SET- RS 242

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Super Gold

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2009
    Antall liker
    0
    Har en enkel SET- forsterker/jigg som jeg har loddet sammen.

Inngangsrøret/driverrøret er et dobbelt 6BX7 trioderør.Jeg bruker den ene seksjonen av røret.

Røret er Interstage- koplet fra anode på 6BX7 til gitter på utgangsrøret.Utgangsrøret er et Telefunken RS 242.

Interstage-trafoen er en Hammond 126B, og utgangstrafoen er en Hammond 125 ESE.

Har spilt musikk på den noen dager, og den gir en åpen og klar lyd. Sikkert rom for forbedringer?
    Høytalerne som det spilles på, er Lowther Fidelio, med PM2A elementer.

Gløden på RS 242 er DC- regulert ned til 3,8volt med en Direct Heat Triode Filament Supply.

Ia/Ua- karakteristikken jeg har brukt er for RS 241. Har søkt på nett, men finner ikke den for RS 242, men har lest at man kan bruke dei omhverandre.
    14- 15k på utgangstrafoen er vel også et bedre alternativ.
    Signal.jpg

Super Gold

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2009
    Antall liker
    0
    Sikkert jeg som gjør feil, men jækla tungvint å få lagt inn.

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Nå kjenner jeg ikke Telefunkens RS utgangstrioder og grunnen er enkel. Som regel er dette rør som er svært skjeldne og de kan derfor være dyre.
    Ut fra formen på utgangsrøret ditt virker det som et rør produsert før 1940. Ville tatt godt vare på det/dem og ikke brukt det/dem til testing der det kan bli ødelagt om man gjør feil. Nå er det vel RS241 som ligger på ebay for flere hundre $ men ville bare gjøre oppmerksom på at noen av de gamle triodene er verd mye penger og nesten for dyre til å bruke daglig om man ikke har mange. VH. Bernt.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Aktiv bias vil nok være en hørbar forbedring!
    Dine lidt for lavimpedante opt giver i bytte for højere forvrængningstal,en bedre dæmpningsfaktor samt lavere udgangsimpedans.
    Så med effektive højtalere måske bedre sound!

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.294
    Sted
    '
    Dine lidt for lavimpedante opt giver i bytte for højere forvrængningstal,en bedre dæmpningsfaktor samt lavere udgangsimpedans.
    Så med effektive højtalere måske bedre sound!
    For lav reflektert last (lavimpedante opt) gir både høyere forvrenging, dårligere dempingsfaktor og høyere utgangsimpedans. Men det gir høyere utgangseffekt.
    Et annet moment, når du bruker rør med høy indre resistans (Rp), er at du trenger en utgangstrafo med høy induktans (L). Disse verdiene (Rp og L) vil være med på å bestemme hvor forsterkeren startet å rulle av i bassområdet.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Ups jane har ret...jeg fik snurret rundt på rør og opt!

Super Gold

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2009
    Antall liker
    0
    Forsterkeren leverer like over 2 Watt.
    Ser at Hashimoto (H-20-14U) har en opt som har en høyere induktans.
    Vil nok sikkert vere et bedre alternativ, dog dyrere?

Ellers ser jeg at anodetapet ligg på 12W her, som er max for Rs 242.(RS 241 er 15W)
    Men dette er som sagt lagt inn i RS 241-karakteristikken.
    Steilheten på RS 241 og RS 242 er litt forskjellig,-er litt usikker her?

Dette er en ganske basal konstruksjon. Gjenspeiler nok også litt om mine kunnskaper rundt emnet.
    Har likevel prøvd så godt som råd er, og holde meg innenfor max- karakteristikkene.
    Så konstruktive innspill mottas med takk.

Forsterkeren lyder litt slapp i bassen, men Ry Cooder og Ali Farka Toure har en "snert" i gitarene som jeg aldri har hørt på 300B-monoblokkene
    jeg har spilt på i over 10 år.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Jeg skrev jo at fixed bias er bedre
    Når du alligevel bruger IT,hvorfor så ikke tage skridtet fuldt ud og lave en amp uden C??

Super Gold

Medlem
    Ble medlem
    05.02.2009
    Antall liker
    0
    Hei sander
    Personlig har jeg ingen erfaring med fixed bias. Har du et forslag her?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sjekk colemans filament regulator på diyaudio

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Hei sander
    Personlig har jeg ingen erfaring med fixed bias. Har du et forslag her?
    Mål spændingen under driver katode og find en lysdiode med samme spænding og sæt den ind i stedet for modstand/kondensator løsningen
    Alternativt et batteri som holder nærmest uendeligt..

Mht effektrøret må du igen måle spændingen,hvorefter du erstatter effektmodstanden/lytten med en lille strømforsyning der kan levere samme spænding - helst regulerbar,så du kan finde det helt rigtige arbejdspunkt for effektrøret
    Det er faktisk nemt imo at høre hvor det lyder bedst,og sålænge du holder dig under max P er du i safe area!

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det kan være at en opt med høyere reflektert last vil gi bedre resultater. Du kan ev gjøre noen målinger med ulike motstandsverdier som terminering på utgangen for å se nærmere på dette.

J.haindorfer

Fersking
    Ble medlem
    19.11.2015
    Antall liker
    0
    Hi
    is there anybody speaking englisch, i have a pair of rs241, and would like to built an amp with them, your plan seems very interessting, is there any possibility to change words about
    best regards josef

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn