U
Utgatt24668
Gjest
Enig i mye. Situasjonen på smitte kunne ha utviklet seg i en retning som kunne ha fått beslutningen om AZ til å være feil. Mitt inntrykk er at vi har hatt mye flaks samt etterpåkloke såkalte eksperter i media. Vaksine er også definert som medisin - men ser poenget ditt.Det er, for Norges del, en ganske enkel sannsynlighetsvurdering. Her i landet er nå sannsynligheten for å stryke med fra AZ betydelig høyere enn å stryke med av Covid-19, så for Norges del var etter hvert det valget relativt enkelt selv om det nok ikke var det i mars da bruken ble stoppet. Da var jeg selv skeptisk til at bruken ble stoppet, nå er det for meg helt åpenbart at det var korrekt valg sett i ettertid gitt hva som har skjedd. AZ har også vært såpass dårlige til å levere at det uansett ikke spiller allverdens role. J&J blir til en viss grad byttet bort med andre land så de blir også "brukt" her i landet, om enn indirekte.
Det er heller ingen vits i å sammenligne med sekkeposten "medisiner". De gis til folk som er syke og da er prsumtivt risikoen ved bivirkninger langt bedre enn hva medisinen tas mot, ref Balle sine utlegginger som paksninsvedleggene på hva han går på. Vaksiner gis til friske folk, faktisk i utgangspunktet hele den norske voksne befolkningen minus de som takker nei eller av en medisinsk grunn ikke kan ta. Det er det ingen medisiner med potensielt alvorlige bivirkninger som blir gitt så bredt. Utover noen hudkremer ifm kløe har jeg knapt tatt noe som kvalifiserer som "medisin" de siste 20 årene - eneste jeg kan komme på er en antibiotikakur en gang for noen år siden. Jeg har tatt noen vaksiner ifm ferier til tropiske strøk. I diskusjonen rundt AZ påpekte legemiddelverket at eneste vaksine som faktisk gis i Norge, hvor det er en viss sannsynlighet for å dø av, er for gulfeber og det kan man lett la være å ta ved ikke å reise til et land hvor det er gulfeber.