Seas lroy

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Det er vesens forskjell i hvilket kassvolum som kan brukes om vi snakker PR/BR vs. lukket kasse.
25liter lukket dempet kasse gir Q i underkant 0,6 og 40liter rundt 0,5 uten at det rulle av alt for tidlig oppover i frekvens.

Belastbarheten og maks lydtrykk er lavere i en lukket kasse sammenlignet med PR/BR kasse. I tilegg må du kanskje EQ-e mer med lukket kasse, avhengig av rom og plassering. Det er mange som tilbakemelder god bassgjengivelse med ROY i lukket kasse, men det blir uansett romavhengig. 4stk. gir større fleksibilitet ift. utjevning av moder.

Vekten som jeg har simulert er med totalvekt pr. slave. Slavens bevegelig masse kommer til fratrekk. Tilleggsvekten skulle være innafor, men jeg ville ikke horisontalmontert slavene.
Q verdien sier meg ikke så mye, men er jo forsåvidt klar over at BR gir mer output.. Men str messig så liker jeg små kasser??????
Er det noen som vet vekta på en originalslave? Tror den messingplsta bak der er 40 gram...
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.152
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Moving mass ut av esken er 260g. Det er en skrue på baksiden som kan brukes til å feste ekstra vekt med.

Angående størrelse - det finnes ingen gratis lunch heller her. Så brutal er virkeligheten :)
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.986
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
En ting er ihvertfall sikkert. Jo flere subber jo lettere blir det å få god respons i rommet. Jeg ville bare gått for mange små lukkede kasser med bare aktive elementer her jeg dersom det er liten størrelse som gjelder. Integreringsfordelene ved 4 vs 2 subber er såpass store at det bør absolutt tas med i beregningen her

Som tytte sier. Ingen gratis lunsj. Kompromisser er det høyttaler og subwooferbygging består av.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Moving mass ut av esken er 260g. Det er en skrue på baksiden som kan brukes til å feste ekstra vekt med.

Angående størrelse - det finnes ingen gratis lunch heller her. Så brutal er virkeligheten :)
Så mange gode råd jeg har fått nå så kan det godt være jeg byr dere på demo og gratis lunsj!:)

Da bør man ha på ca 200 gram ekstra ..?
Ang str så mener du at større kasse/element er best?
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Vi er veldig enige her Thohaug, man får liksom ikke i pose og sekk! har jo merka det med frontrekka oppigjennom..

Da er vi vel igrunn landa litt på at det blir mindre kasser med kun aktive.. ser jo at det blir tungvint med slave med såpass mye vekt i en så liten kasse...
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Føler jeg har fått masse bra hjelp her nå karer ! Tusen takk!

En ting jeg lurte på sånn generellt.. Vil det være, generellt sett, mer å hente på å tune de fire slavene jeg har nå, eller vil det være mest å hente på å ha fire aktive elementer?
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Har selv brukt l26roy i lukkede kasser. 2 stk i 90 liter. Magisk bass til en billig penge.

Må spørre hvilke programmer dere bruker for å simulere det som har blitt presentert i denne tråden?

Erik S
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.986
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Ser ut som winisd som er brukt der. Selv benytter jeg bassbox 6 pro
 
M

MusicBear

Gjest
En ting er ihvertfall sikkert. Jo flere subber jo lettere blir det å få god respons i rommet. Jeg ville bare gått for mange små lukkede kasser med bare aktive elementer her jeg dersom det er liten størrelse som gjelder. Integreringsfordelene ved 4 vs 2 subber er såpass store at det bør absolutt tas med i beregningen her

Som tytte sier. Ingen gratis lunsj. Kompromisser er det høyttaler og subwooferbygging består av.

Yepp, henger meg på ditt resonnement. Forutsatt nok forsterkerkraft, samt EQ som trolig er et must her.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.153
Antall liker
4.687
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
En ting er ihvertfall sikkert. Jo flere subber jo lettere blir det å få god respons i rommet. Jeg ville bare gått for mange små lukkede kasser med bare aktive elementer her jeg dersom det er liten størrelse som gjelder. Integreringsfordelene ved 4 vs 2 subber er såpass store at det bør absolutt tas med i beregningen her

Som tytte sier. Ingen gratis lunsj. Kompromisser er det høyttaler og subwooferbygging består av.

Yepp, henger meg på ditt resonnement. Forutsatt nok forsterkerkraft, samt EQ som trolig er et must her.
Bruk Dirac, så får du orden på fasen også i tillegg til skreddersøm på bassen.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.037
Antall liker
151
Ang volum, eg har ikkje god erfaring med å overdrive kassestorleiken, og legge ein låg tuningfrekvens. Diskuterte litt her http://www.hifisentralen.no/forumet...c/82133-liten-sub-til-stua-2.html#post2183658

Her blir det også diskutert litt fordelar/ulemper med trykkammer/slave. Som du vil se, liker eg betre fleire i trykkammer, spesielt når det er snakk om å ha slave, då denne koster nesten like mykje som eit aktivt element.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Jeg blir nok å lage 4 stk a 25-30 liter netto, uten slave.. Kan godt se om jeg får lagt inn litt bilder og sånn her etterhvert!
 
S

Syncrolux

Gjest
En ting er ihvertfall sikkert. Jo flere subber jo lettere blir det å få god respons i rommet. Jeg ville bare gått for mange små lukkede kasser med bare aktive elementer her jeg dersom det er liten størrelse som gjelder. Integreringsfordelene ved 4 vs 2 subber er såpass store at det bør absolutt tas med i beregningen her

Som tytte sier. Ingen gratis lunsj. Kompromisser er det høyttaler og subwooferbygging består av.

Yepp, henger meg på ditt resonnement. Forutsatt nok forsterkerkraft, samt EQ som trolig er et must her.
Bruk Dirac, så får du orden på fasen også i tillegg til skreddersøm på bassen.
Siden Dirac vel ikke er lin-phase eller gjør impulsrespons-korreksjon så korrigerer den ikke fasen ved roll-off. Da vil du få fasedrei i bunnen uansett.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.153
Antall liker
4.687
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
En ting er ihvertfall sikkert. Jo flere subber jo lettere blir det å få god respons i rommet. Jeg ville bare gått for mange små lukkede kasser med bare aktive elementer her jeg dersom det er liten størrelse som gjelder. Integreringsfordelene ved 4 vs 2 subber er såpass store at det bør absolutt tas med i beregningen her

Som tytte sier. Ingen gratis lunsj. Kompromisser er det høyttaler og subwooferbygging består av.

Yepp, henger meg på ditt resonnement. Forutsatt nok forsterkerkraft, samt EQ som trolig er et must her.
Bruk Dirac, så får du orden på fasen også i tillegg til skreddersøm på bassen.
Siden Dirac vel ikke er lin-phase eller gjør impulsrespons-korreksjon så korrigerer den ikke fasen ved roll-off. Da vil du få fasedrei i bunnen uansett.
Sikker?
Se ref. link.
 
S

Syncrolux

Gjest
Mål fase og group delay så vil du se hvordan det oppfører seg ved avrullingen i bunn.
 
S

Syncrolux

Gjest
Tja, ingen entydige svar å få der egentlig.

Mitt tips er derfor å måle group delay og fase på det ferdige resultatet og se. Jeg tror nok man vil se et fasedrei rundt avrullingen i bunn.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Da var kasser og slaver solgt... og to lroy bestilt på Dynabel, 2 stk 22 mdf plater hentet hos min lokale byggevarepusher og avtalt henting i DK med to hypex 4.0 neste helg.. Koselig dag...:)
 

okj99

Medlem
Ble medlem
27.03.2012
Innlegg
10
Antall liker
0
Siden temaet er lroy henger jeg meg på med et spørsmål. Er det noen nedside ved å velge lro4y i stedet for lroy hvis man ønsker minst mulig kasse (lukket med eq)?
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Da var kasser og slaver solgt... og to lroy bestilt på Dynabel, 2 stk 22 mdf plater hentet hos min lokale byggevarepusher og avtalt henting i DK med to hypex 4.0 neste helg.. Koselig dag...:)
Dette hørtes ut som en hyggelig dag ja. Litt tidlig å si gratulerer, så velger heller å si lykke til :)
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Siden temaet er lroy henger jeg meg på med et spørsmål. Er det noen nedside ved å velge lro4y i stedet for lroy hvis man ønsker minst mulig kasse (lukket med eq)?
Henger meg på her. Har lurt en stund på hva forskjellen på disse elementene er i praksis.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Siden temaet er lroy henger jeg meg på med et spørsmål. Er det noen nedside ved å velge lro4y i stedet for lroy hvis man ønsker minst mulig kasse (lukket med eq)?
Tror heller det er omvendt, at de skal være bedre i mindre kasser!:)!
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Da var kasser og slaver solgt... og to lroy bestilt på Dynabel, 2 stk 22 mdf plater hentet hos min lokale byggevarepusher og avtalt henting i DK med to hypex 4.0 neste helg.. Koselig dag...:)
Dette hørtes ut som en hyggelig dag ja. Litt tidlig å si gratulerer, så velger heller å si lykke til :)
Takk takk!
Får dra igang sirkelen imorra og lage litt mdf støv!:)
 

Dyret

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2012
Innlegg
2.155
Antall liker
1.988
Sted
Byen med kråke
Torget vurderinger
1
Det er alltid stas! Men sier det for sikkerhets skyld. Bruk munnbind. MDF støv er relativt giftig :(
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.114
Antall liker
9.215
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg har en tråd "basstårn lukket kasse" som kanskje er relevant....

mvh
OMF
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Ja det er kanskje ikke noe særlig å puste inn i mengder!?
 
S

Syncrolux

Gjest
4Y versjonen tror jeg utelukkende ble laget for å gi den mindre nivå og mer roll-off ved høye frekvenser. Noen annen vesentlig forskjell er det ikke på de i selve bassområdet.
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Jeg kjører med L26RO4Y i lukket kabinett på 13 liter. Forøvrig benytter jeg aktiv deling med miniDSP, men benytter ikke korreksjon i dypbassområdet.

Til de av dere som har erfaring... kan jeg oppnå noe hørbart ved å øke volumet til f. eks. 26 liter?

På forhånd takk for svar !
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Jeg kjører med L26RO4Y i lukket kabinett på 13 liter. Forøvrig benytter jeg aktiv deling med miniDSP, men benytter ikke korreksjon i dypbassområdet.

Til de av dere som har erfaring... kan jeg oppnå noe hørbart ved å øke volumet til f. eks. 26 liter?

På forhånd takk for svar !
Der snakker vi små kasser!! spennende!
Hvor dypt spiller disse?
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Målt i rommet der de står 0,5 og 2 m unna ned til 20 Hz.

Har to slike hvor jeg har plassert L26RO4Y horisontalt oppå et massivt avløpsrør (bruker 1/3 av volumet).
For øyeblikket prøver jeg med (for) høy deling sammen et element på toppen ...egentlig sub til mine Linkwitz LXmini ...men kunne ikke la være å prøve litt nytt :) Vet ikke om det er mulig å kommer mål med noe slikt, men en det er en morsom høyttaler.
Mottar gjerne tips til element(er) som kan være egnet for noe slikt?


Men - tilbake til bassen som var tema.
Konstruksjonen står i alle fall fjellstøtt om jeg drar på.

Hvad er dette....jpg
.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Målt i rommet der de står 0,5 og 2 m unna ned til 20 Hz.

Har to slike hvor jeg har plassert L26RO4Y horisontalt oppå et massivt avløpsrør (bruker 1/3 av volumet).
For øyeblikket prøver jeg med (for) høy deling sammen et element på toppen ...egentlig sub til mine Linkwitz LXmini ...men kunne ikke la være å prøve litt nytt :) Vet ikke om det er mulig å kommer mål med noe slikt, men en det er en morsom høyttaler.
Mottar gjerne tips til element(er) som kan være egnet for noe slikt?


Men - tilbake til bassen som var tema.
Konstruksjonen står i alle fall fjellstøtt om jeg drar på.

Vis vedlegget 361043 .
oi! Det er heftig med såpass lite kassevolum! Bruker du noe form for eq på
dem..?
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.986
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Må nok en del eq til ved et så lite kassevolum ja.
Til spørsmålet så vil jeg muligens tippe at de integrerer seg bedre i rommet ved 20-25 liter pga mer gunstig avrulling. Med full dsp er ikke dette et like stort tema. Den vil jo også fungere lenger ned i frekvens selvsagt. Selv ville jeg nok ikke ha bygget de med noe mindre enn 20l netto.
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Trenger eq ja, men kjører flatt opp til ~ 90Hz i løsningen på bildet.

Hva er rommet og hva er høyttaleren vet jeg ikke før jeg får dratt de utendørs ...men akkurat nå er for mye snø :)

Fikk oppgitt at L26R04Y trenger kun 7,9L for å gi en Q pi 0,701. Men ble anbefalt å gå opp til ca 12L for å få en Q på 0.577 for maksimalt flat delay.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.037
Antall liker
151
Lag dei så store som du kan, reduserer forvrenginga med aukande volum. Ikkje heng deg alt for mykje opp i total Q.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Må nok en del eq til ved et så lite kassevolum ja.
Til spørsmålet så vil jeg muligens tippe at de integrerer seg bedre i rommet ved 20-25 liter pga mer gunstig avrulling. Med full dsp er ikke dette et like stort tema. Den vil jo også fungere lenger ned i frekvens selvsagt. Selv ville jeg nok ikke ha bygget de med noe mindre enn 20l netto.

Da står 4 kasser til liming i garasjen..

Kassene mine blir 27 brutto minus elementet.. Gleder meg til å teste dette sammen med den nye seas frontrekka mi..

Fikk receiveren tilbake fra reparasjon idag.. Skal til DK til helga og hente 2 hypex 4.0 til og minidsp en kommer etterhvert i posten...
 

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Jeg kjører med L26RO4Y i lukket kabinett på 13 liter. Forøvrig benytter jeg aktiv deling med miniDSP, men benytter ikke korreksjon i dypbassområdet.

Til de av dere som har erfaring... kan jeg oppnå noe hørbart ved å øke volumet til f. eks. 26 liter?

På forhånd takk for svar !
Der snakker vi små kasser!! spennende!
Hvor dypt spiller disse?
Jeg bruker 315mm avløpsrør med 22mm veggtykkelse, nå har jeg satt L26RO4Y i et 500mm rør, rundt 26 liter (som AAaF foreslo).
Noe ble anderledes, men vanskelig å beskrive. Det er jo så lett å innbille seg ting også, men jeg lar det nok være slik. Jeg har og målt og velger å kjøre uten EQ.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.050
Antall liker
396
Jeg kjører med L26RO4Y i lukket kabinett på 13 liter. Forøvrig benytter jeg aktiv deling med miniDSP, men benytter ikke korreksjon i dypbassområdet.

Til de av dere som har erfaring... kan jeg oppnå noe hørbart ved å øke volumet til f. eks. 26 liter?

På forhånd takk for svar !
Der snakker vi små kasser!! spennende!
Hvor dypt spiller disse?
Jeg bruker 315mm avløpsrør med 22mm veggtykkelse, nå har jeg satt L26RO4Y i et 500mm rør, rundt 26 liter (som AAaF foreslo).
Noe ble anderledes, men vanskelig å beskrive. Det er jo så lett å innbille seg ting også, men jeg lar det nok være slik. Jeg har og målt og velger å kjøre uten EQ.
ca samme som meg da?åssen amp har du på dette? Og spiller det greit nedover i frekvens..?
 
Topp Bunn