Seas A26; Ny versjon av Dynaco A25

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.948
Antall liker
2.971
Torget vurderinger
1
Sparker litt liv i tråden igjen. Har fremdeles A26-settet liggende i eska, mangler vel litt dempemateriale og skruer som har gått til andre prosjekter. Men tenkte nesten at jeg må få ræva i gir her nå.

Men har lest litt på nettet om disse høyttalerne og det virker ikke som de har spesielt vintage lyd - de er relativt frampå og lite tilgivende for dårlige innspillinger. Titommeren spiller ikke spesielt dybt heller.

Så derfor lurer jeg på følgende: Er det mulig å bruke 'innmaten' i et større kabinett for å få en annen lyd? Tenker på høyttalere fra Audio Note og DeVore som begge lager store høyttalere med bred baffel, toveis med en diskant og et stort element for resten.

Jeg har litt lyst til å få lankene på en litt annen høyttalertype enn det jeg har hatt til nå. Det har gått i smale 2,5 eller 3-veis gulvhøyttalere til nå. Greit nok, men synes det mangler noe - uanstrengthet, flyt, musikkglede - et aller i den gata. I tilfelle det blir rørforsterker etter hvert er det også et ønske om snill impedans og sensitivitet et stykke over 90.

Noen som kan si noe fornuftig om dette A26-settet kan være utgangspunkt for et sånt prosjekt?

Det er mulig det ligger tråder her med noe lignende, takknemlig for lenker i så fall.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.101
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Har du sett denne? Devore Fidelity

Orangutan o/93 og o/96 er vel høyttalere som er slik du beskriver. De er bygd med en variant av bassen du har.

Masse å lese om disse blant annet i Stereophile.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.948
Antall liker
2.971
Torget vurderinger
1
De er akkurat de modellene de fra DeVore jeg har hatt i tankene. Ser kule ut og de virker å ha den godmodige, fyldige lyden jeg er ute etter. Men fy søren så dyre de er! Men konstruksjonen virker å være forholdsvis enkel. Så jeg tenkte at A26-elementene med litt flaks kan brukes til noe som ligner...
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.948
Antall liker
2.971
Torget vurderinger
1
Neida, det er helt sikkert et bra sett. Så jeg kommer nok til å hive sammen en prototype i spon for å høre ja. Men hva kan jeg forvente hvis jeg forlenger kassen ned til gulvet og med det dobler volumet eller vel så det? Blir alt feil eller lan det gå? Går det an å regne ut hva slags bassport en så må ha? Nå er vel den spalteåpningen i front på A26 ikke egentlig en bassport, mer en slags akustisk ventil, stappet med materiale som den er.

Men kanskje jeg bygger en gulvstående variant også. På Diyaudio er det enkelte som spekulerer i det samme som meg her, men har ikke funnet noen som har prøvd å bygge A26 XL.
 

AudunB

Medlem
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
46
Antall liker
56
Torget vurderinger
1
Hei,
jeg har både Dynaco A25 og Radionette TK 35. Begge har samme elementer, identisk delefilter (m/unntak av diskant justering). Radionettene i 35 liters kabinett med breiere baffel. Radionettene spiller en god del dypere enn Dynacoene, og er i mine ører mye bedre en Dynacoene. Så større kabinett kan sikkert være verdt å prøve på A26 også.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.506
Antall liker
1.711
Torget vurderinger
29
Tidligere var det en nettbutikk som solgte disse som kit med både stativ og gulvmodell- kabinett. Skal lete litt til.
 
Topp Bunn