Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.208
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Noen har jo innebygd sus i hode bare for å ha noe å klage på, så skulle ikke forundre meg om du hadde hørt sus i lytteposisjonen til emokid også :D

Jeg er mer mer opptatt av at et anlegg skal sprudle lettbeint og ha rytmisk driv. Ikke sinustoneaktig bass med klemt dynamikk.
    Tar hele problemstillingen på egen kappe, ikke for at jeg forstår hvordan støyende elektronikk kan gi sprudlende lettbeinthet og rytmisk driv, men innser jo at jeg fortsatt har mye å lære.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Tar hele problemstillingen på egen kappe, ikke for at jeg forstår hvordan støyende elektronikk kan gi sprudlende lettbeinthet og rytmisk driv, men innser jo at jeg fortsatt har mye å lære.
    Nei, støyende elektronikk gir vel bare støy, og er vel ikke grunnen for rytmisk driv. Ellers henger jeg meg med på at det er mye mer å lære. Egentlig litt glad for at jeg ikke skjønner den fulle og hele sammenheng.

karmann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.487
    Jo, du får jo testet hele driden. Dirac har egen software for PC med kalibrering. 14 dagers prøveperiode.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jo, du får jo testet hele driden. Dirac har egen software for PC med kalibrering. 14 dagers prøveperiode.

Men ikke crossover, som jeg er mest nysgjerrig på. Da måtte jeg hatt et 4 kanals lydkort.

M

MarkusH

Gjest
    Programmet Audiolense støyer ikke. Da er det i hvert fall brukt sammen med utstyr som støyer.
    Emokid bruker Audiolense på 115 db følsomme horn uten antydning av støy.
    Nå er det vel i de fleste tilfeller utstyret som støyer uansett da, men det vet du jo, om man da bruker minidsp, dbx eller audiolense blir jo ett fett.
    Jeg kommer uansett til å holde meg til dbx som dsp også får jeg bytte amper til jeg blir fornøyd. :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Nå er det vel i de fleste tilfeller utstyret som støyer uansett da, men det vet du jo, om man da bruker minidsp, dbx eller audiolense blir jo ett fett.
    Jeg kommer uansett til å holde meg til dbx som dsp også får jeg bytte amper til jeg blir fornøyd. :)
    En stødig og trygg vei til godlyden :)

karmann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.487
    Men ikke crossover, som jeg er mest nysgjerrig på. Da måtte jeg hatt et 4 kanals lydkort.
    Skjønner. Når du først er på den tanken, så er det bare å få kastet ut flaskehalsen i passive filtre 👍😀 og kjøre aktivt hele veien

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Når du først er på den tanken, så er det bare å få kastet ut flaskehalsen i passive filtre 👍😀 og kjøre aktivt hele veien
    Hva er galt med passiv? Er ganske passiv selv🤪 Å bygge om mine høyttalere til aktiv ser jeg for meg er en stor jobb. Når stoppe galskapen🙄

karmann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.487
    Neida, bare tuller litt 🙃. Men joda, aktivt er natt og dag på de ferdig kassene jeg har satt fyr på delefilteret . Og dessuten så har jeg vært med på høyttalere der delefilteret bokstavelig talt har tatt fyr. Men det var noe jalla Engelske høyttalere. Bjarne Watne heter de på Norsk.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare å klemme til, her heier vi på deg.. Og nå som du har snekret litt, og fått innpass blant de som bygger subber selv, er det ikke noe poeng å stappe midtveis er det vel? :).... Eller, hva tror du?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Neida, bare tuller litt 🙃. Men joda, aktivt er natt og dag på de ferdig kassene jeg har satt fyr på delefilteret . Og dessuten så har jeg vært med på høyttalere der delefilteret bokstavelig talt har tatt fyr. Men det var noe jalla Engelske høyttalere. Bjarne Watne heter de på Norsk.
    Tuller mest jeg og. Blir med bastard løsning. Aktiv deling mellom tårn og høyttalere. Resten for blir som det er😀

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bare å klemme til, her heier vi på deg.. Og nå som du har snekret litt, og fått innpass blant de som bygger subber selv, er det ikke noe poeng å stappe midtveis er det vel? :).... Eller, hva tror du?
    Midtbass passer ikke inn med løsningen jeg har i dag. Vil heller makse med skikkelig styring mellom fronter og tårn. Å bare nerde og ikke ha tid til lytting blir feil. Kjenner jeg har litt å ta igjen der etter prosjektet.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Midtbass passer ikke inn med løsningen jeg har i dag. Vil heller makse med skikkelig styring mellom fronter og tårn. Å bare nerde og ikke ha tid til lytting blir feil. Kjenner jeg har litt å ta igjen der etter prosjektet.
    Bare tuller litt med deg. Bygde mine subber i 2015, har prøvd Audiolense, målt litt. Alt til sin tid, og nyte frukten av eget slit er en god ting.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Minidsp SHD støyer mindre enn Trinnov, så velg kvalitet. 😁

Når det er sagt er det bare tøys med SHD når du kan bruke ren digital SHD Studio eller Minidsp Flex. Dirac korrigerer fase, men ikke i den grad man kan få til med feks Trinnov og Audiolense.

Hvis jeg har forstått det riktig er kanskje Flex å foretrekke over SHD fordi man da har mulighet til å drite i Dirac og heller legge inn FIR korreksjon fra Rephase (egen software) og ta mer kontroll selv. Usikker på om det er korrekt at SHD serien ikke har den muligheten.

Venter selv i spenning på de nye DEQX prosessorene som lanseres snart.

Trg

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Gilja
    Er det mulig å gå et bilde av oppsettet ditt? Eller et til,da du har postet noen tidligere😁
    Tårnet mine nærmer seg ferdigstillelse, å er noe usikker på plassering. Tanken er å plassere de bak høytalerne. Spennende å se hva andre gjør😁😁 Å gratulerer med tårna dine!

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å gå et bilde av oppsettet ditt? Eller et til,da du har postet noen tidligere😁
    Tårnet mine nærmer seg ferdigstillelse, å er noe usikker på plassering. Tanken er å plassere de bak høytalerne. Spennende å se hva andre gjør😁😁 Å gratulerer med tårna dine!
    Sjekket prosjektet ditt. Ser meget bra ut. Blir gøy å få liv i de. Har du noe plan om deling mellom frontene og tårna? Hadde dårlig med bilder, og er ikke hjemme i helgen. Skal få tatt mere og bedre bilder over pinsen.

0DACECF2-AA3F-4340-BDE4-79471771FB53.jpeg

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Minidsp SHD støyer mindre enn Trinnov, så velg kvalitet. 😁

Når det er sagt er det bare tøys med SHD når du kan bruke ren digital SHD Studio eller Minidsp Flex. Dirac korrigerer fase, men ikke i den grad man kan få til med feks Trinnov og Audiolense.

Hvis jeg har forstått det riktig er kanskje Flex å foretrekke over SHD fordi man da har mulighet til å drite i Dirac og heller legge inn FIR korreksjon fra Rephase (egen software) og ta mer kontroll selv. Usikker på om det er korrekt at SHD serien ikke har den muligheten.

Venter selv i spenning på de nye DEQX prosessorene som lanseres snart.
    Den nye Deqx saken hadde jeg glemt ut. Den kan være en kandidat. Burde vel kommet ut på markedet i vår.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den nye Deqx saken hadde jeg glemt ut. Den kan være en kandidat. Burde vel kommet ut på markedet i vår.
    Ser lansering er pushet til Q3-Q4 i år, men nå i helgen er det presentasjon av den nye serien på messe i Australia. Nå er det sommer med bbq og ferie, så plutselig er de lansert når man begynner å finne tilbake til hifi-sesong igjen 😁

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.208
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jepp, DEQX Pre-8 står på min liste over potensielle arvtakere, virkelig interessant. Men må innrømme at jeg synes Trinnovs mikrofon er morsom og kombinert med softwaren har den gjort vei i vellinga her. Føler uansett jeg har god tid og kan vente til andre her inne tar første steg.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, liker idéen om at softwaren korrigerer høyttaleren først og deretter måler og korrigerer for rommet. Det gjør det potensielt mye lettere å ha aktive oppsett hvor man kan switche av og på romkorreksjon for å unngå å skru seg bort - hypotetisk selvfølgelig da absolutt ingen med dsp noen gang har gjort da alt fungerer aldeles perfekt fra første målesveip :sneaky:

Trg

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Gilja
    Sjekket prosjektet ditt. Ser meget bra ut. Blir gøy å få liv i de. Har du noe plan om deling mellom frontene og tårna? Hadde dårlig med bilder, og er ikke hjemme i helgen. Skal få tatt mere og bedre bilder over pinsen.

Vis vedlegget 823314
    Nei,har ingen plan på det. Jeg ser mine begrensinger, å må nok prøve å få tak i noen som virkelig kan dette med måling å innstilling. 😁

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lurer fremdeles litt på ventepølse. Minidsp SHD pre. Hvordan er volumkontrollen på denne? Er det slik at jeg risikere å miste dynamikk på lavt volum eller vil denne fungere som en fullverdig pre?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lurer fremdeles litt på ventepølse. Minidsp SHD pre. Hvordan er volumkontrollen på denne? Er det slik at jeg risikere å miste dynamikk på lavt volum eller vil denne fungere som en fullverdig pre?
    Synes du bør kjøpe flere duftlys...Kanskje med lett tilsetning av noe sentralstimulerende midler .. Vi gi deg mer effekt enn noen DSP. ER du heldig får du med litt farger på kjøpet.. Kanskje en enhjørning.. Og ikke noe skruing.. :cool:

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Synes du bør kjøpe flere duftlys...Kanskje med lett tilsetning av noe sentralstimulerende midler .. Vi gi deg mer effekt enn noen DSP. ER du heldig får du med litt farger på kjøpet.. Kanskje en enhjørning.. Og ikke noe skruing.. :cool:
    Mitt ønske er crossover til frontene. Har ikke tenkt å rote så mye mere med The music. Så du duftelyset i campingvogn bord bilde? Makaløst😉

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    21.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Den var lekker ja! Morsomt å høre at også andres planer endres fort... :) :ROFLMAO:
    Takk. Mangler impulskontroll🤣 En bedre riaa har vært på ønskelisten en stund. Skulle det bli miss match, så er denne grei å omsette. Eneste er bling som ikke passer helt inn, men den er full av lovord så det skal bli gøy å teste😀

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.584
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer Sevald :) Tror ikke du trår mye feil med den, blir spennende å høre om resultatet når du får den i hus.
    Ha en fin dag

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn