SEAS Extreme

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JonasH

Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    2.152
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Fornøyelse å følge denne som dine andre tråder.
    Blir veldig spennende å se( håper noen her inne) hvilken stue/lytterom disse havner i.
    Heldige er den!

Basstårn fra deg, er noe av det som har tatt min hifireise til nye høyder her i stua.
    Har lekt med sub woofere tidligere, men aldr fått resultatet som står her nå:love:

Riktig god Jul Øyvind🎄

Jonas

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.501
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Dette ble utrolig fint! Likte spesielt den påbygde baffelen, og mørk valnøtt! 😍
    Ønsker deg en god jul, og gleder meg til å se prosjektet med innebygde basser neste år!

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.228
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20241227_100527.jpg

En kjapp oppstilling med svarte Roys innmontert😊.
    Fotavtrykket er B:37cm D:30cm H:181cm
    Vekt med elementer ca 130 Kilo.
    Screenshot_20241227_211116_Samsung Internet.jpg

Enhetene er i stand til å gjengi dype frekvenser med en imponerende grad av nøyaktighet og minimal forvrengning. De er en favoritt blant flere her på sentralen som krever både kraft og presisjon og uten at de «punkterer» når de nærmer seg X-max.
    Gleder meg til å spille nyttårskonserten med disse🥳

TomTom

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Det nye tårnet ble utrolig lekkert! I den grad et nesten to meter høyt basstårn kan bli pent, så gjør du det så godt det er mulig. En glede å følge med på dine byggetråder. Fikk du lyd i begge tårnene før nyttårskonserten?

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.228
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Det nye tårnet ble utrolig lekkert! I den grad et nesten to meter høyt basstårn kan bli pent, så gjør du det så godt det er mulig. En glede å følge med på dine byggetråder. Fikk du lyd i begge tårnene før nyttårskonserten?
    De står fortsatt i hjørnet av spisestuen. Har vært travelt opptatt med oppussing av hus og dertil sene kvelder 🤓

Sist redigert:

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.228
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    The Shy ønsket jo kjellerdyp bass, så måtte derfor gå fra tårn til kjellermontert.
    Vi andre som har sett lyset med basstårn kan bare Klappe oss selv på skuldrene og si oss fornøyde 👏🏻😊

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    The Shy ønsket jo kjellerdyp bass, så måtte derfor gå fra tårn til kjellermontert.
    Vi andre som har sett lyset med basstårn kan bare Klappe oss selv på skuldrene og si oss fornøyde 👏🏻😊
    En råmåling på venstre kanal. Den måler best og ruller vel av noe under 5 hz et sted. Høyre ruller av helt likt selvfølgelig. Nesten i kjelleren det

Edit: La inn høyre også
    bas høyre og venstre.png

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.505
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nei, blir bare musikk gjengitt som den skal. Folk har fryktelig vanskelig for å at inn over seg at, dette med kontrollert utstrakt frekvensgang nedover, bare gjør lyden bedre.
    En av de tingene jeg ble mest overrasket over da jeg oppgraderte egen bassløsning var evnen til å bedre gjenskape følelsen av å være i samme rom som musikerne. Jeg så ikke den komme.

TomTom

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Basert på bilder av lignende basstårn ser det ut som om de aller fleste har de stående bak eller til siden for hovedhøyttalerne. Er det noen som har orket teste ulike plasseringer av basstårnene? Etter å ha lest ganske mange white papers o.l. har jeg lest at hjørnene teoretisk ikke er den beste plasseringen og at man ideelt skulle montert og plassert basselementene med større avstand mellom hvert element (antar dette er for å forhindre kamfilter-effekter?). Er det noen som har tatt seg bryderiet med å teste ulike alternativer?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Basert på bilder av lignende basstårn ser det ut som om de aller fleste har de stående bak eller til siden for hovedhøyttalerne. Er det noen som har orket teste ulike plasseringer av basstårnene? Etter å ha lest ganske mange white papers o.l. har jeg lest at hjørnene teoretisk ikke er den beste plasseringen og at man ideelt skulle montert og plassert basselementene med større avstand mellom hvert element (antar dette er for å forhindre kamfilter-effekter?). Er det noen som har tatt seg bryderiet med å teste ulike alternativer?
    Hadde basstårn tidligere og brukte de til å kartlegge bass-responsen i rommet. Fant ut at det ville være enklere å få et ønsket resultat ved å spre basser ut i forhold til lengde og bredde av rommet. I mitt rom var det best. Den halvmånen de er spredd ut på er også et kompromiss.
    Dette er den tråd om tårn, så da setter vi over til det.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.505
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette er delvis et spørsmål knyttet til om man bruker DSP eller ikke. Hvis man feks ser på Lyngdorf sin tilnærming så plasserer de sine woofere ved vegg/gulv for å få mest mulig tidlige refleksjoner. Dette forsterker signalet, og i bassområdet blir det i stor grad "i fase" forsterkning. Det kan da gjøre at impulsresponsen blir bedre. Ulempen blir ujevn respons i rommet FØR DSP. Deretter bruker man DSP for å ta ned toppene. Dermed får elementene mindre belastning for samme lydtrykk (maksimerer verdien av room gain). Dette blir dog ikke sammenlignbart med feks The Shy sin tilnærming som inkluderer ganske betraktelig brukt av demping i rommet for å kontrollere refleksjoner, stående bølger med mer. Den siste løsningen er mer kompromissløs, men mange bedre halvdeler vil nok ikke ha det i dagligstuen. Da er "Lyngdorf løsningen" et brukbart kompromiss.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.127
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vis vedlegget 1085163
    En kjapp oppstilling med svarte Roys innmontert😊.
    Fotavtrykket er B:37cm D:30cm H:181cm
    Vekt med elementer ca 130 Kilo.
    Vis vedlegget 1085165

Enhetene er i stand til å gjengi dype frekvenser med en imponerende grad av nøyaktighet og minimal forvrengning. De er en favoritt blant flere her på sentralen som krever både kraft og presisjon og uten at de «punkterer» når de nærmer seg X-max.
    Gleder meg til å spille nyttårskonserten med disse🥳
    Når jeg ser håndverket ditt broder Insel angrer jeg litt på at ikke jeg også gikk for tårn. Klart du har alle fingrene i behold og Tosken går inn i et romslig 2025, hvem vet?

Uansett, vel utført som vanlig! ❤

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.501
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Veldig mye fett utstyr i rommet ditt, Tosken! Tror jeg må få med meg karmann på en lytteseanse snart...

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    12.228
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Etpar "nette" Seas extreme-tårn i hvert sitt hjørne hadde nok kledd det allerede råflotte anlegget ditt veldig bra 😉🎵🎶🤭

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Joda har testet, det beste hos meg ble å plassere de slik att fra vegg er det halvparten av avstanden imellom de senter senter. Er jo det som i teorien også er smartest.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn