- Ble medlem
- 27.03.2007
- Antall liker
- 31.166
- Sted
- Nede i fjæresteinene
- Torget vurderinger
- 2
Jamen....en basstråd uten å ta med Jack Bruce?? Fretless- bassens mester!
mvh
mvh
Selv om han spiller fretless og ikke har bånd å holde seg til, behøver han jo ikke å spille surt det meste av tiden......Jamen....en basstråd uten å ta med Jack Bruce?? Fretless- bassens mester!
mvh
Apropos det, vært borti Jazz Mafia?
Vis vedlegget 206053
Det er et løst kollektiv av funky jazzmusikere i San Francisco-området som dukker opp i mange rare konstellasjoner under litt forskjellige navn, som Low End Theory, The Shotgun Wedding Quintet, Subharmonic, osv. Det beste er at konsertene deres gjerne legges ut som fritt nedlastbare flac-filer, gratis og lovlig. Bra kvalitet også. Start her:
Jazz Mafia Live at 12 Galaxies on 2006-05-16 : Free Download & Streaming : Internet Archive
Low End Theory Live at 12 Galaxies – BayTaper.com
Og hvis du ikke kjente til Live Music Archive fra før, så kan det også være et bra tips å rote litt rundt der. Hvorfor betale for ihjelkomprimerte CD'er når man kan laste ned kvalitetsmusikk både gratis og lovlig? Det er ikke alle opptakene der som er like bra teknisk. Noen er typiske bootlegs med en mikrofon nede blant publikum. De beste er gjerne "matrix" som i linken over, hvor det er en direkte feed fra miksepulten og et par mikrofoner for ambience og publikumslyd. Denne kryptiske linjen på web-siden:
betyr at signalet kommer fra Soundboard (SBD) og fra et par Behringer C4-mikrofoner oppe på scenen. Stalltips: Når du finner et opptak du liker, søk etter andre opptak gjort av samme person, gjerne også i samme lokale. De låter som regel også bra.Source: SBD > JB3 > WAV(16/44.1) + C4 (Onstage Split Omnis) > Edirol R4 > WAV(24/4
Det er den første live plata som er bra.801 var en helt ukjent gruppe for meg, ser de har 3 utgivelser. Sikkert ikke så lett å få fatt i utgivelser fra de, men de er havnet på se etter listen. Forøverig så fant jeg ut at Liveinnspelingen var banebrytende fordi det var første gangen alle mikrofoner, forsterkerer og instrumenter ble ført direkte inn i miksepulten isteden for at lyden ble fanget opp av mikrofoner plassert foran høyttalerne i lokalet.
De har vistok gitt ut disse:
- 1976 – 801 Live
- 1977 – Listen Now
- 2000 – Live at Manchester Universit
Forøvrig så er det artig med å lese og finne ut nye ting om band som blir postet her, som sikkert mange ikke kjenner til.
Flere konserter her.Hard wire this FUNK into my brain, fuck an ipod, mp3, cd, phonograph record, man put this shit in my brain forever.
Det gjør ingenting!Selv om han spiller fretless og ikke har bånd å holde seg til, behøver han jo ikke å spille surt det meste av tiden......Jamen....en basstråd uten å ta med Jack Bruce?? Fretless- bassens mester!
mvh![]()
![]()
Enig, masse kult du har funnet frem Asbjørn, en tar gjerne flere anbefalinger av dette kaliberet, fantastisk mye bra band du finner frem.Jazz Mafia var kult Asbjørn! Flott opptak også. Sitter og hører på det akkurat nå! Herlig rasp i messinginstrumentene og skikkelig livetrøkk (Sluket; dette trøkker sinnsykt bra på OB'ene du bør teste på SLOBS). Bassgangen i åpningen av The Whip kasta meg nesten ut av stolenLeter litt rundt i arkivet du anbefaler, men synes det var noe vanskelig å finne frem der inne. Lastet ned et par andre konsertopptak gjort av samme mannen som gjorde Jazz Mafia opptaket, men har ikke fått hørt på dem enda. Tar gjerne flere anbefalinger av dette kaliberet
Tusen takk for at du gjør oppmerksom på Live Music Archive, et fantastisk flott sted om enn noe vanskelig å manøvrere i.
Asbjørn, mye bra å finne på Live Music Archive (takk igjen for den flotte linken), og det er litt fint å få forklart den "Teknisk filosofering" du viser til. Det var det tapet av den naturlige bassen og groovet som gjorde at jeg startet denne tråden, for å se om musikk som jeg ikke kjente til også hadde dette tapet..Teknisk filosofering: Jeg tror at naturlig bass er noe av det første som går tapt når CD'er overkomprimeres. Det er vanligvis mest energi i båndet fra ca 50 Hz hvor stortrommen trøkker til og opp til ca 150 Hz. Når opptaket på død og liv skal låte så fordømmade høyt, må limiteren og kompressoren brukes ganske brutalt i det båndet. Det betyr at mye av basslyden erstattes av overtoneforvrengning. Det låter fortsatt som noeslags bass, og får sikkert den gamle Civic'en med altfor store høyttalere til å riste, men det låter ikke riktig. Opptakene på Live Music Archive er helt eller nesten ukomprimerte, og da låter bass og trommer mye riktigere.