Seas excel W12 003, delt høyt mot en bånddiskant?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Re: Seas excel W12 003, delt høyt mot en bånddiska

Det er grenser for hva én 12" klarer å levere, uansett hvem som selger den. Det er ikke i mellomtonen det er vanskelig å få høy nok følsomhet, det er bassområdet. Derfor blir det litt misforstått å øke mengden mellomtoner for å få høyere følsomhet, uten samtidig å øke på med flere/større basselementer.

Men klart, det kan jo hende én slik 12" spiller høyt nok for ditt bruk. Det er uansett basselementet (eventuelt ørene) som begrenser konstruksjonen (så lenge mellomtonen og diskantens delefrekvenser er valgt passende).

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Men klart, det kan jo hende én slik 12" spiller høyt nok for ditt bruk. Det er uansett basselementet (eventuelt ørene) som begrenser konstruksjonen (så lenge mellomtonen og diskantens delefrekvenser er valgt passende).
Hvis det bare er snakk om at den skal spille høyt nok, så vil den helt sikkert gjøre det. Rommet er kun på 26kvm! Det jeg stilte spørsmålstegn ved var elementenes innbyrdes følsomhet, og sett i forhold til forsterkerens yteevne.

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0

Hvis du velger å bruke aktiv deling mellom Excel elementene og Beyma´en (noe du absolutt bør!) så er ikke spenningsfølsomheten noe du behøver å tenke på. Ett slikt element burde holde på 26kvm ja ;)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

NeoPro5i ser spennede ut, men den koster (i likhet med G1) en hel del mer enn Neo3. Hvor bra synes du Neo3 er i forhold til Pro5i? Er det vesentlig forskjell i oppløsningsevne og klang?
Disse to diskantene er til forskjellig bruk. Når disse diskantene er implementert riktig er de begge riktig gode. Fountek kan deles mye lavere og tåler mere juling, og er bortimot 8 dB mere følsom.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1

Disse to diskantene er til forskjellig bruk. Når disse diskantene er implementert riktig er de begge riktig gode. Fountek kan deles mye lavere og tåler mere juling, og er bortimot 8 dB mere følsom.
Høres logisk ut - det vil altså si at gitt en 'optimal' implementering av disse to så lyder de i dine ører like bra? Det er med andre ord ingen vits i gå for Pro5 over Neo3 hvis det deles over 2,5k og kravene til lydtrykk ikke er ekstreme, selv om de hadde kostet det samme? (...bare for å sette det litt på spissen... ;))

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Høres logisk ut - det vil altså si at gitt en 'optimal' implementering av disse to så lyder de i dine ører like bra? Det er med andre ord ingen vits i gå for Pro5 over Neo3 hvis det deles over 2,5k og kravene til lydtrykk ikke er ekstreme, selv om de hadde kostet det samme? (...bare for å sette det litt på spissen... ;))
Ja, det er vel det jeg sier, synes etter kun ett prosjekt med hver av disse at det var lettere å få til Neo3. Det gikk raskere med mindre manuell EQ. Det er også befriende å slippe kondensator i serie med signalet på Neo3, for her er det ikke noen trafo. På Fountek må du ha en kondensator på 15-30uF i serie med signalet. For meg ble det en psykologisk sperre. (HE-HE)

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

Hei

syntes din opprinnelige ide mht. mt/disk hørtes ok ut jeg ! .

Ikke la deg forvirre nå !!

Du kommer vel ut med noe over 90 db her, men dette er jo enkelt å dempe.

Hadde styrt unna 7 tommer excel her.( lavere delehz) ( skal du bruke 7 tommer mellomtone -se på vifa xg18..)

Når det gjelder bassen og L22 RNX ; du vil med ett element komme ut med ca 84 db i 100 - 400 hz området - altfor lavt ( normalt smalt kabinett) ,
men med 2 elementer vil dette også komme ut med ca 90 db- ihvertfall hvis de plasseres nærme hverandre .

For bassens skyld pga. seriespolen bør du ikke dele under 400 hz ( maks 2,7 mh m 2 elem. 12 db.). Noen vil sikkert være uenige her, impedanse utlignings kretsløp vil hjelpe , men personlig ville jeg valg elementer som håndterer en høyere delehz.

Tror ovennevnte L22RNX/P kan være et utmerket valg og langt bedre en en LX60 hvis du deler 400 -600 hz - noe du bør hvis du tenker passivt.

Mellomtonen vil uansett spille så svakt under 400 i forhold til bassene at det har liten hensikt og slippe de ned.

De vil endre måte å spille på med valgt filter of delehz, tips ; 6 db høypass her ..

med laveste impedane på 3 ohm og gode 90 db. trenger du ikke bekymre deg for forsterkeren , det er jo alltid bra med en stor amp.
Det er faktisk slik at velger du elementer med høyere følsomhet kan det hende disse har dårligere lyd.
Du kunne vel klart deg med ett CA26RE4X og bedre dager for ampen , men gevinsten oppveier ikke kvalitetsforskjellen på elementene.

puhh..

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Takk for konstruktive svar alle sammen. Men permorten, du gjorde at det hele plutselig så lysere ut. Det er opplagt litt ulike meninger om excel elementene. Noen liker mora andre dattera (papir eller magnesium.) Det jeg har hørt av papir mellomtone syntes jeg var veldig fint. Jeg bruker L22RNX i bassen i dag, og det er som du og andre påpeker, for lavt i mellombassen. Dyppbassen får nødvendig hjelp av rommet. Men elementet gir en stram og fin bass som jeg tror jeg kan leve godt med.
Det som imidlertid bekymrer meg litt er den lave impedansen på 3 ohm ved bruk av 2 stk L22RNX, noe du også er inne på. Jeg har kun en 70W Doxa signatur til å drive disse med. Den har riktig nok en gedigen strømforsyning og Lauvland mente det ikke ville by på problemer, så da får jeg kanskje prøve det da.
Du sier; ikke plassere bassene for langt i fra hverandre. Kan du utdype det nærmere?
Filteret i bassen: - deler jeg såpass høyt som du foreslår må jeg dele bratt (18-24db) alternativt bruke sugekrets for å unngå oppbrytning i 4-5K området. Har du synspunkter på det?

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

Hei
hvis du bruker dine 8`i en de appolito ( kansje 50 cm fra hverandre ) vil de spille ørlite grann lavere enn om de var montert helt nær hverandre vi snakker størrelsesorden 1 db og området oppover mot delehz. I den virkelige bassen vil resultatet bli det samme.
Ønsker ikke å ta avgjørelser for deg hva slags konfig. du skal ha , men saken er at det kan lett bli litt mye bass og du ønsker da og ha mer i 100 -400 området - slik at du ikke trenger dempe mt/disk så mye.
Du skriver selv at du synes du har nok bass nå - vent til du får 2 stk !
En hjelp for og " tilte" på dette er jo da og montere ekstra magnet bakpå dine basser - dette senker Q - gir mindre bass og samtidig øker effektiviteten oppover på elementet.

Serie motstanden på basselemntet er noe du ønsker og holde på et absolutt minimum, det er klart ett 18/ 24 db filter fungerer bedre , men så får du da også 2 spoler i serie.
Dette er et valg du selv må ta - jeg har selv brukt lignende elementer og kjørt 12 db - med hell. I praksis kan du ta utgangspunkt i et 12 db og så prøve øke kondensatorverdien .

fks ; ta 2,7 mh som nevnt over og begynn med 30 uf lek deg med verdier opp mot 82 uf ja kansje 164 uf !

du har masse muligheter her, du kan ta ett skolefilter etter boka ( som ikke gir Q ) og kombinere dette med en resonanskrets lignende som brukes på magnesieum mt. ( fjerner peaket)

I praksis gjør gjerne verdiene 2,7mh/ 82uf eller 2,2/ 82 - mindre uf - kansje 1,9 mh/ ? uf en grei jobb, velges ett steilere filter kan det sikkert være flere gode løsninger , MEN ikke del for lavt !

Personlig mener jeg det er dette med delehz som gjør at 6,5 og 7 ` elemnter oppfattes som så mye raske enn 8 og større .

7 tommer er gjerne i en 2 veis med delehz 2000 + , mens 8+ tommere må klare seg med 300 hz...

Din Doxa vil kunne klare dette ok .

Ett alternativ til ditt ( gode ) valg i mt er jo scan speaks 4,5 kevlar - men det er en annen sak ! interesant er det jo og se at krell har i sin høyttaler har valgt peerless ( ?) m122 til mt i kombinasjon til 8`magnesium.. peerless har jo en ny HDS eksklusive 4" med passende følsomhet som også er ett spennende og rimelig valg.

Nå var det jeg som begynte og forvirre !

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

I praksis bør du ta en avgjørelse basert på dine kunnskaper og gå for et prosjekt med rimelige utsikter til suksess. Da er aktiv digital deling en vinner. Måleutstyr og kunnskap til å bruke dette er imidlertid det aller viktigste, viktigere enn passivt eller aktivt prosjekt.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Hei
hvis du bruker dine 8`i en de appolito  ( kansje  50 cm fra hverandre )  vil de spille ørlite grann lavere enn om de var montert helt nær hverandre  vi snakker  størrelsesorden 1 db  og området  oppover mot delehz. I den virkelige bassen vil resultatet bli det samme.
Hvis det skal være d appolito vil vel delefrekvensen være avgjørende for avstanden?

Ønsker ikke å ta avgjørelser for deg hva slags konfig. du skal ha , men saken er at det kan lett bli litt mye bass og du ønsker da og ha mer i 100 -400  området  - slik at du ikke trenger dempe mt/disk så mye.  
Du skriver selv at du synes du har nok bass nå - vent til du får 2 stk !
En hjelp for og " tilte"  på dette er jo da og montere ekstra magnet bakpå dine basser - dette senker Q - gir mindre bass og samtidig øker effektiviteten oppover på elementet.
Det lyder fronuftig, men da beveger jeg meg vekk i fra der jeg føler å ha rimelig kontroll, nemlig gjennom datablad og LspCad.[/quote]
Serie motstanden på basselemntet er noe du ønsker og holde på et absolutt minimum, det er klart ett 18/ 24 db filter fungerer bedre , men så får du da også 2 spoler i serie.  
Dette er et valg du selv må ta - jeg har selv brukt lignende elementer og kjørt 12 db - med hell. I praksis kan du ta utgangspunkt i et 12 db og så prøve  øke kondensatorverdien .
fks ; ta 2,7 mh som nevnt over  og begynn med 30 uf lek deg med verdier opp mot 82 uf ja kansje 164 uf  ! [/quote] Dele ved 400 med 12 db filter vil gi 50 - 60 db dempning ved 4000 hz, der hvor elementet har en peak på 90 db. Jeg vil tro det vil kunne høres? Men jeg ser at her er det kompromisser som må til.
du har masse muligheter her, du kan ta ett skolefilter etter boka ( som ikke gir Q ) og kombinere dette med en resonanskrets lignende som brukes  på magnesieum  mt. ( fjerner peaket)
???? Her datt jeg av. Psyklisten har nok rett i at det ville vært enklere dersom jeg valgte aktivt filter. Men jeg tror allikevel at jeg i denne omgang prøver meg på passiv og tester ut ulik steilhet og øker min kunnskap om bruk av resonanskrets. Så får jeg heller gå på aktiv deling ved senere anledning når en passende effektforsterker dukker opp.

Ett alternativ til ditt ( gode ) valg i mt er jo scan speaks 4,5 kevlar - men det er en annen sak ! interesant er det jo og se at krell har i sin høyttaler har valgt peerless ( ?) m122 til mt i kombinasjon til 8`magnesium..  peerless har jo en ny HDS eksklusive 4" med passende følsomhet som også er ett spennende og rimelig valg.

Nå var det jeg som begynte og forvirre !
Neida. Begge disse elementene er faktisk vurdert. Peerless sine nye HDS elementer har fått meget god mottagelse ikke minst pga sin lave forvregning. Jeg la ut en tråd her for en tid tilbake om noen hadde erfaringer m disse elementene, men ingen responderte. Økonomisk vil det også være gunstig og det er kanskje medvirkende årsak til at Krell har valgt disse. Påfallende ofte at seriøse fabrikanter velger relativt rimelige elementer. Men jeg tenker at skal man bygge selv i denne kategorien, bør ikke noen hundrelapper spart på elementer bety noe til eller fra.

Lagt inn av: Psyklisten Legg inn: I dag klokken 11:06:23
I praksis bør du ta en avgjørelse basert på dine kunnskaper og gå for et prosjekt med rimelige utsikter til suksess. Da er aktiv digital deling en vinner. Måleutstyr og kunnskap til å bruke dette er imidlertid det aller viktigste, viktigere enn passivt eller aktivt prosjekt.
Du har skjønt at jeg ikke har allverdens erfaring, (men du verden hvilke ambisjoner. ;D) Når det gjelder målinger for fintuning så er det noe jeg har kommet til at jeg ikke skal bruke tid og penger på, siden jeg antagelig ikke kommer til å bygge særlig mange ht i fremtiden. Derfor har jeg tenkt til å betale meg ut av den utfordringen og høre om ikke noen her på sentralen m måleutstyr og erfaring kan påta seg denne utfrordingen sammen med meg.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

D -appolito er vel kansje en misbrukt terminologi - kunne like gjerne sagt; b - mt - d- mt - b !! poenget er avstand.

Det er klart at skal du ha mt-d -mt mellom bassene blir det en viss avstand- som igjen påvirker output`et.

(tenkt eksempel ;

Denne ene db som du taper kan være ganske irriterende hvis du ; hadde valgt disk/ mt som hadde en helt korrekt følsomhet, og du kunne kutte ut seriemotstanden her hvis bassene satt sammen !

Å kunne kutte ut seriemotstanden på diskant og mt vil være attraktivt for mange.)

Helt riktig - høyttalerbygging dreier seg veldig mye om kompromisser - filtervalg blir også ofte et resultat av hva du synes er viktig.

- en resonanskrets består i sin enkleste for av en kondensator og en spole i serie - satt inn i paralell med elementet etter fks. seriespolen ( og i dette tilfelle da i paralell med din fks 82 uf kond).

Mange liker det ikke , noen synes det er ok , prøv selv ! - det er klart her er tilgang til måleutsyr et must hvis du ønsker å perfeksjonere dette , jeg mener selv at du ikke har behov for en slik krets i ditt tilfelle.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

hvis du bruker dine 8`i en de appolito ( kansje 50 cm fra hverandre ) vil de spille ørlite grann lavere enn om de var montert helt nær hverandre vi snakker størrelsesorden 1 db og området oppover mot delehz. I den virkelige bassen vil resultatet bli det samme.
Nå ser jeg at du har gått ut i fra at L22 er en 8". Det er det ikke. Det er en 10", noe som muligens gjør at dine betraktninger blir noe annerledes. Eller?
Uansett hadde jeg tenkt å sette bassen(e) i eget eget kabinett og bygge MTM i et kabinett som jeg på en eller annen måte bygger sammen med basskabinettet. Ser for meg at kabinettene blir noe enklere å tune på den måten. I tillegg gir det meg mulighet til å bygge MTM -kabinettet m smalt baffel, hvis jeg da ikke blir nødt til å utnytte baffelstep for å få nivå nok i nedre mellomtone. Bruker jeg seas excel så trenger jeg nok det, men ikke hvis jeg går for perless, tror jeg.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

hvis det er 10 alu du har- heter vel den L26 ? Denne kjenner jeg ikke i det virkelige liv( har kun hørt den en gang) , ser ut fra seas som denne har en eller to db høyere følsomhet, den har har også endel tyngre membran, prinsippet om deling står fast , du vil ihvertfall få ett meget stort kabinett, ett alternativ kan kansje være og suplere med en L22 ( 8 tommer) slik at du i bass kabinettet får en av hver og en mer håndterlig størrelse på kassa.
På meg virker L26 noe " undermotorisert" nesten ett subwooferelement, dette er muligens feil- ennå viktigere blir det med minimal seriemotstand.
Det er klart at et element i denne klassen krever en forsterker som har kontroll - skulle det bli problematisk får du ha muligheten til å tette eventuell basrefleksport.

Nivå får du nok av i nedre mt - ikke noe problem -.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

hvis det er 10 alu du har- heter vel den L26 ?  Denne kjenner jeg ikke i det virkelige liv( har kun hørt den en gang) , ser ut fra seas som denne har en eller to db høyere følsomhet, den har har også endel tyngre membran, prinsippet om deling står fast ,  du vil ihvertfall få ett meget stort kabinett, ett alternativ kan kansje være og suplere med en L22 ( 8 tommer) slik at du i bass kabinettet får en av hver  og en mer håndterlig størrelse på kassa.
På meg virker L26 noe " undermotorisert"  nesten ett subwooferelement, dette er muligens feil- ennå viktigere blir det med minimal seriemotstand.
Det er klart at et element i denne klassen krever en forsterker som har kontroll - skulle det bli problematisk får du ha muligheten til å tette eventuell basrefleksport.

Nivå får du nok av i nedre mt - ikke noe problem -.
Det er meg som roter, det er en L26. Hadde vært spennende å prøvd sammen m en 8", men da er jeg redd jeg må melde pass i beregningen av filteret.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

Forslag til løsning ; kjøp L22RNX/P ( ikke RNX4P) og fire stk 70 mm magneter pr.elem. monter dette den veien det ikke vil - før det sitter helt inntil ! fest det med tape/ lim e.l. Du har tydeligvis ett beregnings prog for høytt.kab. : gå inn på BL. faktor på L22RNX/P - øk BL til du får en følsomhets økning på ca 0.9 db. du kan se de nye Qts verdier osv. for ditt elem. - beregn kabinett..

Koble dette i paralell med ditt L26 . ta utgangspunkt i filterverdier som tidligere nevnt . start med en 2,7 mh trafospole og prøv kondensator verdiene 47 - 68 - 82 - 82+47 .
Bruk 6 db -kun en kond på mt nedover - husker ikke verdi ; 400 hz/3 ohm ?

Bassen må fasevendes. i forhold til mt.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Forslag til løsning ; kjøp L22RNX/P ( ikke RNX4P) og fire stk   70 mm magneter  pr.elem. monter dette den veien det ikke vil - før det sitter helt inntil !  fest det med tape/ lim e.l.  Du har tydeligvis ett beregnings prog for høytt.kab. : gå inn på BL. faktor på L22RNX/P   - øk BL til du får en følsomhets økning på ca 0.9 db.  du kan se de nye Qts verdier osv. for ditt elem. - beregn kabinett..

Koble dette i paralell med ditt L26 . ta utgangspunkt i filterverdier som tidligere nevnt . start med en 2,7 mh trafospole og prøv kondensator verdiene 47 - 68 - 82 - 82+47  .
Bruk  6 db -kun en kond på mt nedover - husker ikke verdi ; 400 hz/3 ohm ?

Bassen må fasevendes. i forhold til mt.
Og dette skal være et forslag til et enkelt nybegynnerprosjekt? ???

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

"Og dette skal være et forslag til et enkelt nybegynnerprosjekt ?"

forslag til enkelt nybegynnerprosjekt var vel ikke akkurat overskriften her..

Hvis du følger oppskriften her burde ikke dette være noe uoverkommelig oppgave.

Var det magnetene som ble vanskelig eller filter forslag ?

mvh

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

Hvis en virkelig tenker prøve dette- kan jeg beregne kabinett..

beregning er vel en enkel sak med dagens pc- kraft - men ideen om hvordan du ønsker å kompromisse mht. kabinettvolum/kabinettype/ impulsresponse/frekvensgang/impedans/osv og i dette tilfelle to ulike avstemnings hz ? to lukkede med to resonans hz = impedanse utligning ?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

"Og dette skal være et forslag til et enkelt nybegynnerprosjekt ?"

forslag til enkelt nybegynnerprosjekt var vel ikke akkurat overskriften her..

Hvis du følger oppskriften her burde ikke dette være noe uoverkommelig oppgave.

Var det magnetene som ble vanskelig eller filter forslag ?

mvh
Nå var det ikke meg som stilte spørsmålstegn ved om dette skulle være et enkelt nybegynnerprosjekt. Men det kunne selvsagt ha vært det. ;) Magnetene? Skjønner hva som skjer, men da blir det endrede parametere for ht som skal legges inn i programmet og det er her en smule usikkerhet kommer inn.
Helt nybegynner er jeg ikke og jeg har forsåvidt ikke etterlyst et enkelt prosjekt. Jeg henger med på ressonementene. Har og har benyttet program for kasse- og filterberegning på nåværende kostruksjon m ikke så verst resultat. Det jeg imidlertid har problemer med er å beregne baffelstep, her har jeg for dårlig erfaring fordi jeg ikke har benyttet måleprogrammer. Men enkle tommelfingerregler har jeg inne.
Lagt inn av: permorten Legg inn: I dag klokken 10:48:09
Hvis en virkelig tenker prøve dette- kan jeg beregne kabinett..
Jeg har aldri sagt nei takk til konstruktiv bistand. :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold

Normalt vil ikke ekstra magneter påvirke BxL særlig mye da de ikke blir liggende i selve magnetkretsen.

Forøvrig er ikke to resonansfrekvenser å foretrekke da fasen ved resonans er omkring 180 grader, mens den faller raskt over resonansfrekvensen, resulterende i en kraftig utfasing mellom de to elementene.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

Normalt vil ikke ekstra magneter påvirke BxL særlig mye da de ikke blir liggende i selve magnetkretsen.

Spørs hva du mener med ikke særlig mye.. det er ihvertfall klart hørbart..

Ikke noe en på død og liv må montere , men i noen tilfeller kan det være en hjelp for og nå målet .
Her snakker vi om og få redusert kabinettvolum/øke følsomheten på den lavestspillende enheten - som jeg tror her har bedre egenskaper opp mot delehz.

Forøvrig er ikke to resonansfrekvenser å foretrekke da fasen ved resonans er omkring 180 grader, mens den faller raskt over resonansfrekvensen, resulterende i en kraftig utfasing mellom de to elementene.
Det dreier seg noen ganger om å prøve å forstå - ikke misforstå !

Du snakker bassrefleks og teori - i det virkelige liv er ikke ting så enkle og klare.

I lukket kabinett er dette en interessant og atraktiv metode.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

trenger visst litt trening med dette quote !

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Er det ikke L26 Roar Moen har brukt to stykker av i den nye toppmodellen i Symphonic-serien, eller er det en custom made?

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0

Den største Symphonicen har vel to 8" med papirmembran? (Eller som Patos oppgir på nettsidene sine - 8 fot i diameter)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold

Det dreier seg noen ganger om å prøve å forstå  - ikke misforstå !

Du snakker bassrefleks og teori - i det virkelige liv er ikke ting så enkle og klare.

I lukket kabinett er dette en interessant og atraktiv metode.
Ja, med lukket kasse endrer det seg en del. Fasedreiningen er ca den halve og Q-verdien en del lavere, hvilket gjør problemet en del mindre.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

synes vel det er vanskelig å si bestemt noe om fasedreiening jeg da - så lenge ikke volum/ type er definert.

Min mening er vel at problemet fasedreining er bortkastet energi å diskutere - lukket kabinett !( vi snakker to enh. - utfasing).

Teori og praksis ; er det i bestandig slik at alle som har en subwoofer tilkoblet sine basreflekshøyttaler får store utfasingsproblemer ?

det er jo meget skjelden sub og hovedhøyttaler er identiske konstruksjoner - fks begge basrefleks - samme tuninghz.

Rommet er nok den største synderen når vi snakker utfasing - ulineariteter i det nedre hz området.

Lurer forresten på om sonus faber sin toppmodell bruker to 10 tommer seas.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Teori og praksis ;   er det i bestandig slik at alle som har en subwoofer tilkoblet sine basreflekshøyttaler får store utfasingsproblemer ?

Lurer forresten på om  sonus faber sin toppmodell bruker to 10 tommer seas.
Kanskje derfor det er vanskelig å få en sub integrert på en god måte til vanlige bassreflekshøyttalere?

Ellers synes jeg dette med å integrere en 8" og en 10" virker som en utfordring med mindre man benytter to lukkede kabinetter, og nå er vel hverken L22 eller L26 konstruert m tanke på det? Følsomheten er også ulik. Hvilken rolle spiller det? Fordeler og ulemper ved å benytte 8" og 10" kontra to 10" (Da snakke jeg hele tiden om L22 og L26. To excel-basser er uaktuelt). Jeg har noen anelser, men vil gjerne ha synspunkter fra mer erfarne konstruktører.
??? ???
L26 var vel brukt i den påtenkte toppmodellen til Moen som aldri ble noe av. Jeg synes å huske at om Symphonic lV som ble testet i Fidelity, skrev Vadset at det er alumembran og ikke papir i den 8" som er benyttet. Men sort er den.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

Du vil sikkert få flere gode råd, jeg kan bare gi deg mine ..

Jeg har endel modeller på samvittigheten, det er meget få av disse som når perioden med tweaking var over - ble akkurat slik som planlagt !

Spesielt store systemer som det du planlegger blir ofte offer for en relativt langvarig periode med justering fordi du hører det er kvaliteter der , men det er mange variabler og feller å veien frem kan noen ganger være lang og svært så smertefull !

DET ER NESTEN UMULIG Å PLANLEGGE 100%

Det du gjør er å legge ting litt åpent - når det gjelder kabinett kan du f.eks beregne basrefl.
- synes du det blir for mye bass kan du endre tuning hz( lengre rør) eller eventuelt lukke porten ( lukket kab.)
Du kan også dempe gjennomstrømingen med dempemateriale eller noe som var populært for en tid tilbake og meget effektivt ; fylle porten helt opp med sugerør ( !)

- hva slags farge som låter best vet jeg ikke !

Saken er jo den at den modifiseringen som passer i ditt rom - ikke nødvendigvis passer hos andre. - her kommer vi inn med 2 x basrefleks - det som i teorien ikke skal fungere veldig bra, kan i noen tilfeller være blink.

Forøvrig ikke noe i veien for å ha en 8 og en 10 med samme tuning hz. - men to separate kabinetter må du selvsagt ha.

Dette er jo noe av fordelen med diy. - du tilpasser lyden ditt rom/smak.

som jeg beskrev over - økning av L22 sin følsomhet ville jeg ha forsølt meg på fordi den kansje er bedre opp mot delehz.

Wilson audio og Focal ( http://www.wilsonaudio.com/product/alexandria/specs.php )

bruker jo to forskjellige basser i sine toppmodeller - hvorfor kan ikke du !

Jeg er redd to L26 kan bli litt i overkant - hvis du ikke sitter på en Krell el. og /eller rommet ditt er stort og veldempet- men som sagt før; teori og praksis...

Føler vel også at L26 ikke er noe opplagt valg hvis du ønsker å forsøke en relativt høy delehz. - uten at jeg vet dette sikkert.

Integreringen føler jeg burde gå greit da begge elem. kommer fra samme fabrikk og innehar de samme egenskaper.

Vil tro at hvis du setter et slikt prosjekt ut i livet vil dette med basstuning være en ting du bruker relativt liten tid på - generell tweaking på filteret blir nok en lengere affære.

mvh

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Det er som permorten sier over her, endeløs tweaking mot målet, og at meninger er delte er jo helt sikkert. Jeg har et lite rom som sluker bass som en konserthall! For meg er 2x10" å regne som tullball.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

morsomt å høre at det finnes små rom som "sluker" bass - jeg har det motsatte problemet , vurderer vel nå å gå delvis aktivt i området.

Er for tiden mellom to prosjekter og sitter med diskant og 5" excel - det er nesten nok bass ! - men ingen dynamikk..

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1

CD-22
2 stk gir areal lik bortimot en 12" og mer displacement.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Det er som permorten sier over her, endeløs tweaking mot målet, og at meninger er delte er jo helt sikkert. Jeg har et lite rom som sluker bass som en konserthall! For meg er 2x10" å regne som tullball.
Når jeg stiller spm om 2x10" så er det for å få følsomheten i mellom- og øvre bassområdet opp mot det som de øvrige elementene vil gi uten å måtte dempe disse. 2xL26 vil det, men ikke 2xL22. ???
Alternativet er selvsagt, som du tidligere har argumentert for, aktiv deling.
Hvilke erfaringer er det med å benytte ulike sluttrinn på bass og mellotone/diskant? Vil det kunne føre til manglende homogenitet?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Når jeg stiller spm om 2x10" så er det for å få følsomheten  i mellom- og øvre bassområdet opp mot det som de øvrige elementene vil gi uten å måtte dempe disse. 2xL26 vil det, men ikke 2xL22.  ???
Alternativet er selvsagt, som du tidligere har argumentert for, aktiv deling.
Hvilke erfaringer er det med å benytte ulike sluttrinn på bass og mellotone/diskant? Vil det kunne føre til manglende homogenitet?
Det skal mye til å få så høy følsomhet i bassen at disse må dempes.

Jeg brukte lenge ulike sluttrinn i de forskjellige frekvensområdene, ingen problem. Med aktiv digitalt system har du masse muligheter.

T

theStig

Gjest

I følge mine beregninger har Seas L22 og L26 så og si samme følsomhet, så det blir jo hipp som happ sånn sett. Jeg ville regnet med ca. 88 dB ved 100 Hz med to elementer i parallell.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

Det skal mye til å få så høy følsomhet i bassen at disse må dempes.
Jeg tenkte ikke at det var bassen som måtte dempes, tvert om.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1

I følge mine beregninger har Seas L22 og L26 så og si samme følsomhet, så det blir jo hipp som happ sånn sett. Jeg ville regnet med ca. 88 dB ved 100 Hz med to elementer i parallell.
En diff på 1,5 db i hht databladet. Det mener du at ikke spiller noen rolle i praksis?

T

theStig

Gjest

I følge T/S parametrene er det 0,1 dB forskjell, i favør av L22.

Følsomheten som oppgis på databladene er i beste fall villedende..... det er som regel et uttrykk for snitt-følsomhet i mellomtonen, eller ved 1 kHz eller hva som helst. Det er skjelden et uttrykk for reell følsomhet i bassområdet.

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.750
Torget vurderinger
6

målingen i data bladet til seas sier L26 spiller høyere, mitt pc program sier det motsatte.

kjenner ikke L26 så godt , den eneste gangen jeg hørte den -virket den litt " slapp", men det kan ha vært feil..

To stk L22 tror jeg bestemt havner på 89- 90 db - kommer an på hvor "varm" du ønsker høyttaleren.

Ta også hensyn til at to enh, er vanskeligere å kontrollere - når to kommer sammen virker det ofte som det blir mer volumiøst- mindre kontrollert.

Ingen dum ide og ha en enh som spiller litt høyere - bare pass på at det blir den " beste".

Kunne vært interessant å hørt hvordan du oppfatter din L26 og hva slags filter du har på den !

Topp Bunn