Senter høyttaler

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Innlegg
281
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hvorfor er det så mange som undervurderer senterhøyttaler?

Store side høyttalere har dem, men en knøtt av en senter. Dette tross at 70-80% av det som skjer skjer i senter.

Jeg har selv satset på en stor senter og det matcher utrolig god resten. Dynamikk og innlevelse økes dramatis ved bruk av skikkelig lyd gfra senter kanalen!!
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Helt enig med deg....Endel musikk dvd'er er jo mikset sånn at ca 70% av lyden ligger i en evt senter kanal...Uten denne så sier det seg selv at det blir ikke mye til futt... På sentre er det nesten sånn at det er str som teller ;D
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg vil gjerne snu litt på flisa: Hvorfor ha senterhøyttaler i det hele tatt? Med gode fronthøyttalere er min erfaring at man kan klare seg godt uten.

Det hele er også et spørsmål om plass. Hos meg er det ganske trangt i utgangspunktet, og fronthøyttalerne står tett sammen helt inntil TV'en. Når jeg, foruten TV'en, har klemt inn DVD-spiller, surroundprosessor og effekttrinn mellom høyttalerne, er det fullt.

En senterhøyttaler ville ha fått begeret til å renne over. Om ikke annet hos kona.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
R.H. skrev:
Hvorfor er det så mange som undervurderer senterhøyttaler?

Store side høyttalere har dem, men en knøtt av en senter. Dette tross at 70-80% av det som skjer skjer i senter.

Jeg har selv satset på en stor senter og det matcher utrolig god resten. Dynamikk og innlevelse økes dramatis ved bruk av skikkelig lyd gfra senter kanalen!!
Fordi hovedhøyttalerne gjør en minst like god jobb i min stue. Hadde senter men fant den totalt unødvendig, Men har du en stue på 50 m2..........

Mvh
Geir
 
N

nb

Gjest
Det har vel ikke allverden å si så lenge man sitter noenlunde i sweetspot, men jo lengre unna man kommer, jo mer har det nok å si.

Og gjelder prinsippet "Heller ingen senter enn en dårlig / ikke tilpasset senter?" Om man har tatt veien fra stereo til kringlyd, kan det jo være problematisk å finne en senter som matcher frontene, da er det kanskje like greit å droppe den helt?
 

Gingolf

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
92
Antall liker
1
Min senter er helt lik mine øvrige fronthøytalere (Meridian DSP5000), og det å gå tilbake til kun høyre/venstre høytalere er totalt uaktuelt. Med en senter lik høyre/venstre, så blir alt mer fokuseret og du opplever bedre perspektiv både i "sweet-spot" og ellers i rommet - i tillegg bedre dynamikk siden det er flere membran flater i bevegelse.
Jeg bruker mitt anlegg mest til lytting til musikk i "trifield" eller "music" modus, som er formater Meridian har utviklet for å hente ut senterinformasjon fra 2 kanals materiale - og dele dette på 3 fronthøytalere + "ambient" i bakkanalene - det funker utrolig bra!
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Det går utmerket an å se på film i 2.1 oppsett. Du går (selvfølgelig) glipp av informasjon som er kodet som bak- og sideinformasjon, men en 2.1 løsning er utmerket mellomløsning på veg til en eventuell full 5.1 / 7.1.

Jeg tror det er gunstig for mange å gå for en 2.1 (evnt. 2.0) -løsning gitt et relativt stramt budsjett: gå for bedre stereoforsterker og fronthøyttalere enn å spre midlene på full 5.1.

Når det gjelder senterhøyttalerens pre vil jeg videre hevde at i et 5.1 / 7.1 oppsett så er svært mye på en DVD kodet for senterlyd. Senterhøyttaleren bør også emm ha nogenlunde likeverdig karakter med side/bak-høyttalerne for å skape et homogent lydbilde.

Uansett, den likeverdighetsfilosofien lå til grunn da Krell kom på banen med sine høyttalere, fra de enormt kostbare LAT-serie til den rimeligere Resolution-serie
http://www.krellonline.com/krell_series.php?id=16&page=resS

Jeg selv har et fullt utbygget 7.1 Krell Resolution-sett, og merker enorm endring i tilstedeværelse og troverdighet ved å gå fra 2.1 til 7.1

http://i212.photobucket.com/albums/cc289/JackX_Krell/DSC_0394.jpg

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14973.0.html
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
R.H. skrev:
Hvorfor er det så mange som undervurderer senterhøyttaler?

Store side høyttalere har dem, men en knøtt av en senter. Dette tross at 70-80% av det som skjer skjer i senter.

Jeg har selv satset på en stor senter og det matcher utrolig god resten. Dynamikk og innlevelse økes dramatis ved bruk av skikkelig lyd gfra senter kanalen!!
Mest sansynligvis fordi en god senterkanal koster en god slump penger.
Har man først hørt hva en skikkelig konstruert senterkanal kan gjøre er det ingen vei tilbake. Det gir til og med SACD musikk i seks kanaler en helt ny dimensjon.
 
Topp Bunn