slå av alt når du ikke bruker det og kjøp ikke noe som har stått konstant på.

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
328
Supert, det var jeg faktisk ikke klar over, takk! Jeg bor faktisk på nord-jæren.

Det verserer en del "skrekkhistorier" rundt på nettet angående service, ventetid opptil et par år, umulig å få kontakt osv. På den andre siden har folk også rapportert svært gode erfaringer med Electrocompaniet service og reperasjon. Mitt prosjekt vil løpe seg over flere år, så det hadde vært greit å ha en "backup" å falle tilbake på, om noe skulle skje med Electrocompaniet i mellomtiden.

Når sant skal sies, så er det utelukkende psykologiske og romantiske årsaker som gjør at jeg har falt ned på Electrocompaniet. På nittitallet var dette "kremen" man siklet på, ihvertfall i et visst segment av målgruppen. I tillegg gir sort/gull designet assosiasjoner til mørk flott klang, med "gull" i, om dere skjønner. Ærlig talt har jeg ikke peiling. Kjøpte forresten den da etterhvert kjente og kontroversielle "Music Angel" KT88 rørforsterkeren rundt 2010-2012, om dere husker "kontroversen" rundt Kjell B. her på forumet dengang. Kjørte den både på et par nittitalls B&W, og et par innkjøpte klipsch rf-82. Jeg husker å tenke at her var det stort potensial, men det hele strandet på skrekk for å fikle med nye rør og manuelle bias-justeringer, var ikke klar for å dø så ung med et lite feilsteg, haha.

Men nå har denne idéen festet seg om at klassisk Electrocompaniet ikke kan bli annnet enn helt supert. Jeg heller mot det "varme" og "romantiske" TROR JEG, uten egentlig å ha belegg for å mene noe som helst.

Ikke mye å gå på, annet enn rent psykologiske forestillinger hos en nybegynnner, men om folk har innspill likevel så vil de mottas med takk!

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Antall liker
160
Sted
Finnmark
Supert, det var jeg faktisk ikke klar over, takk! Jeg bor faktisk på nord-jæren.

Det verserer en del "skrekkhistorier" rundt på nettet angående service, ventetid opptil et par år, umulig å få kontakt osv.
Høres ut som ECS (gamle EC, aka Abrahamsen Audio). Der har det vært en del rart, men de har heller ikke vært aktiv på mange år. Noe "semi" aktiv, men tror de er helt borte nå.

I tillegg gir sort/gull designet assosiasjoner til mørk flott klang, menn "gull" i, om dere skjønner.
Da blir det noe litt nyere. Vintage tolkes som de gamle sorte metallfrontene.

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
328
Flott, takk!

Ideén om litt varm/mørk klang er vel ikke tatt helt ut av det blå heller, har hørt litte grannn på rørutstyr hus bekjente, med stor glede. Angus Youngs gitartone på Highway to Hell er vel den gitartonen som har trigget mest "happy-synapser" hos meg gjennom tidene.

En bekymring vil selvfølgelig være at jeg har altfor romantiske og nostalgiske tanker, og at nittitals electrocompaniet vil fremstå som med "slør" og "mudder", fremfor "mørk" fyldig og velklingende.

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
514
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
Hei hvorfor trekker du til Electrocompaniet ? det er jo så møye bra og billi som spiller da bedre en dette da ,noe jeg synes da ,men det er da meg da.Men så er det var lyd bilde du og vill ha da.men hva lyd er det du liker?:unsure:
Tønnes :)

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
328
Hei Tønnes, se den rent psykologiske forklaringen ovenfor, hehe!

Musikalsk er jeg faktisk altetende. Har hatt veldig stor interesse gjennnom mange år. Røtter i søttitals hardrock, åttitalls metal og thrash, på nittitallet ekspanderte vi i "gjengen" kraftig til alt fra black metal til prog til trip-hop. Nå for tiden har jeg gjerne lengre perioder med for eks klassisk, barokk og "historisk informert" HIP instrumentering, så en lengre periode med klassisk Blue Note jazz og over til norsk ECM type jazz, før en ny periode med dissonant black metal type nyere Mahem og Deathspell Omega, og så videre.

Når det gjelder lyd, ut fra det jeg kan bedømme, om enn på noe tynt grunnlag, så heller jeg nok mot "romantisk" og "mørk" klang. Er ikke glad i for mye diskant, elsker f. eks lyden og klangen av akustiske instrumenter i klassiske Blue Note inspillinger. Majoriteten av musikken jeg hører på er ikke "audipfilt" innspillt. Da jeg fikk nye klipsch rf-82 i hus ble jeg rett og slett forskrekket over skrikende diskant, men det gikk seg til på et vis med innbrenning/innspilling, tilvenning og Music Angel rørforsterker.

Jeg mener at et anlegg bør faktisk takle alle typer musikk, men det er kansje urealistisk?

Sist redigert:

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
514
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54
OK ja da forsto jeg litt mer ja .Det er mange her inne som kan nok hjelpe deg godt på vei ,det kommer sikkert noen på banen her snart ja . :) Lykke til da (y)

P

parafinoksen

Gjest
Prøv i denne tråden: EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Skjønner veldig godt greia med det romantiske og eiergleden over å ha noe du ønsket deg veldig da du var yngre. MEN – nostalgiens briller kan lyve. Jeg ville prøvd å få besøkt noen med et EC-anlegg og hørt om dette virkelig er noe for deg i dag. Til syvende og sist skal du jo høre musikk på dette, leve med det, og kanskje legge ned en god slant penger. Ikke usannsynlig at det finnes mer moderne løsninger som vil fungere bedre og gi deg mer ro med tanke på driftsikkerhet :)

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
328
Takk for godt råd, Parafinoksen!

Det du sier høres jo unektelig ut som den mest rasjonelle fremgangsmåten i mitt tilfelle. Nostalgi, romantikk og ungdommens opplevelser er sterke krefter! Etter noen hjemmebrygg, lesing rundt "vintage" hifi som er veldig "in" for tiden, youtube, sikling på estetisk vakre vintage anlegg osv, føltes det som om å kjøpe noe klassisk electrocopaniet ikke kan bli annet enn hifi nirvana!

Har fulgt litt med på debatten noen år. Leser man lenge nok for eksempel på typiske "objektivist" forum som Audio Science Review og Hydrogen Audio, risikerer man å bli fullstendig overbevist om at det eneste man trenger er noe rack--plastikk-greier fra Europris, det er uansett vitenskapelig umulig å høre forskjell fra anlegg til en million, haha.

OK. Få litt bakkekontakt, les tråden du linker til, gjør litt faktisk empiri om mulig - det får være hjemmeleksen foreløpig. Takk!

Sist redigert:

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Antall liker
21.547
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
4
Gamle EC-komponentar ligg ikkje langt bak moderne forsterkargreier, men om du ikkje kan gjere noko sjølv spørs det om det svarer seg.
Hos meg er pre, amp II og mc-trinn i bruk rett som det er, og som sagt dei gjer seg ikkje bort.

ECpr.jpeg
ECpo.jpeg
EC pre:amp II og MC-2.jpg

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.701
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ny Electrocompaniet ser jo ut som 90-talls. Moderne mørktklingende men ikke Abrahamsen-pløsete effektforsterkermoduler har de også. Tilsett Wiim.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.995
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
@Makrellen - Jeg bor på Forus og har en eldre aw250 som har hatt en stor oppgradering på Tau. Ta turen innom hvis du ønsker å høre. Jeg har hatt mange forsterkere innom dette huset, men valgte denne fordi den passer meg best.

Makrellen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.10.2012
Antall liker
328
Wow, dette er et tilbud jeg ikke kan takke nei til! Midt i blinken, takk! Jeg bor noen få kilometer sør for flyplassen, så det er ikke lange biten heller. Sender en PM.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.305
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har selv hatt mye electrocompaniet av samme grunn som du.
Når jeg var ungdom var det alltid et godt tegn på en god fest når foreldrene i huset hadde electrocompaniet komponenter.
Så når jeg tok opp interessen for ti år siden kjøpte jeg først en music angel kt88, men byttet denne fort ut.
Har hatt det meste av electrocompaniets forforsterkere og monoblokker og det meste har fungert bra.
Men det er alltid en viss risiko med å kjøpe brukt og gammelt.
Det er mange hobby elektrikere som har holdt på, det verste var en aw250 en kompis kjøpte som sluttet å funke etter kort tid, der hadde det vært noe smartinger inne å modifisert og iflg verksted var hele konstruksjonen en brann felle.

Det beste kjøpet jeg har gjort var noen aw180 blokker i larvikitt fra 97, disse hadde knapt blitt brukt og jeg fikk med alt av esker, manualer, kvitteringer, klistremerker og et flagg. Disse hadde jeg i 7år og brukte de hver dag og de lever fortsatt i beste velgående. Eneste problemet de har hatt var en oppstartsrele som køddet seg til men det var en enkel fiks.

Så prøv å se etter ting som har hatt eiere som tar vare på det og bruker skikkelige verksted hvis det er problemer. Hvis en "kompis" har tatt service, oppgradert eller reparert ville jeg ha styrt unna.
Eventuelt kan du levere inn som nevnt her til EC på Tau så går de over komponentene og du har trygghet.
Ingenting er kjipere enn ustabile komponenter, og som i verstefall ødelegger andre komponenter, gir deg strøm eller brenner opp

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.514
Sted
Smurfeland
Skjønner veldig godt den nostalgiaen for Electrocompaniet som beskrives her. Faren min hadde et forsterkersett derfra på 80-tallet tror jeg det var, og helt fram til det begynte å hikke litt for noen år siden. Syns alltid de komponentene hadde noe estestisk over seg som ga godfølelse bare av å se på dem. Dette var forresten før de begynte med akrylfrontene, så det var matt svarte metallfronter med enten hvit eller rød skrift, husker ikke helt.

Har blitt lovet at jeg kan komme og hente det hvis jeg vil, og levere det på service for å se om det kan fikses. Fortsatt dønn strøkent i originale esker, så det står på agendaen en gang i overskuelig framtid. Tipper de fortsatt vil levere bra lyd hvis de får et par lettdrevne høyttalere som last. :)

Topp Bunn