T
Tittentei
Gjest
Tenkte jeg skulle avvente litt med å svare på dette inntil jeg hadde hatt litt mer tid med dem, men så gikk det i glemmeboken inntil nå. Takk for detGratulerer så mye Titten, de var skikkelig stilig!
Hva synes du om JBL'ene så langt - evt opp mot annet av utstyr du har hørt før?
Blir det for mye output, eller føler du at de fungerer bra til formålet/rommet?
Snopte selv noen Adam Artist 5 og Sub 7 til PC'en, men hadde vært riktig moro å prøve noe ala de JBL'ene!
Har hatt litt tid med dem nå og svarte på dette litt i går. Siden CDW er tilbake i forumet, så feirer jeg med en krysspost. ;D
Kan legge til at jeg ikke synes det blir for mye output, men har vært nødt til å sette høyttalerne på to lag med sitteunderlag for å unngå at for mye resonnanser fra kabinettet forplanter seg i (det hule) skrivebordet. En annen ting, i alle fall rent psykisk, er hvor smart det er å ha de stående inn på skrivebordet med en del av pulten foran. Ser for meg at lydbølgende – spesielt fra basselementet – treffer pulten og beveger seg derfra og opp i de lydbølgene som kommer fra høyttaleren. Sånt vil jeg regne med kan skape forgreininger, kansellering og et mer diffust lydbilde enn om de ikke sto slik. Kan ikke si jeg hører at det er noe problem, men rent psykisk ønsker jeg å prøve å ha fri luftbane foran høyttaleren. Det er jo en smal sak, har bare ikke giddet å gjøre det enda, haha.Absolutt. Det er JBL! ;DFornøyd?Ja, det stemmer. Var nysgjerrig på 4312 mkii selv, men de blir for store for kontorpulten, i tillegg ville jeg har valnøtt og blå baffel, mens 4312 var sorte. Vet ikke hvordan de yter mot vintage-monitorene, men har både 4343B og 4430, så jeg finner det vel tidsnok ut. Blir spennende dette, terminerer kabler nå.
Synes lyden i dem minner om vintagemonitorene i miniatyr. Mao, det er ikke det samme trykket som i de lidderlige 2235h-elementene og plasseringen i rommet her gir ikke samme HF-extension fra lytteposisjon som jeg oppnår med 4343B, men de er on par med 4430 som ruller av på 16kHz (men hvor viktig er det at ting skal gå til > 20kHz? Hører man overhodet disse frekvensene?). Stereoperspektivet i sweetspot er veldig bra med 4307, ble mildt sagt overrasket over ytelsen her.
Om man ruller litt på potet, så oppnås faktisk greit trykk av veslingen på 10". Målte 87dB SPL @ 1m før brystkassetrykket kom på 2,5m avstand. Har noen dødsoner i rommet, der jeg mister veldig mye rundt 200hz i én posisjon, men når jeg posisjonerer htt så 200hz er ok, så mister jeg 90hz, haha. Det er et puslespill. Skal prøve høyttalerne i flere rom, men er svært fornøyd med dem.
Basselassen ruller av like under 45hz @ 90dB SPL, så en sub i bunnen er ikke å forakte.
Jazz og Chill jazz høres utrolig bra ut. Koser meg glugg ihjel med Vintage Café platene; den kvinnelige vokalen i flere av de låtene er vanvittig virkelighetsnær og plassert midt mellom htt, så det høres ut som om hun står rett foran lytteposisjon. Har også lyttet en del til DSD, og det høres krystallklart ut, uten å være skrikete. Helt fantastisk.
JBL! ;D
Det hadde vært festlig med en subwoofer i tillegg, men det blir nok ikke en slik på kontoret med det første, men i hovedanlegget hadde det vært stas å få tak i noe som graver kjellerdypt. Både Ken Kreisel, SVS PB13-Ultra og et par av modellene til Rythmik Audio virker svært lovende iflg. målinger. Har hørt PB13-Ultra, og det er en brutal kraftkar.