Selge bil, men hvilken?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Har sittet med 3 biler parkert ute i tuned siste 1,5 år og innser etterhvert at det er en for mye. (Ihvertfall iflg fruen. ;D)
Så kommer utfordringen, hvilken skal jeg selge?

Hver av bilene nedenfor har sine kvaliteteter som overgår den andre på hver sine områder, og det er dermed vanskelig å velge. (Skulle bare vært hifi-utstyr.. der har valgene aldri vært vanskelige.)

Familiens "førstebil" kjøres stort sett av fruen, mens jeg kjører en av de andre.

Den ene er en Audi A6 2.4 Quattro Tiptronic - 98 modell.

(Illustrasjonsfoto.)

Den andre er en MB Geländewagen, 280 GE - 86 modell som ble pusset opp (og fiffet litt opp..) sent 2005.

Pjokken på snart 2 år synes Traktoren er super og sier "pappabil" hver gang han ser noe som ligner. ;D
(Går under navnet "Traktoren" her i hjemmet.. )

Audien har desidert mest kjørekomfort, mens Traktoren har mest sjel og kjøreglede (Turbil.)
Traktoren krever noe mer vedlikehold en Audi'en, men vedlikeholdet på den gjøres en del mer av selv og den har dermed vært "billigere" å vedlikeholde. Drivstofforbruk sier seg selv.. Den bilen som blir værende kommer hovedsaklig bli brukt i nærmiljøet, men også på turer når fruen har okkupert førstebilen.

Hvilken burde jeg beholde/selge og hvorfor?

//Terka

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.535
Selg Audien, den er en tikkende problembombe. Hva med den trdje bilen?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Pink_Panther skrev:
den tredje bilen/konebilen er en litt nyere VW Touareg.
Denne blir ikke solgt på en stund.

S

Stereo_Mono

Gjest
Siden dere allerede har en bil som utmerket klarer seg meget godt på dårlige veier, hadde jeg definitivt solgt Mercedes om jeg var deg. Da sitter du igjen med 2 biler som har utmerket komfort og noe forskjellige bruksområder når det er nødvendig.
Mercedesen er artig men den er jo samtidig urgammel i sin konstruksjon.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.749
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Hvorfor skulle den være en problembombe? Har en 99 modell siden ny, og den har gått 341 000 problemfrie km. Faktisk er bilen så bra at den nok kun får oppleve èn eier......
Helt umulig å fremprovosere skrangling og knirkelyder på denne selv på de mest ekstreme vaskebrett.....
I tillegg er min griselekker; varmhvit med hudfargede skinnseter; dashbord og matter i to blånyanser. Dessuten glanslakkert Vavona treverk (ekte) med en aldeles nyderlig struktur.... ;D

Selg Mercedesen!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Behold Merca - om ikke så lenge, så går den under 30-årsregelen, og da har du billig forsikring og veiavgift. Hvis den hovedsakelig brukes i nærmiljøet, så kan du ha den i veldig mange år enda, og når du gjør vedlikeholdet selv (for det meste), så er den relativt billig på det punktet.

Beholder du Audien, må du regne med at den må byttes inn etter hvert, og så har du hopprennet med lån osv. gående.

Jeg synes en gammel Geländewagen er en suveren bruksbil. Med gamle biler er det helt ok å vippe fram baksetet, og bruke den til ymse frakting, uten å være redd for at ting blir skittent eller slitt. Bagasjeromsplassen er enorm også. Kommunen her bytta ut søppeldunkene til sorteringssystem, og jeg hanka med meg tre av de gamle pluss en masse annet gammelt skrot og kjørte til dynga. Det holdt med en tur...

Unger generelt er glade i å sitte på med G. de sitter høyt og har veldig fin oversikt ut.

Johan-Kr

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Mange gode innspill her!
En liten rettelse. Audien er en -99 modell, kjøpt sent i -98.

Audien er en veldig god "kjørebil" og fantastisk på vinterføre. (Har vært brukt mer på vinteren en sommeren.) Jeg hadde den som varebil frem til Desember 2007, da ble den i romjulen omregistert til personbil i påvente av at Junior skulle ankomme.

GW'en er ikke fullt så bra på glatte vinterveier, mangler midt diff i forhold til nyere biler osv. Men den har samtidig en utrolig bra framkommelighet som nyere biler ikke har. Bilen stod f.eks parkert ved gjennomfartsveien i boligfeltet en stund på starten av vinteren hvorpå brøytebilene hadde laget tunge/harde brøytekanter opp til panseret og langs med siden på den. Når jeg så skulle hente den ut så spadde jeg plass rundt førerdøren, satte den i firhjulsdrift og kjørte igjennom/over brøytekanten. (Til jubel og applaus fra en gruppe personer lenger borte i veien som nok ikke trodde den ville klare det! ;D)

GW'en har som Fenaalar en del store praktiske fordeler. Den er faktisk kortere og smalere en Audien men overgår begge de andre bilene vi har mtp romslighet. F.eks på vinteren så er det bare å stikke skia inn bakdøra og under baksetet. :)

Eksempel på forskjeller med "småproblemer": Når jeg i februar 2009 kom tilbake til Gardermoen etter et utenlandsopphold hadde høyre fremdre dør gått i vranglås på Audien. For få åpnet døren og fikse dette måtte verkstedet gå inn igjennom dørstolpen mellom bakdør/fremdør da det ikke var mulig å få tatt av innersiden av døren uten å få den åpnet først. Hele løsningen & elektronikk for låsen måtte byttes ut og dette kostet en del. Mens den var på verksted gikk jeg over og justerte alle dører og låser på GW'en i løpet av 2 timer. (tok meg god tid.. :)

Den store fordelen med Audien er at den er mer driftsikker (lenger intervaller før behov for service), bruker mindre drifstoff, og har mye bedre komfort (som igjen er enda bedre i bil nr 3).

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.857
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjørt en sånn Quattro A4 2.4 endel. Når du sier den bruker mindre drivstoff enn ML så bruker den Gelenderwagen veldig mye ;)
Syntes den 2.4l i Audien var veldig tørst.

Kjører selv en 09 modell A4 avant TDI og det er noe helt annet. Drivstofføkonomi er veldig viktig for meg. Kjører mye og tenker på miljøet ;)

Ville solgt begge to jeg og kjøpt en mindre og nyere personbil. (stasjonsvogn). Tuaregen har dere uansett.

S

Stereo_Mono

Gjest
bambadoo skrev:
Kjørt en sånn Quattro A4 2.4 endel. Når du sier den bruker mindre drivstoff enn ML så bruker den Gelenderwagen veldig mye ;)
Syntes den 2.4l i Audien var veldig tørst.

Kjører selv en 09 modell A4 avant TDI og det er noe helt annet. Drivstofføkonomi er veldig viktig for meg. Kjører mye og tenker på miljøet ;)

Ville solgt begge to jeg og kjøpt en mindre og nyere personbil. (stasjonsvogn). Tuaregen har dere uansett.
Ingen dum idé det.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Å selge begge og kjøpe ny bil kunne vært aktuellt det men pt så har jeg satt litt brems på økonomien da fruen skal ut i ulønnet permisjon intill vesla kommer seg i barnehage deretter inn i 60% stilling en stund.

Videre så synes jeg ikke det er særlig aktuellt med en mindre bil en A6'en. Det er fort litt stæsh som skal med i bilen og da er det greit med litt plass. GW'en er høydare på dette området, mer praktisk bil skal man lete lenge etter! (Alltid en del bygge/oppusingsprosjekter osv på privaten og da er det litt materialer & rot som skal flyttes på, i tillegg kommer turer med 2 små, ski og pulker opp til markagrensen.)

Ang drivstofforbruk så synes jeg det ikke er så ille. Reiser kollektivt til jobb og sykler til togstasjonen når vær/føre tillater det. Dvs bilen blir lite brukt på hverdagene, og pt kun noe i helger/fridager. Behovet er der når den andre er opptatt og jeg skal frakte stæsh/reise privat der kollektiv enten er dyrt eller uhensigtsmessigt mtp tid det tar.

Drift på alle fire hjul er et krav jeg har etter å ha det på de siste bilene. Her er fruen enig. Vi kjøter mer på vinteren en sommerhalvåret og ser også at det er en del uten dette som sliter med å komme opp til huset vårt nå om dagen..

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Synes du argumenterer for å beholde traktoren og selge Audi'en jeg ;)

Jeg synes du bør selge Audien, og beholde traktoren. Basta!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Selg begge og kjøpe el-bil i stedet. Husk miljøet!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Miljøvennlige biler gitt... Selg begge to og kjør buss.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Peter skrev:
Synes du argumenterer for å beholde traktoren og selge Audi'en jeg ;)

Jeg synes du bør selge Audien, og beholde traktoren. Basta!
Hehe! (Avslørt.. :p)
Guttungen i meg sier at jeg skal beholde traktoren, men fornuften sier at jeg skal beholde Audien.. da er det lett å gi de argumentene. Som sagt så tror jeg nok at Audien er litt mer "driftsikker" mtp at det ikke er noe som må mekkes litt på i ny og ne. Frykter nok også litt tidsklemma til å ta service selv på GW'en fremmover med en gutt på 23 mnd og ei jente på 7 mnd i familien (Vesla er ikke glad i å sove på kveld/natt..).

Når det er sagt så har GW'en gått bra lenge den også, men har nå med en liten lekasje i toppen (kjølevæske.) Ellers så er det fullt sett med nye fjærer, nye bremserør, ny radiator, osv. satt opp på den. Får jeg fikset top'en snart så er det ikke mye som skal gjøres bortsett fra oljeskift og smøring av drivverk fremmover.

BT; EL bil dekker bare delvis bruksbehovet. Bilen brukes som sagt når det er en del som skal med og skal også ha plass til 2 barn/barnestoler + 2 voksne som minimum. Den vil innimellom bli brukt på lengre turer en det en elbil dekker også.

Ang miljø; Jeg reiser allerede kollektivt til/fra jobb.
Hvor miljøvennlig en elbil er kan også diskuteres når det er underskudd på strøm i Norge og det importeres strøm som er produsert forrurensende et annet sted. Videre går det mye energi tapt i å transportere strøm, omforme til lagring på battericeller, deretter å ta den ut til å drive en bil mekanisk fremmover. Videre må det byttes brenselsceller på en gjevnlig frekvens, "resteproduktet" er ikke miljøvennlig. Lokalt hvor den brukes er en elbil udiskutabelt miljøvenlig.

Desuten så ser det trafikkfarligt ut å ta igjen el.biler som ligger i 30 km i timen i 100 km/t sonen ut fra Oslo på kalde vinterdager. Litt uoppmerksomme sjåfører i andre biler så skapes det fort trafikkfarlige situasjoner enten for elbilen eller andre i nærheten.

wtog; som nevnt bruker jeg stort sett sykkel, buss, tog, og t-bane på ukedager. Bilen brukes stort sett når det bare er større ting som må transporteres, eller jeg må være sikker på å rekke henting i barnehage. (Ikke god korrespondanse med t-bane - tog - buss, deretter buss igjen etter barnehagehenting.)

SPM: Hvor mange av dere som synes dere flinke til å tenke på miljøet unner dere f.eks en flyreise eller to privat i løpet av året?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Jeg ville beholdt Mercedesen.

Automatkassereperasjoner på Audi er noe en fort får behov for og det koster skjorta.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Nå er det vel ikke slik at automatkassa på visse Audier er direkte dårlig, men at det har forekommet lekkasjer som har gjort at oljenivået har blitt litt lavt slik at clutchene går til helv.... Man bør sjekke oljenivået jevnlig og ikke minst sjekke at rørene til oljekjøleren er inntakte. Disse er på visse modeller lagt slik fra fabrikk at det har gnisset hull på dem og olje har lekket ut over tid. 5 år eller eldre så dekkes ikke dette av importør. En kompis har nettopp vært ute for en slik hendelse som ble en meget dyr affære.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg ville vel forsåvidt valgt det som ga meg minst hodebry og mer tid til familien i den "fasen" du er inne i. Hvis du ikke får nattero med Mercedesen, selg den. Eller omvendt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.243
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
BT skrev:
Selg begge og kjøpe el-bil i stedet. Husk miljøet!
El-bil med dagens modeller er tåpelig. Kun egnet for å kjøre til/fra butikken og/eller arbeid, gitt at det ikke er for langt dit. Ikke har de bagasjeplass heller.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Nei, fryser ihjel om vinteren også hvis du ikke har jævlig lang ledning. ;D Det er jo så tåpelig og da måtte ha ekstra oppvarmingskilde ala diesel/bensin/gass. Danmark er kanskje det nordligste landet i Europa pt hvor dagens teknologi i el-bil sammenheng kan være attraktiv.

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Gi F i miljøet. Du sier selv at du kjører kollektivt når du kan. Erfaring fra bekjente er at Audi'en din kan (eller vil - bare spørsmål om tid) koste skjorta når ting ryker.

Og du har skiftet det meste på traktoren, og er i stand til å gjøre masse selv på den.

Da fremstår traktoren som et rimelig alternativ! Forbruket til denne er til å leve med, i og med at du sier selv at bruket av denne blir minimal...

Selg Audien med god samvittighet, og bruk pengene på å få stjernebilen i god stand, resten sløses på familien!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.759
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
behold traktoren.
den har personlighet.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Voff skrev:
Pink_Panther skrev:
Hvorfor skulle den være en problembombe? Har en 99 modell siden ny, og den har gått 341 000 problemfrie km. Faktisk er bilen så bra at den nok kun får oppleve èn eier......
Helt umulig å fremprovosere skrangling og knirkelyder på denne selv på de mest ekstreme vaskebrett.....
I tillegg er min griselekker; varmhvit med hudfargede skinnseter; dashbord og matter i to blånyanser. Dessuten glanslakkert Vavona treverk (ekte) med en aldeles nyderlig struktur.... ;D

Selg Mercedesen!
Hørtes artig ut. Bilder?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Pink_Panther skrev:
Hva så med Gelenderwagen, den er jo beryktet for problemer...Dessuten er den stygg og ubehagelig og upaøitelig . Jeg ville nå beholdt Audien

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
208
Torget vurderinger
4
Om du skal velge mellom disse to hadde jeg solgt Audien tvert. Veldig u-forutsigbar bil. Har mange negative erfaringer på plutselige hendelser som resulterer i dyrere verkstedregninger. Du har allerede en VAG bil i familien. Kompromiss: Selg begge og kjøp deg en litt eldre (99-02) Subaru Forester s-turbo... Da får du en bil som er meget fremkommelig på griseveier og sprekere en både audien og mb'n til sammen om det spiller noen rolle. Dette er en mekanisk bil med mekanisk firehjulstrekk og sådan holdbar. Denne er kjempemorsom å kjøre, ligger som støpt på veien og er i tillegg komfortabel med god plass... Utseende er kanskje ikke det flotteste men det er det som gjør bilen artig. Denne gir klisjêen ulv i fåreklær liv... En av yndlingene til naf.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.094
Torget vurderinger
0
Gelendewagen vil nok "holde seg" både kvalitetsmessig og ikke minst verdimessig noe bedre enn Adaen. Når du kjenner MB'n og er i stand til å kru selv ville ikke jeg vært i tvil i så måte. Auda er "dussinvare" i forhold. Den kommer du ikke til å savne så veldig, den er "bare en bil", men MB-GW er et vesen med personlighet og du kommer ikke bare til å savne den om du selger, du vil angre bittert! Slike biler får du ikke "kjøpt", med det mener jeg at om du angrer og kjøper en ny (brukt) MB så er ikke det den samme bilen som du kjenner.Du vil finne masse nye feil som du VET at du ikke hadde på den gamle, og du vil ikke vite hvordan den er brukt/mishandlet. En Auda kan du kjøpe erstatning for, ikke så med en GW !

Nei selv om Audaen er grei så ville jeg nok ha solgt den og beholdt MB-GW.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Selg alle tre. Kjøp noe gøy.

S

Stereo_Mono

Gjest
Sleiven skrev:
Pink_Panther skrev:
Hva så med Gelenderwagen, den er jo beryktet for problemer...Dessuten er den stygg og ubehagelig og upaøitelig . Jeg ville nå beholdt Audien
Enig! Har vært i gjennom det meste av biler i gjennom årene. Savner ikke billig plastikk i japsene.
Mercedes er fint skrudd sammen, men funker Audien hadde jeg nok beholdt den. God komfort og synes forøvrig at 2.4 motoren kler bilen ganske godt. Noe tørst, men mye bedre register en disse nymotens diesel motorene, som jeg ikke kan fordra.
Nylig skulle jeg ut i en rundkjøring med en ny Ford TDCI bil i 2 gir (ca 10-15kmh) og den var rett og slett død rundt 1100-1300 omr og jeg ble stående mitt i rundkjøringen og måte gire ned til første. Livsfarlige og rett og slett dårlige motorer spør du meg.
Bensin Turbo MK6 Golfen min drar fint fra nærmere tomgang uansett om det er første eller andre gir.

Du har ikke vurdert å selge begge å se på en av de nye A4 1.8TFSI? Den har jo vokst seg opp i nesten eldre A6 klassen nå og med disse moderne bensin turboene har du et lang lavere forbruk en 2.4, samt en mere behagelig dreiemoment kurve en den selvpustende 2.4

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Begge bilene har sine sterke og svake sider. Jeg har aldri eidd GW, men har kjenninger som har plagdes som f... med disse også, så det at det ikke er feil på GW'er, er bare tull.

Du veit jo sjøl hva du har, og hva du vil ha. Vil du ha en primitiv kultbil, så stygg at bare en mor kan like den, men som tar seg frem "overalt" og som kan brommes og herjes med, beholder du GW'en. Vil du ha komfort osv.. beholder du Audien. Siden du har det beste fra de begge i VW'en, ville jeg beholdt GW'en....til de tøffe turene, til å ha bikkjene i osv. osv.

Mvh. VilhelmW

Topp Bunn