Sibilance / støy i diskanten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Synes også pickup ser ut til å være fullstendig feilmontert, men jeg kjenner ikke spilleren og forhandler er vel ikke sååå langt ute på jordet?
    Men besynderlig den vinklingen av pu inn mot senter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vet du hva. Dette tror jeg er en helt rablende galt montert PU. Jeg mener Argonspilleren er 'basert på' en Rega P1, og da kan jeg ikke tro at ting skal se sånn ut når det er montert riktig.

Armens headshell (plata hvor pickupen er montert) har et offset (en vinkling i forhold til armrøret) som er riktig i forhold til det Rega mener er optimalt. Originalt på Rega P1 sitter det en Ortofon OM, som ser veldig annerledes ut, men som er ganske lik 2M i forhold til avstand i lengderetningen mellom skruene og nåla (forsåvidt høyden, men det kommer jeg tilbake til). Hvis man monterer denne spilleren med en protraktor/mal fra Rega, så bør man ende med pickupen rett i headshell (samme offsetvinkel som selve headshellet). Hvis man benytter seg av Baerwald/Löfgren/Stevenson eller en annen variant, så vil det bli litt avvik, men aldri i verden så mye.

Når det gjelder høyden, så er Regas egne pickuper lavere enn det som må kunne kalles bransjestandard. Rega er temmelig trassige på enkelte ting, og armene de lager er tilpasset deres egne avvikende pickuper. For de fleste andre produsenter av pickuper er det som regel best å bruke en skive mellom plintet og armbasen for å heve armen i bakkant. Disse skivene er det grei skuring å få tak i. Jeg vbil tro og forvente at de fleste forhandlere av Rega har dem på lager. Når armbasen er alt for lav risikerer man for det første en uheldig VTA/SRA (vertikal sporingsvinkel), som absolutt kan medføre tiltakende forvrengning med høyere frekvens (og her har vi opplevelsen av sibilans). For det andre kan det medføre at bakkant av pickupen subber nedi bulkete plater, til og med hopper på grunn av dette.

Men så veldig lavt som denne ligger vil jeg tro at nåltrykket i tillegg er alt for høyt.

Jeg anbefaler at du tar med spilleren tilbake til den som har montert den og spør: Er du heeeeeelt sikker på dette?

Hvis vedkommende ikke kan gjøre greie for seg på en betryggende måte, så anbefaler jeg at du tar den med et annet sted, får det fikset, og ikke handler hos den første igjen. Ever!

Hvis du bor i Oslo, så kan jeg sikkert svinge innom og ta en titt en gang det passer.

qkthr

Medlem
    Ble medlem
    26.10.2014
    Antall liker
    4
    Ansatt på HF-klubben som monterte pickupen. Jeg stoler på at de kan det de driver med, men ja. Vanskelig for meg å bedømme hvor galt det ser ut.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.955
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Stil en legoklods (eller noget andet med stabil form) på højkant på plade-tallerkenen, ret foran puén.
    Sænk så efterfølgende armen ned oven på legoklodsen.
    Det er nok bare dere dansker som leker med lego-klosser i voksen alder;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.994
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter mitt øyemål er de ikke til å stole på.....

Enig - her også.
    Trådstarter; ta med spilleren tilbake og om de fremdeles tuller med deg, la noen andre ta seg av innstillingen. Det er faktisk ikke så vanskelig - som det kan se ut til av en del av svarene her inne. Er en ny på vinylasylet, kan begrep og forutinntatt holdning på at du skjønner hva det snakkes om, gjøre det litt håpløst vanskelig ;)

Gødd løkk.

Sist redigert:

erib

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    74
    Dette er jo bare trist. Ikke rart nye vinylentusiaster synes det er komplisert med slike forhandlere.
    Pickupen ER feilmontert, det er det ingen tvil om. Det kan umulig ha vært noen protractor inne i bildet her. I tillegg ligger pickupen alt for lavt mot plata, det ser nesten ut som nålopphenget har "gitt seg", kanskje som følge av et vanvittig høyt nåletrykk.
    Jeg kjenner ikke vekten på pickupen, men med loddet helt inn, er det ikke usannsynlig at trykket er alt for høyt.
    Jeg ville tatt i mot tilbudet fra Zomby, og latt ham ta en titt. Sjansen for at samme mann, hos samme forhandler, gjør det riktig neste gang, ville jeg ikke tatt sjansen på. Er nålefanen skadet, har du krav på ny stift.

Edit: På det siste bildet ditt av pickupen, ser det faktisk ut som nålefanen er bøyd....:-[

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Pickup ser veldig galt montert ut. På min rega rp1 med 2m red, står pickupen slik at begge skruene er helt fremst i headshellet. Argon TT1 er en rebranded rp1, så du kan godt prøve å skyve pickupen helt frem.
    Lån deg også en vekt for å måle stiftetrykk. Ifølge manualen til rega, skal loddet skyves helt til stopperen for å gi 1.85 gram trykk. På min spiller resulterte dette i 3-4g trykk i kombinasjon med 2m red pickup, så jeg måtte skyve loddet litt bakover for å få riktig trykk.

Legg merke til plassering av PU på dette bildet:

Slik endte jeg med å montere min også når jeg brukte regas protractor etter beste evne.

Sist redigert:

qkthr

Medlem
    Ble medlem
    26.10.2014
    Antall liker
    4
    hei. takk for tilbudet zomby. av en eller grunn så jeg ikke innlegget ditt før nå. jeg snakket kort med ptb, og må si jeg er overveldet over hjelpsomheten her. det er sent, men skal legge ut et bilde og gå igjennom alle rådene i morgen, også tar jeg det derfra! :)

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej ptb.
    Jeg er aldeles ikke voksen. (bare 58)

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

qkthr

Medlem
    Ble medlem
    26.10.2014
    Antall liker
    4
    var det slik du mente ptb? hadde en liten photoshoot og prøvde så godt jeg kunne :p
    20141029_225627.jpg
    20141029_224217.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.955
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja. Fra den vinkelen ser det jo ikke ut som noen feil med stiften..

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nå går det mot helg. Si ja til tilbudet fra Zomby - så kan han opptre som Hi-Fi sentralens utsendte og sjekke pu, stift, arm og dessuten høre hvordan det låter. Deretter kan han rapportere til oss andre.

- og du kommer raskt inn i varmen på sentralen og treffer en ekte veteran.:)

- her er det jo bare fordeler å hente.

qkthr

Medlem
    Ble medlem
    26.10.2014
    Antall liker
    4
    ja, tar gjerne imot hjelp. Ptb har også meldt seg, og hadde jo vært en idé å få en løsning på saken her i tråden. da helst ved hjelp av en av dere, og ikke hi fi-klubben :p ettersom jeg får inntrykk fra dere at de har gjort en ganske slett jobb.

Jeg har foreløpig ikke gjort noen innstillinger selv enda. Vet ikke helt om jeg skal prøve selv, eller overlate jobben til noen andre. altså dere som har tilbudt seg å hjelpe meg.

sjekker innboksen min i morgen og evt sender zomby en melding for å høre hva han synes

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    ikke vær redd for å justere litt. Løsne skruene på pickup og skyv den frem til begge skruene stopper, så skal pickupen stå ganske riktig. Det kan bare bli bedre enn det er nå.
    Ser at du har en ganske tykk matte på spilleren din, med mindre argon bruker spacer under armen, vil det føre til veldig negativ VTA, selv uten matte vil man få litt negativ VTA med 2m pickup på Rb101 armen. Prøv å ta bort matten og hør om det blir forskjell da.

qkthr

Medlem
    Ble medlem
    26.10.2014
    Antall liker
    4
    takk for rådet. det med matten har jeg ikke tenkt på. er en slik jeg kjøpte: PRO-JECT Cork it platespillertilbeh?r | Hi-Fi Klubben .. intuisjonen min tilsa at det var lurt å oppgradere fra filtmatten som fulgte med. det kan nok stemme at den er litt tykkere, men hvor mye vet jeg ikke. jeg stusset litt selv når han mente at innstillingene var omtrent det samme som med Pu'en som fulgte med, bare basert på utseende. måtte jo bare stole på fyren ettersom min egen kunnskap er begrenset.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hej. En sådan kork-måtte er omk.3mm. , men du kan eftermåle med skydelære.

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Ps. En hvilken som helst normalt-fungerende pu, kan fungere med et vta-løft på 3mm.

qkthr

Medlem
    Ble medlem
    26.10.2014
    Antall liker
    4
    ptb rydder opp! nålvekten var dobbelt av det den burde være og vinkelen var også feil. tusen takk igjen. blir plater i kveld for å si det slik!

VTA var vanskeligere å rette på, men den var visst ikke alt for feil. skal forsøke å etterfølge forslaget om en tynnere matte! :)

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.955
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det var jo et par ting som ikke var helt riktig - for å si det pent:)
    PU var i utgangspunktet vridd innover omtrent så mye som sleidesporene tillater av sidevridning, og Zenith var da ca. 15-20 grader feil. I tillegg var stifttrykket drøyt 3,6 gram.
    Nå skal den derimot være satt opp temmelig riktig - med unntak av VTA med den korkmatten du har.

VTA`n er (med korkmatten du bruker) litt mye negativ. Den ligger i området negativ (bakpå) 0,6 - 0,8 grader. Uten platematte var den (på øyemål) nøytral. Med en platematte på ca. 1mm så vil den ligge på omtrent 0,2 - 0,3 grader negativt.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.271
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Godt du fikk hjelp til å sette opp spilleren ordentlig.:)
    Var den så feil montert/justert fra HiFi-klubben der den ble kjøpt?
    I tilfelle kan de ikke betegnes som faghandel. Horribelt!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.955
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^I flg @qkthr så var det de som hadde montert den ja.

Det eneste jeg kunne ressonere meg frem til om hvorfor den var montert slik var at vedkommende måtte ha en forestilling om at PU-vinklen skulle være omtrent rett med platerillene når tonearmen ligger på armbasen. Det er ihvertfall den eneste ide jeg har om hvorfor den var montert slik.

Armloddet sto i helt fremre posisjon. Dette er visstnok omtrent riktig med den PU spilleren opprinnelig leveres med, slik jeg har forstått det. På denne tonearmen må loddet skyves frem/tilbake (forfedelig klønete å justere riktig, da det er god friksjon) og ikke skrues.
    Denne var trolig ikke rørt ved PU-bytte. Ei heller biaz-justeringen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tenkte den tanken jeg og. Siktet over pickup mot spindelen med armen ytterst på plata eller noe i den duren. Og jeg har forresten målt RP1 med OM, loddet bør litt ut der også for å få de anbefalte 1.75g. OM3E veier 5g i følge Ortofon, 2M Blue veier 7.2. og skal ha 1.8g. Så kan man begynne å regne 1.75g pluss vektdifferansen på 2.2g er 3.95g. Det er ca. 2.2 ganger anbefalt nåltrykk. Dette er før man tar hensyn til at prosedyren til Rega gir litt høyere nåltrykk enn det Ortofon anbefaler.

Faghandel? Ikke F***!!

Sist redigert av en moderator:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.406
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Veldig bra du har fått kyndig hjelp av engasjerte HFS' ere. Opprinnelig pickup justering var omtrent så feil som det går an.

Noen illusjoner om kompetanse og profesjonalitet i "faghandelen" har du vel mistet. Ikke noen ulempe det heller. Sunn skepsis er noe av det viktigste for en nybegynner. Lykke til med vinylspillingen.

Final

qkthr

Medlem
    Ble medlem
    26.10.2014
    Antall liker
    4
    jeg er veldig takknemlig for hjelpen, ja. etter jeg fikk se hvordan justeringene ble gjort, har jeg mer tillit til at jeg kan (og kanskje bør) klare det selv neste gang. og heller komme tilbake hit om det er noe jeg er usikker på! :)

burde nesten sendt noen av dere til hifi-klubben for litt opplæring! :p

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.994
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm.... jeg nærmest nekter å tro at noen ansatte i hvilken som helst sjappe - som tar på deg å levere ferdigmontert spiller, klarer å montere SÅ feil. Om så er, bør vedkommende jobbe på lageret noen mnd....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn