Selvsving i Densen B300?

Beetlejuice

Medlem
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1
Har nettopp kjøpt en brukt Densen B300 effektforsterker, og bruker min gamle B100 som passiv preamp. Har dette koblet opp til B&W 705 via Wireworld Atlantis 5 biwire.
Har to problemer:
1. Det kommer et temmelig kraftig smell i høyttalerne når jeg slår på B300'en. Såpass kraftig at jeg blir bekymret for elementenes ve og vel.
2. B300'en blir veldig varm, også når preampen er slått av. Og når jeg sier varm mener jeg glohet. Mistenker selvsving grunnet interferens e.l. ettersom den står sammen med annen elektronikk som tv, radio osv. Evt. er det kanskje høyttalerkablene som er problemet?

Noen som har idéer til løsning?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
151
Høres ut som du har en feil i forsterkeren. Det skal ikke smelle ved påslag. De fleste forsterkere er laget slik at man ikke skal høre det i høytalerne ved av/på, men det kan komme små "blopp" og "pop" likevel. Kraftige smell tyder på feil.
Varmen fra en forsterker skal være slik at den ved normal drift (musikk gjennom HT, passe høyt) blir fra "kald" til "god og varm" om du legger hånden på kabinettet. Er det så varmt at det er ubehagelig å ta på er det noe feil. Det finnes noen unntak, men en Densen forsterker er ikke dét. Anbefaler deg å koble denne forsterkeren fra strømnettet om du mistenker feil. Oppsøk en proff doktor.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Beetlejuice skrev:
Har nettopp kjøpt en brukt Densen B300 effektforsterker, og bruker min gamle B100 som passiv preamp. Har dette koblet opp til B&W 705 via Wireworld Atlantis 5 biwire.
Har to problemer:
1. Det kommer et temmelig kraftig smell i høyttalerne når jeg slår på B300'en. Såpass kraftig at jeg blir bekymret for elementenes ve og vel.
2. B300'en blir veldig varm, også når preampen er slått av. Og når jeg sier varm mener jeg glohet. Mistenker selvsving grunnet interferens e.l. ettersom den står sammen med annen elektronikk som tv, radio osv. Evt. er det kanskje høyttalerkablene som er problemet?

Hei du, høyre HT utgang i min Krell KAV 300 IL gikk varm og kortslutta rett før jul, så jeg ville definitivt levert ampen din til sjekk / service asap, lykke til :)

Mvh :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Min Densen "smeller" også, men bare når forsterkeren blir slått på. Og jeg vil ikke betegne det som smell, men som godt hørbare, eller LITT kraftige "BLIPP" fra hver høyttaler. Det samme har jeg hørt også fra nadre forsterkere. Jeg passer alltid på å skru volumet helt ned når forsterkeren en skjelden gang blir slått av, f.eks. dersom kabler skal koples fra eller til. Da SKAL Densen-forsterkerne slås av. Selvsving har jeg aldri tenkt på, og min forsterker står veldig nær flatskjermen... Men bør ikke "selvsving" opptre meir som monoton during?

Uansett, er det snakk om kraftige smell, sjøl med volumet helt dempet, bør du sende inn forsterkeren til Densen for ettersyn.

mvh. VilhelmW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.726
Torget vurderinger
1
Beetlejuice skrev:
Har to problemer:
...

Lange HT-kabler? Dersom Atlantis likner på det andre som wireworld leverer, så er det grunn til å tro at den har unødig høy kapasitans, som kan være opphav til selvsving. Prøv evt med noe lampettledning eller liknende, evt uten HT-kabel tilkoblet, og sjekk om tomgangstemperaturen går ned. Sett på et passende signal før du lar forsterken stå på tomgang i tilfelle selvsvinget trenger litt ekstra starthjelp. Ikke slå av forforsterkeren før du slår av effektforsterkeren (omvendt på), en del utstyr blir ustabilt med «åpen» inngang.

mvh
KJ

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Antall liker
0
Hadde for ca. 20 år siden problemer med selvsving i effekttrinnet hver gang jeg slo på tv`en. Høyfrekvens slo inn i min 10m. uskjermede VdH kabel mellom for og effekt, med røyk fra effekttrinnet (Elektrocompaniet) som resultat. Skjermet kabelen og koblet den til jord i forforst. og alt ok.
Kanskje en lignende årsak?

Mvh
Jan E

O

Omar

Gjest
Jeg har densen 110 forsterker. Den smeller ikke når jeg slår den på. Lever for guds skyld ampen din inn til reprasjo og skaff deg en brukt densen 200 preamp.

Bare en liten komentar. Har du prøvd ampen din på audiophysic høyttalere? Sjekk ut det merket før du gjør noe mer.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Mange forsterkere blir 'glovarme' på tomgang andre er lunkne. Det avhenger rett og slett av hvilestrømmen. Det er ellers fint lite inni der som lager varme, i utgangspunktet: Litt lunk fra trafoen og et par watt fra drivertrinnet.. Effekten som hvilestrømmen lager er lett å regne ut. La oss si at hvilestrømmen er satt nokså høyt, f.eks 0.5 A tilsammen pr side og forsyningsspenningen er f.eks pluss/minus 75 V, så er avgitt effekt 75 Watt per kanal ved tomgang, altså 150 Watt tilsammen; det er vel en liten panelovn på laveste instilling elns. Siden kjøleflaten antagelig er mindre enn på en panelovn, kan apparatet bli nokså varmt. (Under slike forhold vil sef trafoen også jobbe mer og bidra litt ekstra, men ikke rare greiene egentlig) .
Hvis du spør Densen hva som er korrekt hvilestrøm service@densen.dk og de svarer f.eks at det bare er noen titals milliampere, kan du med sikkerhet fastslå at det er noe annet som lager ekstra varme inni der, og det er det nesten utelukkende høyfrekvent selvsving som kan gjøre, hvis alt ellers er tilsynelatende i orden.
Smellet har neppe noe med varmen å gjøre. Det skyldes typisk at det det kommer en spenningsimpuls før de komplementære halvdelene i forsterkertrinnet får stabilisert seg (i gamle dager kunne det også skyldes at det satt en stor kondis i utgangen som måtte fylles opp). Mang en super eksklusiv forsterker oppfører seg på samme måte, men hindrer impulsen i å nå ht ved hjelp av et rele på utgangen med forsinket tilslag. (i prinsippet lydmessig forringende forøvrig, så det blir et valg mellom pest og kolera). Hva Densen har valgt vet jeg ikke, men når det var en annen over her som hører et blipp, tyder det på at den ikke har noe rele.. Fra eksemplar til eksemplar kan smellet variere, primært fordi det er nokså stor toleranse på elektrolyttkondensatorer, vil jeg tro. (20-30%). Betyr elllers ingenting, siden det er overdimensjonert der fra før.
Summa summarum, hvis lyden er fabelaktig og forvregningsfri kan det godt hende at alt er i orden med forsterkern. Sett på en et godt, tørt opptak av solo pianomusikk og spill litt høyt på hver høyttaler etter tur. Slik musikk avslører veldig tydelig forvregning og uhumskhet. Det er ellers et godt tips å prøve med andre ht kabler, eller uten kabler, for å se om noe forandrer seg mht varme. Hvis du liker å skru på ting kan du også ta av lokket og kjenne på kjøleribbene under oppstart. Blir de like for varme på høyre og venstre side (med ht kablene frakoblet), er det et tegn på at alt er i orden med forsterkeren. Sørg for at den har luft på alle kanter,og skru den av i den første tiden når du forlater rommet, som en sikkerhetsforanstaltning. Ellers også ved generelt fravær og på ekstremt varme sommerdage (som et minimum). Enkelte skrur alltid av alt. No

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
495
Torget vurderinger
2
Hvis du har selvsving pga kabler med høy kapasitans kan du jo prøve Zobel-nettverk. Består av en motstand og en kondensator koblet mellom + og - på utgangen. Verdiene på disse er ifølge byggeboka til LC Audio The End Millenium : 2R15(1w) og 100n.... Enkleste e vel å teste noen andre kabler bare for å sjekke ;)

mvh Filip

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Har et sett B-200/B-300 og vil bare bekrefte at det (som oftest) "knepper" i høytalerne ved oppstart... såvidt jeg kan høre (testet nettopp) er dette uavhengig av rekkefølgen jeg slår dem på. Dette "kneppet" er likevel ikke foruroligende høyt, men så er ikke engstelsen for mine snart tredve år gamle AR18 høytalere særlig stor heller...

Ellers det vel slik at disse forsterkerne ikke har noen kjøleribber, men baserer seg på at (det ytre) aluminiums"karosseriet" skal lede varmen vekk fra komponentene... Da er det vel naturlig at den blir litt varmere enn man kanskje er vant til?..
Min B-300 står på stort sett hele dagen (av om natten), og blir sjelden mer enn lunken/småvarm.

Vil uansett anbefale et besøk på Densen sitt eget forum (http://densen.dk/phpBB3/ )!.. Mener å ha sett lignende problemstillinger der, og en og annen gang får man faktisk svar fra "sjefen" Thomas Sillesen selv.

Lykke til!

Beetlejuice

Medlem
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1
Takk for mange gode kommentarer.
Koblet B300'en fra alt, og flyttet den langt unna all annen elektronikk.
Etter et par timer påslått ble den fortsatt glovarm.
Venter på svar fra Densen service.
Ser for meg at den må en tur til Danmark.

Håper bare reparasjonen ikke tømmer lommeboka.
Vel vel, er en risiko for slikt når man kjøper noe brukt.
Dog, litt kjipt er det jo.

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
De symptomene du har på den forsterkeren kan være forårsaket av uttørkede ladelytter i forsyningen.

Topp Bunn