Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.142
    Antall liker
    17.205
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For forventet ble bassfellene noe mindre effektiv nå. Men har en litt halv sprø tanke. På andre siden av bakveggen er det et uinnredet rom. Ca 1,2-1,5m dyp. Lurer på om det rommet til å bli en del av bassfellen. Pepre bakveggen med 10cm hull og ha 20 cm isolasjon på veggen mot bassfellen i det uinnredet rommet. Kle med dette med en tekstil. Da får jeg ca 1- 1,3 med luft bak bassfellen i tillegg til en mye dypere med demping. Jeg kan da bruke hele bakveggen. Ingenting trengs å gjøres i selve lytterommet. Ingenting blir synlig. Tanker? Kan jeg få en bedre bassfelle?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33
    For forventet ble bassfellene noe mindre effektiv nå. Men har en litt halv sprø tanke. På andre siden av bakveggen er det et uinnredet rom. Ca 1,2-1,5m dyp. Lurer på om det rommet til å bli en del av bassfellen. Pepre bakveggen med 10cm hull og ha 20 cm isolasjon på veggen mot bassfellen i det uinnredet rommet. Kle med dette med en tekstil. Da får jeg ca 1- 1,3 med luft bak bassfellen i tillegg til en mye dypere med demping. Jeg kan da bruke hele bakveggen. Ingenting trengs å gjøres i selve lytterommet. Ingenting blir synlig. Tanker? Kan jeg få en bedre bassfelle?
    Du snakker jo mange kubikk med isolasjon så tvilsomt positivt 🎶🎶🎶
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er imponert over innsatsen og utførelsen- du er har det «i nevene» som man sier. Men jeg har et sikkert litt dumt spørsmål: har du målt bassproblem/ stående bølger bak i rommet som gir problem i lytteposisjon ? Og mister du dypbass eller gir det en mer nyansert bassopplevelse? Jeg har vært i rom der basstiltakene har « slukket « og rommet har mistet liv men du har jo hele tiden hatt en plan bak det du gjør.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.142
    Antall liker
    17.205
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er imponert over innsatsen og utførelsen- du er har det «i nevene» som man sier. Men jeg har et sikkert litt dumt spørsmål: har du målt bassproblem/ stående bølger bak i rommet som gir problem i lytteposisjon ? Og mister du dypbass eller gir det en mer nyansert bassopplevelse? Jeg har vært i rom der basstiltakene har « slukket « og rommet har mistet liv men du har jo hele tiden hatt en plan bak det du gjør.
    Takk for det. Nå er jeg ingen mastermind på bass og akustikk tiltak. Men jeg har gjort meg mine erfaringer på veien. Har vært villig til å teste det meste og gjort mine erfaringer. Jeg får ingen hjelp av rommet, som er vanskelig å få dyp bass i. Dette vises også i de simulatorene jeg har gjort. Noe kortere rom hadde vært enklere å fått til.

    Tidligere med The Music og uten sub, var det lite å hente under 50 hz, selv om disse høyttalerne har grei kapasitet ned til 20hz. Men med subber har det gått fint

    Jeg har aldri målt ved bakveggen, men har heller ikke sett behovet for det. Jeg hadde en ganske ulinjær bassrespons før jeg laget bassfellene for noen år siden. Etter det, har jeg gjort mye som har hjelpt på å få bedre bass. Mye mere kapasitet, bass fra både høyttalere og basstårn som går fra gulv til tak og ikke minst dsp. Summen av disse tiltakene har gjort at jeg håpet at jeg kunne fjerne en del dempe materiell fra bassfellene og bygge inn diffusorene. Men når jeg hadde bassfelle demontert hørt jeg med en gang at bassen ble ullen og dominerende. Tipper bassfellene er reduserert med ca 30 prosent.

    Jeg har ikke målt, men det er hørbart. Jeg har ingen planer om å mere demping av rommet, men bedre demping. Utfordringen med bassfeller er at de er bredbåndet og demper hele frekvens registeret. Det jeg har planer om nå vil kun påvirke dypbassen.

    I dag har jeg ingen problemer med å gå flatt ned til under 20 hz og er strålende fornøyd. Men jeg har noen stående bølger, som er utfordrende. Gode bassfeller hjelper, så jeg villig til å legge en energi i å få dette så bra som mulig.

    Når hverdagen er tilbake her, så skal vi få til en demo. Tipper du finner bassen ganske så bra her, uten at den får lov å dominere. Vil si at det spiller alt av musikk uten problemer.

    Det var et langt svar og kanskje jeg ikke svarte helt på hva du spurte om. Jeg har bygd mine erfaringer på mitt oppsett i mitt rom😀
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    347
    Antall liker
    1.086
    Min lille test, et hull i veggen på baksiden av bassfellen på B:80 x H:210cm ,der det spiller ut i tomt rom på ca 50kvm . Da ble det tørket opp litt i bunnen i tillegg til enda bedre respons.
    Jeg vil da tro at effekten blir enda bedre når jeg åpner helt( blir ikke noe hull tagging, det blir å fjerne store deler). Når jeg sier bedre så er forskjellene hos meg marginale da det er tålig greit i utgangspunktet, men koster litt kalorier og hente ut siste sprut ( fellen her er i overkant av 20 kubikk)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.142
    Antall liker
    17.205
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Min lille test, et hull i veggen på baksiden av bassfellen på B:80 x H:210cm ,der det spiller ut i tomt rom på ca 50kvm . Da ble det tørket opp litt i bunnen i tillegg til enda bedre respons.
    Jeg vil da tro at effekten blir enda bedre når jeg åpner helt( blir ikke noe hull tagging, det blir å fjerne store deler). Når jeg sier bedre så er forskjellene hos meg marginale da det er tålig greit i utgangspunktet, men koster litt kalorier og hente ut siste sprut ( fellen her er i overkant av 20 kubikk) 😀
    I all verden. Har du et tomt rom på 50kvm til dette formålet?😀 Eller er det en fremtidig systue til kona som du drøyer med å gjennomføre🤪 Jeg kan ikke helt se for meg at det skal være stor forskjell på å pepre med hull eller åpne helt opp. Mitt rom bak er på ca 6 kvadrat. Bassfellene er 130 x 70 cm ish. Det er vel egentlig å hente siste sprut her og, selv om jeg nok er langt fra på ditt nivå🤪
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    347
    Antall liker
    1.086
    Haha😅,
    Jeg bygde jo på huset over 100kvm, slik at jeg kan åpne det helt opp. Mao 18 meter lengde innvendig uten skillevegger. Nå står det 2 biler der men det er kun en lettvegg som skiller av, en lettvegg på 1 meter dybde.

    Jeg har en dør i bassfellen og det var forskjeller med den åpen, semi lukket og på gløtt. Derav åpen var best.
    Skal ikke påstå verken det ene eller det andre, men jeg vet hva jeg hadde gjort 🫡.

    Du kan jo borre hull, måle , rive ned platene , måle og eventuelt plate igjen og Borre hull dersom det ikke er forskjell 😆.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.142
    Antall liker
    17.205
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Haha😅,
    Jeg bygde jo på huset over 100kvm, slik at jeg kan åpne det helt opp. Mao 18 meter lengde innvendig uten skillevegger. Nå står det 2 biler der men det er kun en lettvegg som skiller av, en lettvegg på 1 meter dybde.

    Jeg har en dør i bassfellen og det var forskjeller med den åpen, semi lukket og på gløtt. Derav åpen var best.
    Skal ikke påstå verken det ene eller det andre, men jeg vet hva jeg hadde gjort 🫡.

    Du kan jo borre hull, måle , rive ned platene , måle og eventuelt plate igjen og Borre hull dersom det ikke er forskjell 😆.
    Skal lodde stemningen her og spør om jeg kan få gjør det samme. Tipper tommelen opp og ender med meg og katten🤪
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det. Nå er jeg ingen mastermind på bass og akustikk tiltak. Men jeg har gjort meg mine erfaringer på veien. Har vært villig til å teste det meste og gjort mine erfaringer. Jeg får ingen hjelp av rommet, som er vanskelig å få dyp bass i. Dette vises også i de simulatorene jeg har gjort. Noe kortere rom hadde vært enklere å fått til.

    Tidligere med The Music og uten sub, var det lite å hente under 50 hz, selv om disse høyttalerne har grei kapasitet ned til 20hz. Men med subber har det gått fint

    Jeg har aldri målt ved bakveggen, men har heller ikke sett behovet for det. Jeg hadde en ganske ulinjær bassrespons før jeg laget bassfellene for noen år siden. Etter det, har jeg gjort mye som har hjelpt på å få bedre bass. Mye mere kapasitet, bass fra både høyttalere og basstårn som går fra gulv til tak og ikke minst dsp. Summen av disse tiltakene har gjort at jeg håpet at jeg kunne fjerne en del dempe materiell fra bassfellene og bygge inn diffusorene. Men når jeg hadde bassfelle demontert hørt jeg med en gang at bassen ble ullen og dominerende. Tipper bassfellene er reduserert med ca 30 prosent.

    Jeg har ikke målt, men det er hørbart. Jeg har ingen planer om å mere demping av rommet, men bedre demping. Utfordringen med bassfeller er at de er bredbåndet og demper hele frekvens registeret. Det jeg har planer om nå vil kun påvirke dypbassen.

    I dag har jeg ingen problemer med å gå flatt ned til under 20 hz og er strålende fornøyd. Men jeg har noen stående bølger, som er utfordrende. Gode bassfeller hjelper, så jeg villig til å legge en energi i å få dette så bra som mulig.

    Når hverdagen er tilbake her, så skal vi få til en demo. Tipper du finner bassen ganske så bra her, uten at den får lov å dominere. Vil si at det spiller alt av musikk uten problemer.

    Det var et langt svar og kanskje jeg ikke svarte helt på hva du spurte om. Jeg har bygd mine erfaringer på mitt oppsett i mitt rom😀
    Synes det var et dekkende svar og jeg tror du gjør rett i å bruke ørene. Det å avstemme et rom er ikke enkelt men det høres ut som du kommet langt på vei.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.142
    Antall liker
    17.205
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    I dag var det tid for litt målinger etter at bassfellene ble noe redusert. Og som jeg mistenkte så er bassen langt fra like tørr som før. Ikke uventet. Bare til å planlegge og komme i gang. Avgjørelsen er tatt. Boden blir en del av bassfellen.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Kan få et par Svanå V4 av meg. Om ikke annet kan du sette dem i boden😉
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.374
    Antall liker
    8.481
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ta det helt med ro, det kommer ikke noen ny hovedvei fra Stavanger til noe som helst, når jeg flyttet hit i 1999 så forsto jeg det slik at ny vei til Kristiansand var rett rundt hjørnet, det hjørnet har vi ikke begynt å gå mot ennå... Tenker på veien fra Oslo til Halden (E6) det gikk jo i forrykende fart, men her - som "pøser ut med penger til resten av landet" - heBurj Al- Arabr skal det ikke skje noe som helst.
    Veien forbi Rygge så gikk barndomshjemmet mitt med i dragsuget.
    Der 118 og E6 var nermest hverandre, røyk med 4 hus.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.656
    Antall liker
    35.750
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke telling på hvor mange hus som har blitt revet her på grunn av en ny bussvei.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.142
    Antall liker
    17.205
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vi målte rommet og kunne ikke detektere noen forskjell fra lytteposisjon. Men de har ekstremt god placeboeffekt. Det kan jeg skrive under på!
    Føling i fjæra og placebo er jeg ferdig med. Men gøy å høre at dere ga denne en sjanse og testet den ut, selv om den ble underkjent😀
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.564
    Antall liker
    3.685
    Sted
    Sunnmøre
    Ta det helt med ro, det kommer ikke noen ny hovedvei fra Stavanger til noe som helst, når jeg flyttet hit i 1999 så forsto jeg det slik at ny vei til Kristiansand var rett rundt hjørnet, det hjørnet har vi ikke begynt å gå mot ennå...
    Då eg gjekk på gymnaset, var ny veg Bergen-Os (E39) på dagsorden. Opna i fjor, ca 30 år etter. Det er sant at slikt tek tid på Vestlandet.

    Kva skulle vi dessutan gjort utan trasédiskusjonar? Nesten alle vil ha ny veg, gjerne nær, men ikkje for nær.

    Men skjønar at det er kjipt for dei som bur nett der vegen er planlagt å gå. Ikkje veit ein kor lenge ein kan bu der, ikkje kan ein selja huset osb.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.142
    Antall liker
    17.205
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Då eg gjekk på gymnaset, var ny veg Bergen-Os (E39) på dagsorden. Opna i fjor, ca 30 år etter. Det er sant at slikt tek tid på Vestlandet.

    Kva skulle vi dessutan gjort utan trasédiskusjonar? Nesten alle vil ha ny veg, gjerne nær, men ikkje for nær.

    Men skjønar at det er kjipt for dei som bur nett der vegen er planlagt å gå. Ikkje veit ein kor lenge ein kan bu der, ikkje kan ein selja huset osb.
    Selv om jeg synes det er kjipt at bygda blir ødelagt og kanskje jeg blir direkte rammet, mener jeg at slike hensyn kan ikke tas. Bruk linjal, lag en rett og fin vei.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    414
    Antall liker
    494
    Sted
    Brøttum
    Sånn alt-i-alt er det noe du savner fra The Music tiden ift de linjene du har nå? Vurderer et "liknende" bytte, altså 3-veis gulvstående til diy linjekilder.
    Skal - skal ikke ta den helt ut? 🙈
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.142
    Antall liker
    17.205
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan ta en liten sammenligning @ParttimeDIY. Se for deg at du har en fet racersykkel og formen er god. Du drar på alt du klarer opp en tung motbakke og du føler det uovervinnelig. Der har du The Music. Men når du minst venter det kommer en gammel kjerring på el-damesykkel med bremykt pakka på baggasjebrettet og tråkker lett forbi deg. Der er Arc Deco. Uanstrengt og nærmest uendelig med kapasitet.

    Husker et parameter The music fikset bedre enn Arc Deco, og det var plassering av instrumenter. Men etter at jeg gikk fra deling på 110hz til 70hz mot basstårna så smatt dette også på plass.

    Arc Deco låter ikke så ulikt The music egentlig. Det tonale er gjenkjennelig. Føles ut som The Music på anabole steroider. Så svaret er at det finnes ikke et eneste parameter som ikke låter bedre på Arc Deco enn The Music.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn