Script for konvertering wav -> flac?

N

nb

Gjest
Noen som har et bra shell-script som kan gjøre følgende:

Ta et sett wav-filer fra en katalogstruktur og spytte ut samme katalogstruktur (på en annen disk) med alle wav-filene konvertert til flac vha kommandolinje-verktøyet i FLAC. Bør være helautomatisk slik at det kan kjøres som en cron-jobb

Ja, jeg VET at dette ikke er veldig vanskelig å skrive selv, i alle fall ikke med bash eller lignende, men greit å spare seg arbeidet om noen har gjort dette allerede;)

Tenkte meg noe slikt som:

find (argumenter for å velge filer) | flac - encoding > output

find gir jo greie muligheter for å velge alle filer opprettet etter en viss dato osv, så konseptet her burde vel kunne fungere??
 
N

nb

Gjest
Skal i utgangspunket kun gjøre dette for å kjøre backup av filene, så hadde ikke tenkt meg noe mer tagging enn hva som ligger i wav-filene (og det er vel ganske lite...). Finnes det noen fin måte for å tagge filer automagisk?
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Skulle tro det var enkelt å skrive et script for automatisk tagging, som bruker for eksempel awk for å splitte opp filnavnet. Det ville vel sannsynligvis bommet innimellom på spesielle titler, men hadde sikkert fungert bra i det aller fleste tilfeller. Har du prøvd å søke på freshmeat.net? :)
 

Vedlegg

N

nb

Gjest
Nei - skal sjekke freshmeat.net. Mulig jeg snekrer dette selv en regntung dag også just for the heck of it;) Kan da umulig være veldig vanskelig.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Hvis du bare skal encode uten å tagge kan det hende det er så enkelt at du kan bruke noe lignende som basis:

Kode:
for f in `find . -name \*.wav`; do
    flacenc -parametere;
done
Hvis du må spesifisere input- og outputfil kan du kanskje bruke noe lignende dette:

Kode:
for f in `find . -name \*-wav`; do
    flacenc --input $f --output backupdir/`echo $f | sed s/\.wav/\.flac/`;
done
Nå er det noen år siden jeg drev med UNIX og jeg aner ikke hvordan FLAC-enkoderen tar parametre, men teorien skal stemme sånn noenlunde i alle fall ;)
 
N

nb

Gjest
Det var noe slikt jeg så for meg selv, nå er også mine bash-programmeringskunnskaper temmelig gjennomrustne, men skal nok få det til.

Er litt i tenkeboksen på om jeg ganske enkelt skal basere hele mitt musikkbibliotek på flac istedenfor wav, men må lese meg litt opp på formatene først. Lydmessig er det jo selvsagt det samme, lagringsplass er billig, men så vidt jeg har skjønt, så er det lettere å legge metainfo i flac-filer.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Jeg bruker selv FLAC og kan ikke gjøre annet enn å anbefale det. Jeg bruker EAC til ripping, og FLAC-enkoding går i bakgrunnen og er som regel ferdig få sekunder etter at rippingen er det. Med freedb og AccurateRip går hele prosessen smertefritt, helt korrekt og veldig kjapt :)

Hvis du ikke har Windows eller vilje til å bruke det skal EAC kunne kjøres i wine med godt resultat.
 
N

nb

Gjest
Jeg skal kjøre Linux-server for å lagre filene, hva som er front-end for ripping, encoding og avpsilling er jeg mer fleksibel på. Har dual-boot på arbeidsstasjonen min.
 
N

nb

Gjest
Hvordan har du automagisert dette? Virker som en grei måte å gjøre det på slik som du beskriver der. Jeg bruker EAC til ripping, og den finner fornuftig filnavn og kataloger basert på freedb.org, men hvordan får du tagene automatisk inn i flac-filene? Hvordan har du satt opp slik at det som blir rippet til wav automatisk blir encodet til flac?
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Re: Script for konvertering wav -> flac?

I EAC-menyen, velg Compression Options -> External Compression, Use file extension ".flac", spesifiser hvor flac.exe ligger og dytt følgende inn i Additional command line options:

Kode:
-T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s"
 
N

nb

Gjest
Takker, men hvor i schwartze blir .flac-filene av?? EAC sier "Compressing using external encoder" men jeg finner ikke noe flac-ouput i katalogen EAC legger wav-filene i (har spesifisert at de ikke skal slettes), ikke i katalogen der flac.exe ligger og ei heller i den katalogen jeg har satt opp som output i flac front-ended

I følge Task Manager har jeg heller ikke noen prosess flac.exe som kjører det ser jeg ikke som et veldig lovende tegn...
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Jøss. Hos meg kommer FLAC-filene i samme katalog som WAV-filene (som for øvrig slettes). Stemmer pathen til flac.exe i "Program, including path, used for compression"? F.eks. C:\Program Files\FLAC\flac.exe altså.
 
N

nb

Gjest
Ser ut som flac-enkodingen bugger. Får forske litt mer på parameterene, det ser ut til å gå greit når jeg kjører det fra kommandolinje i alle fall.
 

Vedlegg

Topp Bunn