Mat, drikke og røyk Sichuan-pepper

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sichuanpepper er jo en ganske vanlig ingrediens i kinesiske matoppskrifter, men jeg synes det er så vanskelig å få tak i. Selv i asiatiske matbutikker rister de på hodet når jeg spør etter det. Så hvor kan jeg få kjøpt det?

Må jeg dra dit pepperen gror?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

Sishuan/Szeshwan/Sichuan er provins, og en av de fire mer kjente matretningene (sammen med Cantonesisk
    (sørøst), Peking (nordøst) og Mongolsk (nord) innen kinesisk matlaging - og en personlig favoritt. Mmmm...

Kineserne selv deler landet inn i langt flere matretninger, bl.a. regionale retninger - der kjøttet er halal (Sinkian)
    - eller rent vegitarisk (Tibet) - eller basert på rent lokale råvarer (fisk ved havet) osv. osv:

Chinese food.jpg

Sishuan-provinsen har et kaldt og vått klima, så de lokale oppgir at de spiser såpass sterk mat - for å holde varmen.

Varmen kommer fra vanlige (små - fugleøye) røde chilipepper - ofte i kombinasjon med vanlige svarte pepperkorn.

Bruk (amerikanske) Cayenne pepper - små asiatiske Thai pepper (røde) - eller aller helst (afrikanske) Piri Piri pepper
    - i fersk, tørket eller malt (pulver-) form - for å erstette de kinesiske chiliene. Svartpepper har du vel allerede i skapet.

mvh
    Gunnar Brekke

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.301
    A food market i Oslo har.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.573
    Torget vurderinger
    24
    Kryr kanskje ikke av asiatiske butikker i Asker, men her i Oslo finner du slikt pepper i alle butikkene. Viktig standard ingrediens. Er du i beit kan du også prøve vanlig hel sort pepper som du knuser i en morter sammen med en stjerneanis og tørkede einerbær. Mye av den samme smaken, bare friskere!

Mvh
    Sgt. Pepper

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kryr kanskje ikke av asiatiske butikker i Asker, men her i Oslo finner du slikt pepper i alle butikkene. Viktig standard ingrediens. Er du i beit kan du også prøve vanlig hel sort pepper som du knuser i en morter sammen med en stjerneanis og tørkede einerbær. Mye av den samme smaken, bare friskere!

Mvh
    Sgt. Pepper
    Den eneste butikken jeg fant i Oslo som hadde dette, var faktisk Meny på Oslo City. Men dette er noen år siden, så ting kan jo ha forandret seg. Takk for tipset om stjerneanis og enerbær.

Sort pepper har vi til og med på Hvalstad. Det er jeg helt sikker på!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.686
    Torget vurderinger
    4
    Jeg trodde inntil nå at pepper var det eneste mat/drikke som ikke var hipsterifisert....som fortsatt kun var pepper, hvit, sort, uten nærmere opprinnelse.

H

Hardingfele

Gjest
    Jeg trodde inntil nå at pepper var det eneste mat/drikke som ikke var hipsterifisert....som fortsatt kun var pepper, hvit, sort, uten nærmere opprinnelse.
    Ha! Da Mølleren Sylvia tok in chilisaus fra Arctic Chili oppdaget jeg at dette er blitt religion. Brått dukket det opp et engasjert kundesegment jeg faktisk ikke visste eksisterte. Pepper er mer enn pepper, viste det seg.

http://www.arcticchili.com

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Ikke bland sammen pepper og chili nå igjen. De kommer fra forskjellige planter og har ingen ting med hverandre å gjøre.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Sichuanpepper er jo en ganske vanlig ingrediens i kinesiske matoppskrifter, men jeg synes det er så vanskelig å få tak i. Selv i asiatiske matbutikker rister de på hodet når jeg spør etter det. Så hvor kan jeg få kjøpt det?

Du kan prøve Hong i Sandvika. Ved busstasjonen rett ved siden av pol og apotek.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sichuan pepper er ikke pepper i det hele tatt.

Det er de tørkede frøskallene fra en helt annen plante.

sichuan-peppers.jpg

...

Når det kommer til pepper så er det store forskjeller også, og stort rom for hipsterkokker å variere med.

Den beste pepperen kommer fra Kampot i Kambodsja.

Kjøpte med store mengder produsert av Starling Farm da jeg var der i forfjor.

Starling Farm | Kampot Pepper & Cambodian Products

Pepper kommer forøvrig også i rød og grønn utgave.

Den grønne er fersk, og ikke lett å få tek i her hjemme. Men du finner den stundom på glass eller boks.

Den sorte er tørket fra umoden pepper.
    Den hvite har fått skallet fjernet.
    Og den røde er fra modne med med skall. Den har en spesielt fruktig og mildere smak.

..

Neste gang man skal grille så kan man prøve denne enkle dippen til:

Kvern fersk sort pepper, tilsett litt palmesukker og havsalt. (ikke helt sikker på blandingsforholdet så her får man prøve seg frem). Så skviser man en lime opp i dette og rører rund. Det var det hele. Herlig spicy og friskt til å dyppe kjøtt og fisk i.

3902713499_2842cc7740_o.jpg

Sist redigert av en moderator:
    H

Hardingfele

Gjest
    Ikke bland sammen pepper og chili nå igjen. De kommer fra forskjellige planter og har ingen ting med hverandre å gjøre.
    Nettopp. Bare et eksempel på hvor "nyansert" det er blitt. Ikke så mange år siden pepperblanding var utrolig eksotisk!

Og du vet selvsagt at det heter chili pepper eller spansk pepper.

:rolleyes:

Sist redigert av en moderator:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.479
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Nettopp. Bare et eksempel på hvor "nyansert" det er blitt. Ikke så mange år siden pepperblanding var utrolig eksotisk!

Pepper = piper, chili = capsicum.

H

Hardingfele

Gjest

Pepper = piper, chili = capsicum.
    Helt riktig, to ulike molekyler. Jeg har lært piperin og capsaicin.

Men poenget var altså esoterica på også dette feltet. Noe jeg ble oppmerksom på da vi tok inn chilisaus fra Arctic chili. Oppdaget et helt nytt kundesegment, med stor interesse for dette. Veldig fint.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.451
    Torget vurderinger
    0
    NEI FANDEN HELLER!! Eller til nød VanHeller! ;)

Som norsk-norsk nasjonalistisk og innsnevret heimføing! ( Joda jeg vet at det er noen av dere som har rubrisert meg der! ;) ) vil jeg bare få si at pepper er pepper og den gror der pepperen gror!

Men vi har da et par klart underskattede norske krydder vi selv kan "plukke" i naturen om vi bare "letter på ræva og kommer oss ut!!!

Vi har Pors og Finnmarkspors som egner seg utmerket til mye matlaging og ikke minst som til smaksetting av dram laget på stekt brennevin.

Og så har vi min personlige favoritt som jeg til husvaranens store fortvilelse ( av og til i alle fall ) benytter der jeg ser den minste lille mulighet. Einebær, et fantastisk krydder som kan brukes mye mere enn hva det gjøres i dagens "norske kjøkken".

Så lenge jeg har einebær klarer jeg meg fint med hvit og sort pepper! ;)

Ja for dere som brenner hjemme vil jeg også anbefale å prøve med smaksetting av ferdig produkt med einebær. Her må man bare prøve seg fram. Himkok med eienbær kan fint passere som gin litt utpå morraskvisten når det begynner å bli tomt for orginalvarer! Har til og med sett en kar som i mangel på annet begynte å spise på juletreet fordi det smakte gin!:rolleyes:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.686
    Torget vurderinger
    4
    For første gang i mitt liv er jeg tom for pepper. Malt og hel sort pepper ser jo klink likt ut i butikkhyllene, spesielt når de plasseres på hverandrs plass i hylla.

Malt pepper er som å åpne ølflaska i butikken.

Biffen får pent vente til i morgen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.573
    Torget vurderinger
    24
    Myk GRØNN pepper på glass;

- varm stekepanne og ha en håndfull av disse oppi
    - la de bli gode og varme-
    - en god slump Cognac helles over, drøy et halvminutt for smak og så flamberer du
    - deretter en raus porsjon kremfløte og forsiktig visping med feinsmeckerens ømme kjærlige hånd

Det hele nytes sammen med en etter preferansen perfekt stekt biff av indrefilet. Kraftig rødvin til, gjerne en barsk Australsk Shiraz.
    Bedre enn McDonalds HVER ENESTE GANG!!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.573
    Torget vurderinger
    24
    SORT hel pepper og flaksalt:

- støtes i morter, ikke alt for fint. Like mengder
    - ristes i tørr stekepanne til det begynner å ryke svakt
    - fantastisk kombinasjon til bruk sammen med tørrstekte store reker, akkar o.l.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.686
    Torget vurderinger
    4
    Det der høres som den beste pepperbiffen jeg har spist noensinne, på et lite gasthaus i Moseldalen for 25+ år siden, det ble servert lokal hvitvin til, og det var perfekt!

Det er helt tilfeldig, kors på halsen og ti fingre i nesa, men just nu drikker jeg for første gang en IPA med habanero peppers. Spicy ! Og sikkert høy hipsterfaktor....

woodrand

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

Nihao, jeg er faktisk der pepper´n gror akkurat nå. Er av alle ting på vei ut for å kjøpe sichuan-pepper i dette øyeblikk. Tar med en ekstra pose til deg og sender PM når jeg er hjemme. Håper du får påskelammet til å smake uten enn så lenge..! God påske!

H

Hardingfele

Gjest
    Å slippe opp for pepper er heldigvis noe jeg ikke står i fare for.

Et utvalg fra kjøkkenet, både hel pepper og chiliblandinger.
    Er spesielt glad i min chimichurrimix, med chilisortene Aji mirasol, Guajillo og Ancho, sammen med utvalgte krydder.

Det går med en del pepper og chili her.

Skjermbilde 2016-03-26 kl. 08.23.20.jpg

H

Hardingfele

Gjest
    Her er min gambas al pil pil mix. Den bruker jeg også til enkelte fiskeretter, ikke bare til store grøndlandsreker. Klippfisk, skrei og annen hvitfisk trives med denne krydderblandingen.
    Skarp chili i min, men jeg lager bl.a. en fiskesaus med denne miksen. Og naturligvis himmelsk når servert som al pil pil. La ved batteriet så man skal forstå hvor himla glad jeg er i denne. Gjester pleier å få velge om de vil ha vertens kryddernivå eller et mer moderat, sub-Vindaloo. ;)

Nei, jeg syns faktisk det er en uting å gjøre maten for skarp, da forsvinner de fine nyansene. Men god bruk av pepper kan vekke sansene på en vakker måte.

Skjermbilde 2016-03-26 kl. 08.46.07.jpg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.070
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Sgt. Pepper
    F@en!! Nå er mitt hemmelige kryddertriks avslørt...Helpepper og stjerneanis knuses i en morter. gnis inn i kjøtt/skinn med en teskje Madeira. Fantastisk godt på andekonfit i ovnen eller andelår på grillen. Einebær får jeg inkludere neste gang..

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mange gode krydder tips her.:D ...skal testes ut.

Her er en til som passer godt til skalldyr, men må brukes i moderate mengder. Ganske intens.
    To små sterke røde chilli, et par fedd hvitløk, litt hel pepper og et par teskjeer sukker.
    Mortes til det blir en fin blanding, hell over i en liten bolle og press lime over, rør til det blir en flytende dip blandings.
    Så enkelt, likevel så godt.

Digg til reker, krabber og spesielt kongekrabbe. Fine hvite viner passer ikke med sånne sterke dipper, hell heller innpå mengder av duggfriskt lyst øl.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Du verden! Her stiller jeg et enkelt og prosaisk spørsmål om hvor man får kjøpt sichuan-pepper, og så velter det inn forslag til de lekreste krydderier! Velsignet være OT-hjørnet! :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.573
    Torget vurderinger
    24
    Yo Wood! Jeg har også spesialutsending med handlelapp:) Tilbake neste uke. Medbrakt 10 kg. betalt ekstravekt i form av kulinarisk unobtainable stuff her hjemme !

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.573
    Torget vurderinger
    24

Mvh
    Sgt. Pepper
    F@en!! Nå er mitt hemmelige kryddertriks avslørt...Helpepper og stjerneanis knuses i en morter. gnis inn i kjøtt/skinn med en teskje Madeira. Fantastisk godt på andekonfit i ovnen eller andelår på grillen. Einebær får jeg inkludere neste gang..
    Dette er da ingen hemmelighet? :rolleyes: Har alltid brukt denne blandingen (OBS - med måte selvsagt) til and. Både stekt og ikke minst kokt (!) hvor det er en nødvendighet! Fuglefaen gnis inn med blandingen - husk innsiden også - kombinert med raus mengde flaksalt, settes så under plast i kjøleskapet ett døgn før rask koking i hemmelig kraft. Avkjøles rett etter oppkok ved at kjelen tas av plata og står til det får romtemperatur. Kraften spares og fryses til neste gang - ikke ulikt endiner i New York som skryter av at pastramien deres blir kokt i kraft som ble "startet" for over hundre år siden! De påstås ha byens beste pastrami sandwich.

woodrand

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    image.jpg
    Her er ca 1/20 av dagens innkjøp, Sluket. Diverse tørket sopp, krydderier, pickles og ikke minst nedlagte, svarte egg. En annen sak er om jeg klarer å bære kofferten fra drosja og til skranken... Uansett - det er verdt strevet!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.573
    Torget vurderinger
    24
    Å ja... kjenner til slik sleping! Utpakkingstrådene her på HFS er en vits i forhold til de vi gar hjemme når sjefen har vært Kina rundt på handlerunde....:D

Engang hadde vi 15 stk. vakuumpakket salt and i kofferten...

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.255
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En gang jeg venta på bussen utenfor Oslo S ble jeg en gang spurt av en litt snodig fyr om jeg hadde noe pepper. Jeg syntes det var en veldig rar ting å spørre om, men sjekka lommene og hadde ikke engang en liten pakke salt fra kantina. Da jeg måtte konstatere at jeg ikke hadde noe som helst krydderier ble han bare oppgitt.
    Nå skjønner jeg at dette ikke bare var en tilfeldig forbipasserende gastronom, men det kan sannsynligvis ha vært selveste herr Lund!
    Beklager at jeg ikke kjente deg igjen. Og at jeg ikke hadde noe pepper til deg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn