sekkepipeanbefalinger

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Har noen tips til gode innspillinger med skotsk sekkepipe? Både det helt klassiske og mer avantgarde ting er interessant, men for all del ikke produksjoner med pompøse strykearrangementer.

Galisisk sekkepipe er også av interesse.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg er ingen kjenner, men den eneste sangen med DET instrumentet som får meg til å gråte er Mull Of Kintyre med Wings....

Og det har med en singel jeg vokste opp med å gjøre (muligens min første?) ... må løpe å sette den på NÅ! (digitalt, for singelen er spilt sønder og sammen for lenge siden)

(dæven, dette minte meg plutselig også om Daytime Nightime Suffering) .. hmmm nice den oxo :)
 

Olaf

Medlem
Ble medlem
09.04.2002
Innlegg
42
Antall liker
0
Eoin Ó Riabhaigh, som spiller uillean pipes, med cd´en "Tiomnacht". Hovedsaklig tradisjonelt irsk repertoar både med og uten komp. Medspillere er bl.a. ytterst kompetente karer som Frankie Gavin, Alec Finn og Colm Murphy.

Edit: Så litt for sent at det var eksplisitt bedt om skotsk eller galisisk sekkepipe. Litt på siden av målområdet altså, men kvalitet er det lell.....
 

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.821
Antall liker
4.099
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva med irsk?

Ellers er Pipe Major Bill Livingstone og PM G N M Stoddart pluss Robert Wallace framifrå representanter for yrket. De spiller også Piobreachd (Pibroch), den skotske "klassiske" musikken. Skal se om jeg greier å finne bilder.



Det var stusslige bilder, men cd-ene mine er godt bortgjemt i et eller annet kjøkkenskap, så vi må ta til takke med det jeg fant på nett.
Forresten: Her en for massed pipers uten det sedvanlige Amazing Grace og desslike:


Bernt K
 

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Javisst, Uillean pipes er storveis, og helt klart det jeg har hørt mest av live og på plate. Tipsene noteres. Kjør på.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.821
Antall liker
4.099
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Forøvrig hører jeg nå på Piobaireachd'en The End Of The Great Bridge framført av Ian MacFadyen mens det går ned en ørliten dash Caol Ila...

Bernt K
 

Olaf

Medlem
Ble medlem
09.04.2002
Innlegg
42
Antall liker
0
Apropos galisisk folkemusikk, ga ikke Chieftains ut en cd med musikk derfra sammen med galisiske musikere? Mente jeg hadde den i hylla, men fant den ikke i farten.

Jeg hører for øvrig på ovennevnte cd med Eion Ó Riabhaigh, men drikkevarene er av langt mer hjemlig herkomst; noen dråper Gammel Opland. Riktignok i snifterglass beregnet på maltwhisky....
 

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Slenger på et lite spørsmål her, nesten litt OT

Prøver å finne igjen musikk jeg hørte i pub'en på ferja ut til Isle of Islay for noen år siden. Det hørtes ut som skotsk folke / sjømannsmusikk, hvis dere forstår hva jeg mener.
Folkemusikk med trekkspill og en typisk sjømanns melodi :p Men lite sekkepipe såvidt jeg husker. Og kun instrumental.
Kan det være en musikktype som er typisk for vestkysten av skottland? Det var noen lokale karer som ble svært begeistret når bartenderen satte på musikken.
Tror det må være nærmest perfekt musikk for øldrikking og en malt.

Alle forslag mottas med takk
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Joar skrev:
Slenger på et lite spørsmål her, nesten litt OT

Prøver å finne igjen musikk jeg hørte i pub'en på ferja ut til Isle of Islay for noen år siden. Det hørtes ut som skotsk folke / sjømannsmusikk, hvis dere forstår hva jeg mener.
Folkemusikk med trekkspill og en typisk sjømanns melodi :p Men lite sekkepipe såvidt jeg husker. Og kun instrumental.
Kan det være en musikktype som er typisk for vestkysten av skottland? Det var noen lokale karer som ble svært begeistret når bartenderen satte på musikken.
Tror det må være nærmest perfekt musikk for øldrikking og en malt.

Alle forslag mottas med takk
Den strenge konservatismen i noen folkemusikkmiljøer står i sterk kontrast til hvor mye utveksling det har vært innen Europa. Man vil ofte finne de samme melodiene i Skotland som i Norge, og det britene vil kalle en "pipe tune" vil musikere fra den nordlige delen av kontinentet kalle en "polska". Dette var neppe mye til hjelp.
 

Olaf

Medlem
Ble medlem
09.04.2002
Innlegg
42
Antall liker
0
Den strenge konservatismen i noen folkemusikkmiljøer står i sterk kontrast til hvor mye utveksling det har vært innen Europa. Man vil ofte finne de samme melodiene i Skotland som i Norge, og det britene vil kalle en "pipe tune" vil musikere fra den nordlige delen av kontinentet kalle en "polska". Dette var neppe mye til hjelp.
I den første delen av tv-serien "Monarch of the Glen" eller "Kar for sin kilt" som den het her til lands, ble det spilt samme melodi i bakgrunnen hver gang forholdet mellom lairden og hans potensielle utkårende, lærerinnen fra landsbyskolen, var i ferd med å bli litt mer emosjonelt. Den vakre og stemningsbærende melodien, spilt på gitar, var tone for tone "Et lidet barn så lystelig". Og jeg tror ikke britiske fjernsynsprodusenter hadde lagt på en norsk julesang. Annbjørg Lien har for øvrig en fin utgave på cd´en "Felefeber", sammen med Roger Tallroth og Iver Kleive.
Det var kanskje ikke mye hjelp i dette heller...
 

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
311
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Fant noe på youtube som lignet fælt på det jeg var ute etter :


Herbridean style står det, stemmer jo bra med hvor jeg hørte det :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Når jeg nå så denne tråden, må jeg bare dele denne meldingen fra en kamerat av meg, lagt ut på Facebook natt til i går:
"prøver å ta natta, men noen i nabolaget driver ustanselig å blåser på en SEKKEPIPE!! ÅSE....!!!! steike, SKAFF DEG ET ANNET ØVINGSLOKALET!!!!

Og svaret fra naboen Åse kom:
"Sorry! Skal slutte nå.... ;) "
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Sekkepipe skal helst være live.

Jeg hadde en fin opplevelse for en stund siden. God sommer (sjeldent i seg selv), buss for trikk opp Kongsveien, lang ventetid ved Oslo hospital, og en medpassasjer som kortet ned ventetiden med, jepp, sekkepipe.

Det tok en god halvtime ekstra å komme hjem fra jobben, med det plaget meg ikke det minste!

Ellers har jeg noen fine minner fra tåkelagte jorder i Nijmegen/Arnhem-området med britiske militærmusikere, sånn i 0430-tida om morgenen. Vannblemmene blir ikke så vonde med litt sekkepipe til.

;)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.218
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
Sekkepipe nytes kun i Edinburgh...da i små doser på vei til eller fra et sted som serverer ale eller malt.
Bortsett fra det....kan sekkepipe egentlig anbefales ?
 
Topp Bunn