SETTON - eksklusiv vintage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jarlerik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    266
    Sted
    Tromsø
    Hei
    Litt langt mellom innleggene her, men det kan vel komme av et relativt beskjedent antallet solgte enheter.
    Da jeg kjøpte min helt på slutten av 70 tallet var den i konkuranse med Tandbergs TR 2000 serie noe som nok dempet salget en del tenker jeg. Solgte min litt ut på 80 tallet noe jeg har angret på senere.
    Har jaktet litt på et brukt eksemplar en stund men det er laaangt mellom tilbyderne, så er det noen som har et defekt eller brukbart eksemplar så er det bare å sende en PM.
    mvh
    Jarle

jarlerik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    266
    Sted
    Tromsø
    Har fått satt inn tidsriktige transistorer og gått over loddinger på utgangskortene. Det var også noen kabelbrudd på utgang c som ble fikset.
    Testing pågår :)

jarlerik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    266
    Sted
    Tromsø
    Har fått satt inn tidsriktige transistorer og gått over loddinger på utgangskortene. Det var også noen kabelbrudd på utgang c som ble fikset.
    Testing pågår :)
    Fikk lytta litt i kveld og er meget godt fornøyd med resultatet. Heller mot varm lydsignatur med godt push i mellombassen og nedover. Oppløst og fin i mellomregisteret og detaljert i det øvre toneområdet. Tar inn FM stereo lokalradio som en lek. Skal nå teste RIAA trinnet :)

jarlerik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    266
    Sted
    Tromsø
    Fikk lytta litt i kveld og er meget godt fornøyd med resultatet. Heller mot varm lydsignatur med godt push i mellombassen og nedover. Oppløst og fin i mellomregisteret og detaljert i det øvre toneområdet. Tar inn FM stereo lokalradio som en lek. Skal nå teste RIAA trinnet :)
    Hadde nesten glemt hvor fet FM lyden er i forhold til dagens tilbud :)

jarlerik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    266
    Sted
    Tromsø
    Godaften

Alle helgeplaner forsvant i vinterstormen, men da er det jo godt at man har et inneprosjekt som trenger litt fremdrift.
    Kikket litt i koblingsskjemaet til RIAA trinnet og der dukket det opp en OP AMP, TA7136p ! Ble såpass overaska al jeg henta frem en Isbjørn gull fra det lokale bryggeriet. Lyden høres veldig bra ut til å komme fra en receiver produset i 19787-78.
    Så kom kveldens lille eksperiment; hva har KI å si om dette ?

Jeg stilte ChatGPT følgende spørsmål: Kan du forklare RIAA korreksjonen i Phono trinnet til Setton rs 660 ?

Og slik lyder svaret:

RIAA-korreksjon i phono-trinnet er en viktig del av enhver platespiller-forsterker (inkludert i Setton RS 660), da det sørger for at lyden fra en vinylplate blir korrekt avspilt. Her er en forklaring på hvordan det fungerer:
    Hva er RIAA-korreksjon?
    Når musikken spilles inn på en vinylplate, blir signalet ikke spilt inn med en lineær frekvensrespons. I stedet brukes en standardisert frekvenskurve definert av RIAA (Recording Industry Association of America). Denne prosessen:
    1. Demper lave frekvenser for å redusere rillenes utslag og spare plass på platen.
    2. Øker høye frekvenser for å redusere støy og forbedre høyfrekvente detaljer.
    Ved avspilling må signalet derfor korrigeres tilbake til sitt opprinnelige spekter. Dette gjøres i phono-trinnet ved hjelp av et RIAA-korreksjonsfilter.
    Hvordan fungerer RIAA-korreksjon i Setton RS 660?
    Phono-trinnet i Setton RS 660 består av en kombinasjon av aktive og passive komponenter som utfører RIAA-korreksjonen. Det innebærer:
    1. Passive nettverk som gir en eksakt frekvensrespons basert på RIAA-standarden.
    2. Aktive forsterkertrinn som forsterker signalet fra den lave spenningen som genereres av pickupen (ofte bare noen få millivolt) til linjenivå.
    RIAA-kurven spesifiserer en boost/demping av signalet basert på tre kritiske frekvenser:
    • 50 Hz: Lavfrekvent løft.
    • 500 Hz: Mellomområdeovergang.
    • 2122 Hz: Høyfrekvent demping.
    I RS 660 benyttes presise motstander og kondensatorer for å bygge nettverk som oppnår denne korreksjonen.
    Oppbygning i Setton RS 660
    1. Input-trinn: Tar imot signalet fra platespillerens pickup og beskytter mot støy.
    2. RIAA-nettverk: En kombinasjon av passive komponenter (motstander og kondensatorer) i spesifikke verdier, som til sammen danner et filter med korrekt RIAA-frekvensrespons.
    3. Forsterker-trinn: Bruker transistorer eller IC-er til å forsterke signalet til linjenivå (ca. 1-2 volt).
    Typiske problemer i RIAA-delen
    Siden du restaurerer din Setton RS 660, her er noen ting du kan sjekke:
    • Kondensatorer: Over tid kan elektrolyttkondensatorene i RIAA-delen tørke ut eller miste verdien sin. Bytt dem om nødvendig med lavtoleranse filmkondensatorer.
    • Motstander: Se etter drift i motstandsverdier, da dette kan påvirke frekvensresponsen.
    • Transistorer/IC-er: Eventuelle feil her kan føre til støy eller feil forsterkning.
    Med riktig restaurering vil phono-trinnet gi korrekt RIAA-korreksjon og levere ren og balansert lyd fra dine vinylplater!

:)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn