- Ble medlem
- 28.02.2006
- Antall liker
- 22
Du har vel ikke bare lest det første innlegget Low-Q? ;D
Jeg synes også at TFFC er en smule bedre enn TDFC, men i mine ører er forskjellen minimal.frans skrev:Interessant. Baffelutforming har utvilsomt stor innvirkning på lydbildet. En ser ut til å mene at delefilteret er det viktigste, men det er vel heller slik at mange forhold spiller inn og man må ta hensyn til dem alle.
Ser at du valgte TDFC fremfor TFFC som diskant. Har du testet dem opp mot hverandre? Registrerer at Troels Gravesen roser TFFC opp i skyene og skriver blant at det ikke er nødvendig å betale mere for en diskant. Han bruker den blant i Klassisk tre-veis og Poor Man's Strad (PMS) . Interessant å merke seg at han beholdt denne diskanten også i excel versjonen.
Har selv denne diskanten og må si at den har overrasket meg positivt i forhold til alle oppgraderinger i anlegget. Sist med aktiv drift også til diskanten.
Ser at bassporten gir mye lyd fra seg ved 1 khz ved nærfeltsmålingene (portresonans).
Hm,hvorfor kan ikke du bruke Håvards forsterker? Har du ikke 2 effektsteg for å kjøre aktiv deling? Hvis jeg har forstått det korrekt at du savner noe fylde/mer nivå i nedre mellomtone ville det kanskje være perfekt med Mv50-en i toppen og en transistor i bassen,gjør det selv med hell,hadde også litt slankt nivå der.. :norcad skrev:Takker Håvard. Fint om du skriver litt om lytteinntrykket ditt her også. Jeg vet du tør å være ærlig
Siden du var her, har jeg dempet den andre høyttaleren også, og kappet bassrefleksrørene fo å øke avstemmingen en smule.
Men jeg tror neppe du ville hørt forskjell.
"Dessverre" kjører jeg aktiv deling til bass, så det blir litt vanskelig å teste de med din forsterker.
Men du er hjertelig velkommen til flere lytterunder!
For øyeblikket har den ene høyttaleren blitt demontert og satt ned i kjelleren for å bedre finishen et hakk eller to.
Bunn og topp har blitt frest jevnt med front/sider, og jeg har sparklet litt. Lenger kom jeg visst ikke!
Håper å kunne gjøre litt i helga igjen.
Har gitt opp å mase på deg om dine H6 kloner jeg, du er tydeligvis livredd for å slippe meg borti de delefiltrene så............... ;D
Heinorcad skrev:Takker Håvard. Fint om du skriver litt om lytteinntrykket ditt her også. Jeg vet du tør å være ærlig
Siden du var her, har jeg dempet den andre høyttaleren også, og kappet bassrefleksrørene fo å øke avstemmingen en smule.
Men jeg tror neppe du ville hørt forskjell.
"Dessverre" kjører jeg aktiv deling til bass, så det blir litt vanskelig å teste de med din forsterker.
Men du er hjertelig velkommen til flere lytterunder!
For øyeblikket har den ene høyttaleren blitt demontert og satt ned i kjelleren for å bedre finishen et hakk eller to.
Bunn og topp har blitt frest jevnt med front/sider, og jeg har sparklet litt. Lenger kom jeg visst ikke!
Håper å kunne gjøre litt i helga igjen.
Har gitt opp å mase på deg om dine H6 kloner jeg, du er tydeligvis livredd for å slippe meg borti de delefiltrene så............... ;D
Vel, det er nok først og fremst en ryddigere nedre mellomtone jeg kunne ønsket, og så tror jeg at de kunne blitt morsommere med litt mer trykk i midbass/nedre mellomtone.F.E. skrev:Hm,hvorfor kan ikke du bruke Håvards forsterker? Har du ikke 2 effektsteg for å kjøre aktiv deling? Hvis jeg har forstått det korrekt at du savner noe fylde/mer nivå i nedre mellomtone ville det kanskje være perfekt med Mv50-en i toppen og en transistor i bassen,gjør det selv med hell,hadde også litt slankt nivå der.. :PS,hadde en Mv52 før...bra sak..
Det er ikke skryt Haavard, det er bare fakta.Haavard skrev:Hei
Jeg vil nok lytte litt mer før jeg kommer med et inntrykk.
Dette er jo høyttalere som er radikalt annerledes, med henhold til lydfilosofi, en mine. Jeg er jo kommet dit at rør og horn er blitt vanedannende. Høyttalerne mine er på utlån, og det er litt abstinenser på gang. Siden jeg er blitt så panegyrisk ang. rør og horn, så blir det litt feil å uttale seg om et høyttalerprinsipp jeg har gått bort fra. Jeg er redd for å kommentere de negative sidene og ikke greie å formidle de positive. Ved å lytte litt mer til de, så vil jeg tro at jeg kan danne meg et bedre inntrykk.
Grunen til at jeg vil ta mitt utstyr ned til deg er fordi jeg mener det er så mye bedre enn ditt. Dette høres ut som skryt på høyt nivå, men Denon cd spiller og surrelydforsterker er ikke mine favoritter. Jeg tror dine høyttalere vil spille annerledes med et annet oppsett.
Mine H6 får du ikke slå kloa i. Tror faktisk det ikke er så mye å hente på å endre delefilter. De måler ikke bra, men de låter bra. Det er greit nok for meg.
Håvard
Vi kan jo tweake litt til sommeren, men jeg vet ikke helt hva som skulle gjøres annerledes.norcad skrev:Det er ikke skryt Haavard, det er bare fakta.Haavard skrev:Hei
Jeg vil nok lytte litt mer før jeg kommer med et inntrykk.
Dette er jo høyttalere som er radikalt annerledes, med henhold til lydfilosofi, en mine. Jeg er jo kommet dit at rør og horn er blitt vanedannende. Høyttalerne mine er på utlån, og det er litt abstinenser på gang. Siden jeg er blitt så panegyrisk ang. rør og horn, så blir det litt feil å uttale seg om et høyttalerprinsipp jeg har gått bort fra. Jeg er redd for å kommentere de negative sidene og ikke greie å formidle de positive. Ved å lytte litt mer til de, så vil jeg tro at jeg kan danne meg et bedre inntrykk.
Grunen til at jeg vil ta mitt utstyr ned til deg er fordi jeg mener det er så mye bedre enn ditt. Dette høres ut som skryt på høyt nivå, men Denon cd spiller og surrelydforsterker er ikke mine favoritter. Jeg tror dine høyttalere vil spille annerledes med et annet oppsett.
Mine H6 får du ikke slå kloa i. Tror faktisk det ikke er så mye å hente på å endre delefilter. De måler ikke bra, men de låter bra. Det er greit nok for meg.
Håvard
Men rør er ikke helt min greie, og ihvertfall ikke sålenge jeg ønsker surround i tillegg. Økonomien strekker ikke til begge deler. Så jeg må inngå noen kompromisser.
Når det gjelder dine kloner vet vi begge at jeg ikke er enig med deg der.
Mange høyttalere låter bra om de måler dårlig, det gjør også dine.
Men jeg vet/er overbevist om at du ikke har tatt ut dems potensiale, og det hadde resten av utstyret ditt fortjent.
Men som sagt, jeg skulle ikke mase mer om det ;D
PS! Jeg har kjøpt nye ht til sønnen i huset. Dynavoice M-65, det hadde vært saker for deg det tenker jeg Haavard! ;D ;D ;D
1. ordens filter har en fordel, og det er impulsresponsen. Problemet er at det er ikke så mange elementer som takler det.Haavard skrev:Vi kan jo tweake litt til sommeren, men jeg vet ikke helt hva som skulle gjøres annerledes.
Steilere filter er en løsning, men jeg er redd for at mange deler i delefilteret ikke gjør susen.
Endre delefekvens?
Vi får se.
Håvard
Rojoh skrev:Takker for tilbakemelding.Nå er dette ikke min tråd, men vi får satse på at det går å diskutere L26 litt.
Jeg har som sagt 2 stk. liggende, og det hadde vært fint å fått brukt dem til noe fornuftig. Ved simulering i trykkammer (winLSD) ser de ut til å tåle rundt 100w før Xlinær nåes. Ved en forsiktig EQ på 3 db halveres effekttåligheten. Etter deres erfaring ser det nesten ut som om dette er noe optimistisk? Dette kan nok bli i minste laget for trykkammerbruk, ja. Går man over til bassrefleks, så endres regnestykket, og L26 skulle kunne fungere til "normal" musikkbruk i kasse på 70-85L.
Jeg er dog meget nysgjerrig på hvordan L26 oppfører seg i trykkammmer, og har bestilt 2 stk. til. Så får vi se om det kan bli god bass ut av dette...Starter med trykkammer (2x50L pr. kanal), og hvis det ikke funker får jeg hive meg på alternative løsninger.
Mvh. Johan
Heyra skrev:Hei.
Har du de elektriske dataene til L26, så kan det jo beregnes om de passer best i Trykkammer eller Bassrefleks.
Det samme kan jo gjøres også med CA18RLY/CA18RNX elementene fra SEAS. Disse elementene er i utgangspunktet beregnet for bassrefleks-kabinetter. Disse 2 elementene kan i lukkede kasser på 20 -25 ltr ha en frekvensrespons på 20 - 3000 Hz flat responskurve. Til det lages et aktivt BiQuad filter og en forsterker på 100 - 150 Watt for å få til det. Brukes det også et aktivthøypassfilter med delefrekvens på 3000 Hz og f.eks TA27TFFC, så får du et system som dekker 20 - 20000 Hz. Beregner du dette etter +/- 3 dB går systemet ned til 17,35 Hz og opp over 22000 Hz. En kasse på 20 - 25 ltr skulle vel kunne lages så den oppnår en veldig god WAF, og plasseringsvennlig blir den også. Spiller den høyt???? 109 dB hører du, også de nede under 50 Hz....
Dette var bare et inspill..... men det fungerer.
norcad skrev:Heyra skrev:Hei.
Har du de elektriske dataene til L26, så kan det jo beregnes om de passer best i Trykkammer eller Bassrefleks.
Det samme kan jo gjøres også med CA18RLY/CA18RNX elementene fra SEAS. Disse elementene er i utgangspunktet beregnet for bassrefleks-kabinetter. Disse 2 elementene kan i lukkede kasser på 20 -25 ltr ha en frekvensrespons på 20 - 3000 Hz flat responskurve. Til det lages et aktivt BiQuad filter og en forsterker på 100 - 150 Watt for å få til det. Brukes det også et aktivthøypassfilter med delefrekvens på 3000 Hz og f.eks TA27TFFC, så får du et system som dekker 20 - 20000 Hz. Beregner du dette etter +/- 3 dB går systemet ned til 17,35 Hz og opp over 22000 Hz. En kasse på 20 - 25 ltr skulle vel kunne lages så den oppnår en veldig god WAF, og plasseringsvennlig blir den også. Spiller den høyt???? 109 dB hører du, også de nede under 50 Hz....
Hvis du leser flere av innleggene i tråden her, kommer det vel frem at det både har blitt beregnet, målt og lyttet til L26 i diverse kasser. Lav Qtc tilsier bassrefleks, men pga den tunge alumembranen anbefaler Seas (og simuleringer) lukkede kasser. Har du noen gode ideer rundt bruken av L26, kan du jo legge inn de i tråden til Rojoh
Ang bruken av CA18 i en lukket kasse og få ut 109dB med flat respons, må du enten bruker flere elementer, eller håpe på vannvittig god hjelp av rommet.
1 stk CA18RLY i 25L lukket har allerede med 50w nådd xmax ved 20hz, og da har de et lydtrykk på under 90dB. Og da snakker vi om -20dB ved 20hz!
Riktignok har de mye å gå på før Xmech, men ikke så mye. Og det ville bli mer forvrengning enn bass. Så nei, jeg tror ikke dette fungerer............
Høres veldig interessant ut dette, og det blir jo gromt å få målt det opp av proffene!Heyra skrev:109 dB er ikke målt, men beregnet. I en vanlig oppstilling med X-over 2500 Hz
og kassevolum 20 - 25 ltr kan dette elementet produsere ca 109 db.
Skal se over skjemaer og se på de tekniske beregningene for konstruksjonen.
Men dette fungerer i praksis. Det har overrasket meg hva som bor i denne konstruksjonen. Den går virkelig dypt og skal etter beregningene klare 20 Hz.
Hvor høyt, SPL, den klarer har jeg ikke målt, men det kan bli ubehagelig å høre på når alt spiller sammen.
Meningen med å lage denne konstruksjonen var at den skal spille sammen med de andre høytalerne, for å ta seg av det nederste området. Og det gjør det. Ved ca 116 Hz og ned til ca 20 Hz bidrar dette virkelig på lytteopplevelsen. Kort sagt så spiller jeg lavere nå som jeg har med hele frekvensområdet, en jeg gjorde tidligere.
Det man kan gjøre med et BiQuad filter er å kompensere noen av elementets poler og sette nye. I dette tilfelle er Fs, som er lik 42 Hz, flyttet ned til 20 Hz og Qtc, som er 0,3x, valgt til 0,707. Kassevolumet er valgt til 25 ltr, som gir et Vas/Vb forhold på ca 1,48. Totalt har kretsen et gain på ca 15 dB.
I og med at noen av parameterene er forandret ser det ut som karakteristikkene ikke blir de samme som ved et ikke kompensert element. I løpet av mai-juni vil jeg få anledning til å få målt denne og et par andre konstruksjoner hos SEAS og da får jeg svar på en del ting som kun er beregnet. Da blir dette målt etter standariserte metoder... Og det ser jeg fram til.
Bx skrev:Dette var bra kalibrert!
Avviket fra Idland sin måling er ganske typisk for den kapsulen som sitter i Behringer mikrofonen. Det var også fornuftig av deg å glatte ut differansen. Nå som du har en brukbar kalibreringsfil er mikrofonen din god nok til de fleste måleformål.
Spennende prosjekt forresten.
Heyra skrev:Det samme kan jo gjøres også med CA18RLY/CA18RNX elementene fra SEAS. Disse elementene er i utgangspunktet beregnet for bassrefleks-kabinetter. Disse 2 elementene kan i lukkede kasser på 20 -25 ltr ha en frekvensrespons på 20 - 3000 Hz flat responskurve. Til det lages et aktivt BiQuad filter og en forsterker på 100 - 150 Watt for å få til det. Brukes det også et aktivthøypassfilter med delefrekvens på 3000 Hz og f.eks TA27TFFC, så får du et system som dekker 20 - 20000 Hz. Beregner du dette etter +/- 3 dB går systemet ned til 17,35 Hz og opp over 22000 Hz. En kasse på 20 - 25 ltr skulle vel kunne lages så den oppnår en veldig god WAF, og plasseringsvennlig blir den også. Spiller den høyt???? 109 dB hører du, også de nede under 50 Hz....
Regnet litt. En basketball er ca 7 liter i volum og omlag 24 cm i diameter. Bygger du en kasse på 24x24 og ca 17 i dybden cm gir det et volum på 10 liter (noe som bør passe brukbart til CA18RNX). En kapper da av en bit av basketballen for å få en åpning til elementet. Nøyaktig størrelse må finregnes mere. Så borer man hull i ballen slik at luft passerer ut til mellomrommet mellom ballen og kassen. I dette mellomrommet kan man fylle dempemateriale som steinull eller ull. Den utvendige kassen på 24x24x17 vil hindre at lydbølger fra bassen når mellomtonen, mens sfæren innvendig vil redusere stående bølger.frans skrev:Et spenstig alternativ vil være å prøve en bløt/myk kasse med høy egendemping til mellomtonen. Et kreativt forslag her er å ta en basketball eller noe lignende med rund og myk form og montere det inn i en firkantig trekasse. Gjør man det avansert kan man ha sandfylling i mellomrommet mellom basketballen og den firkantige kassen.![]()
Så straks en feil i dette her, allerede i første linjen!frans skrev:Regnet litt. En basketball er ca 7 liter i volum og omlag 24 cm i diameter. Bygger du en kasse på 24x24 og ca 17 i dybden cm gir det et volum på 10 liter (noe som bør passe brukbart til CA18RNX). En kapper da av en bit av basketballen for å få en åpning til elementet. Nøyaktig størrelse må finregnes mere. Så borer man hull i ballen slik at luft passerer ut til mellomrommet mellom ballen og kassen. I dette mellomrommet kan man fylle dempemateriale som steinull eller ull. Den utvendige kassen på 24x24x17 vil hindre at lydbølger fra bassen når mellomtonen, mens sfæren innvendig vil redusere stående bølger.