Senter eller ikke senter, til filmer og serier

Creative441

Medlem
Ble medlem
17.04.2024
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Agder
Hei

Er ganske fersk (eller bitt på nytt) entusiast og ny her på HS, det så ved første øyekast ut som et av de mer seriøse forumene. Er kommet frem til 40 årene og har likt lyd siden tenårene da jeg arvet et større stereoanlegg og hadde mye morro med bytting av høyttalere og forsterkere en periode, leking, feiling, analog EQ osv, men aldri hatt særlig mulighet eller midler til å ta det videre. Det har jeg forsåvidt egentlig ikke nå heller, men har muligens klart å bli småbitt av basillen igjen, så da må kanskje den strikken strekkes litt... I hvert fall nok til å bruke litt tid på forskning og oppdatere meg selv litt som en start.

For meg går det mest i film og serier, med musikk mer som en sekundær ting. Jeg har en stor stue, men ingen mulighet til å machine-gunne høyttalere overalt (WAF...).

Jeg har foreløpig et par gamle Proson tårn, senter og Pioneer mottaker. Jeg solgte unna noen Jamo surround da jeg ikke ønsker fullt 5.1 (mest pga det praktiske, lite plass). Tårna har 10" elementer nederst så jeg har lenge tenkt at jeg kan være uten sub, men nå skal snart sub også på plass fordi jeg vet bakerst i hode at jeg går glipp av bl.a. LFE og mer.

Jeg vurderer i første omgang å bytte ut tårna i mindre bokhylle/monitor høyttalere i "grei" kvalitet på stativ, evt. vegg kanskje hvis de er portet i front eller har slave, sette de opp som small i AVR og med en eller to "ok" subber for å utfylle dem. Bokhylle blir nok også mye lettere for mottakeren å drive, inntil jeg kan få tak i en bedre, da med preouts og/eller preamp mode for å åpne for muligheten til å leke med effektforsterking senere. Bare for gøy, ikke at jeg nødvendigvis trenger det...

Der jeg kverner litt, og er hovedgrunnen til at jeg poster, er om jeg skal fortsette å gå for 3.x og beholde senter og holde meg til 5.1+ lydkilder, da det er min absolutte erfaring så langt, om hvor enn begrenset i utstyr, at jeg foretrekker dialog i midten av lydbilde og effekter ellers godt ut til siden via tårnene. Det gir meg et langt mer fornøyelig lydbilde enn å downmixe/splitte senter til stereo eller spille stereo-kilde fra filmer og serier og få alt ut i kun tårnene. Erfaringen hittil er at dialogen blir uønsket "boomy" og kommer ut "bredere" enn jeg liker. Har prøvd AAC, AC3 og AVR downmix som kilder. Til og med skreddersydd ffmpeg downmixing med justerte nivåer. For meg hittil er det å ha en ekte senter et must...

Der jeg stopper litt opp, er at jeg nærmest har blitt fortalt at jeg ikke kan stole på egen erfaring enda, eller til og med ha noe særlig mening i det hele tatt, fordi jeg har så begrenset direkte erfaring med nok merker og utstyr; rett og slett blitt fortalt at jeg nærmest bare har ubrukelig søppel, selv om jeg aldri har blitt spurt om kontekst og hva jeg i det hele tatt bruker det til... Er jo ikke som at jeg ikke vet at det finnes bedre ting, ønsker bare å kunne ha en mening om at det har fungert "ok" for meg hittil. Og ser heller på det positivt at jeg har mye nytt å oppdage. Jeg lurer på om det å spørre her kanskje er en god start, hvor mange som har testet grundig mellom 2.x og 3.x (eller 5.1 opp til Atmos etc.) og funnet ut at gjennom mer erfaring, så skiftet de mening tilbake til å kjøre ting i stereo, fordi et eller annet plutselig fikk det til å høres bedre ut, og evt. hva som fikk dem til å endre mening. Eller om jeg bare bør vandre ned 3.x veien uansett og se for meg selv hvor det ender, siden det er den veien jeg lener meg, og det er jo jeg som skal høre på det...

For all del, så kan det godt være ei god lydplanke hadde holdt for meg (har begrenset erfaring med dem også), men så liker jeg tanken på modularitet og mulighet til å blande og mikse utstyr, og bytte ut komponenter enkeltvis over tid. Jeg liker å eksperimentere meg litt fremover og bare se hva jeg klarer å få ut av ting, blande og se hvilken forskjell det utgjør, selv om jeg ikke nødvendigvis når det som er å regne som "audiofilt" nivå av utstyr. På den andre siden, liker jeg enkelhet og er kanskje litt minimalist av meg og. Er bare litt redd for at hvis 1 ting ryker eller oppfører seg dårlig på ei planke, så ryker hele sulamitten. Heldigvis har vi både grei angrerett og lang reklamasjon i Norge.

Takk for oppmerksomhet på forhånd, og ønsker alle en fin kveld og kommende helg. Beklager om min første post ble litt lang.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.734
Antall liker
1.960
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Min erfaring er at 2kanals og sub gir mye hvis det er kvalitet. Men har ikke hatt samme nivå på 5.1 som jeg har på 2.2 i dag så vanskelig å sammenligne.
Føler i allefall at dialog sitter godt sentrert og eller et bredt lydbilde. Selvfølgelig går man glipp av ting bak/side/over (avhengig av hvor mange kanaler du har)
Hvis du er der at du nesten kunne hatt lydplanke tenker jeg at å bruke noen monitorer + sub og en god stereoforsterker gir deg det du trenger
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.688
Torget vurderinger
1
Jeg hadde tidligere surround, gikk til stereo og til surround igjen med atmos. Det har skjedd mye med surround processorer de senere årene, de spiller musikk veldig bra også!
Uten sub så vil man mangle mye om man setter høyttalerne til small, da det settes en crossover med en frekvens med et høypass filter til høyttalerne som avlaster den interne ampen og tar deretter signalet med lavpass på den samme frekvensen til sub. Så har man LFE i tillegg. Når det gjelder sub så har jeg mekket til en midlertidig løsning med to 15" elementer integrert i TV-benken som blir drevet av en PA amp. Dagens surround processorer har også gjerne romkalibrering som hjelper veldig på.
Nå står det ikke noe hvilken elektronikk trådstarter har. Men med en god amp så trenger man ikke ha så mange kompromisser på surround som mange vil ha det til når det gjelder musikk heller. Om ampen støtter det, bare gå for atmos i tak i tillegg til 5.1 og et par subber. Center foretrekker jeg også på film, da mye dialog foregår der så man må ha en god center pgså. Mye morsommere enn å bare ha en kjedelig stereo eller lydplanke i stuen. :) Man får også høyttalere til å bygge inn i både vegger og tak der man kan få malt samme farge på beskyttelsen utenpå som vegger og tak har fra før, men litt ingripen blir det jo da. Om man ikke har 20 tommeltotter, så kan man jo alltid vurdere noe DIY og da blir ikke prisene like idiotiske som de er ellers på både nytt og brukt utstyr lengre heller (selv om man kan gjøre enkelte gode kjøp brukt, så er det mye overpriset elendighet der ute).
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Tårna har 10" elementer nederst så jeg har lenge tenkt at jeg kan være uten sub, men nå skal snart sub også på plass fordi jeg vet bakerst i hode at jeg går glipp av bl.a. LFE og mer.
Erfaringen hittil er at dialogen blir uønsket "boomy" og kommer ut "bredere" enn jeg liker. Har prøvd AAC, AC3 og AVR downmix som kilder. Til og med skreddersydd ffmpeg downmixing med justerte nivåer. For meg hittil er det å ha en ekte senter et must...
Senterlyd fra venstre/høyre fronthøyttaler kan oppleves mye bedre enn dedikert senter hvis du sitter i SweetSpot,
men har du husket å kalibrere receiveren?
Uten sub går du glipp av veldig mye......
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.726
Antall liker
7.865
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Senter vs ikke senter tenker jeg kommer litt an på hvordan de som skal se på skjermen sitter.
Dersom man stort sett sitter mellom høyttalerne så funker det nok nesten like bra uten senter, men dersom sofa/sitteplasser er bredt slik at noen rett foran eller på utsiden av fronthøyttalerne - så vil jeg tenke at det fungerer bedre med en senter-høyttaler. Da i forhold til at stemmer og dialog "kommer fra skjermen" uansett hvor man sitter.

Men som sagt over, mange meninger og hva hver enkelt selv liker best må bare prøves :)
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.231
Antall liker
2.253
De fleste senterhøyttalerne har store frekvensmessige avvik pga plasseringen av elementer. Da er ingen senter klart bedre. Og til en person så fungerer fantomsenter meget bra, men man bør behandle de tidlige refleksjonene for bra stereobilde.
 

Creative441

Medlem
Ble medlem
17.04.2024
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Agder
... alltid vurdere noe DIY og da blir ikke prisene like idiotiske som de er ellers på både nytt og brukt utstyr lengre heller (selv om man kan gjøre enkelte gode kjøp brukt, så er det mye overpriset elendighet der ute).
Tanken om å kjøpe noen drivere og bare bygge litt forskjellig og se hva jeg får til, har streifet meg. Har loddet siden jeg var 10 (elektronikk generelt har alltid vært morro) og har akkurat nok plass og verktøy til å få prøve meg litt på kasser. Men tror jeg må handle litt også, for å ha noe å sammenligne med sånn at jeg ikke bare lurer meg selv iht. hva som høres greit ut. Skal være forsiktig i starten for å prøve å unngå overprising :)

Senterlyd fra venstre/høyre fronthøyttaler kan oppleves mye bedre enn dedikert senter hvis du sitter i SweetSpot,
men har du husket å kalibrere receiveren?
Uten sub går du glipp av veldig mye......
Min parkeringsplass er som oftest en lazyboy som står ca 25 grader i vinkel fra TVen, og en bred sofa til venstre for meg som fyller resten, og som jeg ønsker skal oppleve lignende lyd. Vil gjerne ha litt uniformt lydbilde for alle, og minst mulig sweetspots. Ang. kalibrering så har jeg gått gjennom manuelt oppsett av tilgjengelige høyttalere, distanser og nivåer, har +1 dB på senter og 0 på resten. Ja sub skal definitivt på plass...


Senter vs ikke senter tenker jeg kommer litt an på hvordan de som skal se på skjermen sitter.
Dersom man stort sett sitter mellom høyttalerne så funker det nok nesten like bra uten senter, men dersom sofa/sitteplasser er bredt slik at noen rett foran eller på utsiden av fronthøyttalerne - så vil jeg tenke at det fungerer bedre med en senter-høyttaler. Da i forhold til at stemmer og dialog "kommer fra skjermen" uansett hvor man sitter.

Men som sagt over, mange meninger og hva hver enkelt selv liker best må bare prøves :)
Takk for innspill, dette styrker litt tanken om å satse på senter videre også. Selv i sweetspot (som jeg vanligvis ikke sitter i) liker jeg ikke stereo like bra hittil, ikke fordi det ikke høres ut som det kommer fra midten, men liker ikke helt blandingen av dialog og effekter når jeg først har hørt forskjell på senterlyd med effekter ut mot siden. Men er såpass fersk også at jeg ikke er helt klar til å stole på egen mening.


De fleste senterhøyttalerne har store frekvensmessige avvik pga plasseringen av elementer. Da er ingen senter klart bedre. Og til en person så fungerer fantomsenter meget bra, men man bør behandle de tidlige refleksjonene for bra stereobilde.
Er fellesområdet i stuen, så blir ofte litt familie og i flere sittevinkler ut fra TV. Kan det vurderes dithen at stereo kanskje er best for sweetspot oppsett? Men selv om jeg parkerer meg i sweetspot rett foran stereo lydbilde, så synes jeg fortsatt det blir bedre med kun dialog i midten og effekter/resten av lydbildet ut mot siden, enn å blande dialoger inn i det. Mer som foregår over hele bredden uten at alt blir blandet inn i hverandre. Er nesten som at effekter faller litt vekk, eller mister litt av den immersive/oppslukende effekten, når alt er blandet og fra samme høyttalere. Har vanskelig for å tro at min preferanse på akkurat det vil forandre seg noe særlig, selv om jeg har kun budsjettutstyr. Men skal passe på å være åpen for alle muligheter.



Takker for alle innspill.

Hvis noen har lyst, så gjerne hint til anbefalinger til bokhylle høyttalere som kan passe greit som front (billigst mulig uten at majoriteten anser det som søppel), gjerne sammen med senter og sub som kan passe greit til. Når det gjelder mottaker så tenker jeg kanskje et lite steg opp til Denon neste gang. Kanskje ikke best, men... Anbefal gjerne slikt også. Så blir det kanskje enda litt lettere å navigere Finn for en fersking, og andre i samme situasjon som evt. finner tråden senere. Takk igjen.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.688
Torget vurderinger
1
Tanken om å kjøpe noen drivere og bare bygge litt forskjellig og se hva jeg får til, har streifet meg. Har loddet siden jeg var 10 (elektronikk generelt har alltid vært morro) og har akkurat nok plass og verktøy til å få prøve meg litt på kasser. Men tror jeg må handle litt også, for å ha noe å sammenligne med sånn at jeg ikke bare lurer meg selv iht. hva som høres greit ut. Skal være forsiktig i starten for å prøve å unngå overprising :)


Min parkeringsplass er som oftest en lazyboy som står ca 25 grader i vinkel fra TVen, og en bred sofa til venstre for meg som fyller resten, og som jeg ønsker skal oppleve lignende lyd. Vil gjerne ha litt uniformt lydbilde for alle, og minst mulig sweetspots. Ang. kalibrering så har jeg gått gjennom manuelt oppsett av tilgjengelige høyttalere, distanser og nivåer, har +1 dB på senter og 0 på resten. Ja sub skal definitivt på plass...



Takk for innspill, dette styrker litt tanken om å satse på senter videre også. Selv i sweetspot (som jeg vanligvis ikke sitter i) liker jeg ikke stereo like bra hittil, ikke fordi det ikke høres ut som det kommer fra midten, men liker ikke helt blandingen av dialog og effekter når jeg først har hørt forskjell på senterlyd med effekter ut mot siden. Men er såpass fersk også at jeg ikke er helt klar til å stole på egen mening.



Er fellesområdet i stuen, så blir ofte litt familie og i flere sittevinkler ut fra TV. Kan det vurderes dithen at stereo kanskje er best for sweetspot oppsett? Men selv om jeg parkerer meg i sweetspot rett foran stereo lydbilde, så synes jeg fortsatt det blir bedre med kun dialog i midten og effekter/resten av lydbildet ut mot siden, enn å blande dialoger inn i det. Mer som foregår over hele bredden uten at alt blir blandet inn i hverandre. Er nesten som at effekter faller litt vekk, eller mister litt av den immersive/oppslukende effekten, når alt er blandet og fra samme høyttalere. Har vanskelig for å tro at min preferanse på akkurat det vil forandre seg noe særlig, selv om jeg har kun budsjettutstyr. Men skal passe på å være åpen for alle muligheter.



Takker for alle innspill.

Hvis noen har lyst, så gjerne hint til anbefalinger til bokhylle høyttalere som kan passe greit som front (billigst mulig uten at majoriteten anser det som søppel), gjerne sammen med senter og sub som kan passe greit til. Når det gjelder mottaker så tenker jeg kanskje et lite steg opp til Denon neste gang. Kanskje ikke best, men... Anbefal gjerne slikt også. Så blir det kanskje enda litt lettere å navigere Finn for en fersking, og andre i samme situasjon som evt. finner tråden senere. Takk igjen.
Hvor i landet bor du?
Ta en runde for inspirasjon kan ofte være lurt, enten i butikker eller hos andre noenlunde likesinnede. Det finnes endel DIY rundtomkring i landet også, også i noen grisegrendte strøk. Mange viser villig frem det de har.
Det er noen DIY tråder på forumet, både litt howto med alt fra simuleringer, verktøy, materialer og fra start til slutt av endel prosjekter.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Min parkeringsplass er som oftest en lazyboy som står ca 25 grader i vinkel fra TVen, og en bred sofa til venstre for meg som fyller resten, og som jeg ønsker skal oppleve lignende lyd. Vil gjerne ha litt uniformt lydbilde for alle, og minst mulig sweetspots.
Ja, du er i samme utgangspunkt som de fleste pleier å starte.......og med senterhøyttaler vil en "feil" plassering av lytteposisjon oppleves bedre samtidig som effekten av bakhøyttalere blir veldig forringet. Det blir alltid noen faktorer som styrer mer når det kommer til plassering. Plassering er den viktigste faktoren for lydopplevelse, men mange kan ikke velge....... 👍
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.231
Antall liker
2.253
Med ønske om film til flere sitteplasser, så trenger du en senterhøyttaler. Fantomsenter fungerer bare virkelig godt til lytteposisjonen i midten.
I så fall er det beste å kjøpe en senter som er identisk med fronthøyttalerne.

Her er et konkret forslag på noe rimelig og relativt bra. Merk at pris er pr stykk og ikke for paret.

 

Creative441

Medlem
Ble medlem
17.04.2024
Innlegg
5
Antall liker
1
Sted
Agder
Hvor i landet bor du?
Ta en runde for inspirasjon kan ofte være lurt, enten i butikker eller hos andre noenlunde likesinnede. Det finnes endel DIY rundtomkring i landet også, også i noen grisegrendte strøk. Mange viser villig frem det de har.
Det er noen DIY tråder på forumet, både litt howto med alt fra simuleringer, verktøy, materialer og fra start til slutt av endel prosjekter.
Agder, ferdes mye mellom krsand og arendal. Tenkte meg innom bl.a. hifi klubben etterhvert. Men tror det kan være lurt å ta et steg tilbake først og tenke grundig over hva som gir mening for meg og hva jeg egentlig er ute etter i første omgang, før jeg begynner å snakke med selgere.. Særlig nå i starten som nærmest alt kan se ut som gull og grønn skog.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.252
Antall liker
4.412
Torget vurderinger
0
Godt spørsmål

Jeg har prøvd litt forskjellig. Er enig i argumentene over her. En senter blir også en akustisk kilde til i bassen som kan slå heldig ut i forhold til ressonanser i sideretningen.
Senter kanalen avlaster også hovedhøyttalerene kapasitetsmessig og spesielt på film kan det slå heldig ut med mindre systemet nærmer seg kompromissløst.

Jeg liker ikke senterkanaler så jeg bruker en høyttaler på hver side av TVen med et smalere phantom center. Det er ikke perfekt, men synes det er bedre enn en senterhøyttaler med elementene plassert tett i bredderetning pluss at man får lyden av phantom center.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.107
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
For film og TV er senterhøyttaler den viktigste høyttaleren, kan ikke erstattes med en phantom center på noen som helst måte.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.231
Antall liker
2.253
For film og TV er senterhøyttaler den viktigste høyttaleren, kan ikke erstattes med en phantom center på noen som helst måte.
Det mener jeg er feil. For en lytter fungerer gode fronter alene utmerket. Solgte selv en senterhøyttaler som var identisk med frontene fordi det fungerte bedre uten. For flere lyttere blir det derimot viktig med en senter. Men som også nevnt tidligere, så har de fleste senterhøyttaler betydelig lobeproblematikk og er egentlig da et dårlig design.

Skal det fungere godt uten senter er det vesentlig med høyttalere som måler godt off-axis og behandle tidlige refleksjoner. Er ikke det på plass, så fungerer det gjerne ikke så bra med fantomsenter.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.107
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har da relativt kurrante front-høyttalere (B&W 801D4), ville ikke fjernet senterhøyttaler B&W HTM81D4 under noen omstendighet.
 
Sist redigert:
Topp Bunn