SEAS A26 Kit

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    Det husker jeg dessverre ikke.
    Jeg kom i kontakt med en som hadde bygget tilsvarende, og fikk tegning av han.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Ok, takk. Nå har sikkert høyttalerne skiftet eier?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Valgets kvaler. Enten blir det kasse på 28l med akustisk ventil, som anbefalt av SEAS, eller trykkammer på 73l. Kostnaden er den samme, og selv om større kasse trenger avstivning er jobben stort sett den samme. A26RE4/T35C002 er bestilt og kassene blir antageligvis 18mm kryssfinér i bjørk.

    Noen som føler for å dytte meg i den ene eller andre retningen?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Valgets kvaler. Enten blir det kasse på 28l med akustisk ventil, som anbefalt av SEAS, eller trykkammer på 73l. Kostnaden er den samme, og selv om større kasse trenger avstivning er jobben stort sett den samme. A26RE4/T35C002 er bestilt og kassene blir antageligvis 18mm kryssfinér i bjørk.

    Noen som føler for å dytte meg i den ene eller andre retningen?
    Jeg syns akustisk ventil er teit.

    Vet ikke om det hjalp noe?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er enig med deg, om ikke annet. En anakronisme. Kommer i såfall til å plasserer den på baksiden. Det er ok iflg SEAS.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kunne porte kabinettet isteden, men så kan jeg ingenting om høyttalerbygging heller.
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Spennende den Seas 10" og to-veiskonstruksjonen - en vakker dag prøver jeg den gjerne selv. Da blir det i tilfelle "voksen-versjon", dvs stort kabinett (kanskje til og med bassrefleks-versjon - søk på DIY audio, er diskutert en del der)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Godt spørsmål @bambi . Jeg kan heller ikke stort om høyttalerbygging, så bratt lærekurve for meg. Å montere og lodde er jeg nok kapabel til, men teori og beregninger kan jeg ingenting om.

    Tipper noe av grunnen er at det er enklere å markedsføre og selge et byggesett med en liten kasse? Portet kasse til SEAS A26RE4 10" hadde blitt veldig stor. 150 liter faktisk, hvis jeg har regnet riktig. Den størrelsen er for spesielt interesserte, slike som oss kanskje? :) Har mer tro på lukket kasse på drøyt 70 liter. Dette settet er jo en klone av den legendariske Dynaco A25, så denne akustiske ventilen er jo en smart ting for å narre elementet til å tro det sitter i en større kasse.

    Jeg er fortsatt usikker. Mulig jeg drister meg til å kontakte Håvard Sollien hos SEAS. Han vet.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Spennende den Seas 10" og to-veiskonstruksjonen - en vakker dag prøver jeg den gjerne selv. Da blir det i tilfelle "voksen-versjon", dvs stort kabinett (kanskje til og med bassrefleks-versjon - søk på DIY audio, er diskutert en del der)
    Takk for tipset. Skal love deg at jeg har lest det aller meste både der og på forumet til Hoffman. Likevel er jeg usikker. Mange subjektive oppfatninger der ute.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Brukeren Avanti1960 i forumet til Steve Hoffman kjenner jeg til etter å ha lurket rundt der i flere år. Virker å ha mye kunnskap. Hvis det han skriver her virker fornuftig, har jeg tro på at det blir ei større kasse:

    «as long as the Q value is maintained there should be no affects on the midrange because of the woofer's ability to reproduce an octave more bass.
    what could affect the midrange is increased cabinet resonance output and bandwidth.
    damp and brace the cabinet well and this also should be no issue.»
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    5.359
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Stor lukket kasse hvis du har plass ville jeg gått etter uten nærmere forklaring!

    Mvh.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk! Du trenger ikke forklare. Plass har jeg, og det handler om Q, ikke sant? Da jeg la inn data på A26RE4 i kabinettkalkulatoren fikk jeg 74 liter. Hvor kritisk er det?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    Et spørsmål fra en som kan veldig lite om delefilter.
    I A-26 filteret er det kun en kondensator (+en motstand) i serie.
    Den er på 3.3 if.
    I min bibel, Eltek 1998/99😅, skulle dette tilsi 5000hz.
    Det stemmer jo ikke med virkeligheten.
    Nå sitter jeg med en slags A-25"variant" med 10uf på diskanten.
    Er ikke det veldig stor forskjell på 10uf og 3,3uf?
    Eller er det den høye verdien på motstanden i serie som også virker inn?
    A-25 har til sammenligning 10Ohm i paralell og 2.2 Ohm i serie ( flere justeringsmuligheter)
     

    Vedlegg

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Prototype i kasse fra elreturen
    A26 i 50 liters lukket kasse
    image.jpg
    Skal en fylle hele kassen med dempemateriale?

    Har ikke gode nok verktøy for å ta nøyaktige hull. Må nok prøve å få tak i bedreutstyr for endelig versjon
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    Jeg ville hatt dempematter på alle sider utenom frontbaffel.
    Menge fyllmasse er litt vanskelig å fastslå, men kan du prøve deg litt frem.
    Ikke for hardt stappet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.845
    Antall liker
    2.815
    Torget vurderinger
    1
    Godt spørsmål @bambi . Jeg kan heller ikke stort om høyttalerbygging, så bratt lærekurve for meg. Å montere og lodde er jeg nok kapabel til, men teori og beregninger kan jeg ingenting om.

    Tipper noe av grunnen er at det er enklere å markedsføre og selge et byggesett med en liten kasse? Portet kasse til SEAS A26RE4 10" hadde blitt veldig stor. 150 liter faktisk, hvis jeg har regnet riktig. Den størrelsen er for spesielt interesserte, slike som oss kanskje? :) Har mer tro på lukket kasse på drøyt 70 liter. Dette settet er jo en klone av den legendariske Dynaco A25, så denne akustiske ventilen er jo en smart ting for å narre elementet til å tro det sitter i en større kasse.

    Jeg er fortsatt usikker. Mulig jeg drister meg til å kontakte Håvard Sollien hos SEAS. Han vet.
    Hvordan gikk det, fikk du prøvd deg på en lukket kasse på rundt 70 liter?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan gikk det, fikk du prøvd deg på en lukket kasse på rundt 70 liter?
    Jada, de ble ferdige i mars, og står fortsatt her. Harbeth SHL5+ står oppe på loftet og er dritsure;)
    La ut en del fra byggingen her:

    //jan
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke gode nok verktøy for å ta nøyaktige hull. Må nok prøve å få tak i bedreutstyr for endelig versjon
    Kjøp deg en fres og lag deg sirkel-jigg selv. Du ser litt av den jeg lagde meg her:

    Ellers kan man jo sikkert kjøpe en ferdig på ebay.
    Angående fylling er det bare å prøve seg frem. Start med en tredjedel med Rockwool. Ikke plater, men vanlig, løs isolasjon på rull.

    Lykke til!

    //jan
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.845
    Antall liker
    2.815
    Torget vurderinger
    1
    Takk for link, Hammershaug! Det var jo litt av et kaninhull det der. En av de andre gutta på det forumet linket til en PDF med en hel haug av ulike kabinetter og varianter. Får lese hele tråden etterhvert.

    Hvor mye eksperimentering og tuning av delefilter og demping har det blitt på deg før du ble fornøyd? Og hvordan vil du beskrive lyden du har nå?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Har montert elementene og har begynt å prøve de litt.
    Synes bassen er litt "sky". Vil disse endre seg med litt innspilling?
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    434
    Antall liker
    214
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Dette skal være knall elementer. Burde spille rimelig bra fra start men 70 liters portet som seas har en oppskrift på ville gitt noe mer i bunn.

    Hva slags delefilter sitter i?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    Nå har ikke jeg A-26 lenger,
    Men jeg misunner de som ikke er like rastløse som meg, og som klarer å slå seg til ro.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Dette skal være knall elementer. Burde spille rimelig bra fra start men 70 liters portet som seas har en oppskrift på ville gitt noe mer i bunn.

    Hva slags delefilter sitter i?
    Jeg bruker kun en kondensator og motstand for diskanten som beskrevet i Seas sin A26 oppskrift.

    Kunne vært artig å hørt kommentarer om Seas T35 vs Morel C378 sammen med denne bassen. Noen som har hørt/prøvd begge?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    Vært på Hamar og handlet?
    👍
    Foreløpig kun fått de levert hos en kollega.
    Jeg er veldig spent på hvor lavt bassene er delt her. ( om delt i det hele tatt)
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    👍
    Foreløpig kun fått de levert hos en kollega.
    Jeg er veldig spent på hvor lavt bassene er delt her. ( om delt i det hele tatt)
    Det er et filter inni der, og opprinnelig er den ene bassen i den konstruksjonen er slave
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    Aa, det var min første tanke faktisk, at den ene bassen var en slave-versjon.
    Skal bli spennende:)
    Kjenner du til disse Haavard?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Aa, det var min første tanke faktisk, at den ene bassen var en slave-versjon.
    Skal bli spennende:)
    Kjenner du til disse Haavard?
    Ja, har hørt dem. Og kikket inni..Tror det står en variabel motstand inni der også for å tune bassen. Gode høyttalere. Vet ikke om @Keevenru sine lengre
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    Det stemmer.
    Har fått bilder fra innsiden.
    Filtrene bærer preg av å ikke være masseprodusert:ROFLMAO:
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.442
    Antall liker
    1.526
    Torget vurderinger
    29
    Lurer på hvordan mine gamle A-25-basser måler i forhold til A-26.
    Kanskje bytte ut H-87 diskantene med noe mer moderne?
    Kanskje Morel C378.
    Seas A-25 - YouTube
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    2.521
    Skal en fylle hele kassen med dempemateriale?
    Om man ser til hvordan Tandberg gjorde dette på sine tidlige konstruksjoner ser man et annet tenkesett enn det som er vanlig i dag.
    Mens man i dag gjerne dekker bakvegg og noenganger sidevegg brukte Tandberg pakke en 10 cm steinullmatte i et høytalerstoff og pakket dempematerialet rundt selve driveren.

    Forskjellen slik hodet mitt ser det blir da at driveren har litt motstand før lyden går ut i kassen. Og refleksjonen tilbake til driver møter samme motstand. Om det utgjør noe forskjell vites ikke. Mulig man kan nytte mindre dempemateriale gitt sidevegg/bakplate må gjennom den samme matten?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker kun en kondensator og motstand for diskanten som beskrevet i Seas sin A26 oppskrift.

    Kunne vært artig å hørt kommentarer om Seas T35 vs Morel C378 sammen med denne bassen. Noen som har hørt/prøvd begge?
    Er nok redd for st det som gir størst forskjell er filteret. Min erfaring er at en kondis på diskant ikke holder mål, og det tror er uavhengig av type diskant
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    240
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har hørt dem. Og kikket inni..Tror det står en variabel motstand inni der også for å tune bassen. Gode høyttalere. Vet ikke om @Keevenru sine lengre
    Hei. Kan bekrefte at de låter veldig godt. Det er to potmeter (ett innvendig) for justering på bassene og et potmeter for å justere nivå på diskanten. Jeg oppgraderte delefilter på mellomtone og diskant til jantzen superior. Han som tok over dem etter meg har beholdt dem. Hadde god erfaring med å kjøre 300b på toppene og ML #29 på bassene. 👍
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for link, Hammershaug! Det var jo litt av et kaninhull det der. En av de andre gutta på det forumet linket til en PDF med en hel haug av ulike kabinetter og varianter. Får lese hele tråden etterhvert.

    Hvor mye eksperimentering og tuning av delefilter og demping har det blitt på deg før du ble fornøyd? Og hvordan vil du beskrive lyden du har nå?
    Ingenting! Jeg hadde planer om dette, men de har faktisk stått urørte og spilt musikk. Det betyr vel at jeg enten er lat/treg, eller at jeg er fornøyd:)
    Jeg er fornøyd. Høyttalerne spiller nøytralt og behagelig etter min smak. Har heller ikke prøvd de på andre forsterkere. Kun spilt på Luxman L-550AXII. De spiller med litt mer autoritet enn Harbeth, og med mer presis bass, ellers så synes jeg ikke forskjellen er natt og dag.

    Nå bygger jeg Asathor:)
     
    Sist redigert:

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Nå står disse i stua. Devorekasser. Foreløpig filter holder ikke mål, men et Makakofilter skal testes.
    Vakre kloner. Tipper disse er bygget som bassrefleks? I såfall, hva er innvendig nettovolum, portdiameter og lengde?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.020
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Vakre kloner. Tipper disse er bygget som bassrefleks? I såfall, hva er innvendig nettovolum, portdiameter og lengde?
    Det ligger tegninger på diyaudio. Kan se hva jeg finner på pc'en hjemme. Men ja, porter bak. Skal sjekke.
    Må innrømme at disse har et potensial. Akkurat nå spiller de ganske ok på enkel musikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn