Seas excel W12 003, delt høyt mot en bånddiskant?

T

theStig

Gjest
Re: Seas excel W12 003, delt høyt mot en bånddiska

Hvis vi tenker helt ekkofritt (free-field) så vil to L22 havne på 87,3 dB.... Nå får man ofte litt boost i et passivt filter i området rundt 100 Hz, så jeg ville kanskje regnet med 88-89 dB hvis en nøytral klangkarakter er målet.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

målingen i data bladet til seas sier L26 spiller høyere, mitt pc program sier det motsatte.
..og da stoler man på dataprogrammet? ;)
kjenner ikke L26 så godt , den eneste gangen jeg hørte den -virket den litt " slapp", men det kan ha vært feil..
Har ikke så mye å sammenligne med annet enn par eldre seas papir m coating (CA25RE4X/DC) fra et tidligere bygge. Det var som natt og dag. Dette spiller stramt og dypt uten å bli analytisk og tørt. Problemet er et noe overdrevet slam i bassen nedover som dels skyldes kassa (iflg LspCad -3db ved 20hz) og rommet.

Ta også hensyn til at to enh, er vanskeligere å kontrollere  - når to kommer sammen virker det ofte som det blir mer volumiøst-  mindre kontrollert.
Frister derimot ikke!
Ingen dum ide og ha en enh som spiller litt høyere - bare pass på at det blir den " beste".
Tenker du her en kombi av f.eks L22 og L26?
Kunne vært interessant å hørt hvordan du oppfatter din L26 og hva slags filter du har på den !
Kjører 2. ordens L=4,7 og C= 68. Bruker en shunt på elementet med 0.1 mh og 10uf i serie. Dvs at den begynner å rulle av litt over 100 hz og møter mellomtonen (også 2. ordens) ved 320. Som sagt over så oppfatter jeg at mellombassen ikke står i forhold til det slammet jeg har nedover.
Dette kunne jeg sikkert ha justert m kassetuning/filter, men uansett vil jeg få for lav følsomhet vis a vis mellomtone/diskant som jeg ønsker å forbedre. (...med mindre man, som enkelte anbefaler, går for aktiv deling. ;)

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

Når du skriver at mellombassen ikke står i forhold til slammet du har nedover - mener jeg at det bør ringe en liten alarm!

Hvis dette er et "problem" du har nå - vil akkurat dette bli værre med 2 enh.

Har vel mistanke om at det kan være slik dette elementet er - det hadde uansett vært smart å fått klarhet i - før du kjøpte ett til !

L22 har nok mindre trykk i dypbassen..

Jeg tør som sagt ikke si hvor høyt L26 spiller , men det har du jo fått pekepinn av " the stig" her om,
Kjører du to mt. og to basser vil jo forskjellen mellom mt og bass bli den samme som nå. -
Hvis du ikke ønsker dempning av mt . må du vel kansje vurdere andre elementer.

Satt og kikket på Truls Gravesens utrolig flotte diy sider, kunne du klart deg med en slik mt og event. diskant ? her har du jo ferdig filter til denne delen, og følsomheten ligger nærme hva du ønsker.
- sc 9800 har jeg brukt og den kan jeg anbefale på det varmeste ;

http://www.troelsgravesen.dk/8543.htm

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

Jeg ville da kombinert med L22..

Aktiv deling er jo en fin ting - det føles nesten som doping innen høyttaleridretten ! Usportslig opptreden !
Gevinsten krever nok at man bruker komponenter som har en like høy kvalitet som du ville valgt i ditt normale oppsett - det er jo selvsagt i bassen de største gevinstene er å hente , hvis du har økonomi til å kjøre aktivt med kvalitets biter, skal ikke jeg prøve og overtale deg til noe annet ! Da kunne du jo kjørt fks. 4 stk L22 ihver side eller hvis du ønsker å dele lavere; Beyma el. Tror ellers at 15" bass elementet som brukes av BD design ( MAD) er MEGET bra.( underhengt - 60 gram ? )
Har ingen problemer med å være enig i at ettpar aktive 15"- ordentlig integrert gjør susen !

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

En stund siden jeg har vært inne på Troels G sine sider. Har vel hatt en følelse av at konstruksjonene hans har tatt vel mye hensyn til lommeboka, men denne her virker veldig lovende. Fristende å gjøre noe som er gjennomprøvet og testet. Det betyr tid og penger spart, men hvor blir det av innovasjonen? 8)

sc9800?? Mulig den gjør noe som 9500 ikke gjør siden det er aluminium? Har ingen erfaring med denne, men bruker i dag 9500 og har hørt 9900 som jeg likte.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

I det nedre området er vel ikke forskjellen stor , men oppover er 9800 en helt annen sak, 9900 kan vel kansje være hakket bedre i bunn pga av frontplata , men skulle jeg valgt var det 9800 - uten tvil !

Har registrert at andre foretrekker 9700 ( bla. Linkwitz) .

Skulle jeg bygget treveis nå, ( det gjør jeg faktisk, men det er en annen historie) tror jeg faktisk at jeg hadde forsøkt to stk vifa XG( ikke xt) 18 - diskant kunne blitt ; vifa xt , cs9800, sc700000 - mundorf eller eton heil diskant.

Mere areal - gir mer dynamikk - tror xg18 kan være ett funn til prisen. problemet er selvsagt oppe ved delehz...

Ønsker du og være innovativ - kunne du jo prøve og lave waveguide`s/ korte horn til dine enheter - samt lave ett kort basshorn ( frontladet)som funker ned til 70 hz - DA blir det morsomt ! prøve og dra fordelene av det - uten å slite med resonansproblemer - mye er gjort om du kan begrense spredningen og øke følsomheten til 95 db i det nedre området med kun en bass ( 8 ohm ) 105 db+ er ikke nødvendig med normale forsterkere.

mvh

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1

Seas 1210 /1212 er best, alt annet er sløseri ;)

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

alt annet er ihverfall dyrere...

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6

Angående kombinasjon av si en 8" og en 10":

Kan man regne seg frem til de samlede verdier for elementene, eks. VAS, QTS etc dersom man har produsentens produktspec foran seg?

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

Impedanse kurvene kan en jo legge oppe på hverandre og se hvordan den samlede impedanse er, men elementene bør jo sitte i hver sitt kabinett.

Om man kan regne på dette som ett element- vet jeg ikke..

Kunne vært interessant å hørt om noen kunne det - om en kan dra noen praktisk nytte av akkurat dette, er vel en annen sak.

Sålenge de sitter i hvert sitt eget kab. må jo de beregnes individuelt - og når man da eventuelt begynner å tveake på elem. /kabinett ... induviduelt...

Erfaringen ellers er - når kabinettet er bygget og du måler, treffer du aldri akkurat - noen ganger veldig nære, andre langt unna.
Beregninger på kabinetter og elementer innebærer endel variabler som kan være meget vanskelige å få helt orden på.

Egentlig skulle man jo alltid bygge arbeidmodeller av de prosjekter man ønsker å gjennomføre - slik at en kan ta både virkelige målinger og subjektive lytteinntrykk med seg videre til den endelige løsning. - men hvor mange gidder det ?

Det du kan gjøre er at du tar med deg erfaringer fra forrige prosjekt over på neste - bruker deler / elementer av forrige kontruksjon som du syntes fungerer - da får du en slags evolusjon .

" problemet " er vel at innen du har fullført arbeidsmodellen eller mk I og du skal igang med mkII , har det dukket opp nye spennende elementer som du bare må prøve !

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Seas 1210 /1212 er best, alt annet er sløseri  ;)
Hvorfor ikke 1211? Den ser da bedre ut på papiret?
Lagt inn av: permorten Legg inn: 12/14/06 klokken 16:52:59
I det nedre området er vel ikke forskjellen stor , men oppover er 9800 en helt annen sak, 9900 kan vel kansje være hakket bedre i bunn pga av frontplata , men skulle jeg valgt  var det 9800 - uten tvil !
Ser at Truls Gravesen beskriver en måte å modde 9800 på som utvilsomt gir enda bedre prestasjoner. Men prisen vv Seas. Er det bedre, så er det verdt det.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
626
Torget vurderinger
6

Permorten sa:
Sålenge de sitter i hvert sitt eget kab. må jo de beregnes individuelt
I både Wilson Audios Alexandria og Audiovector M6 spiller to elementer med forskjellig størrelse i samme kabinett.

For Audiovectorens del spiller det minste element kun innover, dvs. elementet er skjult for utenomverdenen. Vet ikke om det er med på å gjøre det større element hurtigere i forhold til ionn/ut akselerasjon.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

Mulig wilson og audiovector benytter ett felles kabinett, husker også en eldre b&w som gjorde det - her hadde de forskjellig filter med med det som resultat at når du spilte høyt - dro elementet med minst seriespole det andre ut av posisjon.. ( lukket kab.)
Hadde det vært samme filter , men to forskjellige Bl/ masse/areal kan det vel tenkes at noe av det samme kunne skjedd ?

Så litt på wilson`s maxx testet i stereophile - her kan det også se ut som det kan ha vært ett kabinett, eller to helt like avstemningshz. - det var beskrevet at det kun var en port - så vi får ant - ett kab. Det rare var jo at det ene elemenetet tydeligvis koblet mye bedre til porten enn det andre ( mye kraftigere dip på imp. kuven ved avstem.hz.) Hvordan dette kan ha seg har jeg ingen forklaring på. Det ene sitter kansje nærmere porten ? eller det ligger dempematerieler mellom den ene eneheten og porten ?

Erfaringen generelt er vel at putter du to like elementer i samme kab med basrefl - og etterpå deler dette kabinettet i to ( du får to kabinetter) begge får hver sin port med samme tuning som de hadde i sitt felleskabinett. vil de i det siste tilfellet spille litt lavere /renere i bassen - subjektivt . .
Bilstereo gutta har sikkert erfaringer her ..

Det at du får litt ekstra output med samme kabinett og benytter en meget lav tuninghz, kan kansje være en vei og gå, med to like elementer, men med to forskjellig elementer blir det etter mitt syn forferdelig uoversiktlig - tweaking blir også vanskeligere.

Jeg ville ikke forsøkt meg på det , men som jeg skrev ovenfor ; noen ganger kan løsinger som ikke skulle fungere - være blink.

Benytter audivector en compoundløsning hvor bakerste element er mindre ?

Nåer det vel det at to like elementer - heller aldri er HELT like...

Topp Bunn