Møbler og underlag SD-kuddar jajamen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Høyttalerne mine veier 29kg. Har dempeputer 28-50kg, men måtte fjerne dem fordi høyttalerne sto ustøtt. Den ene står utsatt til i gangsone i stua, og var bekymret for at den skulle gå overende hvis noen kom borti når de gikk forbi. Har akustikk problemer, og ved høyt volum fikk resonanser høyttalerne til å svaie. Ingen som har dette problemet? Brukte 4 stk puter pr høyttaler.
Hmm det hørtes snodig ut at høytalerne begynner å danse på høyt volum,har du store basselement kanskje?bruker selv 4 stk kuddar 28-50kg,her spiller jeg så bassen tordner i sjela men høytalerne står bom stille fordi,dali helicon 400mk2.
Tips:
Prøv med 3 føtter.
1 foran og 2 bak, eller motsatt.

Hvordan mener du det vil gjøre høyttalerne stødigere å gå fra en pute i hvert hjørne til dette????
Eneste jeg kan komme på som vil gjøre høyttalerne stødigere, i betydningen mindre sannsynlig at den tipper, er enten stivere føtter eller å plassere føttene lenger fra hverandre.

Men. Det går kanskje an å supplere SD-foten med en stiv fot inntil som ikke går helt ned i gulvet. Altså at høyttaleren hviler på SD-foten til vanlig, men at man så snart man dulter borti slik at den presses sammen samtidig presser en hard fot med i gulvet?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Et bord med 3 ben står helt stødig, alle ben har kontakt med gulvet selv om gulvet er skjevt. Et bord med 4 ben vil stort sett alltid stå å vippe, ene benet er i luften om ikke gulvet er 100 % avrettet, dette gjelder også for høyttaleren.
Det er i og for seg riktig. Man kan til og med, gitt at alt er perfekt stivt, men ikke perfekt rett, si at et bord med fire bein til enhver tid står på tre av dem.

Men stabilitet i praksis, at det ikke tipper, handler om noe så enkelt som høyden på det hele (egentlig hvor høyt tyngdepunktet er), og avstanden mellom føttene. Husk at så snart man dulter borti, så flytter man tyngden over mot ytterste foten i den retningen tyngdepunktet beveger seg.

I tillegg ligger det jo i SD-fotens natur at den komprimeres, og dermed at alle føttene bærer noenlunde lik vekt med mindre gulvet er veldig skjevt.

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: HCS

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.752
Sted
Under stjernene
Høyttalerne mine veier 29kg. Har dempeputer 28-50kg, men måtte fjerne dem fordi høyttalerne sto ustøtt. Den ene står utsatt til i gangsone i stua, og var bekymret for at den skulle gå overende hvis noen kom borti når de gikk forbi. Har akustikk problemer, og ved høyt volum fikk resonanser høyttalerne til å svaie. Ingen som har dette problemet? Brukte 4 stk puter pr høyttaler.
Har du mere resonansproblemer med sd føttene?
Er det i bassen du har problemer, f.eks starten av Oink Floyd/Dark Side Of The Moon?
I tilfelle ja, prøv bassabsorbenter.
Med tanke på fare for velt, så står nok høyttakerne best uten føtter, eventuelt hardeføtter. Du kan prøve med en glassbit under høytalerne, (skal vissnok ha gunstig effekt på lyden)

Topp Bunn