Seriøst gode platevaskere?

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.138
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
@Scrooge Ja, tankstørrelsen er fin den. 40kHz er 40kHz, og rustfritt er rustfritt, så spørs det på kvaliteten på transducer og elektronikk. Det blir ingen feinschmecker-vasker i tre og messing dette her. Tenker å la vaskeren være som den er(kan brukes til andre formål), og bygger heller et frittstående stativ med motor og opplagret aksling.

Takk for svaret, og ikke minst takk for all inspirasjon du har bidratt med.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.357
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Minste motstands vei for å lage en vasker selv er nok å bestille den adapterløsningen som @Audiomix linket til i #10 i denne tråden. Alternativt kan man lage ulike former for egne løsninger fra scratch selv. Hvor "avansert" man vil gå til verks er jo opp til hver enkelt.

For evt. interesserte, så har jeg noen skisser for en meget enkel løsning de aller fleste kan bygge på kjøkkenbenken - og som kan baseres på vaskere med forskjellige fysiske mål.

Når det gjelder vaskere, så er det ulike kvalitetsnivåer. Men selv de rimligste "Kina-vaskerene" vil fungere fint til formålet, så fremt de arbeider på +/- 40khz eller høyere frekvens. Selv de helt enkleste modeller med manuell vri-bryter (for start/stopp/timer) og uten varmeelement kan brukes.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.138
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Bare som en liten innledningsvis avklaring; "min" vasker kan fortsatt brukes til andre formål, selv om den er pakket inn med eiketre og messingbeslag. :cool:

Mtp løsningen du tenker deg, og som kan fungere akkurat like bra, så ville jeg kikket litt i tråden til Audiomix og ptb: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/21447-vinyl-vask-etter-usc-metoden.html
http://www.hifisentralen.no/forumet...ruk-av-ultralydvasker-tips-og-erfaringer.html
Det er sant det, den kan fortsatt brukes til andre formål. Trådene du viser til har jeg lest en god del i, og de er nyttige.
Ser forresten at alle disse 6l vaskerne måler 11 3/4" innvendig, men en LP-plate er 12". Forstår at platen ikke skal helt ned til full diameter, men det blir ikke mye klaring.

Kjøpte akkurat vasker på ebay og gleder meg til å bygge stativ med motor.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.138
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Minste motstands vei for å lage en vasker selv er nok å bestille den adapterløsningen som @Audiomix linket til i #10 i denne tråden. Alternativt kan man lage ulike former for egne løsninger fra scratch selv. Hvor "avansert" man vil gå til verks er jo opp til hver enkelt.

For evt. interesserte, så har jeg noen skisser for en meget enkel løsning de aller fleste kan bygge på kjøkkenbenken - og som kan baseres på vaskere med forskjellige fysiske mål.

Når det gjelder vaskere, så er det ulike kvalitetsnivåer. Men selv de rimligste "Kina-vaskerene" vil fungere fint til formålet, så fremt de arbeider på +/- 40khz eller høyere frekvens. Selv de helt enkleste modeller med manuell vri-bryter (for start/stopp/timer) og uten varmeelement kan brukes.
Synes prisen for Vinyl Stack Ultra Sonic Spin er altfor høy(2.400NOK), men det er en elegant løsning med magnetfeste til spindelen. Ingen tvil om det.
Vaskeren kom på NOK 2150 inkl frakt og avgifter.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.357
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ser forresten at alle disse 6l vaskerne måler 11 3/4" innvendig, men en LP-plate er 12". Forstår at platen ikke skal helt ned til full diameter, men det blir ikke mye klaring.

Kjøpte akkurat vasker på ebay og gleder meg til å bygge stativ med motor.
Innvendig lengde bør være minst 29,5 cm. Da går det å senke platen dybt nok til at anbefalt høyde på væskenivå går litt inn på run-out, og man har noen mm klaring på platekantene i hver ende.
Lykke til med oppstart av prosjekt - det blir nok bra:)

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.138
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Lengden skal være 29.84, så det blir spennende å se om de opererer med grundige mål:)
Takk for det! Skal nok få til en ok løsning på dette med oppheng og motor – og alltid etter KISS-prinsippet.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Hammershaug - Jeg lurer på om den tanken din blir sendt med båt? Jeg fikk i hvert fall en mail fra ebayselger, hvor jeg forstod at båtselskapet skal ta kontakt med meg.. Dette betyr i så fall lavere fraktkostander for ebayselger, og høyere utgifter for oss..

Tønnes

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
514
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
54

Synes prisen for Vinyl Stack Ultra Sonic Spin er altfor høy(2.400NOK), men det er en elegant løsning med magnetfeste til spindelen. Ingen tvil om det.
Vaskeren kom på NOK 2150 inkl frakt og avgifter.
Denne har jeg bestilt og er nå på vei i posten ;-) ,så får jeg bygge resten sjøl,går nok fint når hjelpen ikke er så langt borte.Skulle kjøpe en her på semtralen som nettop var for salg men useriøse selgere finnes det en del av her inne på sentralen,så da får vi kjøpe og lage selv heller .

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Hammershaug - Jeg lurer på om den tanken din blir sendt med båt? Jeg fikk i hvert fall en mail fra ebayselger, hvor jeg forstod at båtselskapet skal ta kontakt med meg.. Dette betyr i så fall lavere fraktkostander for ebayselger, og høyere utgifter for oss..
Falsk alarm. Selv om det var samme fraktselskap som sendte felger til meg med båt i vinter, så var det ikke båt de brukte denne gangen. Og godt er det. For et styr!

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
1:10 blandingsforhold med Isopropanol i et 4 liters kar, stemmer det? Det blir jo jammen meg 4dl isoprop! O0

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.357
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Ja, det stemmer. Bruk ikke vann fra springen. Hva slags vann som er best egnet har blitt diskutert en del i andre tråder. Flere virker å være fornøyd med batterivann fra eks. Biltema.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.206
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
1:10 blandingsforhold med Isopropanol i et 4 liters kar, stemmer det? Det blir jo jammen meg 4dl isoprop! O0
Vi brukte noe sterkere blanding den gang dette var nytt: 1:6 eller 1:7.
Og noen få dråper Zalo.
Det siste har jeg fått vite at ikke er bra. Kan bli liggende igjen i rillene.
Kanskje det. 3 dråper fordelt på 6-7 liter og brukt til >>100 plater.
Et produkt fra Ilford (verdens største produsent av sort/hvit film!) skal ikke bli liggende igjen.

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
706
Sted
Larvik
Torget vurderinger
6
Hei

Nylonvask er et ypperlig vaskemiddel, fås på tube, og en liten centimeter vispet ut i en bøtte med vann gjør underverker i mange sammenhenger. Nylig fortalte en kamerat at han hadde god erfaring med dette ved manuell vask under springen. Tenkte jeg skulle prøve dette selv i ul-vaskeren min ved neste vannskift. Ca fem minutters "tomkjøring" skulle vel være nok til å vispe såpen ut.
Noen med ultralydvasker som har prøvd?

mvh. Ole G

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.357
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Nylonvask - tja. Varedeklarasjon: Anioniske tensider, glyserin, eteriske oljer og sitronsyre.

Årsaken til bruk av Zalo, eller tilsvarende produkter i vaskeren, har ikke bakgrunn i noen form rengjøringseffekt > kun som "wetting agent" (fritt oversatt til vannmykner, alternativt surfaktant, som du er inne på). Det er kun for å bryte overflatespenningen i vannet.

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.138
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Ja, selvsagt, det er jo kun for å bryte bryte vannets overflatespenning. Med en ultralydsvasker skal det bli gullende rent uten bruk av isopropanol og såpe, så springvann/renset vann bør holde.
Vannmyknerens formål er vel å sikre jevn tørking uten vannmerker og etterlatenskaper?

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
3.951
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Har brukt litt Photo-Flo i blandingen med same formål, jevn tørking uten vannmerker. Har ikke prøvd med kun rent vann, men skulle tro at isopropanol bl.a løser opp fingerfett, men trenger kanskje ikke ? Har i så måte fulgt oppskriften som følger med vaskeren fra Scrooge :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.357
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ja, selvsagt, det er jo kun for å bryte bryte vannets overflatespenning. Med en ultralydsvasker skal det bli gullende rent uten bruk av isopropanol og såpe, så springvann/renset vann bør holde.
Vannmyknerens formål er vel å sikre jevn tørking uten vannmerker og etterlatenskaper?
Isopropanolen har en rensende effekt. Wetting agent også fordi overflatespenning må brytes slik at imploderingen trenger dypt nok inn.

@stingsilda. Dette med oppløsning av fett er det skrevet litt om tidligere i tråden i innlegg #31.

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Antall liker
11.949
Bare som en liten kommentar til Audiodesk v.s Jas 800 som R.E.S skal oppgradere til. Jeg har hatt Audiodesken i 4 år og brukt den flittig. Den er meget brukervennlig og gjør en meget god jobb. Jas 800 er allikavel et godt steg opp. Den er 100% manuell. Du har ultralydstyrke fra 1-10. Du har timer fra 1-60 min, og du har en helt vanvittig kraftig sugemekanisme!! Denne støvsugeren liker jeg godt men den bråker så mye at jeg bruker hørselværn når jeg står ved siden av den. Bortsett fra dette støynivået er jeg ikke i tvil om at Jasen leverer et bedre resultat enn Audiodesken. Jeg sier ikke dermed at eiere av Audiodesk nå bør ligge søvnløse av den grunn!!;)

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
1.138
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Har brukt litt Photo-Flo i blandingen med same formål, jevn tørking uten vannmerker. Har ikke prøvd med kun rent vann, men skulle tro at isopropanol bl.a løser opp fingerfett, men trenger kanskje ikke ? Har i så måte fulgt oppskriften som følger med vaskeren fra Scrooge :)
De selger vel ikke Photo-Flo i Lillehammer? Kjøpt på nett?

Tenker å kjøre platene mine i Spin Clean med renseveske før ultralydrens, nettopp for å få vekk fett. Kan hende jeg lager en blanding med Isopropanol og vannmykner, slik at Spin Clean kan pensjoneres.

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
3.951
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Kjøpte Photo-Flo i Oslo. Husker ikke navnet på butikken i farta men mener den ligger ikke langt unna Bigdipper, er vel Møllergata vel.

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
3.951
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Aker Foto heter butikken. Eller het, har vel kanskje bytte navn til Oslo Foto. Ligger på hjørnet, over gata ved Bigdipper.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
521
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hei,
kjøpte inn en JAS 600 (veldig lik Audio Desk varianten) når denne kom i fjor.
Utrolig hvor mye dritt det er i nye og gamle lp'er!

Har plutselig fått noen singler jeg skulle ha fått vasket.
Noen som har en ide om hvordan jeg kan få vasket en singel i en slik maskin?

Har noen utslitte lp'er som er umulig å få "lyttbare", men er for jævlig å kutte opp en lp.
Beste hadde nok vært å fått noen som har en 3d printer til å lage en "lp" med hull i midten så feste singel med en eller annen form for pakning.

Noen som har en god enkelt gjennomførbar ide?

--
Martin

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Scrooge sin platevasker er aldeles glimrende, og muligheten for å vaske flere kommer jeg nok til å savne med den jeg skal kjøpe.

Den jeg skal ha vasker også ved hjelp av ultralyd, men kan vaske både LP'er og singler. Den bruker også mindre væske og har enklere tømming av væsken enn Scrooge-vaskeren. I tillegg har den etter min mening en fordel som verken Scrooge sin eller Audiodesk har, nemlig at den støvsuger opp all væske og skitt fra rillene på begge sider samtidig.

Det synes jeg gjør at platene blir enda et lite hakk renere enn med både Scrooge sin og Audio Desk-maskina, men prisen er mye jo høyere (enn Scrooge sin), og størrelsen på herligheten er mye mer upraktisk, dessverre.

Men er man bitt av loppa, så er man...

Vis vedlegget 378971

Roy
Er du fortsatt fornøyd med denne? Andre som har erfaring med denne?

Edit:Så nå at nlykke også hadde denne.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.206
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Ultra lyd vasker er overlegent best.
Riktig laget vasker den opp til 8-12 plater samtidig.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Tror ikke jeg orker noe DIY. Har en Audio desk som har tatt kvelden og vurderer Jas 800.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.719
Sted
Hus
Tja. kan jo kjøpe vinyl for 10k Kr da med DIY. :D

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Har firesifret antall uspillte plater, så jeg har større behov for vasker.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Audio desk er ikke aktuelt, må si jeg synest det er help håpløst at det ikke går å fikse disse. Var ikke direkte billig og jeg er vistnok langtfra den eneste som har fått problemer med disse.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.719
Sted
Hus
^Har en VPI 16.5 som jeg bruker til å støvsuge platene etter USC vask. Ikke lufttørking her hjemme. vasker fort 60-70 LP`r i løpet av en kveld :)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.383
Torget vurderinger
4
Er vel ikke gratis en vpi heller? :)

Topp Bunn