Jeg tror helst at sånne "blindtester" av USB-kabler som den i HiFi News og en tilsvarende i Fidelity for en tid tilbake er glimrende illustrasjoner av tilfeldig variasjon i subjektive lyttetester. Lytteren legger tilfeldigvis merke til ett eller annet ved lyden fra testobjektet. Deretter begynner den ubevisste prosessen med å lytte etter bekreftelse på det første inntrykket. Ganske fort har man overbevist seg selv om at "sånn låter
den". Det som utløser prosessen kan være så enkelt som at testsporet begynte på et litt annet sted i innspillingen, at lytteren satt litt mer forover- eller bakoverlent, eller noe annet, eller ingen verdens ting.
Hvis det er et testpanel som kommuniserer underveis, vil de gjerne dele slike inntrykk med hverandre, og da oppstår den vanlige gruppedynamikken hvor medlemmer av gruppen tilpasser seg hverandre. "Alle i testpanelet kunne høre at..." Hvis en av deltagerne har en interesse i et spesielt utfall, for eksempel som selger eller produsent, eller at vedkommende publiserte en blomstrende omtale av produktet i forrige nummer, er det såre enkelt å spe på med noen suggestive innspill om hva de andre bør lytte etter. "Legg merke til at...", "hører du hvordan...". Og da
hører man det, ihvertfall en liten stund.
Et par linker:
http://www.psykologibloggen.no/?p=2006
http://en.wikipedia.org/wiki/Groupthink
Alt det skjer helt naturlig med testobjekter som i virkeligheten låter klin likt. "Tester" som unnlater å diskutere muligheten for sånt og lar være å bygge inn kontrollmekanismer i forsøksdesignet er totalt verdiløse som veiledning til hva man bør kjøpe. I beste fall kan det være brukbar underholdning, men jeg blir bare irritert. Jeg bladde gjennom det nummeret av HiFi News på en flyplass og satte det tilbake på hylla etter å ha sett den "USB-testen". Verdiløst og kunnskapsløst. Jeg sa også opp abonnementet på Fidelity etter testen av USB-kabler der. Skribenten hadde ikke den fjerneste idé om hvordan kablene virket.