Forsterkere Sende forsterker på service eller ei?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Hei folkens.

Har en "Audiolab 8000A" (tidlig grå modell) som jeg kjøpte brukt i 1996/97. Brukte den rimelig aktivt fram til 2005. Jeg kan godt tenke meg at totalt sett så har den vært i aktivt bruk i ca. 15 års tid. Så opphørte min HIFI interesse, å den ble godt pakket ned i en eske å stuet bort på tørre loft og boder (jeg vet, det finnes ikke tilgivelse for slikt) fram til nå nylig (mars 2023). Da dukket plutselig HIFI narren opp i meg igjen og den hjalp meg med å hente den ut av boden. Jeg kjøpte noen brukte "Dynaudio DM 2/7" høytallere og en ny "WiiM Pro" streamer som en grei start. Det var så deilig å høre musikk med rimelig god lyd igjen. Men, jeg er ikke forskånet for svakhetene med denne forsterkeren. Plastikken på flere av RCA inngangene hadde smuldra opp. Kjøpte nye gullplaterte å fikk Servicekompaniet (som gjorde en veldig bra jobb) til å lodde de på. Jobb og deler ble på ca. 2700 kronarsjer. Rigga den opp, å lyden er herlig. Men, jeg hører folk snakke om å sende forsterkere på service etter en del års bruk for å skifte ut kondensatorer, elektrolytter etc.....å det er rimelig nytt for meg. Spørsmålet mitt, når må/bør må man få service på slik (med tanke på at den har vært i bruk i ca. 15 år og ikke i bruk i 17/18 år)? Kanskje jeg kan skvise ut enda bedre lyd ved å gjøre det. Jeg vil så gjerne høre andre folks erfaringer om slikt.

PS! Jeg hater den lille bulken som er på baksiden av topplåkket. Men, se hvor kul den ble med nye gullplaterte RCA innganger (selv om jeg er mest glad i originale komponenter).

Vedlegg

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å ha lest en uttalelse fra Per Abrahamsen/Elektrokompaniet, som sa at en forsterker kan fint stå påslått 10 år sammenhengende før kondensatorer begynner å tape seg, og avslått skjer det normalt fint lite med dem (men har de lekket underveis så er det en annen historie).

• Liker
    Reaksjoner: Taz

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.190
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skru av lokket og se om noen kondiser buler pp toppen. Det er et tegn på at noen bør skiftes

• Liker
    Reaksjoner: Taz

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Jeg mener å ha lest en uttalelse fra Per Abrahamsen/Elektrokompaniet, som sa at en forsterker kan fint stå påslått 10 år sammenhengende før kondensatorer begynner å tape seg, og avslått skjer det normalt fint lite med dem (men har de lekket underveis så er det en annen historie).
    Du er nok muligens inne på noe. Jeg tror jeg lot den være påslått store deler av tiden jeg brukte den (kan ikke huske helt sikkert). Men, synes jeg har lest noe liknende før, men at tiden da var opp i mot 15-20 år. Jeg kan lite om det, men må vel si at all den elektronikken jeg jobber med til daglig har ikke for vane å være like godt produkt som ny vs. 15-20 år senere. Men har du hatt liknende på service å fått uttelling av det?

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Skru av lokket og se om noen kondiser buler pp toppen. Det er et tegn på at noen bør skiftes
    Det er faktisk ingen av kondensatorene som buler på toppen (ei heller sidene som noen også har nevnt). De ser faktisk helt fine ut. Har du erfaring med forsterker på service?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.190
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er faktisk ingen av kondensatorene som buler på toppen (ei heller sidene som noen også har nevnt). De ser faktisk helt fine ut. Har du erfaring med forsterker på service?
    Lite erfaring. Audiolab fra din tidsepoke er kvalitetsprodukter. Virker den og lyden er bra, så hadde jeg ikke brydd meg. Blås den rein og sørg for god lufting

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    1
    Det du tenker på er vel "ladelyttene" i strømforsyningen. Dette er elektrolyttkondensatorer som gir strøm til forforsterkeren og spesielt utgangsforsterkeren (som trekker mest strøm ). Disse finnes i alle mulige utgaver med forskjellig oppgitt levetid. De er ikke glad i varme som forkorter levetiden.
    Begynner de å bule ut, eller i værste fall lekke på toppen er de defekte.
    Kortslutter de kan de ødelegge likeretterdiodene. Så det blir en vurdering om man vil bytte og i så fall hva man vil bytte til. Det er ikke sikkert du finner de som ble brukt da forsterkeren var ny. Men det er mange gode kondensatorer på markedet. Noen er laget for lyd, som for eksempel Elna Silmic 2. ( RFS ) BJ.

AURA fidelity

Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.08.2010
    Antall liker
    93
    Sted
    1351 - RUD - BÆRUM
    Torget vurderinger
    0
    Tja ! Er det noe her som kunne tenke seg å melde bestefar som fotballspiller !! ?
    En forsterker har sin levetid . Punktum . Det er ikke bare gamle kondiser som har totalt mistet sin kapasitet , men også motstander
    med irrede endekontakter for å ikke snak om at lodde tinn i loddingene har mistet sin ledeevne . Den forsterker kan umulig gi noe musikk glede.
    Kjøper du en pallevare til 2 K på en el-kjappa kan den spille bedre en din gamle tutt - Jeg overdriver ikke !

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    579
    Torget vurderinger
    46
    Tja ! Er det noe her som kunne tenke seg å melde bestefar som fotballspiller !! ?
    En forsterker har sin levetid . Punktum . Det er ikke bare gamle kondiser som har totalt mistet sin kapasitet , men også motstander
    med irrede endekontakter for å ikke snak om at lodde tinn i loddingene har mistet sin ledeevne . Den forsterker kan umulig gi noe musikk glede.
    Kjøper du en pallevare til 2 K på en el-kjappa kan den spille bedre en din gamle tutt - Jeg overdriver ikke !
    Har selv en gammel Audiolab 8000A som gir stor musikkglede. Jeg aksepterer at en forsterker har sin levetid men det må vel gå an å skifte ut slitne komponenter og dermed ha et godt alternativ til "bruk og kast"?
    Jeg har også en gammel Luxman A383 som spiller fint. Denne har jeg planer om å få byttet alle komponenter som er nødvendig for at den skal holde i nye 25-30 år.

Hvilken pallevare til 2k spiller bedre enn Audiolab?

Morten

Festus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Antall liker
    3.547
    Torget vurderinger
    3
    Nyt forsterkeren , mange vintage nerder her og ellers på nett å søke råd hos😃🎶

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Lite erfaring. Audiolab fra din tidsepoke er kvalitetsprodukter. Virker den og lyden er bra, så hadde jeg ikke brydd meg. Blås den rein og sørg for god lufting
    Ja, det er rett å slett en nytelse å eie den. Jeg for vel tenke på å la servicen utebli, å heller pleie den med blåsing og god utlufting.

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Det du tenker på er vel "ladelyttene" i strømforsyningen. Dette er elektrolyttkondensatorer som gir strøm til forforsterkeren og spesielt utgangsforsterkeren (som trekker mest strøm ). Disse finnes i alle mulige utgaver med forskjellig oppgitt levetid. De er ikke glad i varme som forkorter levetiden.
    Begynner de å bule ut, eller i værste fall lekke på toppen er de defekte.
    Kortslutter de kan de ødelegge likeretterdiodene. Så det blir en vurdering om man vil bytte og i så fall hva man vil bytte til. Det er ikke sikkert du finner de som ble brukt da forsterkeren var ny. Men det er mange gode kondensatorer på markedet. Noen er laget for lyd, som for eksempel Elna Silmic 2. ( RFS ) BJ.
    Det virker som du er godt inni fagspråket. Mye av det du sier, er for meg ukjent, så jeg lærte noe av deg her. Jeg kan ikke se at det er noen tegn til de farene du snakker om. Håper jeg får et forvarsel hvis noen av de "skrekkeksemplene" er i ferd med å skje.
    Jeg mener Elna produkter er en gjenganger i den boksen. Det er Elna kondensatorer, å de som finnes på markedet nå skal visst være av bedre holdbarhet (sier de som kan det). Men, mener jeg så et sted at transistorer til disse ikke produseres lenger. Ryker en slik en, så er det visst svær vanskelig å finne en erstatning.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.872
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kos deg med klassikeren din, og skulle den ryke er det kjekt å vite at dagens Audiolab-forsterkere er gjenkjennbare.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    Er du litt nevdyktig ( loddedyktig eller kjenner noen som er) kan du hente noe/ en del på å bytte selv.
    Men med standard verksted priser.... not so much.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville nok ikke sendt den på verksted nei, det blir vel fort dyrere enn hva man får for den på Torget.

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Ja, sef., ingen ting varer evig og alt forringes over tid. Men, jeg har også en splitter ny Rega Elex-r. Begge forsterkerne sirkulerer omtrentlig på samme nivå, å leverer hver for seg fine lydbilder, dog veldig forskjellig. Uansett, hehe....2K pallevare fra el-sjappa er nok langt i fra dette nivået.

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Støtter innlegget fra Haavard. God HiFi er slett ikke ferskvare, uansett hvor mye bransjen gjerne vil at den skal være det.
    Yes, mr. JMM, Haavard tryllet fram noen ord i en setning man ikke kan ignorere. Jeg tenker alltid på folk som har jobbet med finelektronikk som ofte sier at den største slitasjen på utstyret er den gjevnlige servicen. Vet ikke om det kan brukes her, men har det i bakhodet allikevel. Slava Ukraini.

Sist redigert:

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Er du litt nevdyktig ( loddedyktig eller kjenner noen som er) kan du hente noe/ en del på å bytte selv.
    Men med standard verksted priser.... not so much.
    Skulle så gjerne vært dreven med loddebolten. Men, er redd for å gjøre noe feil å ende opp med å ødelegge hele saken. Jeg vet, skal en bruke verksted, så må det være værd det. Synes det er en vanskelig avgjørelse, for jeg vet at labben er unik samtidig som jeg tenker "en kan kanskje kjøpe en splitter ny forsterker for samme sum". Lener meg litt på synspunktene til Haavard og JMM foreløpig.

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Antall liker
    5.850
    Torget vurderinger
    1
    Har samme dilemma med en sak fra Sony som nærmer seg 60 år. Koste på reparasjon????
    20230424_213648.jpg

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Ganske typisk da at en bransjeaktør snakker om utløpstid, og uten noengang å ha hørt den, kategorisk hevder den umulig kan gi musikk glede!
    Hvordan skal man egentlig kunne påstå utløpstid vs. kvalitetsprodukt hvis en hverken kjenner til produktet ei heller dens historie? Sånne aktører passer bedre i klovnebransjen.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.769
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange rare påstander å lese her... varme er det største problemet for elektrolytter, noe som bl.a. var et stort problem med billige flatskjermer da disse begynte å komme på markedet, Typisk bruk av 85 grd kondensatorer for å spare , og i tillegg plassert i nærheten av andre varme komponenter....
    Effektmotstander kan være et problem hvis forsterkere er kjørt hardt over lang tid, eller ugunstig plassert slik at luftsirkulasjon har vært for dårlig, men dette vises gjerne i form av misfarging.... Råtne loddinger pga varme fra effektmotstander var et av de vanligste feilkildene i gamle rørbaserte TV-er...
    Utover dette er det omtrent ingenting som "slites" i elektronikk, - heller ikke motstander og loddinger, - med mindre de er utsatt for svært dårlig luftforhold..
    Mekanisk slitasje i vendere og pot.metre er en annen sak -avhengig av bruk... Rengjøring er avgjørende for lang levetid.... "ullsokken" av en Sony som vises over er et glimrende eksempel.... :cool:

ToreP

Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Trondheim
    Du har en forsterker med nydelig lyd,@Taz!👍
    Jeg kjøpte meg en Audiolab 8000c + 8000p for et par år siden! Begge var kjøpt "som par" i 1988 av en "godt voksen" audiofil og solgt videre til eier nr to ca 2010! Denne hadde stor glede av settet til han solgte til meg! Det eneste han hadde gjort, var å ha dem inne til service i 2021 og en del småting ble gjort - stort sett støvsuging og ettersmøring av pot'er! Siden kjøpte jeg en brukt 8000Dac + en 6000CDT(ny fra Audiofil)! Den lyden/ musikalitet skal man lete lenge etter!😊
    Mvh ToreP

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Har samme dilemma med en sak fra Sony som nærmer seg 60 år. Koste på reparasjon????
    Vis vedlegget 914789
    Ååååååååå herreguuuud, Steinar. Det hadde jo vært råkult å fått den i stand. Var det en kjendis på i sin tid? Dette her er jo så godt som et innsamlingsobjekt. Du kunne stilt opp i "TV2 hjelper deg" med denne historien: "Med en tåre i øyekroken forteller du din oppdiktede historie om den eneste arven etter din kjære bestefar. Problemet ditt er at du hverken har råd ei heller funnet noen kyndige nok til å ta på seg oppgaven med å få denne jævelen til å synge igjen. Du lurer derfor på om det finnes noen som kan glede ditt sorgfulle hjerte med å sette i stand droget helt gratis...sukk sukk....". Skulle så gjerne hørt lyden av den. Har forhørt deg rundt om det lar seg gjøre å få sving på den igjen?

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    1
    "Har samme dilemma med en sak fra Sony som nærmer seg 60 år. Koste på reparasjon????"

Jeg ville vært mer skeptisk når den er så gammel. Gamle print, Gamle potmetre, Gamle kondensatorer. BJ

Kanskje fått tak i noen LM3886 ( når disse er tilgjenglig ) og brukt chassiset med gammel belysning.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For en tid tilbake lånte jeg en Fisher rørforsterker (nei, ikke tenk på ultra kjipe rack fra 80-tallet) fra en kompis. Husker ikke modellnavn, men det var en sak fra tidlig 60-tall med 18W per side (tror jeg. 4xEL84). Nydelig, nydelig lyd, skjønt et godt stykke fra dagens ideal - masser av romanse og varme.

Uansett, den var såvidt jeg kan huske i 100% original stand og hadde aldri vært på service, til tross for sine ~60 år. Ergo burde den forlengst ha vært helt ute av stand til å kunne levere musikknytelse på noe som helst plan ifølge trådens besserwisser.

For no jævla pisspreik....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.769
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har en Huldra 7 som lever i beste velgående... rengjort og stelt, - men aldri reparert, såvidt jeg vet...
    Samt en del andre Tandberg og Radionette som var i orden da de ble satt på lager for rundt 5 år siden..

AURA fidelity

Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.08.2010
    Antall liker
    93
    Sted
    1351 - RUD - BÆRUM
    Torget vurderinger
    0
    Når Taz påstår at aktorer som meg hører til klovnebransje vil jeg foreslå at han melde seg inn i narrebransje . Jeg har
    drevet helle mitt liv med audioelektronikk , kjenner de meste av forsteker som er markedsført de siste 30 år . Tuten hans kjenner
    jeg teknisk sett veldig godt . Kvalitets produkter blir også avfeldige på same linje som alt annet
    Forstår god at alle vintage nerdene er så glade i tingene sine at de skaper selv en urealistisk fin lydbilde , jeg har også mine
    svakheter på lignende områder og vet godt hvordan det funker .
    Jeg står på mitt, i at palle-tuten på 2 k i en blindtest ville overgå det fleste av alt det der

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.311
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror alle kan være enige om at ting er nytt kun en gang, og at alt eldes på en eller annen måte.
    Men å kjøpe seg nytt si hvert 5år for å holde spec syns jeg blir råflott.
    Klart mange kjøper seg jo ny bil hvert 5 år, men det er også råflott og hverken økonomisk eller bærekraftig.
    Er man fornøyd med produktet så er det jo mye bedre å gi det en service og sjekke at alt er på stell enn å kaste det for å kjøpe noe nytt.
    I tillegg holder man liv i små bedrifter og sørger for at ikke kunnskapen blir glemt.
    Skulle gjerne ha sett at mulighetene var like god innenfor annen elektronikk enn hifi, men ofte ikke mulig å få tak i deler en gang.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har drevet helle mitt liv med audioelektronikk , kjenner de meste av forsteker som er markedsført de siste 30 år.
    Da er det ikke mye tid igjen til noe som helst annet enn å gjennomgå designet i enhver forsterker som slippes på markedet. Det minner om en gedigen overdrivelse....

Forstår god at alle vintage nerdene er så glade i tingene sine at de skaper selv en urealistisk fin lydbilde

Alltid gøyalt med folk som projiserer sine egne fordommer over på folk de overhode ikke kjenner. Slik skaper man seg på en enkel måte et inntrykk av stor seriøsitet og troverdighet.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.243
    Sted
    Oslo
    Det skal Aura muligens ha: Du kan kjøpe en splitter ny Skoda for samme pris som en vintage Jaguar XJ
    Skodaen er kanskje objektivt en bedre bil på de fleste måter.
    Jaggen vil koste litt i maintenance, men jeg er ikke i tvil om hvilken som gir mest eierglede og gjensalgsverdi down the road.
    En forsterker til 2k på Elsparkjøpet er vel totalt verdiløs in a future near us!

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Du har en forsterker med nydelig lyd,@Taz!👍
    Jeg kjøpte meg en Audiolab 8000c + 8000p for et par år siden! Begge var kjøpt "som par" i 1988 av en "godt voksen" audiofil og solgt videre til eier nr to ca 2010! Denne hadde stor glede av settet til han solgte til meg! Det eneste han hadde gjort, var å ha dem inne til service i 2021 og en del småting ble gjort - stort sett støvsuging og ettersmøring av pot'er! Siden kjøpte jeg en brukt 8000Dac + en 6000CDT(ny fra Audiofil)! Den lyden/ musikalitet skal man lete lenge etter!😊
    Mvh ToreP
    Mange takk, Tore. Synes jeg er heldig...hvis man kan si det.

Det ser virkelig ut som du har vært på en liten morsom og interessant "audio jakt" å har nå endt opp med "creme de la creme". Rigget ditt ser helt herlig ut. Hva slags høytallere har du parret det med?

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Mange rare påstander å lese her... varme er det største problemet for elektrolytter, noe som bl.a. var et stort problem med billige flatskjermer da disse begynte å komme på markedet, Typisk bruk av 85 grd kondensatorer for å spare , og i tillegg plassert i nærheten av andre varme komponenter....
    Effektmotstander kan være et problem hvis forsterkere er kjørt hardt over lang tid, eller ugunstig plassert slik at luftsirkulasjon har vært for dårlig, men dette vises gjerne i form av misfarging.... Råtne loddinger pga varme fra effektmotstander var et av de vanligste feilkildene i gamle rørbaserte TV-er...
    Utover dette er det omtrent ingenting som "slites" i elektronikk, - heller ikke motstander og loddinger, - med mindre de er utsatt for svært dårlig luftforhold..
    Mekanisk slitasje i vendere og pot.metre er en annen sak -avhengig av bruk... Rengjøring er avgjørende for lang levetid.... "ullsokken" av en Sony som vises over er et glimrende eksempel.... :cool:
    Phhuuu.....på basis av det du skriver, så er jeg så innmari glad hadde den i bruk på en luftig rigg å kjørte den nesten aldri hardt (har aldri hatt noe særlig behov for det bortsett fra litt testing en sjelden gang i blandt). Støv samlett den svært lite av....av en el. annen merkelig grunn.

ToreP

Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Antall liker
    3.072
    Sted
    Trondheim
    Takk for det,@Taz! Jeg har prøvd litt av hvert av høyttalere på Audiolab'en! For det meste Dali - bla. Zensor 3, Oberon 3 og Oberon 5! De siste blir nok stående - er små gulvstående og passer godt inn på et lite lytterom(ca 15 kvm)!
    Jeg synes det er noe eget med lyden fra anlegget - for meg meget behagelig! For andre låter det sikkert som "bare ræl" - men det er igrunn bra at vi alle er forskjellige og har forskjellige "ører"! En kjedelig verden uten forskjellige "smaker"!
    Tore

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Kos deg med klassikeren din, og skulle den ryke er det kjekt å vite at dagens Audiolab-forsterkere er gjenkjennbare.
    Du er så inne på noe. Det er akkurat det at jeg tenkte også
    For en tid tilbake lånte jeg en Fisher rørforsterker (nei, ikke tenk på ultra kjipe rack fra 80-tallet) fra en kompis. Husker ikke modellnavn, men det var en sak fra tidlig 60-tall med 18W per side (tror jeg. 4xEL84). Nydelig, nydelig lyd, skjønt et godt stykke fra dagens ideal - masser av romanse og varme.

Uansett, den var såvidt jeg kan huske i 100% original stand og hadde aldri vært på service, til tross for sine ~60 år. Ergo burde den forlengst ha vært helt ute av stand til å kunne levere musikknytelse på noe som helst plan ifølge trådens besserwisser.

For no jævla pisspreik....
    Skulle ønske jeg kunne høre på den sånn som du beskriver lyden den leverer. Alle sier at rørforsterkere leverer denne varme lyden. Jeg tror faktisk jeg selv aldri har hørt på en rørforsterker....å er svært nysgjerrig på den lyden. Hva slags type/modell høytallere var det?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn