Forsterkere Sende forsterker på service eller ei?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Jeg har en Huldra 7 som lever i beste velgående... rengjort og stelt, - men aldri reparert, såvidt jeg vet...
    Samt en del andre Tandberg og Radionette som var i orden da de ble satt på lager for rundt 5 år siden..
    Må si jeg er ikke særlig bevandret i Tannberg produkter, men ved å glane på bilder av "Huldra 7" så lurer jeg på om om jeg ser på et fantastisk håndtverk el. kunstverk...el. gråsonen dem imellom?

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    299
    Sted
    Tranby
    Man bør ta alvorlig råd fra bransje ekspert som faktisk har konstruert og reparert elektronisk utstyr et helt yrkesliv.
    Når komponenter svekkes endres den opprinelige konstruksjonen. Man merker det kanskje ikke før man spiller høyt, strømreserven er ikke der lenger.
    Sony og Yamaha har nok utallige tegninger av forsterkere i sin katalog og kan sette sammen billige og gode forsterkere. De koster fra ca 3000.

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Når Taz påstår at aktorer som meg hører til klovnebransje vil jeg foreslå at han melde seg inn i narrebransje . Jeg har
    drevet helle mitt liv med audioelektronikk , kjenner de meste av forsteker som er markedsført de siste 30 år . Tuten hans kjenner
    jeg teknisk sett veldig godt . Kvalitets produkter blir også avfeldige på same linje som alt annet
    Forstår god at alle vintage nerdene er så glade i tingene sine at de skaper selv en urealistisk fin lydbilde , jeg har også mine
    svakheter på lignende områder og vet godt hvordan det funker .
    Jeg står på mitt, i at palle-tuten på 2 k i en blindtest ville overgå det fleste av alt det der
    Jeg er litt usikker på hvordan du har kommet inn på "klovne- og narrebransje". Mener at jeg ikke nevnte noen slike fornærmelser? Jeg ønsker ikke å fornærme noen, men jeg tror jeg tenkte at du målte 2K pallevaren med en mange års hardtkjørt forsterker, å da kan det kanskje være noe sannhet i det. Men, min forsterker har aldri blitt misshandlet, men burde vist bedre "omsorg". Du skriver at "Jeg har drevet helle mitt liv med audioelektronikk , kjenner de meste av forsteker som er markedsført de siste 30 år ." Spiller det noen rolle? At du kjenner til en masse forsterkere, så kan du kanskje si noe om fysisk kvalitetet på de hvis du har vært forhandler, mens lyden de avgir er opp til lytterens øre. Du skriver også "Tuten hans kjenner jeg teknisk sett veldig godt ."...kan du beskrive den setningen? Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom ordene i den setningen, men det virker som om du tar en slags holdning "ååå du der den typen, la meg fortelle deg hvor skapet skal stå". Hva med smak og behag? Du skriver også "Forstår god at alle vintage nerdene er så glade i tingene sine at de skaper selv en urealistisk fin lydbilde"...urealistisk lydbilde? Finnes det realistisk lydbilde i sterioe? Anne liker masse bass, Tom liker beskjeden bass....Trude liker tydelig diskant, Thomas liker litt gromsete 70'talls lyd.....DET LIKER DE. Du skriver også "Jeg står på mitt, i at palle-tuten på 2 k i en blindtest ville overgå det fleste av alt det der". Uten å ha foretatt en lyttetest? Er det seriøst?

Fortell meg hvis jeg tar feil, men for meg så virker det som du er mer sint på de såkalte "vintage nerdene", fordi de har sine "fisefine" meninger om lyd og som står i sterk kontrast med dine meninger. Å fortelle personer at jordbær smaker bedre enn epler, fossefal høres bedre ut enn en Porsche i akselelarasjon, vinyl er dårligere enn CD etc. er helt meningsløst. Vi alle smaker og behager....

Litt usikker

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Takk for det,@Taz! Jeg har prøvd litt av hvert av høyttalere på Audiolab'en! For det meste Dali - bla. Zensor 3, Oberon 3 og Oberon 5! De siste blir nok stående - er små gulvstående og passer godt inn på et lite lytterom(ca 15 kvm)!
    Jeg synes det er noe eget med lyden fra anlegget - for meg meget behagelig! For andre låter det sikkert som "bare ræl" - men det er igrunn bra at vi alle er forskjellige og har forskjellige "ører"! En kjedelig verden uten forskjellige "smaker"!
    Tore
    Veldig treffende at du valgte Dali. Så mange som har truffet "blinken" med Dali med labbene sine. Hva mener du det skyldes? Kan ikke si mye Zensor og Oberion ettersom jeg har "0" erfaring. Det du sier "Jeg synes det er noe eget med lyden fra anlegget - for meg meget behagelig! For andre låter det sikkert som "bare ræl" - men det er igrunn bra at vi alle er forskjellige og har forskjellige "ører"! En kjedelig verden uten forskjellige "smaker!", tror jeg er så sant. For, selv med ditt fantastiske annlegg (som du og jeg kan nyte til det uendelige), så er det andre som aldri har likt, el. kommer til å like lyden av det.
    Man bør ta alvorlig råd fra bransje ekspert som faktisk har konstruert og reparert elektronisk utstyr et helt yrkesliv.
    Når komponenter svekkes endres den opprinelige konstruksjonen. Man merker det kanskje ikke før man spiller høyt, strømreserven er ikke der lenger.
    Sony og Yamaha har nok utallige tegninger av forsterkere i sin katalog og kan sette sammen billige og gode forsterkere. De koster fra ca 3000.
    Helt klart. Jobber selv med elektronisk utstyr i en annen bransje å ser helt tydelig at utstyr blir dårligere og mer ustabilt over tid, og det skjer enda raskere hvis en ikke tar vare på det.
    Det er en grunn til at Sony og Yamaha er å se på butikkhyllende år etter år. Både kostbare og billige produkter. Men, så er det med jakten på ønsket lyd igjen da, som enten dytter el. inviterer deg ut på det åpne markedet.

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    266
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1

Når komponenter svekkes endres den opprinelige konstruksjonen.

Jeg kontrer med at man bør ta alvorlig avstand fra såkalte bransjeaktører som utifra gitt informasjon, sier at ting hører el.returen til..
    Ekspert sier du, ekspert i hva? Mannen har ikke engang sett et bilde under lokket, ikke en eneste måling, INGENTING, men klarer likevel lire fra seg at forsterkeren som igrunn virker flott, er søppel!?

Pisspreik, fra ende til månen...og dette provoserer stort, på flere plan...

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.111
    Har en Dynamic Precision PA 6000H fra 93-94 en gang tipper jeg. Aldri vært på service, mint condition og drives ganske varmt. Spiller utrolig bra med uttømmelige krefter.
    Jeg planlegger imidlertid å bytte alle små-elektrolyttene nå. Har også to originale PA402 og en A1s fra henholdsvis 2005 og 2008. Ikke like gamle, men fortsatt aldri vært skiftet noe på de. Skiftet en transistor på en PA402 jeg hadde innom, en sikringsholder på en annen og et relé på en tredje. PA402ene har imidlertid vært brukt proft.

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Sånn ser det ut under panseret på vidunderet. Må vel kunne godkjenne den?

Vedlegg

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Har en Dynamic Precision PA 6000H fra 93-94 en gang tipper jeg. Aldri vært på service, mint condition og drives ganske varmt. Spiller utrolig bra med uttømmelige krefter.
    Jeg planlegger imidlertid å bytte alle små-elektrolyttene nå. Har også to originale PA402 og en A1s fra henholdsvis 2005 og 2008. Ikke like gamle, men fortsatt aldri vært skiftet noe på de. Skiftet en transistor på en PA402 jeg hadde innom, en sikringsholder på en annen og et relé på en tredje. PA402ene har imidlertid vært brukt proft.
    Jeg er ikke kjent med det merket med Dynamic Precision, men sånn som produktene ser ut fra design og konstruksjon så ser det jo helt fantastisk ut. Skjønner hvorfor du nekter å gi slipp på de gullbarene.

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    1
    Audiolab brukte samme Elna kondensator som vi brukte til å avkople katoden på 5B/255 røret på MAESET1 byggesettet. Dette var en kondensator brukt til audio på 90-tallet. ( Ser det står 9414 på en jeg har liggene ) I dag er Silmic 2 ( RFS ) etterfølgeren og jeg bruker den ofte til denne jobben. BJ.
    MAE SET1'ns venner!! | Side 13 | Hifisentralen

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    463
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Taz, Hvilken temperatur står det på de store kondensatorene?
    Om det er Elna Simic, så er de laget for 1000 timer ved 85 grader, noe en forsterker ikke når ved normale omstendigheter.
    Husker ikke formelen, men de er laget for mange tusen timers drift ved lavere temperatur.
    Noe som absolutt kan avkrefte at en forsterker til 2000kr i dag gjør samme nytten som din nåværende.

Kondensatorer fra Elna:

Elna Simic

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    1
    På disse fiolette Elna-ene står det CE85grader. Med Japanske kondensatorer betyr dette minimum, spør du meg. Men noen ganger går det åt skogen. Jeg var med på å bytte rundt 45 hovedkort bare på TV2 på grunn av "swollen Capacitor". BJ.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.770
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette var vel nærmest en standardfeil med tidlige flatskjermer... ble jo også laget en egen dokumentar ( fransk ?) som fokuserte på Samsung og LGs bruk av underspec'ede lytter på feil plass,- alt dårlige kretskortutlegg.... Nevnte merker var de som ble fokusert på pga flest feil av samme type..

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.404
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Om det er Elna Simic, så er de laget for 1000 timer ved 85 grader, noe en forsterker ikke når ved normale omstendigheter.
    Husker ikke formelen, men de er laget for mange tusen timers drift ved lavere temperatur.
    Noe som absolutt kan avkrefte at en forsterker til 2000kr i dag gjør samme nytten som din nåværende.

Kondensatorer fra Elna:

Elna Simic
    Generelt ka du si 1000timer/85 grader, 2000timer/75 grader, 4000 timer/65 grader, 8000 timer/55 grader, osv.
    Om den holder gjennemsnitt temp innvendig i "kassen" på 30-35 grader holder de nokk så lenge.
    Husk, dette er absolutt minimum-levetid.

Fine bilder av Audiolab´en. Den er jo for faen strøken innvendig. Tenker, at med litt rens og evt. 2 nye store
    ladelytter, er det grunnlag for mange års drift ennå, og ja, tullehistorier med at en 2000 kr. dings vil gjøre
    det bedre er bare.......... tull.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    Merk at den angitte levetiden «1000 timer» på kondensatorer er knyttet til avvik fra spesifikasjonene (typisk etter 1000 timer ved 85 grader og maks ripplestrøm tillates xyz % avvik/«svekkelse» i kapasitans, lekkstrøm og ev esr). Denne levetiden er ikke direkte knyttet til feil, feilfrekvens, MTBF eller liknende (som typisk kan være en størrlesorden lengre tid). I tillegg er det et spørsmål om hvor «tolerant» ytelsen i apparatet er for de samme «svekkelsene».

mvh
    KJ

Sist redigert:

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn

Kondensatorer fra Elna:

Elna Simic
    Du mått jo selfølgelig plage meg med å undre over hvilke type kondesatorer det er. Så da åpnet jeg boksen enda en gang, å tok bilder. Ser ut som du og HasseBasse er inne på noe :). Tusen takk for tipset. Yeeeepppiiiiiiii.......

Vedlegg

Sist redigert:

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    Generelt ka du si 1000timer/85 grader, 2000timer/75 grader, 4000 timer/65 grader, 8000 timer/55 grader, osv.
    Om den holder gjennemsnitt temp innvendig i "kassen" på 30-35 grader holder de nokk så lenge.
    Husk, dette er absolutt minimum-levetid.

Fine bilder av Audiolab´en. Den er jo for faen strøken innvendig. Tenker, at med litt rens og evt. 2 nye store
    ladelytter, er det grunnlag for mange års drift ennå, og ja, tullehistorier med at en 2000 kr. dings vil gjøre
    det bedre er bare.......... tull.
    Jeg tror muligens jeg er veldig heldig. Jeg vet jo ikke hvor lenge, mye og hardt brukt den ble før jeg overtok som eier. Og jeg husker jo ikke hvor mye jeg selv brukte den. Jeg kjørte den så godt som aldri hardt (lå på mellom 1/5 - 1/4 dels volume når den var i bruk under luftige forhold). Men, den ble alvorlig skamfullt oppbevart i boder og på loft i lukket, og i noen år i delvis åpen eske (sammen med min "NAD 5000 CD" spiller).

"Skinnyboy" satte igang en pirrende nysgjerrighet vedr. kondesatorene. Du, fyra opp med å legge ekstra ved på "bålet", så da måtte jeg åpne boksen enda en gang for å sjekke. Bildet bekrefter ordene deres. Det er dog en ting som ikke kommer frem på bildet, å det er at det faktisk er litt sånn fint, meget tynt svart asfalt liknende støv på innsiden av karroseriet, og betydelig mindre på selve kortet (av en el. annen merkelig grunn). Så jeg tør ikke å spille på den mer før jeg får blåst den rein. Noen tips for å gjøre det skånsomt? Regaen får overta rollen i mellomtiden.

Jeg sammenliknet, ved å spille på halv styrke, "Rega Elex-r" vs. audiolabben, og det var klarere lyd i labben en regaen (men, regaen har jo et mer moderne punchy lydbilde). Spørsmålet mitt er, selv om det kanskje virker litt søkt, om det da vil være nødvendig å bytte ut ladelyttene?

Som du ymtet om: 2K dings vs. strøken Audiolab 8000A? Jeg klarer ikke å sammenlikne de to.

Vedlegg

Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    463
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Taz, jeg vet ikke hvor mye du har søkt på nettet, eller om du er en «racer» i engelsk, og har lest om forsterkeren .
    Jeg fant en tråd på DIY-Audio, og limer inn fra den:
    IMG_0345.jpeg

Så du bør kanskje bytte kondensatorene i strømforsyningen, og glede deg over forsterkeren, på nytt.
    Tolker det sånn at det er dårligere kvalitet på de kondensatorene.

Kondensator til strømforsyning, du trenger vel 2stk.

Uansett, ser at det finnes kit for utskifting av de andre kondensatorene også, for en overkommelig sum, i forhold til 2000kr for en ny forsterker… :rolleyes:

Edit: Anbefaler trykkluft på boks til rengjøring, det er helt ufarlig. Bruker det selv i forsterker, PC eller andre elektroniske ting som trenger rengjøring.

Sist redigert:

Taz

Medlem
    Ble medlem
    22.04.2023
    Antall liker
    32
    Sted
    Kolbotn
    @Taz, jeg vet ikke hvor mye du har søkt på nettet, eller om du er en «racer» i engelsk, og har lest om forsterkeren .
    Jeg fant en tråd på DIY-Audio, og limer inn fra den:
    Vis vedlegget 916154

Så du bør kanskje bytte kondensatorene i strømforsyningen, og glede deg over forsterkeren, på nytt.
    Tolker det sånn at det er dårligere kvalitet på de kondensatorene.

Kondensator til strømforsyning, du trenger vel 2stk.

Uansett, ser at det finnes kit for utskifting av de andre kondensatorene også, for en overkommelig sum, i forhold til 2000kr for en ny forsterker… :rolleyes:

Edit: Anbefaler trykkluft på boks til rengjøring, det er helt ufarlig. Bruker det selv i forsterker, PC eller andre elektroniske ting som trenger rengjøring.
    Hehe...Skinny. Morsomt at du fant den linken, fordi det var den jeg selv kom over i forbindelse med bytte av RCA innganger. Det kan godt være at jeg må bytte kondesatorer, men jeg tror han karen i linken muligens har kjørt sin forsterker hardere enn det jeg noen gang gjorde. Dette kan kanskje høres litt dumt ut, men jeg er også redd for å bytte til "bedre" kondesatorer å dermed endre det opprinnelige lydbildet. Men, jeg vet at jeg antageligvis før el. siden må.

Jeg visste ikke at det fantes et kondensator kit til dette. Har du link på det?

Takk for tipset. Jeg regnet med at det må litt trykkluft til, men greit å vite helt sikkert fra dere som har drevet med dette en stund.

Jeg tror jeg rett og slett skal lære meg litt lodding, rensing av pottmetre osv.

Appropo billigere enn å kjøpe ny forsterker: Steriofil selger nå Audolab 8300A til 10t. Det er jo sef. ikke samme Audiolabben som en gang var. Jeg har ikke hørt den, men den klarer nok å levere....

Sist redigert:

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    284
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som kjenner til et verksted som kan se på en crown dci 4/300 som går i protect mode i Agder området?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn