Sevald
Avviker.
Niks. Ikke mulig på The musicHvorfor kan du ikke bi-ampe?
Niks. Ikke mulig på The musicHvorfor kan du ikke bi-ampe?
Hm. Gjør det mulig! Få en handyman til å hjelpe deg og plutselig har du alt du trenger uten å bytte det ene eller det andre!Niks. Ikke mulig på The music
Hm. Gjør det mulig! Få en handyman til å hjelpe deg og plutselig har du alt du trenger uten å bytte det ene eller det andre!
Yes sir, hva skal man med alle nerdene på dette forumet om man ikke ender opp med bedre lyd? Et nytt delefilter må være pannekaker for eliten her.Bygge om delefilteret mener du?
Joda. Det kunne vært mulig. Kunne ikke tenkt meg å gjort noe annet en å eventuelt laget mulighet for bi-amp. Å lage helt nytt delefilter blir å forandre på selve høyttaleren.Yes sir, hva skal man med alle nerdene på dette forumet om man ikke ender opp med bedre lyd? Et nytt delefilter må være pannekaker for eliten her.
Fjotter som meg vil si gå aktivt, men passivt filter er vel intet problem for de som vet hvordan det gjøres.
Bevares, tanken er ikke dum. Skal se om den tanken kan vekse litt på megJeg aner ikke om man vil forandre noe ved å kopiere delefilteret aktivt eller rebygge det med andre komponenter, men kan ikke tenke meg at det er noe stort problem å bruke eksisterende med en modifikasjon. Bare en tanke
Har du @Armand hatt noe imot å fulbyrde et aktivt prosjekt i noens hjem om du føler du har kapasiteten til det?Alt er mulig.
En ombygging til bi-wiring er nok relativt enkelt. Som regel involverer det å koble om et par steder på filteret og lodde inn et par ekstra ledninger.
Det vanskelige er kanskje å lage fine terminaler der bak. Man kan eventuelt bare lage et hull og la to kabler henge ut. Man kan da senere enkelt reversere dette ved å koble disse disse sammen på eksisterende terminaler.
Vis vedlegget 687269
Å bygge om til aktiv drift som skal som gir samme lyd som høyttaleren har med passiv drift er krevende. Men det er kanskje da heller ikke poenget.
Man kan jo da tilpasse til rommet osv. men da er man over i en helt annen divisjon av kompleksitet med DSP og hele bøttebaletten
Nei. Har ikke hatt tid til det. Skal prøve å få gjort det. Men det er ganske stor forskjell på hvordan det låter, så det må vise på målingene.Du har ikke tatt noen målinger av responsen med de to forsterkerne (Naim/Vera) og sammenlignet?
Nå har ikke jeg finlest alt her, men hvis du fremdeles skal ha subber så er det vel viktigst hvordan det spiller sammen med subbene? Hvis du liker kombinasjonen Vera med subber så burde vel valget være enkelt?Endelig tomt hus og jeg kan dra på litt ekstra volum. VA har mere krefter en naim. Det er ubetinget positivt selv om den er nærme grensen til klipping. Testen mellom naim og VA er uten subber.
Joda, forsovet enig. Det var bare det med spesielle naim tilkoblinger da. Bruker DIN til qlr fra pre til effekt. Fikk ikke lyd i VA med denne tilkoblingen merkelig nok. Det er også rca på pre. Der er subbene koblet via dsp. Jeg måtte bruke den utgangen til VA. Må få en splitter hvis jeg skal ha lyd i både VA og subber.Nå har ikke jeg finlest alt her, men hvis du fremdeles skal ha subber så er det vel viktigst hvordan det spiller sammen med subbene? Hvis du liker kombinasjonen Vera med subber så burde vel valget være enkelt?
Hvilke høyttalere man har valgt eller vil holde på forplikter, det er sikkert og blir styrende for resten/ systembalansen. Jeg henger fortsatt på her fordi jeg synes det er synd at du ofrer den flotte Naim riggen. Når det er sagt, kanskje det er nødvendig .... og jeg synes fremdeles det er synd du ikke får prøvd en 282 (eller 252) i det flotte oppsettet. I de fleste tilfeller en åpenbaring, men ingen selvfølge selvfølgelig.Årsaken er enkel: Høyttalerne krever mere power enn 300dr klare å gi. Da kan jeg enten selge høyttaler eller effekt. Velger å prøve det siste. Ligger nå på finn.no
Dette er utenfor min spesialitet som er elektronikk. Går man for DSP, aktiv drift og akustisk integrering med rommet finnes det andre med mer kompetanse enn meg. Men her er det virkelig mye å hente!Har du @Armand hatt noe imot å fulbyrde et aktivt prosjekt i noens hjem om du føler du har kapasiteten til det?
Naim tror jeg har klart det kunststykke å skape et litt nerdete og spesielt produkt(er) som skaper entusiasme og en blir kanskje litt fanget. Jeg har aldri hatt et forhold til en annen produsent slik jeg har til Naim. Det høres jo heilt dustete ut. Jeg har sett f eks deg @Stover legge ut Naim godsaker på finn, og tenkt, å nei dette synd, nå gir han seg med Naim. Hvorfor skjønner jeg ikke selv engang. Hvorfor har jeg kost meg med Naim i over 4år og plutselig er det ikke godt nok. Tja. Jeg liker hvordan det låter, jeg liker muligheten til å oppgrader strømforsyningene slik at produktet når neste nivå osv. Men kjenner på 2 ting. Naim gjorde noe veldig riktig med 272. Det er på tide å komme med ny versjon og ikke håpe at kundene heller vil hoppe over på tilårskomne forforsterker. Sammen med ny streamer blir det dyrt. Jeg kjenner også på at de burde hatt et kraftigere effekttrinn i 300 serien hvis en kan kalle den det.Hvilke høyttalere man har valgt eller vil holde på forplikter, det er sikkert og blir styrende for resten/ systembalansen. Jeg henger fortsatt på her fordi jeg synes det er synd at du ofrer den flotte Naim riggen. Når det er sagt, kanskje det er nødvendig .... og jeg synes fremdeles det er synd du ikke får prøvd en 282 (eller 252) i det flotte oppsettet. I de fleste tilfeller en åpenbaring, men ingen selvfølge selvfølgelig.
Jeg har sjøl lettdrevne høyttalere (91DB/ 8ohm/ min 3,1ohm), men som minst fortjener 250DR og allerhelst 300DR for å yte optimalt. No2 fungerer imidlertid så fint i rommet sammenlignet med alt annet jeg har prøvd og SN3 er derfor innenfor det akseptable inntil jeg finner ut hvor jeg skal lande.
Min erfaring er at desto mer et rom dempes, desto høyere må volumet justeres, for å kunne gi den samme opplevelsen av liv til musikken. Min erfaring er også at dempingen må plasseres optimalt for å kunne ivareta både 1.) dens hensikt, nemlig å dempe rommet, men 2.) også beholde livet i musikken.
Dersom jeg har forstått det riktig, ved å benytte absorbenter med riktig gjennomstrømningsegenskaper kan en i mye større grad dempe og fremdeles ha kontroll på "live end, dead end"? Om det er riktig oppfattet så er spørsmålet;
Har NAP300DR da aldri klart å gi Music den power de trenger? Dersom du reverserer utviklingen på rommet, vil du på noe tidspunkt si du var mer fornøyd enn du er nå? Det skal innrømmes at dette kanskje er samme kommentar som tidligere, men i en annen innpakning.
Uansett interessant eller ikke, lykke til med prosjektet
Hva er rail spenningen på den "lille" Vera?Hvis derimot forsterkeren oppører seg likt uansett effekt så er ikke dette med headroom viktig lenger og du kan bruke forsterkeren helt opp til maksimal effekt uten at den endrer seg. Den du har på lån er slik.
Takk for at du svarer utfyllende på min gjentagende undring Sevald, svaret stiller det hele i et helt annet lys. Jeg kjente naturlig nok ikke til hele historien eller utfordringene du beskriver og har måttet kompensere for mht manglende krefter eller ubalanse i så måte. Oppfattet og akseptert.Naim tror jeg har klart det kunststykke å skape et litt nerdete og spesielt produkt(er) som skaper entusiasme og en blir kanskje litt fanget. Jeg har aldri hatt et forhold til en annen produsent slik jeg har til Naim. Det høres jo heilt dustete ut. Jeg har sett f eks deg @Stover legge ut Naim godsaker på finn, og tenkt, å nei dette synd, nå gir han seg med Naim. Hvorfor skjønner jeg ikke selv engang. Hvorfor har jeg kost meg med Naim i over 4år og plutselig er det ikke godt nok. Tja. Jeg liker hvordan det låter, jeg liker muligheten til å oppgrader strømforsyningene slik at produktet når neste nivå osv. Men kjenner på 2 ting. Naim gjorde noe veldig riktig med 272. Det er på tide å komme med ny versjon og ikke håpe at kundene heller vil hoppe over på tilårskomne forforsterker. Sammen med ny streamer blir det dyrt. Jeg kjenner også på at de burde hatt et kraftigere effekttrinn i 300 serien hvis en kan kalle den det.
Så hvorfor dukker mangelfull forsterker krefter opp først nå. De som kjenner meg, vet at jeg har tenkt lenge på dette, men at Naim spiller så bra at jeg heller har valgt å skru ned et par hakk.
Du nevner akustiske tiltak og at det kan ha en negativ effekt. Jeg tenker nok litt motsatt av deg. Før holdt jeg litt i igjen på volumkontrollen, for ellers kollapset lydbilde, spesielt i bassen. Nå når jeg har ryddighet i bassen, gjør at det er moro å sku op volumet. Ikke kjempe høyt. Hører vanligvis på 75-80db og drar på til 85-87 når jeg skal ha det moro. Bass, trommer, det er bare kjempe moro. Men viften på 300dr går i full peis og jeg merker at den sliter litt innimellom. Så jeg må vurdere om jeg skal ha et tilnærmet religiøst forhold til Naim eller dra hodet ut av sanden.
Jeg kommer ikke å gi vekk Naim riggen min. Men får jeg det jeg vil ha, så ryker den. Hvis ikke har jeg tenkt på andre løsninger. Avlaste høyttalerne i bunn kan hjelpe. The Music blir så får andre synes det er rart. Ikke en dritt jeg savner med de.
Å så må jeg si at det er bare kjekt du og andre engasjere dere
65VHva er rail spenningen på den "lille" Vera?
Hehe. Tviler på at jeg roter med The music. Kanskje et passivt filter hvis jeg ikke bytter ut naim. Hva har du kjøpt av meg? Hukommelse som en gullfisk Etter en lang dag kom jeg på det. Det var jo du som kjøpte REL subbene mineSevald: Nå må ikke du begynne å modifisere The Music! Jeg har jo startet med å ta over ditt gamle utstyr og vil nødig at du tukler med mine fremtidige høyttalere
Er nok litt elsk eller hat det der. Fin måte å gradvis oppgradere i stede for å bytte f eks hele streamer eller forsterker, men skjønner også at det er irriterende. Ellers så tror jeg de fleste synes naim låter bra, så noe har de gjort riktigKjekt å lese litt refleksjoner rundt Naim som ikke bare handler om fordelene. Jeg har aldri hatt Naim forsterker, men har hatt Naim HDX sammen med Naim DAC og et par XPS2. Var egentlig veldig fornøyd, men i motsetning til deg lot jeg meg irritere over koblingene, mange bokser og den evige kløen vedrørende strømforsyninger
Hei Sevald.Må først se om jeg får solgt. Rotel Michi P5/M8 er vel det jeg sikler mest på. Vera Audio vokser på meg også.
Hei. Svarte deg på pmHei Sevald.
Har lest din tråd. Du skjønner, jeg skal kjøpe meg Pickup. Jeg vurderer syerkt den zyx'n du har. Kunne du tatt deg bryet med å fortelle litt om hvordan den spiller. Tenker da spesielt på dynamikk. Om den spiller med live feeling. Bassgjengivelse.Stereoseparasjon osv. Ettersom jeg har forstått så er det en meget moderne pickup. Cantilever av karbon osv. Spiller den like musikalsk som Dynavector som du hadde tidligere.
Du har forøvrig ett meget imponerende anlegg.
Takknemlig for svar
Om du ender på Michi skal du ikke se bort i fra at jeg legger noen konkrete planer om å krysse ødemarka som skiller oss ad.Må først se om jeg får solgt. Rotel Michi P5/M8 er vel det jeg sikler mest på. Vera Audio vokser på meg også.
Velkommen skal du væreOm du ender på Michi skal du ikke se bort i fra at jeg legger noen konkrete planer om å krysse ødemarka som skiller oss ad.
282, da må du jo ha en Supercap ...Som @Stover skriver, er det kanskje synd å selge Naim riggen uten å teste en enda bedre Naim pre og evt kilde. Det løser ikke noe hvis min effekt er for liten i forhold til mine høytalere, men jeg kan heller ikke si bombastisk at jeg har problemer med nok effekt. Med åpent sinn, så er en 282 på vei for testing. Setter mine annonser i passivt inn til jeg har testet dette
Hva gir en narkodealer en narkoman som er på avrusing? Får svettetokter av mindre. Supercap er nok veldig bra til 282282, da må du jo ha en Supercap ...
Kommer til å teste med 272 som digitalkilde og vinyl.282 er strålende med HC, men sikkert enda bedre med SC. Har eid begge, men husker ikke å ha sammenlignet.
Spennende tenker du å bruke vinyl som kilde under test?
Mulig. Det sies at supercap er mye bedre en hicap på 282 også. Jeg har ikke sammelignet. Har hørt naim oppsett med supercap på en 282. Det låter meget bra. Med NDX2 og xps som kilde.For å være litt seriøs så er vel en Supercap mest fornuftig på pre om du planlegger å gå til 252 da 282 vel ikke har Bundy inngang, selv om det nok er en oppgradering. Merket forskjell når jeg brukte SC på SL med og uten Bundy.