Seriøs test av USB kabler

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Når man ser hva Audioquest er villige til å lire av seg når det gjelder nettverkskabelen, så forstår man at det neppe er noen grunn til at de ikke skal ha en like useriøs og usaklig tilnærming til all annen form for kabling også.

Dette er rett og slett folk som kun vil ha pengene dine, ikke et eksempel på lydmessig spisskompetanse som enkelte vil ha det til.

X

X186841

Gjest
Så vidt jeg har skjønt , blir det enten manipulert med lyden eller bygget opp en slags psych halleluja stemning på demo av slike kabler.

En meget oppegående person som lever av og for lyd undertegnede slo av en prat med , påsto det var kjempeforskjell på AudioQuest cat7 og "vanlig" nettverkskabel etter å ha vært på demo sammen med mange andre.

Hørte fra en annen bekjent att han hadde blitt meget i tvil etter å ha hørt den i andre omgivelser siden og att han var blitt sterkt i tvil om det var noen forskjell overhode.

Men som psykiateren min pleide å si : Vi kan ha en totalt forskjellig opplevelse av samme sanseinntrykket i forskjellige settinger.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
42.270
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tror helst at sånne "blindtester" av USB-kabler som den i HiFi News og en tilsvarende i Fidelity for en tid tilbake er glimrende illustrasjoner av tilfeldig variasjon i subjektive lyttetester. Lytteren legger tilfeldigvis merke til ett eller annet ved lyden fra testobjektet. Deretter begynner den ubevisste prosessen med å lytte etter bekreftelse på det første inntrykket. Ganske fort har man overbevist seg selv om at "sånn låter den". Det som utløser prosessen kan være så enkelt som at testsporet begynte på et litt annet sted i innspillingen, at lytteren satt litt mer forover- eller bakoverlent, eller noe annet, eller ingen verdens ting.

Hvis det er et testpanel som kommuniserer underveis, vil de gjerne dele slike inntrykk med hverandre, og da oppstår den vanlige gruppedynamikken hvor medlemmer av gruppen tilpasser seg hverandre. "Alle i testpanelet kunne høre at..." Hvis en av deltagerne har en interesse i et spesielt utfall, for eksempel som selger eller produsent, eller at vedkommende publiserte en blomstrende omtale av produktet i forrige nummer, er det såre enkelt å spe på med noen suggestive innspill om hva de andre bør lytte etter. "Legg merke til at...", "hører du hvordan...". Og da hører man det, ihvertfall en liten stund.

Et par linker:
http://www.psykologibloggen.no/?p=2006
http://en.wikipedia.org/wiki/Groupthink

Alt det skjer helt naturlig med testobjekter som i virkeligheten låter klin likt. "Tester" som unnlater å diskutere muligheten for sånt og lar være å bygge inn kontrollmekanismer i forsøksdesignet er totalt verdiløse som veiledning til hva man bør kjøpe. I beste fall kan det være brukbar underholdning, men jeg blir bare irritert. Jeg bladde gjennom det nummeret av HiFi News på en flyplass og satte det tilbake på hylla etter å ha sett den "USB-testen". Verdiløst og kunnskapsløst. Jeg sa også opp abonnementet på Fidelity etter testen av USB-kabler der. Skribenten hadde ikke den fjerneste idé om hvordan kablene virket.

Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.489
Sted
Oslo
Enig, med Asbjørn, og et liten tillegg til utførelsen av disse testene. Jeg ser for meg at det ofte ligger den sedvanlige kabelsalaten bak komponentene. Dyre kabler, men likevel. Er det noen som har sjekket hvordan de kablene i så fall påvirker hverandre? De snakker om bittesmå påvirkninger som krever (påstår de) dyre løsninger og materialer, men hvis kabelopplegget er så følsomt: Hvorfor er det ingen som ser på koblingen kablene imellom?

Har de rett i at kablene spiller en stor rolle så påvirker de situasjonen hvis de går inn på baksiden og flytter kablene i forhold til hverandre. Da er det neppe USB-kabelen som spiller en rolle, men kan like gjerne være en sterk strømførende høyttalerkabel (med tlsvarende flukturerende magnetfelt) som induserer strøm i en dårlig skjermet signalkabel. Er det noen av disse testerne som diskuterer den feilkilden? Er kablene så kritiske så burde det være et stort marked for skjermede kabelordnere. :)

Noen som har brukt en dyr kabel som radioantenne på en gammeldags radio? Jeg er ganske sikker på at det virker fint, og at de tar imot mye rart.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Noen som har brukt en dyr kabel som radioantenne på en gammeldags radio? Jeg er ganske sikker på at det virker fint, og at de tar imot mye rart.
Skal den fungere som en antenne så må inngangene være høyimpedante.

Den største forskjellen på cat kabel er etter min mening selve RJ45 pluggen.
Her bør det ikke tas noen snarveier, bla. kan man få selvlåsende plugger.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13

Huffda, og jeg som har terminert mine egne kabler med Biltema sine RJ plugger...

N

nb

Gjest
Jeg har ganske mange meter med selvterminert Cat5e hjemme (bruker selvlåsende hunn-kontakter som settes i veggbokser). Hastigheten måles stabilt til ca 940 MBit/s ved å bruke iPerf, noe som i praksis vil si at jeg har gigabit minus litt overhead i utstyret etc.

For å teste nettverkshastighet bør det brukes et program som kun sender datapakker, i de fleste tilfeller vil lese/skriveytelsen til harddisker være en begrensende faktor når det testes gigabitnett.

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.489
Sted
Oslo
Nja, man kan lage radio av mye rart, særlig for AM-signaler der man ikke en gang trenger strømtilførsel for å få lyd i en plugg, men poenget er altså at lange ledninger plukker opp mye rart, og hvis systemene virkelig var så ekstremt følsomme for (dyre) nyanser i lederne må eksterne påvirkninger også spille inn.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger

Huffda, og jeg som har terminert mine egne kabler med Biltema sine RJ plugger...
Skal ikke påstå at disse nødvendigvis må være av dårlig kvalitet. Med rett termineringsverktøy har du ihvertfall kontrollen.

Det jeg opplever med både HDMI og Ethernet kabler er at hver gang man skal kjøpe noe spesielt (proprietær løsning) så blir det alltid trangt om plassen når kontaktene i bruk står nær hverandre.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8

:rolleyes: Nei nei nei... var du full eller?? :p

Neogenic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2013
Antall liker
73
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hvilken type kabel er det som kommer best ut her? Er det noen vits i å bytte hvis man har en Abrahamsen DAC2?

Topp Bunn