Seas Excel elementer.....

T

TexWiller

Gjest
Hvilke type kabinett har du bygget? Har du noen bilder av dette prosjektet? Kjenner veldig lite til dette med slavebass. Det er vel det passiv radiator er vel....?

mvh

mvh
Passiv radiator (PR) er ganske riktig det samme som slaveelement/slavebass hvor magnet og svingspole er fjernet. Men det finnes også slavebassystemer hvor man benytter et vanlig basselement med elektrisk styring, jfr. Holfis frekvensselekterte slaveprinsipp og i Sonus Fabers "Extrema".

Alle bassreflekskabinetter er mer eller mindre utsatt for pustelyder og ulinæriteter i porten. Dette gjelder ofte små kabinetter med lange og trange bassrefleksrør. Denne "portfargingen" av lyden elimineres ved bruk av PR. Derfor kan passive elementer fungere bra i små kabinetter.

Ser i Elteks katalog fra 1998 at de foreslår et bassreflekskabinett på 15 liter som gir et -3 dB-punkt på 49 Hz for Excel-elementet. Dersom man sier at et slavekabinett er en slags avart av bassreflekskabinettet så bør man kunne dimensjonere kabinettet etter dette. Dersom prinsippet anvendes "riktig" så kan man oppnå en dyp og presis bass fra forholdsvis små kabinetter.

Men ettersvigninger fra PR kan bli et problem ved kraftige nivåer, men kan forminskes ved å gjøre slavens masse høyere og/eller montere en plate foran slavebassen. På Seas-slavebassene finnes det en skrue fastmontert for å øke massen, slik at man oppnår den ønskede Helmholtz-resonansefrekvens.

Ettersom slaven flytter mer luft enn det aktive elmentet, så bør slaven være større for at forvrengningen skal inntreffe samtidig fra de to elementene. Dobbelt så stort areal er ønskelig, mens man i praksis anvender f.eks en 10" slave til et 8" aktivt element.

Fordeler og ulemper med de fleste høyttalerprinsipper, men jeg synes selv at kombinasjonen med 6,5" Excel-elementet fungerer helt fint sammen med slavebassen i mitt system (selv om slaven også er 6,5 ").

Jeg lagde en gulvstående høyttaler med interne avstivninger og rom for påfylling av sand. Ble vel mer et eksperiment som ikke ble sluttført mhp finnish etc. Skal derfor lage nytt matrixkabinett i mdf og med bedre delefilterkomponenter og eventuelt større slavebass. Hengte forresten diskanten opp i O-ringer (gummiringer), men dette fungerte dårlig da ringene hadde en lei tendens til å ryke pga diskantens vekt. Skal forsøke å få tak i Sorbothan eller liknende for å isolere diskanten fra resten av kassa ala Audio Physics. Kan knipse noen bilder å sende på mail til deg hvis du er interessert.

Mvh, Knút

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
6
Det gamle exact filteret fungerer utmerket på dette elementet ( w17) 0,1 mh i serie med 10 uf - dette i paralell med elementet.

Serie spolen som 2,7 mh kan du justere på etter smak, delfrekvensen endrer seg lite om du endrer litt på denne idet resonanskretsen ligger der.( 0,1 + 10 ).

hvis jeg husker rett.

Kan ikke se at scanspeak er så mye bedre ? bortsett fra på belastbarhet da. Under 1 khz er det meget få ting som kan matche magnesium w17
mvh

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei igjen.
Har lest ved ett par anledninger på DIY at noen syns delefiltene til Excel elementene er for kompliserte og dyre, og at ett aktivt delefilter med færre(!) deler i vil gi mer dynamikk i høyttalerne. Noen som har en formening om det? Aktivt, er ikke det en egen forsterker pr HT?

Mvh

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.693
Sted
Kongsberg
Hei igjen.
Har lest ved ett par anledninger på DIY at noen syns delefiltene til Excel elementene er for kompliserte og dyre, og at ett aktivt delefilter med færre(!) deler i vil gi mer dynamikk i høyttalerne. Noen som har en formening om det? Aktivt, er ikke det en egen forsterker pr HT?

Mvh
Som sagt tidligere, så har jeg laget sånne filtere. Fjerde ordens. Du trenger en fosterker pr element.
Mer dynamikk, og du trenger ikke så kraftig forsterker i diskanten. Du trenger ikke ha like forsterkere.

TH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
En sugekrets vil ikke bare fungere på input-signalet. Den vil også belaste talespolen. Det gjør at talespolen til en viss grad virker som en "bølgesluker". Imidlertid vil den ikke være absolutt, og det skal den heller ikke være i og med at man trenger et visst restnivå ved oppbrytningsfrekvensen for å få et riktig filter. Det gjør at det blir aktuelt å sette fokus på grunntonene. Med andre ord vil sugekretsen ha en funksjon, men den er ikke så effektiv som frekvenskurven skulle tilsi.

Mao, vil en sugekrets dempe dynamikken..

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Ok, da begynner det å demre litt her;-)

T

theStig

Gjest
Mao, vil en sugekrets dempe dynamikken..
Tror ikke det... men den nødvendige kjempestore seriespolen vil. En enkelt 6,5" krever en seriespole på 3 mH eller deromkring, og en slik klump med kobbertråd går ut over lyden uten tvil.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.778
Sted
Østfold
Jeg har laget et aktivt filter med en frekvensrespons som er omvendt av elementets respons ved 5 kHz. Ved å måle med akustisk måleutstyr, så får jeg nøyaktig den reduksjon i lydtrykk som det aktive filteret er konstruert for å redusere.
Hvilke overtoner er det du snakker om? 10 kHz?
Målte du 2.og 3. HD også?

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.693
Sted
Kongsberg
Nei.
Hvordan foreslår du at jeg gjør det på best måte?
I Sample Champion er det bare et ferdig opplegg for å måle THD.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.561
Tror ikke det... men den nødvendige kjempestore seriespolen vil. En enkelt 6,5" krever en seriespole på 3 mH eller deromkring, og en slik klump med kobbertråd går ut over lyden uten tvil.
Det var da voldsomt!

På de siste jeg lagde brukte jeg 0,47mH på en 7 tommer fra Accuton for deling ved 2,1 kHz. Og dette var den eneste seriekomponenten på elementet.

T

theStig

Gjest
Det var da voldsomt!

På de siste jeg lagde brukte jeg 0,47mH på en 7 tommer fra Accuton for deling ved 2,1 kHz. Og dette var den eneste seriekomponenten på elementet.
Det var voldsomt lite...

For å motvirke det såkalte baffle step er det nødvendig med store seriespoler. Det gjelder så og si alle elementer.

Jeg mistenker at du fikk en noe lys klangkarakter med en såpass liten seriespole?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.778
Sted
Østfold
Nei.
Hvordan foreslår du at jeg gjør det på best måte?
I Sample Champion er det bare et ferdig opplegg for å måle THD.
Jeg er redd du bør ha et program som isolerer de ulike harmoniske etter orden for å få noe særlig interessant ut av dette.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.561
Det var voldsomt lite...

For å motvirke det såkalte baffle step er det nødvendig med store seriespoler. Det gjelder så og si alle elementer.

Jeg mistenker at du fikk en noe lys klangkarakter med en såpass liten seriespole?
Disse er designet for å henge på veggen, med mellomtonen klint inntil veggen, så klangkarakteren er fin uten den vanlige baffle step korreksjonen. Jeg glemte i farten at dette ikke er helt representativt for en vanlig to-veis løsning, så kommentaren din er spot on.

T

theStig

Gjest
Disse er designet for å henge på veggen, med mellomtonen klint inntil veggen, så klangkarakteren er fin uten den vanlige baffle step korreksjonen. Jeg glemte i farten at dette ikke er helt representativt for en vanlig to-veis løsning, så kommentaren din er spot on.
Ah.. du unngår du jo nesten helt baffle-step. :) Og samtidig får man høyere følsomhet.

Topp Bunn