Tja, da er jeg så godt som ferdig og har hatt forsterkeren oppe og spillet en ukes tid. For tiden kjører jeg den med 842VHD rør og strømforsyningen til en PX25 forsterker. Strømforsyningen som skal brukes sammen med forsterkeren står til lakkering i garasjen.
Jeg får alltid spørsmål om hvilke passive komponenter jeg bruker og svaret er som alltid, det meste, eller rettere sagt det jeg har for hånden. Den eneste eksotiske komponenten i denne forsterkeren er koblingskondensatoren mellom inngangs og drivertrinnet: Tektronix teflon kondensator. Ellers er det brukt vanlige komponenter kjøpt hos ELFA og tilsvarende pushere.
Motstandene er en blanding av følgende:
Uni-ohm, wirewound "white coffin", 3W/5W
Arcol, Axial coated silicon, 5W
Phoenix, wirewound, 5W/10W
Phoenix, metallfilm, 1W/2W
Firstronic, karbonfilm, 1/2W
Komponentene er valgt ut i fra tekniske spesifikasjoner, blant annet bruker jeg ofte karbonfilm som gridstoppere pga høyfrekvensegenskapene.
Avkoblingskondensatorene som er brukt er enten JJ (den sorte kanna) eller vanlige elektrolytter i parallell med polyprop.
Dobbelisolert kabel til høyspenning:
Så til spørsmålet om hvordan den låter. Svaret er en mellomting mellom Elg i solnedgang, sort negerdame og et snev av Brudeferd i Hardanger. Akkurat slik det skal låte med andre ord. ;D
Jan E Veiset