Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg hadde for noen år siden 282 med to stk HiCap. Det var meget bra! Så fikk jeg en SuperCap. Og det var da jeg virkelig begynte å ramle på kjøret. 282 med SuperCap er veldig bra! Trenger ikke å være DR. Min var ikke DR. Som kilde hadde jeg da CD5XS/nDac først uten ekstern strømforsyning og deretter med en XPS.
    En SuperCap kan jo brukes både til en 282 og til Superline...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde for noen år siden 282 med to stk HiCap. Det var meget bra! Så fikk jeg en SuperCap. Og det var da jeg virkelig begynte å ramle på kjøret. 282 med SuperCap er veldig bra! Trenger ikke å være DR. Min var ikke DR. Som kilde hadde jeg da CD5XS/nDac først uten ekstern strømforsyning og deretter med en XPS.
    En SuperCap kan jo brukes både til en 282 og til Superline...
    Testet xps på dacen før jeg solgte xps og den ble ganske mye bedre med xps. Men det er jo litt rart å kjøpe en strømforsyning som koster dobbelt så mye som dacen. (nå har jo dacen steget til 36K). Mange streamer kommer jo med veggvorte psu, mens Naims toppmodell har en som selges løst for 114 000! Noen "galninger" kjører jo 2 av disse også!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    272 med kun den interne strømforsyningen er ikke spesielt bra. Med XPS spiller den i en annen liga. Jeg har likt den godt og hadde håpet på ny modell. Skjønner at det kan være frustrerende med alle strømforsyninger til Naim. Tror en må heller se det som en pakke. Med eller uten ekstern strømforsyning. Mens andre produsenter hadde kanskje laget 2 f eks dac eller pre i graderte prisklasser med kun er strømforsyningen som er forskjell.

    Supercap på både Superline og 282 er nok bra.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ellers så skjer det mere i caven. Jeg har vært så heldig å fått lånt med 3 stk RPG modex 2 plater. Jeg skal måle før og etter og se om det er noe å hente med disse i rommet mitt. De er rimelig tunge å få på plass. Så i stede for å synse, så gjør jeg det en bør gjør, nemlig å teste selv.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ellers så skjer det mere i caven. Jeg har vært så heldig å fått lånt med 3 stk RPG modex 2 plater. Jeg skal måle før og etter og se om det er noe å hente med disse i rommet mitt. De er rimelig tunge å få på plass. Så i stede for å synse, så gjør jeg det en bør gjør, nemlig å teste selv.
    Spennende! Når du er ferdig å låne kan du gjerne låne dem videre til meg, for jeg er veldig nysgjerrig på hva det kan utgjøre her også 😃
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Glimrende! Bare det får plass i postkassen, så (y)

    Fra revolver til spøk, jeg har lenge hatt lyst å prøve slike trykkfeller for å se om det er mulig å få bedre tidsrespons uten å inkludere aktive bassfeller som subber i motfase eller bag-end. Det blir varmt nok om sommeren om man ikke må ha 26 forsterkere stående på.
    Så jeg forventer svært detaljerte målinger!

    Tips nr 1 er å sette på pink noise PN i REW og bruke RTA funksjonen for å se responsen live. Da kan du spasere rundt med mikrofon og finne trykkpunkter slik at du plasserer de der det er hensiksmessig.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg testet aktive bassfeller. Marginal effekt. Jeg har lenge vært nysgjerrig på modex plater. Spesielt modex 2. Så dette blir moro. Skriver et par ord underveis😀
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hm, det var rart. Var det bag-end du prøvde?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Testet 2 stk audio PSI Audio AVAA. Såg at de jobbet godt. Lyste flere ganger på maks kapasitet. Men hørte knapt eller ingen forskjell. Det var heller ikke noe særlig endring på målingene. Siden de jobbet på maks tenker jeg at de var riktig plassert. At andre får bedre resultater kan godt tenkes.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok, det er interessant å lese. Kikket fort på målinger gjort i rom og ser at selv om de reduserer ringing så reduserer de ikke ringing nok til å utgjøre like god effekt som fysiske absorbenter + EQ.

    Det er noe drit, for det er langt lettere å plassere en liten bag-end eller to på hver side av sofaen enn det er å tapetsere hele bakveggen med modexplater :mad:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ok, det er interessant å lese. Kikket fort på målinger gjort i rom og ser at selv om de reduserer ringing så reduserer de ikke ringing nok til å utgjøre like god effekt som fysiske absorbenter + EQ.

    Det er noe drit, for det er langt lettere å plassere en liten bag-end eller to på hver side av sofaen enn det er å tapetsere hele bakveggen med modexplater :mad:
    Ja det var litt synd. Hadde virkelig troen. Glad for at jeg fikk teste disse. En ting mindre å lure i. Kanskje mere effekt i et ubehandlet rom, men jeg tviler.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ok, det er interessant å lese. Kikket fort på målinger gjort i rom og ser at selv om de reduserer ringing så reduserer de ikke ringing nok til å utgjøre like god effekt som fysiske absorbenter + EQ.

    Det er noe drit, for det er langt lettere å plassere en liten bag-end eller to på hver side av sofaen enn det er å tapetsere hele bakveggen med modexplater :mad:
    Hvor fant du målingene? Er veldig nysgjerrig på AVAA sjøl.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Apropos, hvordan går dette, Sevald? Jeg dør av nysgjerrighet her jeg tester ut tusen EQ profiler for bass i anlegget mitt.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Modex 2 test gikk ikke helt etter planen. Disse må henge på vegg for å virke som de skal. Ellers så ligger ikke isolasjonen på baksiden på plass. Jeg har bare lent den opp inntil frontveggen. Da slipper isolasjonen. Skal jeg få til skikkelig test må jeg bygge om frontveggen. Det gidder jeg ikke nå. Platene er bare på lån. Legger testen død.
    99AA62B4-A6E0-4390-BEFB-447F9D2C1F4C.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ble det noe bedre med en ren forforsterker?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjører nå 282 med 2 stk hicap dr. Hadde moderate forventninger. 282 er lang fra topp of the line I Naim hierarkiet. Men jeg er sjokkert hvor mye bedre det ble. Har ikke spilt med subbene i dag. Føler ikke behov for dem, men skal prøve med også selvsagt. Det er en helt annen driv i anlegget nå. Det som er merkelig er at før startet viften i effekten ganske ofte hvis jeg spiller høyt. I dag har jeg virkelig spilt høyt, men viften starter ikke. Jeg har aldri hatt bedre lyd.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Var litt spent, man vet aldri, men er samtidig ikke overrasket overhodet. Glad på dine vegne Sevald :)
    Uansett hva du måtte gjøre nå vil jeg tro det er greit å ha sjekket dette ut?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Veldig glad jeg fikk teste 282. Skulle gjerne ha testet både 252 og 552, men det blir nok bare med 282 i denne omgangen. Skjønner ikke hvorfor effekttrinnet jobber lettere med bedre pre. I stede koker det mest nå i mitt egent topplokk. Veien videre er høyst uklar, men det ser ut som denne skilsmissens kan bli vanskeligere å gjennomføre en det jeg hadde sett for meg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan legge til at jeg har jo selvfølgelig hørt 282, 552 og hele veien opp til statement, men det er først når en testet hjemme hos seg selv en kan gjøre seg opp en mening.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Må bygge deg 2 stacker med Fraim hvis du har plass?
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Strøm i en stack og head-units i den andre.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Så mye for nymotens haifai. Rett tilbake på Naim kjøret. Det er vel sånn med dere Naim heads. Dere tror dere er avvent, men et lite skudd så er dere tilbake på kjøret 😎😄
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For å referere en kvinnelig bekjent med store alkohol problemer: Er ikke alkoholiker, men drikker for det er så godt. Prøvde å hoppe av naim kjøret, uten hell vil jeg si. Ja det er dyrt, men fy faen så det svinger for tiden.
     
    Sist redigert:

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    758
    Sted
    Ulsteinvik
    Nå "trenger" du bare en Supercap til 282 og så kan du jo bytte ut 272 med en NDS... Eller evt en nDAC til en rimelig pris. Så kan du bruke noe slikt som en Lindemann Limetree Bridge og voila!
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.949
    Antall liker
    16.433
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Trenger jo både 282 og evt supercap. 282 er bare på lån. Har tenkt litt som du sier angående streamer. Skal stake om kursen og se hvor dette ender. Brukt 552 frister mest.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.214
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Oj! Lurte djevelen deg til høyre eller venstre eller bar det rett frem på Naim veien?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn