ShaunV's sparebøsse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Rune S skrev:
    Da er det nok fortsatt noe som er ustabilt i den ene monoblokka tror jeg.Tror ikke det er noe problem med BPen, men at blokka innimellom foretar noen krumspring som gjør at den trekker mer strøm en BPen er konstruert for ivertfall med den sikring som er montert.

LMC, tror det er Mills de motstandene som står fra katode til jord på 300B på de blokkene.
    Tror jeg lodder om de nevnte få punktene, tar jo ikke lange tiden tross alt! Og ikke har de vært loddet om siden feilen inntraff. Som du sikkert husker er det originalt litt stygg lodding der hvor utgangstrafoen er loddet på plass.

Det er MIlls motstander mellom gløden til 300B i parallell med noen kondiser mot jord.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    LMC skrev:
    alt relevant ligger jo på den rekka der
    kan du ikke bare løsne et ben på hver motstand og ohme de?
    tviler på at en lytt eller interstagen er "gonners" !

de grønne er etter nærmere undersøkelse Sfernice/Vishay 6watt emaljerte trådviklede
    hva er verdien på de
    om det er de to jeg tror det er går de ikke fra katode til jord i det hele tatt,men ligger i serie med b+ som jeg nevnte over
    uansett hva som er på den rekke kan jeg hoste opp erstatning tror jeg
    mvh
    Leif
    Har ohmet de motstandene til riktig verdi, uten å måtte lodde dem av tidligere. Gjorde det da jeg lånte Scoope.

Verdien på de grønne er 15kohm.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.584
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok de Mills ´ene stoler jeg ikke på
    1K5 9 watt tror jeg at jeg kan hoste opp
    men mål og lodd den rekka først

ok da er de grønne i b+ 300B poweret som jeg trodde

MILLS ! la oss bytte de!
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.584
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det er jo logisk at det er noe med de Mills´ene på 300B katoden for de vil jo styre bias/strømtrekket og om en av de ligger og feiler kan du få et helt vlit strømtrekk i feile-tidspunktet...tror jeg ;D
    mvh
    Leif

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    En ting er at 300B styrer strømtrekket, men vil ikke det kunne synes om de plutselig trekker mye mer strøm enn de skal? Med mindre det bare skjer et bittelite øyeblikk og så går tilbake til normalt, men at det da alt er skjedd feil i resten av kretsen.

Men jeg tror jeg skjønner poenget, at Mills er noe dritt og må ut! Hehe. :p

Hvis jeg kommer innom i kveld for å hente sikringer hvis du har kan jeg jo ta med blokka sånn for syns-skyld. Kan jo hende du ser noe jeg ikke ser.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Du får se hva du klarer å hoste opp av motstander, så bytter jeg dem. :)

Sfernice motstandene ser jo rimelig solide ut ifølge databladet!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.584
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    shaunv skrev:
    Du får se hva du klarer å hoste opp av motstander, så bytter jeg dem. :)

Sfernice motstandene ser jo rimelig solide ut ifølge databladet!
    gjett hvorfor de står som Alt 2 !? 8)
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.584
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det du trenger er 4x1K5 9watt eller 2x750R 18watt
    sjekker i kveld
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.584
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    til kun den ene blokken!
    men om vi finner ut at dette var feilen ville jeg funnet en annen permanent løsning for begge blokkene
    mvh
    Leif

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ser ut som dere begynner å sirkle dere inn på noe lurt ,bra!

Hvordan oppfører en ødelagt motstand seg foresten,måler man kontinuitet som i ned mot 0 ohm eller blir der brudd?

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    LMC: Hva slags annen permanent løsning er det du har i tankene montro?

Hvilken grad av ødelagt motstand? En motstand som brenner har i min erfaring nedsatt motstandsevne i alle fall. Slik som den 100ohm som brant ble til en 30ohms motstand ca. :p

Men en periodisk feil i en motstand aner jeg ingenting om.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ok,så det er ikke så enkelt som enten 0 ohm eller null kontakt altså,typisk! ::) ;D

Jeg har bygget AN kit 1 to ganger og interstage blokkene en gang,og der har alltid fulgt med noen store grønne motstander med litt glassaktig overflate,tror det er det samme som AN bruker i sine ferdigprodukt.Vet ikke hva de heter.
    I dine så hadde det blitt brukt noen sorte Mills motstander.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.584
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    den blir ustabil,men du klarer ikke å måle den, om du ikke setter den i en rigg og sitter og venter til den feiler
    og det kan ta tid og skjer kanskje bare når den er varm
    lodder du den ut og måler den, virker den helt ok
    kan spille fint i ukevis..plutselig får den en raptus og klikker helt..enten slipper den alt igjennom eller bremser mere enn normalt...helt random
    til slutt vil den vel ryke helt
    det som er noe dritt, er at da drar den kanskje med seg noe annet i tillegg!
    det beste er bare å fjerne usikkerheten!

permanent løsning er enten er ARCOL/Vishay med messinghus eller en Caddock 930 skrudd fast i kabinettet eller dedikerte kjøleribber for kjøling,ellers tåler den bar 2,25watt istedet for 30!
    tror Caddock er bedre løsning for lyden....i disse blokkene er jo katoden en del av signalveien iom at det er DHT rør
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.584
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    det ble litt bomtur hjem til JV idet vi trenger mere stash, bl.a multimeter 8) for å komme videre.
    skal prøve å få målt litt til helgen
    i mellomtiden har jeg sendte en mail med hendelsesforløpet og nødvendig infor til Gary,for å se om han har noen ideer
    until then
    mvh
    Leif

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Det er utrolig hvor sånne ting som multimeter bare forsvinner når man trenger det mest. ;D Har aldri ikke funnet det når jeg trenger det før. Definitivt på tide å skaffe min egen. :p

Du la igjen to Mills motstander så jeg. Virker disse som de skal? I såfall kunne jeg jo bare slengt dem inn der hvor den litt mistenkelige Millsen står. (Den som kunne se litt ut som om den var blitt ekstra varm).

J-V

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Multimeter er oppskrytt,med litt erfaring så tar man det med fingrene og hvordan de forskjellige spenninger og strømstyrker slår ut på hjerterytmen :D

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Da var faren min nettopp innom og hørte på litt symfoniorkester på rommet mitt. Og som alltid, han brukte ca 50% av tiden på å si, "det fins ikke bass, det finnes ikke bass". Dette kommer altså bra en som selv er bassist. Skal legges til at når han sitter i garasjen og hører på musikk med boomblasteren så står den alltid på max på bassnivå. Og det er vel strengt tatt ikke annet enn romlig i mine øre. :p Er virkelig folk så forskjellige? Personlig foretrekker jeg jo virkerlig kontrollert og artikulert bass fremfor kvantitet? Eller kvalitetsbass om du vil. Skulle jeg hatt mer bass hadde vel det virkelig begynt å maskere litt over det andre vil jeg tro. Eller kunne det faktisk vært en idé med to stykk subber som spiller uten å "høres" sammen med resten? ::)

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Skal sies at han mente det spilte nesten perfekt i mellomtone og diskant, og var veldig åpent.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Vel vi er forskjellig JV :)

Godt du ikke har arvet dine far's ører (i beste mening)
    Siden han er bassist er vel kanskje vant til "mye" bass ?
    Nuvel. Liker bass en annen også men alt med måte :)

/jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.417
    Torget vurderinger
    23
    Det er mye mer info i de nedre regioner :eek: :eek: enn mange tror. Ikke bare selve bassen, men bidrag fra andre instrumenter/stemmer og ikke minst rominformasjon av ulike typer. For å få til en høykvalitets ILLUSJONSGJENSKAPING (c) Sluket kreves det faktisk en god del. Først og fremst rom med tilstrekkelig volum, deretter høytt. med tilhørende ferdigheter. Det skal flyttes luft, og det i en fei. Minst ned til 30 Hz og aller helst under det også.

Det er enkelt å få et "bassrikt" anlegg til å spille ned mot 20 Hz, problemet ligger i å få det luftig, åpent, dynamisk og med den "henger i luften naturlig" følelsen som etterhvert har blitt relativt greit mulig å få til oppover i registrene.

Og da er jeg enig med Shaun, "bedre med en liten kjapp en, enn en stor slapp en" som det het seg i gamle dager. Til party og ukritisk gjengivelse kan en godt tåle litt feit bass, men til kritisk lytting (sic) så bør bassen ha samme kvaliteter som resten. Området og omfanget begrenses av rom, kunnskap og lommebok, selvsagt.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    JanR: Han er nok vandt til mye bass ja. Men tror ikke han noensinne bryr seg så mye om detaljene som faktisk eksisterer. Et typisk eksempel på en som lar seg imponere av sub bass desverre. (Tør jeg påstå). Av alle anlegg jeg har hatt skal det sies at han foretrakk La Scala med HFS Scala sub til. Men skal jo sies at tre femtentommere trykker litt om man vil i et rom på 23kvm.

Liker jo bass jeg også, NÅR den skal være der! Og jeg kan på ingen måte si at jeg savner bass heller sånn egentlig. Kontrabassen spiller dypt og detaljert, og basstromma trykker når den skal.

Spørsmålet er også litt den, finnes det i det hele tatt en sub som ikke ødelegger mer enn den bidrar med satt sammen med et bra AN oppsett? Det føles ut som at jeg har mye mer bass med f.eks en OTO. Men det er vel heller mangel på kontroll. Nå kan jeg jo nesten ikke se at elementet beveger seg. :p

pengesluk: Det du sier der er helt sant. For ja, det er jo faktisk masse informasjon nedover gitt at anlegget klarer å grave det fram og ikke sløre det til. Er nok vanskelig å få i pose og sekk desverre. ::)

Tror også faren min blir litt lurt av det at bassen ikke er der for å imponere "Hei, jeg heter bass, og her er jeg...Hele tiden." Den er der når den skal, og den er borte like raskt som den kom. På veldig mange innspillinger kunne jeg på ingen måte ønsket mer bass da det rett og slett er veldig mye! Men ja, finnes det en sub med de kvaliteter som trengs i et AN oppsett? Måtte vel blitt en passiv sub drevet av en rørforsterker med gode strømreserver! Transe er kanskje tingen, men i mine ører føler jeg noe mangler, samme hvor kontrollert den måtte spille!

Ser ut som postmannenn har vært snill og kommet med litt nye ECL82 denne uka! 8)
    Har spilt litt på CIFTE i det siste. Men jeg tror den rett og slett er litt hard i lyden sammenlignet med det ukjente russerøret som visstnok skal være "fryktelig dårlig" som jeg har brukt.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.347
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker heller ikke mine subber så ofte (selv om Roar Malmin gjorde en glimrende jobb med å lage high level innganger).

Nå som jeg har rotert rommet 90 grader og arvet RoDas gamle akkuplater så sitter lyden som en kule. Det er mer enn nok bass, blir nesten uryddig med subber!!!

Nå skal det sies at F4 er fyldig og fin. Når jeg spiller vinyl så blir det nesten for mye av det gode. Hvordan er WTCn hos deg, er det hørbart mer bass enn med AN dacen? (det er det nemlig hos meg)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    Ser ut som postmannenn har vært snill og kommet med litt nye ECL82 denne uka! 8)
    Har spilt litt på CIFTE i det siste. Men jeg tror den rett og slett er litt hard i lyden sammenlignet med det ukjente russerøret som visstnok skal være "fryktelig dårlig" som jeg har brukt.
    Beste comboen her og hos flere andre er Telefunken ECL82 og Sylvania (JAN) 6X5.
    Om det funker hos deg er jo ikke godt å si siden russer røret tydeligvis fungerer bra der ;)

Når det er sagt, Mullard er sjelden feil imo.

/jan

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    hel: Nå har jeg rett og slett ikke brukt WT'en på lang tid. Men som med vinyl på generelt basis, mer fylde igjennom hele spekteret. Også da i bassen. Kan nok gjerne føles ut som mer bass rett og slett ja. Men kan i grunn ikke si jeg savner bass hverken med vinyl eller med dac. Skal jo sies at det er litt mer mellombass med vinyl. Savner du bass fra AN dac'en din?

JanR: Jeg har i alle fall sylvania 6x5 rør liggende også. (godt brukt) Men skal sies at da jeg byttet det sylvania røret med et gz rør fra Mullard så skjedde mye i positiv retning. Men får vel nesten prøve den komboen du nevner. ;) Telefunken skal vel gi ganske så "hifi" lyd? Og er vel da kanskje en god match med den litt rundere lyden jeg opplever med sylvania. Ikke testet mullard ecl82 enda da, det kan jo gjøre noe magi det også for alt jeg vet. Aldri blitt skuffet tidligere i alle fall. 8)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Korleis går det med ampene? Fått alt på rett kjøl?
    På tide eg tek turen og tek ein lytt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.347
    Torget vurderinger
    10
    Vil ikke si jeg savner bass fra dacen nei. Det er jo det som er spesialiteten til AN 8)

Det er fintuning av WTC jeg driver med nå. Lurer på om det går an å få for mye bass eller om typiske hifi plater (Kari B) kan bli litt mye "møllers tran" på vinyl? ;D

Kanskje jeg bør kikke litt på dip switchene i Dynavector Riaaen?

Vet du forresten forskjellen på din og min Dynavector pickup?

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Brasse: Joda, det spiller som bare det! Men jeg tror ikke jeg er kvitt den periodiske feilen. Heldigvis ryker ikke mer enn en sikring om det skulle slå inn. Bakdelen med alt er at jeg ikke har fått tid til å spille inn loddinger da jeg stadig har loddet på noe. Skal lodde litt mer også. Rydde opp litt i loddingen mao. Foreslår at du tar turen om noen uker når jeg er ferdig med skolestyr og kan slappe av. Dvs, i desember en gang. Og da må du ta med favorittmusikken din enten den er digital, eller på vinyl. 8) Husk, anlegget er altetende.

hel: spesialiteten til AN er vel strengt tatt mellomtonen. ;)

Du som har blitt så flink med wt etterhvert blir vel nesten nødt til å hjelpe meg litt med min? ;)

Tror nok det er pga at Bremnes generelt har litt mye bass ja. Du opplever vel ikke for mye bass med den cassidy plata f.eks? takk for den forresten, den var fin. ;)

Kjenner ikke akkurat til riaa'en din, men all innstilling er jo der for at du kan leke med den. ;D

Den største forskjellen på min og din pu er nok at min har en unormalt kort cantilever. I tillegg til lavere utnivå enn normalt for mc. En grunn til at den forrige stepupen min ikke matchet så godt. Har enda ikke testet AN stepup'en! Men den skal visstnok ha litt ekstra gain som jeg tror jeg kan trenge.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Nå spiller jeg med en gammel Paradigm sub jeg gav 1500,- kr for noen år siden. Er det å banne i kirka å si at det faktisk er noe "riktig" som skjer? Sett bort fra at den også har litt "hengebass".

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    Nå spiller jeg med en gammel Paradigm sub jeg gav 1500,- kr for noen år siden. Er det å banne i kirka å si at det faktisk er noe "riktig" som skjer? Sett bort fra at den også har litt "hengebass".
    Nei :)

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og kudos for valg av plate til jomfruturen! er det LTE2?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    grattis med vel overstått jomfrutur :) knallfin spiller

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…