Forsterkere Schiit Aegir og Patos Basic 310

BadWolfBobby

Medlem
Ble medlem
17.06.2022
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
Kristiansand
Så, etter lang tid tok min Doxa 70B effektforsterker kvelden og må erstattes.

En kollega som har en Schiit Magni headset-amp stack har imponert meg med lyden og jeg vurderer en Schiit Aegir som får mye skryt for prisen i sin klasse.
Men samtidig som jeg leser mye skryt så leser jeg også at man bør ha 'effektive høyttalere' for å få best mulig lyd.. Noe som sikkert er korrekt, men jeg ble usikker på om dette er riktig forsterker for mine Patos Basic 310 4 ohms høyttalere.

Høyttalerene mine har vært mer enn godt nok for Doxaen, men den er jo også nesten 30 år gammel.

Min stack er temmelig enkel, en laptop -> dac -> amp, så det er mye som er 'godt nok' lydmessig.

Noen som har erfaringer med lignende? Er det verdt å prøve?
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Har en Aegir, helt rå forsterker. Men kun om du bruker den til høy følsomme høyttalere eller lav til middels lydnivå på mindre sensitive høyttalere vil du merke at den gir ikke ut masse med kraft, bassen er "myk" og avrundet. Men resten er det bare noe "magisk" rundt.

Men selv føler jeg at denne ikke har nok med kraft, har ikke full tak rundt bass membranene på mine harbeth. Men lyden på lavt nivå i nearfield er bare herlig for det. Men med sine kompromisser.

Men resten av lyden er meget god. Men som alle andre skriver, om du har høysensitive høyttalere er det veien å gå for å få mest ut av denne.

Med mindre du går for tyr monoblokkene som er nye fra schiit.
Men da er det en helt annen prisklasse, men jeg er såpass fornøyd med denne at jeg beholder den til jeg får solgt unna ting for å kunne kjøpe et par tyr monoblokker.

Vanskelig valg, siden på den ene siden er denne kjempe god, men samtidig er du begrenset pga "lav" effekt. Ja jeg vet du ikke bruker masse med watt ved lave lydnivåer, men jeg hører det jeg hører med denne og det er at jeg skulle ønske at denne hadde mer effekt.

Noen vil si gå for 2x Aegir i mono for høyere effekt.
Men der nevner flere at de høres anderledes ut i en slik konfigurasjon. At du får rett og slett en annen lydsignatur til en grad. De blir mer analytiske og mister noe av de romantiske kvalitetene som nettopp gjør en single Ageir i stereo så god ihvertfall i mine ører.

Du vil få mer bass og bedre kontroll med 2 slike, men gir da avkall på den forførende lydsignaturen.

Jeg elsker lyden fra en slik inn i mine harbeth, men jeg hører at det er noen kompromisser. Selv da klarer jeg ikke å slutte å høre på anlegget og er fullstendig dratt inn av musikken.

Til dels er det høyttalerne, men en del av magien kommer fra Aegir.

Men jeg hører alltid på musikk på lavest mulig lydnivå, med høyttalere som er konstruert får å kunne spille klart på lavt nivå.

Muligens dine høyttalere trenger mer lyd før de våkner, sitter du litt unna anlegget krever det høyere nivåer. Altså mer kraft, da er jeg usikker på om denne vil holde på høyere lydnivåer. Siden jeg ikke har benyttet dem til det.

Flere anbefaler også at du bør ha 89-90db sensitivitet minimum med en Aegir.

Dette er basert på alt jeg har lest rundt Aegir på nettet og jeg har lest alt 😂 og mine egne erfaringer.

Men til slutt, om du kjøper en slik vil du få rå lydkvalitet. Men samtidig er bruksmønster begrenset og med sine kompromisser.

Men for pengene om du får denne til å spille på sine styrker, vil du ikke kunne gå feil vei og vil bli over over lyden så lenge det er noe synergi i komponentene.
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Det ligger også en Schiit Vidar på finn, muligens den passer bedre?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.851
Antall liker
977
ganske lite effekt fra Aegir:


 

BadWolfBobby

Medlem
Ble medlem
17.06.2022
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
Kristiansand
Har en Aegir, helt rå forsterker. Men kun om du bruker den til høy følsomme høyttalere eller lav til middels lydnivå på mindre sensitive høyttalere vil du merke at den gir ikke ut masse med kraft, bassen er "myk" og avrundet. Men resten er det bare noe "magisk" rundt.

Men selv føler jeg at denne ikke har nok med kraft, har ikke full tak rundt bass membranene på mine harbeth. Men lyden på lavt nivå i nearfield er bare herlig for det. Men med sine kompromisser.

Men resten av lyden er meget god. Men som alle andre skriver, om du har høysensitive høyttalere er det veien å gå for å få mest ut av denne.

Med mindre du går for tyr monoblokkene som er nye fra schiit.
Men da er det en helt annen prisklasse, men jeg er såpass fornøyd med denne at jeg beholder den til jeg får solgt unna ting for å kunne kjøpe et par tyr monoblokker.

Vanskelig valg, siden på den ene siden er denne kjempe god, men samtidig er du begrenset pga "lav" effekt. Ja jeg vet du ikke bruker masse med watt ved lave lydnivåer, men jeg hører det jeg hører med denne og det er at jeg skulle ønske at denne hadde mer effekt.

Noen vil si gå for 2x Aegir i mono for høyere effekt.
Men der nevner flere at de høres anderledes ut i en slik konfigurasjon. At du får rett og slett en annen lydsignatur til en grad. De blir mer analytiske og mister noe av de romantiske kvalitetene som nettopp gjør en single Ageir i stereo så god ihvertfall i mine ører.

Du vil få mer bass og bedre kontroll med 2 slike, men gir da avkall på den forførende lydsignaturen.

Jeg elsker lyden fra en slik inn i mine harbeth, men jeg hører at det er noen kompromisser. Selv da klarer jeg ikke å slutte å høre på anlegget og er fullstendig dratt inn av musikken.

Til dels er det høyttalerne, men en del av magien kommer fra Aegir.

Men jeg hører alltid på musikk på lavest mulig lydnivå, med høyttalere som er konstruert får å kunne spille klart på lavt nivå.

Muligens dine høyttalere trenger mer lyd før de våkner, sitter du litt unna anlegget krever det høyere nivåer. Altså mer kraft, da er jeg usikker på om denne vil holde på høyere lydnivåer. Siden jeg ikke har benyttet dem til det.

Flere anbefaler også at du bør ha 89-90db sensitivitet minimum med en Aegir.

Dette er basert på alt jeg har lest rundt Aegir på nettet og jeg har lest alt 😂 og mine egne erfaringer.

Men til slutt, om du kjøper en slik vil du få rå lydkvalitet. Men samtidig er bruksmønster begrenset og med sine kompromisser.

Men for pengene om du får denne til å spille på sine styrker, vil du ikke kunne gå feil vei og vil bli over over lyden så lenge det er noe synergi i komponentene.
Takk for informativt svar... Kan jeg spørre hvilke Harbeth høytalere du spiller på? Jeg spurte også Duet Audio som selger Schiit og de sier mye det samme, og anbefalte noen Focal Chora 826 som helt sikkert er veldig gode, men koster 14.000, som totalt sett blir litt for stor investering for meg akkurat nå.
 

BadWolfBobby

Medlem
Ble medlem
17.06.2022
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
Kristiansand
ganske lite effekt fra Aegir:


Tolker jeg dette riktig i at Aegir har vesentlig mindre effekt enn Vidar? At da krever kanskje Vidar mindre av Høyttalerene? Dog jeg tipper mine Patos fremdeles er for tunge å drive.
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Takk for informativt svar... Kan jeg spørre hvilke Harbeth høytalere du spiller på? Jeg spurte også Duet Audio som selger Schiit og de sier mye det samme, og anbefalte noen Focal Chora 826 som helt sikkert er veldig gode, men koster 14.000, som totalt sett blir litt for stor investering for meg akkurat nå.
Harbeth ps3er xd
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Ja så den også, men siden den er importert fra USA så er det ingen garanti på den... Da ville jeg heller ventet på at Duet får inn en Vidar.
Skjønner, men du må vente en stund på den. Duet nevnte for meg at de virkelig sliter med å få inn nye produkter fra schiit, siden dem prioriterer USA markedet.

Men en gang kommer den vel nok. Uansett istedenfor Vidar kan du også se på mange andre alternativer som er mye for pengene.

Du har feks. Purifi klasse d, som vil drive de du har godt.

Siden jeg mener at magien ligger i Aegir sin konstruksjon som er klasse A. Men ikke hørt Vidar men baserer dette på det jeg har lest.

Samtidig er det vel en grunn til at Aegir ikke blir solgt unna som alt annet fra schiit hos duet audio. Mange som innser at den er for svak til normalt hifi stue bruk med ikke følsomme høyttalere.

Men lyden i Aegir er helt rå til prisen om du kan bruke den i et oppsett den er konstruert for👍

Vanskelig valg dette.
 

BadWolfBobby

Medlem
Ble medlem
17.06.2022
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
Kristiansand
Vanskelig valg dette.
Jepp... Men jeg skal tenke litt langsiktig nå... Finne en mer rimelig erstatter til Doxaen først, og kjøpe noe som er godt nok til å drive det jeg har... Og spare opp til å kjøpe et anlegg som er Aegir'en verdig... Det er iallefall foreløpig plan.

Nå for nå tenker jeg å se litt på alternativer som kan vare meg ett år eller to. Og du skriver Purifi klasse D, men det eneste jeg finner da er en amp fra Purifi "1ET400A", som virker å være en amp/modul som kan brukes i andre forsterkere? Eller er det noe jeg ikke forstod kanskje? :)
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Jepp... Men jeg skal tenke litt langsiktig nå... Finne en mer rimelig erstatter til Doxaen først, og kjøpe noe som er godt nok til å drive det jeg har... Og spare opp til å kjøpe et anlegg som er Aegir'en verdig... Det er iallefall foreløpig plan.

Nå for nå tenker jeg å se litt på alternativer som kan vare meg ett år eller to. Og du skriver Purifi klasse D, men det eneste jeg finner da er en amp fra Purifi "1ET400A", som virker å være en amp/modul som kan brukes i andre forsterkere? Eller er det noe jeg ikke forstod kanskje? :)
Aha, ja det er dit moduler.
Men du kan kjøpe ferdig lagde billigst purifi vtv amplifiers.
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Men, jeg liker tanken din. Kjøp noe som er billig nå, samtidig som du sparer til noe bedre.

Men samtidig følg med på det som er der ute underveis og følg med på forskjellige en medier angående hifi, så får du med deg hva som er der ute👍

Men da hadde jeg sett etter noe som er bra på brukte av forsterkere og finn noe som er kvalitet til en billig penge.
 
Topp Bunn