Sibilanter og rørforsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    King Crimson ´In the Court of the Crimson King´ (LP og streaming) har også vært en prøvelse å sette på, spesielt spor 3 ´Epitaph´. Denne platen er nå hørbar, men det er definitivt rom for forbedringer også her.

    Hvor mye vil typisk disse halvdelene sprike i gain?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Typisk mindre en en hårbredde ;)
    Jeg forsøker alltid å få gain i begge kanaler så likt som mulig. Det vil si <<0.5dB forskjell. Ofte ikke målbart på et analogt instrument.
    I push pull forsterkere (som din) tar fedd back hånd om dette og gain blir praktisk talt helt likt.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Iløpet av kvelden skal nok resten av rørene til pers, for å se om jeg kommer nok et skritt i riktig retning :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Jeg skulle gjerne hørt hvilke rør du plukket ut, før du satte i GD...

    mvh
    Proffen
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    0
    saschagabor skrev:
    Det var Luxmans egne rør, no kinamikk.
    Deres egne rør er enten kinamikk eller russisk-mikk eller slovakisk-mikk. Dersom du har bilder av rørene kan man kanskje få svar på det og følgelig hjelpe frem en mer fullstendig diagnose.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Ifølge testen i polske HighFidelity er det kinamikk, men skal se om jeg ikke klarer å fremskaffe noen bilder.
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    0
    saschagabor skrev:
    Ifølge testen i polske HighFidelity er det kinamikk, men skal se om jeg ikke klarer å fremskaffe noen bilder.
    Sorry, jeg leste "no" som engelsk "nei", ikke "noe".
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Vidar P skrev:
    Hvordan er denne sammenhengen mellom kapasitans og avrulling i toppen?
    Det er ikke så mye hokuspokus med dette.
    Hvor {Xc=Rout} finner vi øvre grensefrekvens (fc), altså hvor signalet har et tap på 3dB.
    Xc er gitt av {1/(2pi f C)} og kombinerer vi dette med {Xc=Rout} og løser ligningene med hensyn på fc så får vi at {fc=1/(2pi Rout C)}.
    Det betyr at jo høyere C (kabelkapasitans) eller Rout (utgangsresistans fra trinnet som mater kabelen), jo lavere blir fc, eller frekvens som det er mulig å overføre i et slikt oppsett.

    Et praktisk eksempel: 1km med en kabel på 25pF/m og en preamp med utgangsresistans på 600ohm: Rout=600ohm, kabelkapasitans=25pF/m*1000m=2500pF gir en øvre grensefrekvens på {fc=1/(2pi*600*2500E-12)} = 106kHz.

    Dette utgjør et 1. ordens filter som vil gi 45 grader faseforskyving eller fasedistorsjon ved fc, og så kan man selvfølgelig regne på hvor mange grader faseforskyvning dette vil gi i audio-området og neste spørsmål blir om dette er hørbart, osv..

    Jan E Veiset
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Nå er rørene i tonekontrollkretsen også byttet. GD (12ax7) og NOS Mullard (ECC82). Dessverre var utviklingen ikke i riktig retning...

    Jeg har ikke lyttet så altfor lenge etter at rørene har fått varmet seg, får se om hvordan det ligger an iløpet av kvelden.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Nå har jeg nettopp gjort noen flere sammenligninger, også med ukjente variabler. Rør-konfigurasjonen er uforandret fra som sist testing.

    Jeg koblet Dynaudio Focus 140 til Luxman igjen, for å ha dem friskt i minne. Etter rørbytte er også disse bedre, det mangler den "syngende" komponenten som var meget fremtredende tidligere.

    Så kommer den nye og ukjente variabelen inn i bildet, jeg satt inn en Naim UnityQute. Dessverre måtte jeg bytte kabler, jeg bruker spader på Luxman.

    For å gjøre en lang historie kort: Nå har jeg hatt fokus på rør, det har hjulpet. Neste fokuspunkt blir rommet.

    Sibilantene er tett på like fremtredende på Naim som på Luxman (etter rørbytte).

    Nå har jeg ikke noen tidligere erfaring med Naim, men jeg velger å ta dette som et tegn på hvor jeg bør rette fokus videre, ettersom resultatet er såpass likt. Jeg har tydligvis vært bortskjemt (?) med Electrocompaniets litt mer tilbakelente topp... (eventuelt at jeg er blitt mer sensitiv det siste halvåret, noe som heller ikke er usannsynlig)

    Takk for all hjelp sålangt, skal oppdatere når jeg er kommet videre :)

    PS: jeg kommer derimot til å forsøke andre rør, i håp om en generelt litt mørkere klangbalanse og enda mindre fremtredende sibilanter.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    4.612
    Sted
    Nøtterøy
    saschagabor skrev:
    Nå er rørene i tonekontrollkretsen også byttet. GD (12ax7) og NOS Mullard (ECC82). Dessverre var utviklingen ikke i riktig retning...

    Jeg har ikke lyttet så altfor lenge etter at rørene har fått varmet seg, får se om hvordan det ligger an iløpet av kvelden.
    Er det vanlig Golden Dragon 12ax7 rør du har kjøpt eller er det Trustworthy rørene?
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    4.612
    Sted
    Nøtterøy
    Stor forskjell på "de vanlige" og Trustworthy varianten. Kan ikke sammenlignes. Trustworthy rørene låter mer likt de gamle NOS rørene.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Det er gått over to uker, og i denne tiden har jeg gjort en del fremskritt.

    Nå står det følgende rør i forforsterker-delen:

    Mullard Reissue - One 12AX7 (ECC83) on input
    Golden Dragon - Two 12AU7 in the control stage for the power tubes and phase inverter
    Luxman - Two 12AX7 in the phonostage
    Mullard Reissue - One 12AX7 on the input and
    Luxman - One 12AU7 (ECC82) on the output of the tone control circuit.

    Etter at jeg satt i Mullard Reissue (sikkert ikke like gode som orginalen, men også til en helt annen pris) ble det utvilsomt mer "pondus" i bass / nedre mellomtone. Toppen trekker heller ikke til seg så mye oppmerksomhet lengre, men ikke minst, så er problemet med negative sibilanter tett på en saga blott!

    Det skal være sagt at jeg også har gjort en liten (reversibel) modifikasjon på whizzer på fulltoneelementene. Har delt en bomullspad i to, rullet dem til "pølser" og lagt dem mellom whizzer og hovedmembran. Dette demper elementets stigende amplitude oppover i frekvensspekteret, fra cirka 2 kHz og oppover (målt).

    Jeg skal på litt sikt også forsøke å skifte ut de resterende rørene (også EL34) til noe som passer mine preferanser bedre. Til nå har jeg fokusert mer på å bli kvitt et problem og mindre på helhetsinntrykket, gleder meg til å kunne ha riktig fokus fremover. Kanskje kan jeg til slutt også ta bort bomullen, hvem vet :)

    Takker for all hjelp sålangt, spesielt fra Audiomix for meget god hjelp også utenfor tråden :)
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    En av platene som låt "best" når problemet var på topp var Tom Waits Closing Time på vinyl. Nå låter det derimot som om man trekker en dyne over høyttalerne...

    Et kjapt søk bekreftet min mistanke: http://www.tomwaits.com/news/article/117/Audio_Problems_With_Tom_Waits_Red_Vinyl/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn