SET basert på T100

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Etter å ha konstruert en serie av PP-forsterkere ønsker jeg denne gangen å satse på sigle ended basert en rimelig heftig triode. Valget falt på KR Audios T100, en triode laget for audiobruk med et effekttap på 100W. Denne greier arbeidsspenninger opp til 1000V og maks anodestrøm på 140mA.

Dette vil bli matet fra et drivertrinn med Sowter interstagetrafo og utgangstrafoen kommer fra Hashimoto. Interstagetrafoen er en bifilar viklet sak som har en båndbredde på over 100kHz. Utgangstrafoen har en reflektert primærimpedans på 5k noe som gjør den velegnet i et oppsett med en matespenning på rundt 750V. Hvis jeg kjører trinnet med en anodestrøm rundt 100mA vill omsatt effekt på tomgang bli ~65W. Godt innenfor spec med andre ord.
Lastlinjen for trinnet blir seende noe slik ut:

Som vi ser vil anodespenningen under disse betingelsene ha et maks sving på ~400Vp, noe som tilsvarer en omsatt effekt på ca 16W. Det for holde når denne forsterkeren skal brukes sammen med høyttalere som har en effektivitet på godt over 100dB/W. Siden disse har separate basskasser med egen forsterker er utgangsimpedansen/dempingsfaktoren ut fra forsterkeren heller ikke kritisk. Den vil her ligge i området 2 ohm (DF=4).

Driver og inngangstrinn er basert på 12B4 og EL84, gode audiorør begge to.

I dette oppsettet vil følsomheten være i underkant av 2Vp for full effekt, noe som tilsier at forsterkeren kan mates direkte fra en CD-spiller med innebygd volumkontroll.

Men per dato ser hele prosjektet ut som dette:

Ikke så mye å skryte av for øyeblikket, men det er jo en start. ;) Strømforsyningen vil bli separat. De hvite papirlappene på chassiset representerer interstage og filament-trafo.
Jeg regner med det går både sommer og høst før den er oppe og spiller.

Jan E Veiset

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hvor mange watt utgangseffekt regner du med å kunne ta ut av disse rørene, i denne konstruksjonen?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
I underkant av 20W.
Med 750V matespenning og katodebias blir teoretisk effekt 16W.

Jan E Veiset

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.246
Torget vurderinger
11
Fett!! ,som vanlig :)

Har du nye høytalere på gang eller er Klipschene så følsomme?

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
jane skrev:
I underkant av 20W.
Med 750V matespenning og katodebias blir teoretisk effekt 16W.

Jan E Veiset
Spennende! Var ikke billige rør ihvertfall. Ser at KR-audio selv tar ut opp mot 30w fra slike rør? Skal bli artig å følge med i dette.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
2*100mA*750V så er du vel oppe på en ganske heftig strømforsyning til B+ også. Hva tenker du om å jobbe med så høye spenninger? Av bilder og omtale har jeg sett at du har tatt dette på alvor i de andre prosjektene dine, men legger du opp til noen form for ekstra tiltak med tanke på sikkerhet i dette prosjektet? Som alltid kommer jeg til å følge tråden med stor fornøyelse. Synes forresten den blåfargen på chassisets dekkplast ikke var så værst.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Rune S skrev:
Det er snakk om en "liten" oppgradering i neste uke ja...

Ellers er det å si om T100 at det er veldig få som har laget forsterkere basert på dette røret. Foruten KR Audio vet jeg bare om Renaissance Audio i Canada som har dristet seg til det. Så på den måten er jeg jo i et eksklusivt selskap. ;)

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Andreas skrev:
2*100mA*750V så er du vel oppe på en ganske heftig strømforsyning til B+ også. Hva tenker du om å jobbe med så høye spenninger?
Nett-trafoen er en 300VA custom-trafo fra Sowter. Den har egen sekundær for 280V til drivertrinnet. Filament/gløding er separat.
Siden selve strømforsyningen blir i en separat boks må jeg finne en egnet kabel som tåler 1000V pluss at jeg må finne noen plugger/kontakter som greier det samme. En løsning hadde vært å skaffe til veie en boks av samme bredde som forsterkeren og 4-5 tommer dyp og skru denne fast til forsterkerchassiset. Ellers blir det nok en del dobbelisolert kabling på de mest utsatte plassene. Jeg får se hva det blir til.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Hmmm..1000v frittgående kabel, .løpsk senil sviger mor med strikkedilla og saks.God oppskrift på krøller i håret ;D spøk til side Jeg regner med at det er noen gode grunner til en så høy arbeidsspenning.Hvilke fordeler gir det ? ps god sommer :) mvh vegard

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
621
jane skrev:
Rune S skrev:

Ellers er det å si om T100 at det er veldig få som har laget forsterkere basert på dette røret. Foruten KR Audio vet jeg bare om Renaissance Audio i Canada som har dristet seg til det. Så på den måten er jeg jo i et eksklusivt selskap. ;)

Jan E Veiset
Art Audios ADAGIO kan leveres med T100 som en opsjon (30W).

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.246
Torget vurderinger
11
jane skrev:
Rune S skrev:

Jan E Veiset
Så her snakker vi altså om en stor høytaler ? ;D
Jaja,viss du skal vere så hemmelig så får man bare smøre seg med tålmodighet til du avslører det :D

Tror jeg må begynne å planlegge en liten biltur til sensommers/høst ;)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Rune S skrev:
Jaja,viss du skal vere så hemmelig så får man bare smøre seg med tålmodighet til du avslører det :D
Jeg ønsker ikke å være hemmelighetsfull men jeg har ikke kjøpt høyttalerne ennå, så det blir litt dumt å lyve på seg ting man ikke eier. Det jeg vurderer er en av de mindre modellene til Avantgarde Acoustic (Uno).

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Siden jeg for øyeblikket er inne i en ventefase kan jeg snakke litt teori i mellomtiden. ;D

Hvordan velge optimal anodelast mhp effekt?
I databladet for T100 finner vi et arbeidspunkt oppgitt av fabrikanten. (Dette er et safe arbeidspunkt som kjører røret langt under maksgrensene, et arbeidspunkt for medium effekt og lang levetid).

Va = 650V
Vg = 87V
Ia = 90mA
u = 5.3
gm = 4.4

Vi kan ut i fra dette beregne rørets indre motstand rp:
rp = u/gm = 5.3/4.4 = 1200 ohm

Den lasten (trafoens primærimpedans) som gir mest utgangseffekt i dette arbeidspunket er:

Ra = (Vg*u/Ia) - rp

Ra = (87*5.3/0.09) - 1200 = 3920 ohm

Maks spenningssving blir da:

Vmax= Vg*u*(Ra/(Ra+rp)

Vmax = 87*5.3*(3920/(3920+1200) = 353V = 250V rms

Utgangseffekten blir med det arbeidspunket som produsenten oppgir:
P = Vmax^2/Ra = 250^2/3920 = 15.9 W

Som en sjekk kan vi også regne ut maks teoretisk effekt på bakgrunn av hvilestrømmen:
Pmax = (Ia/1.414)^2 * Rl = (0.09/1.414)^2 * 3920 = 15.9W.

Jeg kjører med et litt annet arbeidspunkt (litt høyere hvilestrøm og anodespenning) og en litt høyere last. Lasten er ofte en tradoff mellom effekt på den ene side og forvrengning og utgangsimpedans på den andre. På den annen side er ikke en høyttaler en ren ohms last, det er en reaktiv komponent som endrer seg med frekvensen, en høyttaler med nominell impedans på 8 ohm kan i mange tilfeller variere mellom 5 ohm og 20 ohm, av og til mer. Dette bør også tas med i betraktningene når reflektert last på primærsiden vurderes.

Jan E Veiset

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.246
Torget vurderinger
11
jane skrev:
Rune S skrev:
Jeg ønsker ikke å være hemmelighetsfull men jeg har ikke kjøpt høyttalerne ennå, så det blir litt dumt å lyve på seg ting man ikke eier. Det jeg vurderer er en av de mindre modellene til Avantgarde Acoustic (Uno).

Jan E Veiset
Høres spennende ut :)
Såg foresten det låg et par Trio til salgs på bruktbørsen ;) ;D

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Da har jeg endelig fått jeg meste av det jeg har bestilt. Det betyr at jeg kan starte på metallarbeidet neste uke. Layouten vil bli noe ala det på bildet: Utgangsrørene i hvert hjørne foran, mellom disse drivertrafoene og i midten driver og inngangsrør. Bak dette plasseres utgangs og filament-trafoer.

Strømforsyningen vil bli i en separat boks og ikke montert sammen med forsterkeren. Det gjør at jeg kan bruke en strømforsyning som jeg allerede har (for bruk sammen med PX25) til å kjøre forsterkeren med rør som for eksempel 300B. B2+ spenning og strøm for drivertrinn er omtrent det samme som for denne.

Når det gjelder kretsløsningen er den fortsatt inntakt. Jeg spekulerte seriøst på å utstyre drivertrinnet med lokal feedback, men har for øyeblikket slått det fra meg. Drivertrinnet vil måtte levere ~90Vp inn i utgangen og ved så høyt spenningssving vil jeg få noe forvrengning, men siden mesteparten av dette er andreharmoniske og en del at dette vil kanselleres i utgangstrinnet så lar jeg ting bero til jeg får lyttet og målt.

Når det gjelder strømforsyningen til denne forsterkeren har den tapping på nett-trafoen slik at jeg enten får 770V eller 560V som høyspent. Det betyr i det første tilfellet at den er tilpasset T100 røret og i det andre tilfellet at jeg kan kjøre forsterkeren med rør som VV30B, 842VHD, 300BXLS og 520B.

Intestagetrafoene er litt spesielle på den måten at de har tapping ved både 50 og 70%, både på primær og sekundærside. Typisk eksperimenttrafoer med andre ord som gir meg et hav av muligheter for step up/down og impedanstilpassing. For sikre en båndbredde på om lag 100kHz er trafoene bifilar viklet. Nå har jeg ikke målt frekvensresponsen på trafoene, jeg skal gjøre det i helga (men Sowter holder som regel hva de lover). :)

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
På grunn av ferietid har metallarbeidet tatt noe lengre tid enn beregnet men nå begynner chassiset å bli klart for lakkering. Når en ser disse to bildene sammen aner man konturene av hvordan ting blir:

Juli 2007: Forsøk på utlegg av komponenter.

August 2007: Det meste unnagjort.

Hull med diameter større enn 10mm er utført av fagfolk.

En annen ting jeg har gjort er å kartlegge frekvensresponsen til IS-trafoen. F-3dB er målt til under 10Hz og 280kHz ved en terminering på 18k. Ved løsere terminering er frekvensgangen fortsatt flat, noe som er bra. Det gjør at driverrøret vil oppfatte lasten omtrent som en konstantstrømgenerator og bidra til en nesten horisontal lastlinje, som igjen er en god ting for lineariteten.
El84 i triodemodus har en indre resistans i området 2k, derfor er målingene utført med en signalgenerator med Ri satt til 2.1k.

Jan E Veiset

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Skjønner lite av teorien, men følger spent med :)

Asbjørn

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Chassis etter behandlet med epoxy primer og marineblå grunning.

Om den endelig fargen blir blå eller matt sort er jeg litt usikker på. Sort er definitivt mer vintage enn blå, men også kjedeligere...
Siden primeren naturlig nok ble påført med kost bør lakken være matt eller halvmatt hvis ikke penselstrøkene skal skinne alt for mye gjennom. En mulighet er selvfølgelig å bruke smergelpapir og slipe ned overflaten før siste strøket påføres. Men fysisk arbeid har aldri tiltalt meg. ;D

Arket som ligger henslengt under chassiset er et fase og impedansplot av utgangstrafoene. Båndbredde rundt 80kHz (-3dB).
http://www.tube-amps.net/images/Hashimoto_Specs/H-30-5S_1024.jpg

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
På grunn av dårlig grunnarbeid ble det til slutt matt sort. Kjedelig, men slik er vel livet.
Siden jeg i første omgang kommer til å bruke en annen separat strømforsyning enn den som tiltenkt dette prosjektet kommer jeg til å teste ut designet med 500V og rør i 300B klassen. Det begrenser effekten til om lag 7-8 watt, men jeg får i alle fall testet drivertrinnet og se hva potensialet er på den siden.

Tirsdag: Epoxy primer:

Torsdag: Grunning:

Fredag: Paint it black:

Et lag til med matt lakk og jeg kan starte på ting som jeg synes er gøy...

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Litt skruing og forsterkeren har i løpet av to dager endret seg litt:

Søndag 2.sep:

Tirsdag 4.sep:

Egentlig har jeg ikke gjort annet enn å feste diverse isenkram til chassiset, på innsiden er det stort sett gjort ingenting. Utgangstrafoene er allerede montert pga at de holder på plass en brakett på undersiden. Denne er både for avstiving av chassiset og til feste for en separat glødetrafo for småsignalrørene.
På den nederste bildet kan vi følge signalveien: fra inngangsrørene lengst frem i midten til rørene bak som driver IS-trafoene som står mellom småsignalrørene og utgangsrørene. Bak utgangsrørene (som ikke er der) står utgangstrafoene fra Hashimoto og bakerst i bildet skimtes et diskanthorn.

Jan E Veiset

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Er det et trimpot som stikker opp bak 4-pins sokkelen. Fra skjema ser det til å ligge i glødekretsen. Er det det som kalles humpot, og hvorfor er det der?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Audiomix skrev:
Hva har du tenkt at panelinstrumentene skal vise?
Katodestrøm for hvert utgangsrør. Siden jeg ikke har noe annet enn 50uA-meter liggende blir skaleringen 40uA=100mA (FS=50uA=125mA). Jeg kjøpte for en tid tilbake en boks med 9 stk fra Bulgaria, kostet totalt et par hundrelapper for alle sammen.

vega65 skrev:
Dette blir lækkert Jan. :)
Nå ja, det ser mer ut som noe etterlatenskaper fra Korea-krigen. Karosseri og lakk er ikke helt mitt område...

Andreas skrev:
Er det det som kalles humpot, og hvorfor er det der?
Det er "humpot" ja, for utballansering av evt brum.

Jan E Veiset

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
890
Torget vurderinger
35
jane skrev:
Litt skruing og forsterkeren har i løpet av to dager endret seg litt:

Søndag 2.sep:

Tirsdag 4.sep:

Egentlig har jeg ikke gjort annet enn å feste diverse isenkram til chassiset, på innsiden er det stort sett gjort ingenting. Utgangstrafoene er allerede montert pga at de holder på plass en brakett på undersiden. Denne er både for avstiving av chassiset og til feste for en separat glødetrafo for småsignalrørene.
På den nederste bildet kan vi følge signalveien: fra inngangsrørene lengst frem i midten til rørene bak som driver IS-trafoene som står mellom småsignalrørene og utgangsrørene. Bak utgangsrørene (som ikke er der) står utgangstrafoene fra Hashimoto og bakerst i bildet skimtes et diskanthorn.

Jan E Veiset
Det ser lekkert ut!
Hvilken sort lakk er det du har brukt?
Jeg har et prosjekt på gang...og tror det blir sort.

mvh

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Denne humpot:hvilket justeringsområde har den? Hvorfor er den nødvendig her?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
T100 er et direkteglødet rør. Det vil si at glødetråd og katode er en og samme ting. Siden det brukes AC-gløding vil glødetråd/katode svinge i takt med nettspenningen (50Hz). Hvis geometrien i røret ikke er 100% perfekt vil dette medføre brum pga at det midlere spenningspotensialet mellom katode og gitter også vil endre seg. For å kompensere for dette er det innføret et justerbart nullpunkt (ac-jord) som kan "skyves" mellom ytterpunktene på filamentet. Litt på samme måten som å tarere en skålvekt (dårlig analogi, men dog).

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Selv om det på det ene bildet lenger oppe i denne tråden kan se ut som forsterkeren er omtrent ferdig blir bildet et annet når jeg snur den opp/ned.

Her kan sees stålbraketten som er festet til skuene for utgangstrafoene pluss en del loddestriper. Loddestripen på braketten som huser glødetrafoen for småsignalrørene er ment for avkoblingskondensatorer for høyspent (B+ og B2+), stripene ved utgangsrørene og potmetrene er for katodenettverket og de fire stripene i midten er tiltenkt inngang og driverkretsene.
Hadde jeg ikke holdt på med annet skulle jeg fått ferdig resten på en dag eller to, men siden jeg ennå ikke har fått T100 rørene fra Tsjekkia kan jeg ta ting litt med ro (jeg holder også på med andre ting, som f eks dette: http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?t=2372 )

Jan E Veiset

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
jane skrev:
Hei jane!
Et spørsmål som kanksje flere er interessert i svaret på:
Hvordan konverterer du skjemaer etc til et format som kan legges inn her?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Audiomix skrev:
Hei jane!
Et spørsmål som kanksje flere er interessert i svaret på:
Hvordan konverterer du skjemaer etc til et format som kan legges inn her?
Det varierer litt. Skjerma pleier jeg å tegne i MS Visio og det kan eksportere filer til mange ulike format (f eks jpg/gif/png). Når jeg ikke har denne muligheten går det jo alltid an å trykke print screen av skjermbildet og behandle dette visere i et eller annet billedbehandlingsprogram.
I eksemplene du viser til er det siste gjort for rørkurvene som jeg i utgangspunket har i pdf-format.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Slik ser det ut for øyeblikket:

De grønne runde rørene, de hvite firkantene og den gule og den svarte tingen, pluss den runde og blanke som ligger under dette er katodenettverk. Alle disse er venner av det store røret og forsøker etter beste evne å holde katoden på et spenningsnivå som det store røret synes er behagelig. Og siden alle disse tingene er venner med det store røret går det to hvite små tvinnede slanger derifra og til to pinner på den store rørsokkelen som binder disse sammen for evig og alltid.
Øverst til høyre kan man se avkoblingsmagasinet for forsyningen til småsignalene. Den er ikke venn med det store røret og har derfor avskrekkende farger. Så hvis det store røret tar en titt under vil det tydelig se faresignalene i oransje og sort og holde seg langt unna den slemme bieaktige tingen.
Til høyre for den slemme bia er småsignalrørene. De er alltid snille og er egentlig kammerater med den avskrekkende bia, derfor vil du se mange grønne saker der. I dette universet er det de grønne sakene som suger nektar ut av bia og alle vil leve lykkelig alle sine dager.
For at de grønne plantene og den ekle bia skal kunne greie å snakke med det store slemme røret har det kommet en hjelper fra Ipswich, frøken Interstage. Hun tør ikke å krype ned i denne ufyselig underverdenen og står godt plantet på oversiden. Imidlertid er hun litt noe spaltet og ønsker kontakt i alle leire, derfor har hun spredt ut alle lemmene sine i alle retninger og virker som et bindeledd mellom blomsterengen, bia og det store slemme penissymbolet. Den vesle gridstopperen forsøker så godt han kan å roe ned situasjonen men han har fått tred en ekkel grønn gummigreie over hele seg.

Så får vi se da hvordan frøkenen fra Ipswich og hjelperne hennes greier seg i en slik strabasiøs verden. Svaret på det får jeg i løpet av helgen (eller tidlig neste uke) når jeg drar frem instrumentet som greier å skape mer frykt, angst og harme enn legekofferten til Josef Mengele: spektrumsanalysatoren.

Jan E Veiset

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.132
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
LOL ;D

Knall fredagslitteratur. Dette ser veldig bra ut!

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Utrolig spennende prosjekt Jane!

Intressan innfallsvinkel mhp. komponentenes forhold til hverndre... men ta gjerne en pause hvis du begynner å høre at de faktisk PRATER med hverandre :) Du bruker vel et åpent vindu når du lodder? for mye lodderøyk er ikke bra! ;D

Gleder meg til du kommer med din sedvanlige målerapport!

-Stig

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Spennende tråder du lager og nå også med eventyr for voksne ;D
Mye forskjellige kabelstumper/farger i forsterkeren? Er dette bevisst for å holde orden på signalveier/jord osv?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Hagto skrev:
Mye forskjellige kabelstumper/farger i forsterkeren? Er dette bevisst for å holde orden på signalveier/jord osv?
Ja. Jeg tror faktisk det finnes standarder for dette (det må være britene som kom med den en gang i tiden) hvor høyspenning/anode skulle ha en bestemt farge på ledningene, skjermgitterforsyning en annen og så videre.
Jeg forsøker av og til selv å holde et visst system hvor signalveien er grønn, anode orange eller rød, katodenivå sort/brun osv. Her er et eksempel fra et tidligere prosjekt:

Men erfaringsmessig skjærer dette systemet seg uansett. Det jeg foretrekker å bruke som koblingstråd er teflonisolert tråd siden den aldri smelter, men den har jeg bare i en farge.

Jan E Veiset

S

slowmotion

Gjest
Flotte bilder av innmaten jane!

Jeg vet av erfaring at det kreves mye ekstra arbeid for å få det til å se så rydding ut inni
forsterkerne, mine greier ser ut som flykrasj i forhold. ;D

Når det gjelder ledninger, så har jeg etterhvert gått over til å bruke bare ledninger med
forskjellige typer teflonbasert isolasjon, de er greie å jobbe med,
og man unngår at isolasjonen smelter når man lodder...

Håper du fortsetter med bildene, jeg gleder meg til å se fortsettelsen!

;)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Test av drivertrinn:

Drivertrinnet har som oppgave å levere spenning til utgangsrøret. I utgangspunktet trenger jeg ~90Vp for å dra utgangsrøret til full tilt og dette signalet bør ha så lav forvrengning som mulig og så høy båndbredde som mulig. Realistiske verdier i et slikt trinn (SE drive) er THD lavere enn 2-3% og en båndbredde høyere enn 40kHz. Det finnes mange flere målbare parametere, men disse to er sentrale for å si noe om ytelsen.

Forvrengningen vil være proporsjonal med amplituden på signalet og vil stort sett bestå av annen harmoniske. Dette er en rimelig ufarlig forvrengningstype og THD sier egentlig ikke så veldig mye. Det som er viktig er fraværet av høyere harmoniske.
Analysatoren min har ikke mulighet til å måle høyere amplituder enn 70V men det gir en god pekepinn på hvordan trinnet oppfører seg. 70V er bare ca 2dB under full guffe og det er sjelden et gjennomsnittelig spillenivå, for å si det slik.

Målte resultater:
o Båndbredde: 10Hz - 100kHz (-1dB), 10Hz - 180kHz (-3dB)
o Distorsjon: 0.45% ved 70V, 0.13% ved 30V
o Maks spenningssving 180Vp ved startene klipping.

Veldig oppløftende resultater! Jeg viste på forhånd at båndbredden ville bli veldig høy på grunn av den bifilar viklede trafoen og årsaken til at total båndbredden er lavere enn båndbredden på selve trafoen skyldes strøkapasitanser og litt bruk av skjermet kabel. Men uansett er resultatet upåklagelig.
0.45% 2. harmoniske er så å si ingenting, 3. harmoniske ligger ved 70V under 0.1%. Høyere harmoniske drukner i støygulvet til analysatoren.
Maks utgangssignal er ~180Vp noe som er det dobbelte av hva jeg trenger.

For de som liker å studere kurver legger jeg ved et bilde av harmonisk distorsjon ved 70V:

En annen graf du sjelden ser er firkantrespons ved 20kHz(!). Få produsenter av rørutstyr som inneholder trafoer ønsker å vise frem dette (fordi det avslører problemområder).

20kHz/20Vrms, vakkert:

Da er det egentlig bare å vente på T100 rørene og finne ut hva de er laget av. :)

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Endelig utgave av skjemaet for forsterker og strømforsyning:

Målingene av drivertrinnet (ovenfor) er målt mellom inngang og punket hvor det står 95Vp i grønn sirkel, altså gitteret på utgangsrøret.

Drivertrinn, 2xPro/Comm 12B4 og 2xSiemens triodekoblede EL84, begge gode audiorør.

Jan E Veiset

Topp Bunn