Vet du hva. Dette tror jeg er en helt rablende galt montert PU. Jeg mener Argonspilleren er 'basert på' en Rega P1, og da kan jeg ikke tro at ting skal se sånn ut når det er montert riktig.
Armens headshell (plata hvor pickupen er montert) har et offset (en vinkling i forhold til armrøret) som er riktig i forhold til det Rega mener er optimalt. Originalt på Rega P1 sitter det en Ortofon OM, som ser veldig annerledes ut, men som er ganske lik 2M i forhold til avstand i lengderetningen mellom skruene og nåla (forsåvidt høyden, men det kommer jeg tilbake til). Hvis man monterer denne spilleren med en protraktor/mal fra Rega, så bør man ende med pickupen rett i headshell (samme offsetvinkel som selve headshellet). Hvis man benytter seg av Baerwald/Löfgren/Stevenson eller en annen variant, så vil det bli litt avvik, men aldri i verden så mye.
Når det gjelder høyden, så er Regas egne pickuper lavere enn det som må kunne kalles bransjestandard. Rega er temmelig trassige på enkelte ting, og armene de lager er tilpasset deres egne avvikende pickuper. For de fleste andre produsenter av pickuper er det som regel best å bruke en skive mellom plintet og armbasen for å heve armen i bakkant. Disse skivene er det grei skuring å få tak i. Jeg vbil tro og forvente at de fleste forhandlere av Rega har dem på lager. Når armbasen er alt for lav risikerer man for det første en uheldig VTA/SRA (vertikal sporingsvinkel), som absolutt kan medføre tiltakende forvrengning med høyere frekvens (og her har vi opplevelsen av sibilans). For det andre kan det medføre at bakkant av pickupen subber nedi bulkete plater, til og med hopper på grunn av dette.
Men så veldig lavt som denne ligger vil jeg tro at nåltrykket i tillegg er alt for høyt.
Jeg anbefaler at du tar med spilleren tilbake til den som har montert den og spør: Er du heeeeeelt sikker på dette?
Hvis vedkommende ikke kan gjøre greie for seg på en betryggende måte, så anbefaler jeg at du tar den med et annet sted, får det fikset, og ikke handler hos den første igjen. Ever!
Hvis du bor i Oslo, så kan jeg sikkert svinge innom og ta en titt en gang det passer.