Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    20.137
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vurdere sterkt å gå videre med et akustikk prosjekt som allerede er nevnt i tråden @MakkinTosken. Tar planene/drodlingen videre her. Planen er å åpne et felt i side veggene i første refleksjon. Tenker bredde på 120cm. Høyde kan ble fra tak til gulv, men og noe mindre. Det som kan være utfordrende er at jeg tenker mye mere demping på ene siden. Mot yttervegg, så er det 10 isolasjon. Det kan beholdes eller utvides til 20cm.(jeg vet om fuktfare) På den andre siden tenker jeg utvide til minst 50cm. Men da mot naborommet hvor jeg nesten har ubegrenset med plass. De vil bli seende like tykke ut i caven. Dempingen blir de skjev i forhold til venstre og høyre side. Tror ikke dette blir hørbart, men det kan evt rettes med EQ.

    Jeg kan og gå enda skjevere med 10cm på ene siden og 50-60cm på den andre siden. Da bygger ikke panelene

    Bonus prosjekt er å gjør det samme i taket, men det kan og bli utsatt til neste runde.

    Jeg trenger ikke bare at folk klapper med, men evt bidrar med litt kritisk synsing.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    20.137
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurdere spiler over panelene. Disse har jeg liggende, og jeg har slisset og frest avrunding på de. Test av mønster og jeg har delt bilde av de før. Mulig jeg vil ha mere luft mellom spilene. Det kan og være jeg oljer de svarte for å dempe effekten. Litt lei av tradisjonelle spiler.

    IMG_0905.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    20.137
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har du sett på målinger at du sliter med siderefleksjoner?
    Jeg er nok ikke den flinkeste til å tyde hvor problemene kommer fra. Jeg har bedre smekk i øvre midbass på setene til side for sete i midten. Skal sjekke litt simulator i REW, men det blir jo ikke helt reelt.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    20.137
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har du sett på målinger at du sliter med siderefleksjoner?
    Svarer en gang til, uten å ha trynet langt ned i rødvinen😆 Jeg skal verifisere problemene mine, før jeg går i gang, men jeg har noen erfaringer med rommet. Uten paneler og med forskjellige paneler i ulike tykkelser, der de tykkeste gir best effekt( 20cm) Jeg har noen med spiler montert i en slags bølgeform. De rommet virker litt mere livlig med de, men de ikke like tykke som de andre.

    Ingen av panelene har en finish som er akseptabel for min skalle. Mitt prosjekt nå er å lage noe som ser bra ut og er fleksibel. Jeg kan justere dybden med isolasjon etterpå. Spesielt på venstre side som har et uinnredet rom. Alt hva som funker best. Det kan godt være jeg ender opp med 10-15cm som i dag og ingen forbedring, men da har jeg fått en penere finish.

    Det fine med å bruke den isolasjon som allerede er i veggene, er at jeg kan få paneler som ikke bygger noe særlig ut fra veggene

    Eneste driten med prosjektet slik jeg ser det, er at jeg låser meg veldig på plassering av lytteposisjon og høyttaler. Samtidig så funker andre plassering dårlig.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.800
    Antall liker
    3.300
    Torget vurderinger
    0
    Jeg trenger ikke bare at folk klapper med, men evt bidrar med litt kritisk synsing.
    Det er imponerende å se hvordan store tiltak for akustikk utvikle seg hos mange audiofile.
    I løpet av året har det blitt flere veldig hyggelige besøk hos andre audiofile og tiltakene
    varierer fra helt normal stue til dedikert "fulldempet".
    Det er vanskelig å si noe om hvordan "fulldempet" vil oppleves uten tiltak, men
    lydopplevelsen fungerer også svært tilfredsstillende i normalt møblerte hjem med
    store lydsystemer. Det virker mer som hvordan man benytter/utnytter systemet
    gir mye større utslag enn de passive tiltakene for rommet.
    Det er stor forskjell på inntrykkene som presenteres på nettet og
    den faktiske lydopplevelsen hos audiofile med forskjellige tiltak/løsninger.

    Uansett så er opplevelsen av lyden fra forskjellige systemer og rom den
    viktigste faktoren/pådriveren for å tenke endringer i eget oppsett.... (y)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    20.137
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet jeg er en ineffektiv klagefant og som ikke får tid til prosjektene mine. Men må innse at jeg kan bruke tiden min mer effektiv. Jeg prøver å trene 2-3 ganger i uken, bruker da ca to timer psyke meg opp får jeg kommer meg ut. Så ca 3 timer hver gang i dass der og🥴

    Så er det F1 og de andre formel klassene. Jeg ser ofte treninger/ kval og løp på både F1, F2 og F3 hvis jeg rekker det. Bør trappe ned til F1 kval og løp.

    Nok bull, nå er det F1 studio før løp(ja jeg ser det og) så litt jåleri med prosjekt spiler.
    IMG_0930.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    20.137
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Da er planen spikret. Veggene skal åpnes. Tak blir ikke tatt i denne omgang. Lager først ferdige paneler, utvider så isolasjons tykkelsen på baksiden av den ene sideveggen. Først da åpner jeg opp sideveggene. Lurer på å gå for 10cm på den ene siden og 50cm på den andre sideb. Da får jeg ingen paneler som bygger ut på veggene. Rom sim i rew ser lovende ut denne løsningen. Men det blir ikke helt reelt, da den den tar for seg hele veggen og ikke en del. Nok gnag om planer. På tide å iverksette.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    487
    Antall liker
    663
    Sted
    Brøttum
    Med tanke på spredningen av waveguide til diskant/mellomtoner med kardioider, så gjør du denne absorberingen for mellom bassen, eller for mellomtone? :unsure: Gitt kardioidene sin sprednings karakteristikk så ville jeg tro at absorbenter i første refleksjon ville ha lite/ingenting å si i lytteposisjon. Jeg har jo ikke målt med og uten noe i første refleksjon, men kanskje det hadde vært en tanke, sånn før du går videre? :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    20.137
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på spredningen av waveguide til diskant/mellomtoner med kardioider, så gjør du denne absorberingen for mellom bassen, eller for mellomtone? :unsure: Gitt kardioidene sin sprednings karakteristikk så ville jeg tro at absorbenter i første refleksjon ville ha lite/ingenting å si i lytteposisjon. Jeg har jo ikke målt med og uten noe i første refleksjon, men kanskje det hadde vært en tanke, sånn før du går videre? :)
    Har tenkt på det. Kardioide stopper jo ikke spredningen, men redusere den. Nye paneler er like mye å pynte grisen. Noe må jeg ha der uansett. De jeg har ser ikke ut. Nå laget jeg nye som er går i ett med veggene. Samtidig får jeg mulighet til å utvide tykkelsen. Ser ut til å rette i 90 og 180hz. Noe som kan passe bra. Noe mere forventer jeg ikke. Hvis dette er mislykket, så ender jeg med samme resultat som i dag, men med penere paneler. Så hvorfor ikke😀 Jeg har også forhørt meg litt her, så helt i blinde er ikke prosjektet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    20.137
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg lander prosjekt sidevegg, så er det lettere å planlegge ny frontvegg. Jeg vil ha synergi i hvordan ting skal bli seende ut.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    8.110
    Antall liker
    20.137
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Av og til lurer jeg på om jeg er schizofren. For noen dager siden diskuterte vi den nye iPhone 16(pro). Jeg mente den var latterlig dyr og at det var helt dust å bytte ut min velfungerende iPhone 12 pro. To dager etter så hadde jeg bestilt ny iPhone 16 pro😆 Nesten som det er flaut å ta den med på jobb🥴 Jeg mener fremdeles det er dust, men i et svakt øyeblikk så glapp det her😔
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.608
    Antall liker
    41.933
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Av og til lurer jeg på om jeg er schizofren. For noen dager siden diskuterte vi den nye iPhone 16(pro). Jeg mente den var latterlig dyr og at det var helt dust å bytte ut min velfungerende iPhone 12 pro. To dager etter så hadde jeg bestilt ny iPhone 16 pro😆 Nesten som det er flaut å ta den med på jobb🥴 Jeg mener fremdeles det er dust, men i et svakt øyeblikk så glapp det her😔
    Skjønner ikke hva det har med schizofreni å gjøre? Med mindre det er stemmer som kommanderer deg til å shoppe som ei jente.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.608
    Antall liker
    41.933
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Å mene en ting og gjør noe annet like etter. Ikke spør meg om stemmer i hodet, du må høre med den andre meg😆
    Det er noe annet en diagnosen du ga deg selv. Kanskje en eller annen form for dissoiativ lidelse og jenta i deg hadde lyst på ny tlf. Hvit eller noe anne søtt tenker jeg?;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn