SET basert på T100

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Såpass firkant ved 20 kHz er bra jane!
Blir spennende å se hvordan det samme signalet ser ut på utgangen.
Apropos max 70 volt til din analysator:
Det er vel ikke noe problem å attenuere det uten at det endrer det øvrige inholdet?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Audiomix skrev:
Såpass firkant ved 20 kHz er bra jane!
Blir spennende å se hvordan det samme signalet ser ut på utgangen.
Utgangstrafoen fra Hashimoto har en oppgitt båndbredde på ca 80kHz så det endelig resultatet vil vel bli i det området. En annen ting er at utgangstrafoen har en har en liten resonans ved 140kHz som ganske sikkert vil gi seg til kjenne som noe ringing på firkantresponsen. Antagelig ikke så voldsomme utslag men firkantpulsen vil nok ikke bli like pen som den er i dag.

Før jeg får T100 rørene vil jeg kjøre forsterkeren med 842VHD rør og lavere anodespenning. Men jeg får i alle fall testet både utgangstrafoen og konstruksjonen totalt. Klart 2. harmoniske vil øke, men det er vel et av kjennetegnene for en SET forsterker. Skal jeg tippe vil den sikkert havne på 2% 2HD (eller mer) ved full peak.

Hvis jeg får tid vil svaret komme allerede i morgen..

Audiomix skrev:
Apropos max 70 volt til din analysator:
Det er vel ikke noe problem å attenuere det uten at det endrer det øvrige inholdet?
Jeg var litt for lat til å lage et R-ledd for denne målingen, så jeg brukte en 1/10x probe, og med den var 70V maks. Vanligvis er det utgangssignaler jeg måler på og disse ligger godt under den grensen.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Da har jeg brukt formiddagen til å gjøre ferdig forsterkeren og testet den med 842VHD utgangsrør. Resultatene sier en del om hva jeg kan vente meg med T100 rør, i alle fall med hensyn på båndbredde og transientrespons.
Som ventet ble båndbredden begrenset av utgangstrafoen, men transientkarakteristikken er fortsatt veldig bra. Jeg forventet faktisk mer ringing enn det som ble resultatet da jeg studerte databladet for utgangstrafoen.
Siden strømforsyningen i øyeblikket kun gir i underkant av 500V og utgangstrafoene er valgt med henblikk på T100 er utgangseffekten noe lav, på den annen side er også utgangsimpedans og THD lav. Disse tingene vil alltid være en trade off i en triodeforsterker.

OK, her er mafiatallene:
o Båndbredde: 10Hz-75kHz (-3dB), 10Hz-42kHz (-1dB)
o Zout = 1.5R, DF=5.3
o Maks Po = 7W
o Distorsjon (Po -0.6dB under maks): 1.2% 2HD, 0.15% 3HD
o Signal/Støy: 1.4mVrms, -75dB

På målebenken:

Distorsjonsmønster 0.6dB under full effekt:

20kHz firkantrespons, slett ikke verst:

Det blir vel litt mer futt i sakene når jeg kjører opp spenningen til 750V og Bohemene får ut fingeren og sender T100 rørene. ;D

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Tja, da er jeg så godt som ferdig og har hatt forsterkeren oppe og spillet en ukes tid. For tiden kjører jeg den med 842VHD rør og strømforsyningen til en PX25 forsterker. Strømforsyningen som skal brukes sammen med forsterkeren står til lakkering i garasjen.

Jeg får alltid spørsmål om hvilke passive komponenter jeg bruker og svaret er som alltid, det meste, eller rettere sagt det jeg har for hånden. Den eneste eksotiske komponenten i denne forsterkeren er koblingskondensatoren mellom inngangs og drivertrinnet: Tektronix teflon kondensator. Ellers er det brukt vanlige komponenter kjøpt hos ELFA og tilsvarende pushere.
Motstandene er en blanding av følgende:
Uni-ohm, wirewound "white coffin", 3W/5W
Arcol, Axial coated silicon, 5W
Phoenix, wirewound, 5W/10W
Phoenix, metallfilm, 1W/2W
Firstronic, karbonfilm, 1/2W
Komponentene er valgt ut i fra tekniske spesifikasjoner, blant annet bruker jeg ofte karbonfilm som gridstoppere pga høyfrekvensegenskapene.

Avkoblingskondensatorene som er brukt er enten JJ (den sorte kanna) eller vanlige elektrolytter i parallell med polyprop.

Dobbelisolert kabel til høyspenning:

Så til spørsmålet om hvordan den låter. Svaret er en mellomting mellom Elg i solnedgang, sort negerdame og et snev av Brudeferd i Hardanger. Akkurat slik det skal låte med andre ord. ;D

Jan E Veiset

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Alltid morro å følge med på prosjektene dine Jan :)
Synd man ikke kan mere om det tekniske men men.

Flotte bilder også ikke minst.

Likte konklusjonen din ;D

/jan

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
jane skrev:
Tektronix teflon kondensator.
Hvilket oscilloscope er det du har kanibalisert nå da ;)
Det er utrolig mye bra komponenter i test- og måleinstrumenter. Men antallet er noe begrenset dessverre.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Strømforsyning, 290 og 760V:

Å stikke pølsefingrene sine inn i den boksen kan fort bli det siste man gjør. ;D

Softstart til T100:

Dette er vel den enkleste form for softstart man kan lage. Lasten består i dette tilfellet en nett-trafo med påfølgende kondensatorbatteri som skal lades opp Virkemåten er veldig enkel: i det øyeblikk nettspenningen påtrykkes vil lasten representere en kortsluttning og spenningen over releet blir omtrent 0 volt. Etter hver som kondensatorene på sekundærsiden lades opp synker strømtrekket og spenningen over seriemotstanden (440R/40W) og spenningen over releet øker helt til dette trekker til og shunter seriemotstanden.
Startstrømmen begrenses til ca 0.5 ampere og tiden releet bruker i mitt tilfelle er omtrent 1 sekund.

Jan E Veiset

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Er det releet til softstarten vi ser bak sowtertrafoen? Forstår det slik at du ikke har fått T100 røret enda, så vi er fortsatt spente på hvordan det låter.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Andreas skrev:
Er det releet til softstarten vi ser bak sowtertrafoen? Forstår det slik at du ikke har fått T100 røret enda, så vi er fortsatt spente på hvordan det låter.
Jepp, det stemmer.
Ganske trivelig lyd når releet slår til: bzzzzzzZZZZZ-diKK. Høres ut som noen blir grillet i en el-stol. ;D
Og slik ser det ut på undersiden:

En annen detalj er at siden to av ladelyttene har et potensial på 300-400VDC mellom kannene og jord har jeg brukt noen runder med tape (egentlig en type plaster) mellom klemmene som holder dem fast og selve kondensatoren. Jeg har faktisk tidligere vært ute for overslag mellom festeklemmene og den tynne plasten som isolerer kondensatorene:

Jeg venter fortsatt på de endelige utgangsrørene, ja. Men nå har jeg i alle fall fått opp høyspenningen til ~600V slik at jeg kan dra maks ut av de rørene jeg har.

Jan E Veiset

B

bendis

Gjest
hvor mange rørforsterkere har du bygget nå, og hvilket design spiller best?
sammenlignet med noe high end greier fra butikkene?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Jeg har utover våren og i sommer forsøkt med ulike rør i T100 forsterkeren min.
Det absolutt morsomste røret har vært T1610 (eller forløper til dette), med forsyningen justert ned til et sted rundt 600V.

Når man har 25W potensiell utgangseffekt kan jo velge om dette skal realiseres som mye effekt eller som litt mindre effekt sammen med høyere dempingsfaktor og lavere THD.

Ved å endre trafolasten mellom 2500 og 5000 ohm oppnås følgende karakteristikker:

2500R: Po=19W, DF=5, HD2=4.9%
5000R: Po=13W, DF=7, HD2=2.4%

HD2 målingene (2.harmoniske) er foretatt ved angitt effekt, altså like før startende klipping. Som en ser oppnår man omtrent halvert HD2 ved å doble reflektert last. Å endre reflektert last har ikke tilsvarende virkning på dempingsfaktoren (DF) da denne begrenses av Rdc. I begge tilfeller ligger hvilestrømmen på ~120mA.

Edit: målinger inkludert.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Denne forsterkeren ble opprinnelig konstruert for å spille med T100 utgangsrør, men den kan uten større modifikasjoner også spille med andre direkte glødede trioder som f eks 300B og lignende.
I løpet av årene har følgende rør stått i den:

Foran og bakover: 1610, T100, 845VHD og et KT88 for sammenligning av størrelsen.

Imidlertid er det bare T100 som kan brukes på 750V og derfor har den eksterne strømforsyningen egen tapping på sekundærsiden for lavene spenning. T100 er også det røret med høyest indre resistans (ca 1200 ohm) slik at det gir noe høyere utgangsimpedans og lavere dempingsfaktor enn f eks 300B. I praksis (og teori) ligger utgangsimpedansen i underkant av 2.5 ohm, hvilket betyr at forsterkeren er litt kresen på valg av høyttalere. Klipsch RF5 med 2 x 8” basser i bassrefleks er på grenen å matche sammen med denne forsterkeren. En forsterker med Zo=2 ohm eller lavere er erfaringsmessig å foretrekke sammen med RF5.

En enkel måte å senke utgangsimpedansen i forsterkeren er å utstyre den med litt lokal feedback i utgangssteget. Det kan gjøres på mange måter men her har jeg valgt å benytte såkalt invers feedback fra den ledige 16 ohms tappingen på utgangstrafoen tilbake til nullreferansen på interstagetrafoen.

I prinsippet er dette det samme som katodefeedback og virkningen på utgangsimpedansen kan betraktes og beregnes på samme måte. Om katodefeedback har skrevet en del tidligere og noe finnes her: http://www.veiset.net/tech/cathode_FB.html
Der finnes det også et regneark som beregner utgangsimpedans etc, og ved å fylle ut triode og trafoinformasjon gir det følgende resultat:

Som vi ser: Ved veldig beskjeden grad av feedback, under 2dB, greier dette å senke utgangsimpedansen med rundt 0.5 ohm og ned til godt under de magiske 2 ohm som jeg snakket om litt lenger oppe i innlegget.

Siden det er minimalt med inngrep som skal til, er det egentlig ikke noe å vente på. Å lodde inn en motstand og en rosa ledning fra utgangstrafoens 16 ohm tapping greier til og med jeg på en lørdags formiddag (se røde piler):

Og deretter er det bare å snu forsterkeren riktig vei og spille musikk.

Og helt til slutt, en pausefisk i sin egen verden:

Jan E Veiset

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Antall liker
13
Imponerende størrelser på de rørene der, spesielt 1610. :)

Intressan kobling du gjorde der med sekundær koblingene, må si jeg satt å kikket litt skjevt på skjema en liten stund før jeg leste videre hva du egentlig hadde gjort :)

Brukes den 1k motstanden i parallel med 16R tappingen til noe tuning, eller er den bare som en liten last for at ikke tappen skal 'flyte'?

Nå har vel også pausefisken gjort jobben sin lenge nok, og vi kan få noen inntrykk?

- Slarssen

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
Motstanden på 1k er sikkert ikke nødvendig, mest for å være føre var (slik som ved gridstoppere) og sikre at ting ikke blir veldig høyohmig ved 100kHz+.

Hvordan forsterkeren låter?
Som å pumpe en blanding av steroider og bensin på single ended bålet vil jeg tro; mye blir mer og varmt blir det, men fortsatt SE.
Egentlig hater jeg SE forsterkere bortsett fra når jeg lytter til dem.

Jan E Veiset

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Fytte grisen for et imponerende prosjekt...
Sleiven

Topp Bunn