Sette MM-last med motstand?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg ønsker å endre inngangsimpedansen på MM ved å senke ohmsk last (nå 47 kOhm) i stedet for å senke kapasitiv last (nå 150 pF). Kan noen av dere inngrodde guruer peke meg til ressurser for utregning?

I praksis ønsker jeg å få en AT-generator til å oppføre seg (ikke bli lys) inn i en totalkapasitans på 240 pF (kabelurer pluss phonotrinn).

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.364
Sted
Ytterst i havgapet...
I de langt fleste tilfeller er dette løst ved at det står en 47k motstand over inngangen.. om du ønsker noe annet må denne skiftes...
Det kan tenkes at det også kan løses med en annen motstand i parallell, - i praksis ved en ekstern motstand tvers over inngangen, men dette bør helst kontrolleres mot skjema.. i noen tilfeller står 47k på baksida av en inngangskondensator.. da kan det bli litt mer komplisert med vekselvirkning mot denne kondensatoren..
Bør kanskje simuleres - eller bare prøves... :cool:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ser slik ut. R må ned mer enn tigangern om kretsresonansen skal over 20 kHz.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.258
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hva slags RIAA?
Jeg fikk en gang (har det fortsatt) et RIAA trinn der inngangs R var 4.7k (1/10) fra produsent.
Låt ikke bra for å si det mildt.
I de aller fleste tilfeller vil kabel C utgjøre den kapasitive belastningen.
Du må nok lete lenge etter en kabel som har vesentlig lavere kapasitans enn den du har. Uten at jeg vet hva du har🙂

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.619
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
65 pF i kabelen, 150 i phonoforsterkeren Lindemann Limetree Phono II. Uansett er det ikke superkritisk - jeg skal bare kople til en billig pickup for 78/steinkaker, og det finnes både tonekontroller og monoklnapp i preampen min.

Topp Bunn