Seas excel W12 003, delt høyt mot en bånddiskant?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Siden det øyensynlig ikke blir noen HFS-høyttaler har jeg kastet meg over et nytt prosjekt. Har en ide som jeg kan tenke meg å lufte før jeg fortsetter fintenkingen. (Jeg er slett ingen erfaren høyttalerbygger,men har et par tre mer eller mindre vellykkede prosjekter bak meg.) Jeg har satt opp noen parametere som jeg tenker kan være fornuftige å forfølge. Det kan selvsagt være helt feil, men jeg prøver likevel.
- Mellomtone som jeg deler høyt (3-3500). Fordelen er forståelig; unngå deling i øvre presensområde.
- Enklest mulig filterkonstruksjon, minst mulig komponenter i filteret, gjerne 1. ordens der det er mulig, ev uten filtrering :eek:. (Dette stiller krav til elementene mht avrulling.)
- Relativt følsom konstruksjon min 87db.
- Hvis mulig, integrering av Seas L22RNX/P (m alumembran. Her må en selvsagt renonsere på krav til filtrering.)

Jeg har sett på Seas excel W12 003 og ser at dette elementet har de egenskapene jeg tror jeg er ute etter. Paralellkoble disse i en D`appolito kobling med en bånddiskant. Jeg har sett på Mundorf AMT 2340, som jeg tror vil passe perfekt med en deling på 3- 3500 hz, men her er åpen for andre forslag. Poenget er at den bør være glatt nok til å klare en slak deling.
Nedover mot basselementet virker det som om man nærmest kan benytte mellomtoneelementet som det er og gå inn med basselementet et sted rett over 100 hz. Jeg tenker, enten et slakt 1. ordens filter med sugekrets for oppbrytingen rundt 4 - 5000 hz, eller et brattere filter. Her er jeg ute etter forslag.
Jeg har ikke kalkulert på dette enda, men ville først høre hvordan dere langt mer erfarne diy-ere, semiproffe og helproffe på forumet vurdrete tanken, om dere ser åpenbare svakheter i ressonementene. :)

mvh

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Re: Seas excel W12 003, delt høyt mot en bånddiska

Å kjøre to firetommere uten høypassfilter vil begrense lydtrykket en god del. Jeg vil anbefale deg å revurdere den delen av prosjektet ;)

Når det gjelder følsomhet så er det et spørsmål om hvor mange basselementer du er ute etter å bruke og hvor mye baffelsteptap som må kompenseres. L22 er ikke spesielt følsomme elementer.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold

Dette høres veldig fornuftig ut. Noe du også kan prøve å få til er å klemme resonansfrekvensen i bunnen (på mellomtonen) over eller omtrent rett på nedre delefrekvens. Da vil du få veldig kontrollert avrulling og god effekttålighet. (Jeg har ikke simulert noe på det så jeg vet ikke om det lar seg gjøre på en hensiktsmessig måte med disse mellomtonene).

T

theStig

Gjest

Et problem du vil få er meget meget lav impedans. Siden du må bruke to L22 basser for å nå 87 dB, og når du samtidig ikke ønsker å filtrere mellomtonen nedad, havner du nok på en impedans på 1,5 ohm omtrent i bassområdet, kanskje enda lavere også. Dessuten er det omtrent komplett umulig å dele passivt ved 100 Hz.

Det jeg heller ville gjort er å dele ved 5-600 Hz, kanskje med 6 eller 12 dB flanker som øker til 24 dB etterhvert.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Å kjøre to firetommere uten høypassfilter vil begrense lydtrykket en god del. Jeg vil anbefale deg å revurdere den delen av prosjektet ;)
Det har jeg ikke tenkt på og jeg er heller ikke helt sikker på om jeg forstår hvorfor. Mener du lyddtrykket for mellomtonen generelt eller mener du i et spesielt område. Jeg hadde tenkt at jeg muligens må inn med et 1. ordens for å begrense trykket oppover der dette summeres med båndet.

Når det gjelder følsomhet så er det et spørsmål om hvor mange basselementer du er ute etter å bruke og hvor mye baffelsteptap som må kompenseres. L22 er ikke spesielt følsomme elementer.
Jeg benytter et av disse elementene i en konstruksjon jeg har i dag, med 80 l bassrefleks hvor porten er tunet slik at det spiller flatt til 30hz, oppover; 3. ordens med delefrekvens 120 hz. Dette spiller sammen med en mellomtone med følsomhet på 90 db og bassen spiller mer enn høyt nok i mitt rom. Skulle jeg gått inn med en til er jeg redd jeg får for lav imedanse. Det jeg kan tenke meg er en bass som spiller med en noe slakere avrulling som er bedre tilpasset roomgain, men det regner jeg med å fikse, enten med kassetuning eller en passiv bass. Det siste har jeg imidlertid ingen erfaring med.

mvh

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Et problem du vil få er meget meget lav impedans. Siden du må bruke to L22 basser for å nå 87 dB, og når du samtidig ikke ønsker å filtrere mellomtonen nedad, havner du nok på en impedans på 1,5 ohm omtrent i bassområdet, kanskje enda lavere også. Dessuten er det omtrent komplett umulig å dele passivt ved 100 Hz.

Det jeg heller ville gjort er å dele ved 5-600 Hz, kanskje med 6 eller 12 dB flanker som øker til 24 dB etterhvert.
Her rauser det inn synspunkter mens jeg skriver. Hadde håpet på kommentarer fra dere som nå har svart og er glad for det. L22 har en oppgitt følsomhet på 87 db og som jeg skriver over så oppleves denne som tilstrekkelig følsom. Med to excel W12003 får jeg en følsomhet på rundt 90 db, samme som jeg har i dagens konstruksjon. (Da har jeg ikke korrigert for baffelstep. Det tenkte jeg å komme tilbake til.)

Når jeg foreslår å dele såvidt lavt er det fordi jeg ønsker å benytte mellomtonens naturlige avrulling samtidig som jeg ikke er sikker på om bassen er tilstrekkelig kjapp oppover.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold

Jeg tror The Stig misforstår meg litt her. Det jeg mener er at du bør dele passivt, men om du legger resonansen på eller over delefrekvensen vil de rulle av noe brattere. I tillegg forsvinner problemene med impedanstoppens innvirkning på selve filterkarakteristikken under delefrekvensen.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Dette høres veldig fornuftig ut. Noe du også kan prøve å få til er å klemme resonansfrekvensen i bunnen (på mellomtonen) over eller omtrent rett på nedre delefrekvens. Da vil du få veldig kontrollert avrulling og god effekttålighet. (Jeg har ikke simulert noe på det så jeg vet ikke om det lar seg gjøre på en hensiktsmessig måte med disse mellomtonene).
Jeg var innom deg på messa og vi hadde en snakk. Vet ikke om du husker det. Skal ikke legge skjul på at jeg ble styrket i min tro på denne konstruksjonen etter det.

Resonansfekvensen på excel-mellomtonen er i dag på 60. Hvordan jeg skal klare å flytte denne overgår imidlertid mine kunnskaper. ???

T

theStig

Gjest

L22 har ikke en følsomhet på 87 dB uten hjelp fra baffel. I praksis får man full støtte fra baffelet over 4-500 Hz. Så vil responsen falle inntil 6 dB nedover (såkalt baffle-step). Lenger nedover begynner man å få room gain, men man henter ikke inn igjen 6 dB før kanskje nede ved 50 Hz. Altså får man en søkk i responsen mellom 50 og 4-500 Hz.

Det man bør gjøre er å designe høyttaleren til å rulle bløtt av fra 100 Hz og nedover, kanskje 4-6 dB ned ved 50 Hz. Så lar man delefiltret skjære bløtt av fra 100 Hz og oppover for å kompensere for baffle-step. Med en L22 oppnår man med dette kanskje 80-81 dB følsomhet, men tilgjengjeld en rett frekvensrespons in-room uten "søkk" i mid-bassen.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

L22 har ikke en følsomhet på 87 dB uten hjelp fra baffel. I praksis får man full støtte fra baffelet over 4-500 Hz. Så vil responsen falle inntil 6 dB nedover (såkalt baffle-step). Lenger nedover begynner man å få room gain, men man henter ikke inn igjen 6 dB før kanskje nede ved 50 Hz. Altså får man en søkk i responsen mellom 50 og 4-500 Hz.

Det man bør gjøre er å designe høyttaleren til å rulle bløtt av fra 100 Hz og nedover, kanskje 4-6 dB ned ved 50 Hz. Så lar man delefiltret skjære bløtt av fra 100 Hz og oppover for å kompensere for baffle-step. Med en L22 oppnår man med dette kanskje 80-81 dB følsomhet, men tilgjengjeld en rett frekvensrespons in-room uten "søkk" i mid-bassen.
Det forklarer en del, - meget opplysende. Dvs at L22 aldri vil gi tilstrekkelig nivå i mellombassen (dersom man ikke går for 4 stk ::).

T

theStig

Gjest

Med 2 stk L22 i parallell så får du 86-87 dB da... men 3 ohms impedans.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Med 2 stk L22 i parallell så får du 86-87 dB da... men 3 ohms impedans.
Det kan bli krevende for en Doxa sign mk2, selv om Lauvland var av en annen oppfatning.

T

theStig

Gjest

Det går an å velge en 12" bass i stedet, og heller få nærmere 90 dB på den måten.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Det går an å velge en 12" bass i stedet, og heller få nærmere 90 dB på den måten.
En 12" vil jo ikke automatisk gi høyere følsomhet? Tenker du da på en spesiell?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Ser umiddelbart lovende ut, både frekvensgang og impedans, men kjenner den ikke. (Men det gjør sikkert du. ;)) Jeg er ute etter dyp bass, men den skal for all del være kontrollert. (Det skal være forskjell på bassgitar og kontrabass. Ikke spesielt originalt kanskje?) Har du erfaringer med å dele denne slakt oppover? Du har sikkert også erfaringer med ulike kassekonstruksjoner. Tenker å bygge bassen i egen kasse og ev lage en smal baffel til MTM-bygget, hvis jeg ikke må gå for en bredere baffel for å få en påkrevet økning av nivå nedover.

T

theStig

Gjest

For ordens skyld må jeg opplyse om at jeg selger disse elementene....

En god kasseløsning er bassrefleks på ca. 60 liter, tunet til rundt 28 Hz. Da spiller det i rommet flatt til 30 Hz.

De lydmessige egenskapene skal jeg ikke si så mye om (brudd med reglene på HFS...), men et element av denne kvaliteten (og prisen) skal jo yte bra.

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0

Poenget mitt i forhold til W12 uten høypassfilter er at de går tom for slaglengde etterhvert (siden de også blir bedt om å spille i bassområdet). Å flytte resonansfrekvensen til 100Hz gjøres lett ved å putte to W12 i 4 liters volum og stappe inn endel dempemateriale.

Det blir også et problem med impedansen som theStig påpeker, hvis du velger å kjøre dem i parallell (for å få 90dB spenningsfølsomhet) og hekte på et basselement i tillegg.

Du har ikke vurdert aktiv filtrering? Det er mye å hente på å slippe passive komponenter mellom forsterker og høyttalerelement. Dette er spesielt aktuelt i overgangen mellom basselementet og mellomtonene. Den øvre delefrekvensen (mot diskanten) kan fremdeles være passiv.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Poenget mitt i forhold til W12 uten høypassfilter er at de går tom for slaglengde etterhvert (siden de også blir bedt om å spille i bassområdet). Å flytte resonansfrekvensen til 100Hz gjøres lett ved å putte to W12 i 4 liters volum og stappe inn endel dempemateriale.
For å si det sånn,-tas til etterretning. Men hva med å benytte 1. ordens høypass? Hvor høyt opp vil det være tilrådelig å legge delefrekvensen?

Det blir også et problem med impedansen som theStig påpeker, hvis du velger å kjøre dem i parallell (for å få 90dB spenningsfølsomhet) og hekte på et basselement i tillegg

Du har ikke vurdert aktiv filtrering? Det er mye å hente på å slippe passive komponenter mellom forsterker og høyttalerelement. Dette er spesielt aktuelt i overgangen mellom basselementet og mellomtonene. Den øvre delefrekvensen (mot diskanten) kan fremdeles være passiv.
Jovisst! Men jeg hadde tenkt det som back-up dersom jeg ikke får til passiv deling. Det medfører en ikke ubetydelig ekstra kostnad, i tillegg til at jeg er redd jeg ikke får utnyttet mellomtoneelementet slik jeg hadde ønsket. Men der kan det hende jeg tar feil.
Ellers forsto jeg theStig slik at han påpekte impedansproblem dersom jeg parallellkoblet to stk basser. Mulig jeg misforsto?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0

Du misforsto nok litt. Problemet han påpekte var at hvis du ikke bruker et høypassfilter på mellomtonene vil disse stå i parallell med basselementet (eller basselementene) i bassområdet. Hvis du bruker to basselementer i parallell havner du som han sa på rundt 1,5ohm totalt. Med kun ett basselement er du fremdeles under 2ohm. Med andre ord, IKKE BRA!

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Du misforsto nok litt. Problemet han påpekte var at hvis du ikke bruker et høypassfilter på mellomtonene vil disse stå i parallell med basselementet (eller basselementene) i bassområdet. Hvis du bruker to basselementer i parallell havner du som han sa på rundt 1,5ohm totalt. Med kun ett basselement er du fremdeles under 2ohm. Med andre ord, IKKE BRA!
Nei, det skjønner jeg. Men jeg oppfattet allikevel ikke at det var det theStig skrev.  (Hva mente du theStig?)
Hvis jeg klarer å flytte resonansfrekvensen oppover slik at jeg får hjelp av den økte impedansen i mellomtonens lavere frekvensområde, vil ikke det medføre at jeg kan opprettholde enhøyere impedanse i det området som overlapper? Eller er jeg helt på jordet her?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0

Beklager å måtte si det, men du har ihvertfall en fot på jordet og den andre i grøfta ;D Impedansen øker kun akkurat rundt resonansfrekvensen, hvor den stiger til rundt 15ohm. Ved 70Hz og 165Hz er den nede i 5ohm og faller videre på begge sider av resonansfrekvensen til litt over 3ohm. Setter du dette i parallell med et basselement eller to er resulatet veldig lav totalimpedans og en hardt belastet forsterker.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Beklager å måtte si det, men du har ihvertfall en fot på jordet og den andre i grøfta  ;D
Det var bare et forsiktig forsøk på om isen i vannet i grøfta holdt. Dessuten tenker jeg at man av og til må ut på jordet for så å få fast grunn under føttene. Mulig det blir en omvei. ;)
Impedansen øker kun akkurat rundt resonansfrekvensen, hvor den stiger til rundt 15ohm. Ved 70Hz og 165Hz er den nede i 5ohm og faller videre på begge sider av resonansfrekvensen til litt over 3ohm. Setter du dette i parallell med et basselement eller to er resulatet veldig lav totalimpedans og en hardt belastet forsterker.
Her kan jeg selvsagt ta dette til etterretning og slutte å stille dumme spørsmål, men det er noe jeg ikke skjønner. I mitt ressonement tok jeg utgangspunkt i impedanskurven for dette elementet (http://www.seas.no/PDF data excel 05-06/W12CY003E0044.pdf) som viser en impedans på 35 ohm ved resonansfrekvensen. En oktav over og under er denne fortsatt på minimum 10 ohm. Hvor er feilen i ressonementet? ???

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Litt mere forvirring... Hvis du har tenkt å gå for en Beyma 12LX60 gjør du et meget godt valg! Hvis du i tillegg velger ett større EXCEL element som mellomtone F.eks W18EX001 har du stor sjans for å lykkes, del ved 150 og 2500hz. Dette excel elementet gir fin overlapp mot beyma`n i bånn og spiller meget fint opp til 2.5KHz.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Litt mere forvirring... Hvis du har tenkt å gå for en Beyma 12LX60 gjør du et meget godt valg! Hvis du i tillegg velger ett større EXCEL element som mellomtone F.eks W18EX001 har du stor sjans for å lykkes, del ved 150 og 2500hz. Dette excel elementet gir fin overlapp mot beyma`n i bånn og spiller meget fint opp til 2.5KHz.  
Dette synes som en mer klassisk og velprøvd konfigurasjon. Men jeg tenkte å prøve noe litt annerledes; 5" papir m mulighet for smalt baffel, 1. ordens.....
Kjører ikke du aktiv deling forresten?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0

Databladet viser en måling foretatt med elementet i en 2,5 liters boks, så du har rett i at det ikke burde bli kjempestort avvik i forhold til simuleringene. Jeg dobbeltsjekket dataene jeg har brukt og de stemmer med databladet ditt.

Uansett er jeg i tvil om forsterkeren blir så veldig glad for belastningen. Passiv deling såpass lavt er noe hærk. Komponentene blir veldig store (fysisk) og hvis du skal ha noe som ligner dempingsfaktor så blir de også veldig dyre.

Tok en ny runde i LspCAD6 nå. Jeg har ikke målinger fra L22 eller W12, så jeg brukte et sett med målinger fra Dayton sin RS serie (henholdsvis RS270 og RS125). Det ser ut til at idéen din KAN funke, men høyttaleren kommer til å ha en impedanse på ca. 3 ohm i hele området under 1kHz.

Edit: NB! RS125S har en dcmotstand på 6.2ohm mot 5.5ohm for W12CY003. Det betyr at ditt prosjekt kan ende opp med en totalimpedans under 3ohm.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Dette synes som en mer klassisk og velprøvd konfigurasjon. Men jeg tenkte å prøve noe litt annerledes; 5" papir m mulighet for smalt baffel, 1. ordens.....
Kjører ikke du aktiv deling forresten?
Jeg kjører aktiv deling med MEGET bra muligheter for å optimalisere høyttalerne, skal nærmest være en skivebom hvis jeg ikke får det til å bli greit.

Jeg nevnte denne kombinasjonen fordi:

En 6" vil kunne levere mere realistisk output nede mot bassen. Når du i tillegg har sett deg ut Mundorf diskanten så har ikke den noen problemer med deling ved 2.5 - 3KHz. Det er unødvendig å dele høyere enn dette etter min mening.

En 12LX60 vil leverer bass med autoritet, klasseelement!

Det vil bli enklere å sy sammen og få det til å spille.

Sidestilt bass har jeg prøvd, spiller på det nå som hovedhøyttalerne er ute for modding. Det jeg reagerer negativt på er faseproblemer, dårligere fokus i lydbildet. Altså større utfordringer for å få det til. Jeg vil altså fraråde det.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Da er jeg egentlig tilbake på et tidligere stadium i prosessen, nemlig aktiv deling. Jeg slo det egentig fra meg fordi kostnaden da raskt øker med 10 k. Psyklisten, har du erfaringer med noen av excel 6" elementene i papir? Jeg la merke til at Snickers-is brukte noen av disse i konstruksjonen som han hadde på messa. Innbiller meg at disse er lettere å få til en magnesiumelementene.
Jeg har heller ikke giftet meg med Mundorfene, og som jeg skrev høyere opp, her er jeg meget mottagelig for tips, spesielt hvis kost/ytelse kan minskes.
Men det er klart at jeg er ikke fremmed for å kopiere en allerede vellykket konstruksjon. Følelsen av å ha vært med på noe innovativt går selvsagt tapt, men skitt...
Jeg trenger å kontrollere bassen i forhold til rommet. Kan du si litt mer om hva du bruker av pre, delefilter (delefrekvens og steilhet) og utgangstrinn Psyklisten? Bruker du to like sluttrinn?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Jeg har ikke noen erfaring med EXCEL papp, høyere forvregning skremmer meg vekk. Liker spillestilen til Magnesium jeg.

Selv bruker jeg en DEQX pre, delefilter, romkorreksjons enhet samt 3 ICE sluttrinn. full frihet i utformingen av systemet. En billig diskant jeg bruker nå er BG Neo3, brukte Fountek NeoPro 5i i en annen høyttaler før. Gode diskanter begge to. Aurum Cantus G1 er en annen super diskant. BG Neo3 vil passe fint sammen med en EXCEL 6". Jeg bruker 2 stk EXCEL i diapolitto delt ved 3KHz, da med en steilhet på 100dB/okt. Den kraftige EXCEL peaken begynner rett over 3KHz så her må du nok dele noe lavere hvis du skal dele passivt. Har ikke fått BEYMA 12LX60 bassene enda, så delefrekvens og steilhet vet jeg ikke enda før jeg får målt opp systemet. Tipper at jeg deler ved ca 150 Hz med 80-10dB steilhet. Begge filtrene er faseliniære.

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1

Jeg hadde valgt å gå opp i størrelse på excel elementene, og muligens bruke Neo3 fra B&G istendenfor mundorf. ;)

Og definitivt aktiv deling mellom bass og mellomtone!

Mvh Øystein.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Det er tydelig at jeg er mer skremt enn andre av ulinearitet. i frekvenskurven. Både excel magnesium og Neo 3virker temmelig "lurvete" i så måte og jeg tenker umiddelbart at her må det korreksjon til. Skjønner at pris/ytelsesforholdet blir bedre med Neo3 fremfor Mundorf, men blir det bra nok? Jeg har hørt/lest litt ymse om Neo3. Men det som alt annet her skal man vel ta med en klype... ;)

Lånte et par Audio Physic som ikke falt i smak, med unntak av holografien. Spørsmålet jeg stiller meg er om det er det smale baffelet som gjør dette i tillegg til dønn identiske kasser/elementer? Noen som har formeninger om dette?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0

Angående ulineariteter i frekvenskurven så er ikke Seas noen værsting. Det som er verdt å merke seg er at Seas har veldig ærlige målinger i forhold til en del andre produsenter. Synd de ikke lenger tar med forvrengningsmålingene på alle Excel elementene slik de hadde før.

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1

Stig Erik bør kunne komme med noen gode erfaringer på NEO3, etter som han kjøpte restlageret til eltek ;D

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Så i et innlegg lenger oppe i tråden at du var litt engstlig for kostnadene, du sparer vel ca. 4800,- bare på å bytte fra Mundoef til BG Neo3 ! En Beyma 12LX60 er vel heller ikke vesentlig dyrere enn 2 stk. gode 8" elementer. i tillegg vil du spare bortimot 3000 hvis du går for 1 mellomtone kontra 2.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1

En billig diskant jeg bruker nå er BG Neo3, brukte Fountek NeoPro 5i i en annen høyttaler før. Gode diskanter begge to. Aurum Cantus G1 er en annen super diskant.
NeoPro5i ser spennede ut, men den koster (i likhet med G1) en hel del mer enn Neo3. Hvor bra synes du Neo3 er i forhold til Pro5i? Er det vesentlig forskjell i oppløsningsevne og klang?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Så i et innlegg lenger oppe i tråden at du var litt engstlig for kostnadene, du sparer vel ca. 4800,- bare på å bytte fra Mundoef til BG Neo3 ! En Beyma 12LX60 er vel heller ikke vesentlig dyrere enn 2 stk. gode 8" elementer. i tillegg vil du spare bortimot 3000 hvis du går for 1 mellomtone kontra 2.
To 8" har aldri vært aktuelt, (men jeg har allerede en seas L22 som jeg muligens kunne få bruk for.) Du har selv bygget med to excel elementer. Hva gjorde at du valgte to i stedet for bare en?
Jeg tenker at hvis jeg starter med excel elementer i D`appolito konfigurasjon og en Beyma 12LX60 m passiv deling, så kan jeg heller oppgradere til aktiv deling i etterkant.

Så lurer jeg på, i likhet med Attila om erfaringer med Neo3 kontra Pro5i?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

To 8" har aldri vært aktuelt, (men jeg har allerede en seas L22 som jeg muligens kunne få bruk for.) Du har selv bygget med to excel elementer. Hva gjorde at du valgte to i stedet for bare en?
Jeg tenker at hvis jeg starter med excel elementer i D`appolito konfigurasjon og en Beyma 12LX60 m passiv deling, så kan jeg heller oppgradere til aktiv deling i etterkant.

Så lurer jeg på, i likhet med Attila om erfaringer med Neo3 kontra Pro5i?
Først: Mine høyttalere er sannsynligvis MYE større enn de du skal i gang med. Jeg bruker 2 stk. EXCEL i diappolitto mellomtoner, deler ved 3KHz mot en Neo3. Så kommer 2 stk. 12LX60 i diapollitto i 110L felles kabinett. tomvekt på kassa er over 130Kg++.

Hvis du har tenkt å bruke 2 stk. 6" EXCEL mellomtoner bør du ha mer enn en 12LX60 som bassystem. Bygg raust med en gang, ellers så kommer du i samme båt som meg. Jeg bygde med 2 stk. 10" og jeg visste at det ville bli litt i minste laget, men jeg bestemte meg etter en kveld at dette angret jeg på. Bestilte Beymaer hurtig!

Jeg vil fraråde deg å dele en 12" passivt ved 100-150Hz, krever stooore verdier i spoler og kondiser og blir tundrevet, du trenger da en dobbelt så kraftig forsterker for å drifte den!

Her er et bilde av MKI med 10" Vifa basser.

Når det gjelder Fountek diskanten, så er den dimensjonert for større oppgaver enn Neo3 kan klare. Jeg brukte denne sammen med 2 stk 8"EXCEL mellomtoner! Delte da på alt fra 1400-1700HZ, en 8" bør ikke deles noe særlig over dette etter min mening. Følsomhet på over 100dB og tåler 60w kontinuerlig, detter er helt på høyden med Aurum Cantus G1.

Neo 3 tåler ikke i nærheten av denne delefrekvensen med disse nivåene som disse store båndene klarer. Men jeg vil si at kvaliteten på Neo3 er overraskende bra, holder helt fint koken sammen med 2 stk. 6"Excel. theStig har jo brukt denne sammen med 2 Stk. 8" EXCEL han, i et dyrt kommersielt system, så du kan trygt bruke denne.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold

Jeg var innom deg på messa og vi hadde en snakk. Vet ikke om du husker det. Skal ikke legge skjul på at jeg ble styrket i min tro på denne konstruksjonen etter det.

Resonansfekvensen på excel-mellomtonen er i dag på 60. Hvordan jeg skal klare å flytte denne overgår imidlertid mine kunnskaper.  ???
Til tross for det begrensede besøket på mesa sliter jeg litt med å huske alle samtalene. Jeg snakket selvbygg med minst 20 stk der. Beklager det.

Imidlertid øker du resonansfrekvensen simpelt hen ved å sette elementet i en liten kasse. Jo mindre kasse jo høyere resonansfrekvens.

Om jeg var deg ville jeg trolig gjort følgende:

Brukt E0044 så høyt som mulig i frekvens og delt dem rundt 400Hz, 2. ordens deling.

Parret dem med E0026 (10" magnesium) i en WMTMW-konstruksjon a-la Montana.

Brukt mer eller mindre full baffelbredde i hele høyden, men dempet baffelen med tykk ullfilt.

Designet høyttaleren for å lytte ca 15 grader off axis (dvs ca ingenv inkling ift rommet).

Og byttet diskanten til Fountek NEO CD3, eller aller helst Hiquphon, med en liten waveguide og deling rundt 4-5kHz, da også med lavpassfilter på mellomtonen.

Med såpass høy deling mellom mellomtone og bass er det ganske overkommelig å tune klangbalansen i systemet. Da slipper du å tenke så alt for mye på mellomtonens resonansfrekvens også.

Bassen kan du eventuelt tune med en bassrefleks, men det må i såfall bli i en 150 liter kasse med Fb på kanskje 15Hz.

Et kult alternativ hadde vært å bruke Peerless XXLS 10" med slave i bassen. Imidlertid bør du da definitivt ikke dele høyere enn 300Hz. Da kan det være verdt å vurdere 2 mellomtoner ekstra og strekke det hele ned til 250Hz med til dels bratt deling. Det gir det også mulighet til å designe mellomtonen (med baffelstep osv) på samme måte som man gjør i en 2,5-veis ht.

T

theStig

Gjest

Stig Erik bør kunne komme med noen gode erfaringer på NEO3, etter som han kjøpte restlageret til eltek ;D
Jeg synes denne tweeteren låter veldig godt. Den har lite egen karakter, og spillestilen er kanskje litt på den snille siden, i motsetning til f.eks Fountek'ene som heller er litt "frampå" i spillestil.

Den kan deles så lavt som 2 kHz, men skal den tåle mye effekt bør den deles ved 2,5 kHz eller litt høyere. Jeg har brukt den i aktive studiomonitorer med 2x 8" basser, delt på 2,7 kHz. Har aldri opplevd at noen har klart å "sprenge" en diskant.

Jeg kjøpte hele restlageret til Eltek fordi jeg selger et par høyttalerkits som bruker denne tweeteren. Håper at mitt eget lager tømmes temmelig raskt også... ;D

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Dette drar i andre retninger enn jeg kanskje hadde tenkt. Ikke dermed sagt at det bir feil. Jeg tenker heller at jeg har fått korrigert ideen min.
Psyklisten, hvorfor må jeg bruke to stk Beyma 12" til en D`appolito med to 6" excel? Grunnen til at jeg vil kjøre to 6" excel er for å få høyere følsomhet. Jeg ser i boka The Loud speaker design Cookb. av Dickason at en kombi med 4 - 6" i D`appolito og 12 " er brukt i flere kostruksjoner. Beymaen har da allerede høy nok følsomhet? Eller er jeg på jordet/i grøfta her også?  ;)

Topp Bunn