Høyttalere Selvbygg fra Eltek og satelittsystem fra Celestion, noen som husker navn?

  • Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Jeg har fullstendig glemt hva navnet på et selvbyggsett fra tidlig nittitall Eltek var. Det var en konstruksjon jeg mener først kom i Audio. Det var en kompakt monitor med en skrå side, hele fronten var dekket av lyddempende skum. Ekstremt solid bygd i tykk hdf med avstivninger.
Det kunne også bygges separate subber den kunne stå på. Den ble solgt i to versjoner; standard med Seas-elementer, og den jeg bygde med kevlar bass/mellomtone og en D-2905(?) fra ScanSpeak. Av en eller annen grunn husker jeg navnet Avanti, men tror ikke at det er riktig.

Det andre var mine første høyttalere, vil tro fra slutten av åttitallet, kanskje 1990? Det var et billig satelittsystem fra Celestion hvor diskantene (i kjipt plastikkhus) kunne henges på veggen, og bass/mellomtone-kassen absolutt burde stå sentrert i mellom...

Setter pris på all senilitetshjelp :)

Bollis
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.553
Antall liker
1.169
Avanti stemmer nok ja. Katalogbildet hadde vel frontplate som var trukket noe inn og kledd med skum slik du beskriver. Det var vel også instrukser for modifisering av spideren på 6-tommerne, hvor man kuttet ut "pizzastykker".



Bildet tilhører Reimers på AVforum.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Da hadde jeg rett, ja.
Kjempehøyttalere jeg var så innih...dum å kaste da et diskantelement røk på en korridorfest på Sogn studentby.

Jeg droppet frontskummet, og lakket de i burgunder(?)rødt. En fantastisk kontrast mot de gule kevlarelementene.

Limet jeg brukte var et ekstremt tyntflytende som utvidet seg når det tørket, min mor forbanner meg fortsatt for at jeg brukte hjørnebordet hennes som arbeidsbenk...var ikke til å redde ;)

Bollis
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Den jeg mener hadde bare en skråside som den ePi linket til, var i 22 eller 25mm hdf, men det stemmer at det var i et eller annet magasin. Kan det ha vært en avart av den du linker til? Basskassen så mistenkelig lik ut.

Bollis
 

nightowl

Medlem
Ble medlem
16.01.2009
Innlegg
38
Antall liker
25
Jeg mener å huske at Avanti først ble publisert i danske Hifi & Elektronikk ja, og var konstruert av Peter Rahbek.

Eltek solgte denne i tillegg til sin egen versjon, med dyrere Scanspeak-elementer, som nok er den Bollis sikter til.

Het ikke den Saga?

mvh
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Jeg mener å huske at Avanti først ble publisert i danske Hifi & Elektronikk ja, og var konstruert av Peter Rahbek.

Eltek solgte denne i tillegg til sin egen versjon, med dyrere Scanspeak-elementer, som nok er den Bollis sikter til.

Het ikke den Saga?

mvh
Ja det var nok Peter Rahbek som laget disse skjeve monitorene som hadde et par subber som stativer. Det var også et oppsett med en seas sub også. Synes at det var rart han skar et hakk i spoleopphenget. Det er typisk dansk Petter Smart løsning. I dag er det betraktet som galskap for den som driver å reparerer høyttaler elementer:). Har nok bladet liggende i kjelleren. mvh Guit
 

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Innlegg
173
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Avanti stemmer nok det ja. De første "ordentlige" høyttalerne jeg bygde for ca 20 år siden. Lever godt enda etter mye bruk til både fest og hverdag :) Husker enda hvor skummelt det var å skjære i helt nye og dyre elementer. Det fulgte også med en flaske med noe som lignet trelim for coating av baksiden av membranet. Musikalske og gode høyttalere.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Det Celestionsettet var basert på Home Theatre IN a Box--HTIB, kalte de det..låt faktisk mer enn akseptabelt..Hadde selv Celestion 3 Mk1 tidlig på nittitallet, og elsker dem fortsatt. Irriterende at KEF har redusert en av verdens eldste produsenter- grunnlagt i 1924- til budsjettmerke:mad: De titandiskantene Celestion hadde, vil selv PSB slite med idag. Grillen besto av to solide horisontale metallstenger som var festet magnetisk.
 

rfhagen

Fersking
Ble medlem
28.12.2013
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
Stange
Hei.
Er det noen som har byggeoppskriften på disse avanti høyttalerene? Jeg bygde et avanti sett på begynnelsen av 90 tallet men har ikke igjen noen papirer/byggeoppskrift/info om disse høyttalerne. Har kontaktet Dynabel uten hell.
Håper noen kan hjelpe meg :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.123
Antall liker
8.123
Torget vurderinger
12
Jeg har oppskrift på avanti. Trenger litt tid på å rote den frem, men send meg epost så skal du få tilsendt en scannet utgave. Evt postadresse så poster jeg papirutgaven.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.128
Antall liker
4.624
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Jeg bygget selv Avantiene da de ble presentert i Ny elektronikk v/ Peter Rahbæk.
Diskanten mener jeg var en Seas H 400.
Fra Eltek fulgte med lim for doping bak 6", limet het LX.
Avanti ble fulgt opp med en sub-bass som bestod av en Seas 8" i en 4.ordens båndpass-kasse.
Vet du ikke hva dette er, så finnes en forklaring bl.a her: The Subwoofer DIY Page v1.1 - Projects : An INF10 Bandpass Subwoofer
Rahbæk var en meget habil konstruktør som bød på monitorer ikke langt unna Proac.
Kutting i spider var på den tiden en trend, Peter Holstein (Holfi) var en jævel til å modifisere elementer.
Holstein hadde et prosjekt i High Fidelity hvor modding av element var dypthoggende (som Avanti muligens forveksles med).
Best huskes fjerning av hele opphenget til diskanter idet de gjorde jobben når spolen fløt i den magnetiske oljen.
Ideen bak disse modifikasjonene var å "kaste ryggsekken", dvs senke mekanisk motstand.
Duelund svidde hull i spideren med loddebolt før han begynte med å erstatte spidere med trådoppheng. Moderne elementer har godt luftet spider og gjerne spider i limpresset perforert duk.
Drawback med for mye mod. av oppheng er bl.a. "rocking", dvs at elementet går ut av aksiell posisjon.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.123
Antall liker
8.123
Torget vurderinger
12
Jeg lovte byggeveiledning for lenge siden, men fant den aldri før i dag. Har scannet artiklene for Avanti og sub. Send epostadresse på pm så sender jeg den.
 

Despicable Me

Medlem
Ble medlem
20.02.2014
Innlegg
45
Antall liker
20
Sted
Fosen
Avanti heter de ja.Har et par stående i kjellerboden.J
eg kunne også tenkt meg papirene Trondmeg.
Brukte noe av konfirmasjonspengene mine til et slikt byggesett i 1993/94,klarte å spore de opp igjen:)
Jeg utførte ikke denne "tuningen" av basselementet,men nå skraper det en del,noe jeg har lest en plass er normalt for disse bassene etter hvert som de ble gamle..
Vurderer å kjøpe meg erstatningselement,men er usikker på hvilket seas element som passer....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.293
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
1
...,men nå skraper det en del,noe jeg har lest en plass er normalt for disse bassene etter hvert som de ble gamle..
...
Du kan prøve å løsne elementet og rotere det og skru det fast igjen. Det kan hjelpe mot skrapingen.

mvh
KJ
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.123
Antall liker
8.123
Torget vurderinger
12
Bare send meg epostadressen på pm så sender jeg artiklene.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.581
Antall liker
7.115
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det var jo en meget utbredt trend å sniffe lim blandt danske høyttalerkonstruktører på den tiden... ;D

Johan-Kr
 

K-H

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei, Scanspeak versjonen vart kalla Saga :) og spelar flott den dag i dag
58743_475294710660_794770_n.jpg
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Der var de, ja. Jeg droppet frontstoffet på mine og lakkerte de burgunderrøde. Så faktisk ikke så verst ut med gule elementer.
Kjempehøyttalere; god lyd og bunnsolid bygd. Mener at veggene var av 2,5 cm HDF, med ekstra avstivning.
Jeg kjøpte de med ferdig kuttede plater som nok var lagd for Seas-versjonen, hullene til terminaler og bass/mellomtone måtte forandres.
 
Sist redigert:

K-H

Medlem
Ble medlem
11.11.2002
Innlegg
6
Antall liker
0
Kjøpte og ferdig kutta kasse deler, var vel hullet til diskanten som måtte utvides litt om eg ikkje husker feil.
Har stått på "lager" i mange år, men plukka dei fram da eg flytta i nytt hus og fant ut at Watt-Puppy klonene ikkje funka i nye lytterommet :)

MVH
Kjetil
 
8

8x12_TOM

Gjest
Har også bygd disse, men lagde da en pyramide av byggesettet. Dette dannet toppen av Amadeus sub 100, en sub med 4stk 8" på hver side og elektronisk deling.
Var også veldig Watt-Puppy inspirert. Lever i beste velgående hos en kompis:)
 
Topp Bunn