Mat, drikke og røyk Sigarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    En gladmelding.
    Etter påsken kjøpte jeg en Stanwell pipe. Et par uker tilbake opplevde jeg at denne brant gjennom i overgangen fra pipehodet. Det var rart.
    Så jeg tok med den og en annen av mine Stanwells til Sol Sigarer i Oslo i dag. De tok en kikk, lo, og sa at jeg måtte få en erstatning, straks. Uten å spørre om kvittering.

    Stanwell-pipen jeg tok med til sammenligning er fra 1991, og er godt innrøkt. Så det var litt rart at den nye brant gjennom etter et par måneder.

    Så nå røyker jeg fra min erstatningspipe, også Stanwell. God service, syns jeg.

    Min pipesamling.

    Skjermbilde 2013-12-04 kl. 17.16.15.jpg
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Tilbrakte en hel dag/kveld her for noen år siden, med full middags servering og Genever smaking utpå kvelden!

    De Olifant cigar factory, Kampen - Holland

    Var dagen derpå på fabrikken til Hans Van Werven i Belgia - det var et eventyr jeg sent vil glemme:)

    Forventningen om en god sigar, er alltid min belønning! At Cubanske har den posisjonen de har, er for meg en gåte.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    En gladmelding.
    Etter påsken kjøpte jeg en Stanwell pipe. Et par uker tilbake opplevde jeg at denne brant gjennom i overgangen fra pipehodet. Det var rart.
    Så jeg tok med den og en annen av mine Stanwells til Sol Sigarer i Oslo i dag. De tok en kikk, lo, og sa at jeg måtte få en erstatning, straks. Uten å spørre om kvittering.

    Stanwell-pipen jeg tok med til sammenligning er fra 1991, og er godt innrøkt. Så det var litt rart at den nye brant gjennom etter et par måneder.

    Så nå røyker jeg fra min erstatningspipe, også Stanwell. God service, syns jeg.

    Min pipesamling.

    Vis vedlegget 230828
    Ååh, der var det mye lækkert! Jeg likte spesielt de to til venstre i "midtre rad". I tillegg til at de ser eksotiske ut, er det liksom noe bestefarsk over dem. Og det passer bra i min nåværende situasjon. ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ^ Litt selvdiagnose hvilken pipe jeg velger ... sier mye om sinnsstemningen. ;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har nok ikke riktig så mange piper som du har - det er vel en 7-8 stykker. Jeg prøver å bruke dem i en slags rekkefølge, slik at jeg unngår å nirøyke noen, mens andre står og vansmekter i stativet.
    For mange år siden, en gang jeg var i London, kjøpte jeg to piper i Charatan's butikk. I et svakt øyeblikk ga jeg bort begge til en daværende kollega. Og det har jeg angret på mange ganger - man skulle ikke være så fordømrade kollegial! ;)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ser ut som om pipetråden er blitt borte? Klarer i alle fall ikke søken den opp.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Neinei, men vi hadde en veldig fin pipetråd her før, aner ikke hvor den er blitt av.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Takk Deph, jeg som ikke klarer å søke åpenbart.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Prøvde en Cubao sigar fra Manila, kjøpt i Strømstad for rimelige 40kr på tobaksvalvet. Du og du for en sigar til prisen, corona grande extra eller presidente størrelse, maduro. God gress og lærsmak, litt pepper også. Perfekt trekk. Fyren i butikken sa den var Cubansk, men Manila er Filippinsk. Filippinerne vet hvordan de skal dyrke og lage tobakk.
     
    D

    Danke

    Gjest
    På Nordby har de jammen billige sigarer.. Cubao Monarchas som det er ganske god lengde på går for utrolige 15kr, en annen filippinsk gikk for 13kr, og en dyrere spansk sak.

    Monarchas var iallefall veldig grei for prisen, skal tilbake å titte litt idag. Ser om jeg finner noe annet....
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg må rapportere om gode sigaropplevelser nå i finværet.

    Partagas Serie D N04. God.
    partagasSeriedN04.jpg

    Cohiba Maduro 5 Magicos. Veldig god, men litt ugjevn trekk.
    cohibaMaduro5Magicos.jpg

    Den Cohibaen var deilig, assa. Kan noen tipse om alternativer i samme segment av kraftige sigarer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Regner med at det er ok at jeg skriver her som bransjeaktør, se i alle fall det jeg skriver ift dette. Vi er norsk importør av begge merkene jeg nevner under. Vi bruker mye tid på å plukke ut det beste av det beste, så jeg har ikke noe problem med å anbefale disse.

    Av madurosigarer er jeg for tiden veldig fan av Alec Bradley Black Market. Disse har en svært interessant blend: Tobakk fra Nicaragua, Honduras, Brasil, Costa Rica og Panama. Krydret, smooth og godt balansert. Andre som er verdt å nevne er Nicaraos Exclusivo-serie. Disse bruker et syv år gammelt, ekte madurodekkblad (noe helt annet enn jalla-dekkbladet cubanerne bruker på Cohiba Maduro), og er virkelig ekstraordinært gode. Kanel, kaffebønner, jord, stall og litt tørket frukt smelter sammen til en veldig fin røyk.

    For en virkelig kraftig sigar, er Fausto tingen. Skikkelig old-school powerhouse, men med nok body til å balansere kraften. Avion 13 og Jason fra Monster-serien er mine personlige favoritter her.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Det er definitivt sesong for cigarer og jeg har nettopp nytt en Hoyo Epicure Especiale som har ligget og godgjort seg siden i fjor.
    En av de beste jeg har hatt til nå i sommer. Er nok å karakterisere som en middels kraftig sak, men med perfekt trekk fra begynnelse til slutt og uten å bli helt askekanonkraftig på slutten. Den hadde følge av Schneider Weisse tap 4 mein grünes og Haandbryggeriet India Saison.

    Helt perfekt etter en heftig dag på jobben.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må rapportere om gode sigaropplevelser nå i finværet.

    Partagas Serie D N04. God.
    Vis vedlegget 264138

    Cohiba Maduro 5 Magicos. Veldig god, men litt ugjevn trekk.
    Vis vedlegget 264139

    Den Cohibaen var deilig, assa. Kan noen tipse om alternativer i samme segment av kraftige sigarer.
    Jeg har også noen slike Partagas'er liggende fra ifjor. Nydelige! Perfekte på terrassen i det fine været vi har hatt.:)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Fjordline har Cubanere, kjøpte meg en pakke Montecristo no.4 Nydelige sigarer.

    Color Line har heldigvis tatt inn Davidoff sigarer, kjøpte ikke det nå men blir nok en pakke en annen gang.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Dersom noen av dere andre som tidvis nyter cigarer er i Berlin må få jeg anbefale en fantastisk butikk som jeg besøkte for et par uker siden.

    Zigarren Herzog ligger på Ludwigkirchplatz, noen få hundre meter fra KuDam.

    Nesten latterlig at jeg i alle år når jeg har kommet ned dit har gått sporenstreks til KaDeWe for å handle ciager, mens i år da vi bodde i øst for første gang på flere år så oppdaget jeg Herzog da vi syklet rundt litt på måfå. Jeg har like gjerne kunnet gå noen minutter i andre retningen fra hotellet (Swissotel). Nå er ikke cigarbutikken på KaDeWe noe dårlig....inntil for et par år siden var den fantastisk, men Herzog har faktisk enda bedre og større utvalg (jeg fant for første gang på mange år Juan Clemente), og ikke minst var den unge herren jeg handlet med særs kunnskapsrik og snakket et godt skolert engelsk.

    Berlin_Berlin_Zigarren_Herzog_am_Hafen_1.jpg
    Berlin_Zigarren_Herzog_am_Hafen.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har blitt veldig glad i H.Upmann Half Corona. Fin høstsigar. Fås for 45 kr på Tobaksbutikken ved det nye Systembolaget...
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Store sigarer er artig av og til. Vi fikk inn en ladning Alec Bradley Texas Lancero for ikke lenge siden. For referanse ser man en 6x60 og en 4x46 ved siden av....

    Capture.JPG
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Alt er som kjent stort i Texas....

    Selv synes jeg store størrelser som lancero blir for mye. Jeg foretrekker stutt & kjukt når det gjelder cigarer. Bare når det gjelder cigarer !
     
    D

    Danke

    Gjest
    Kjøpte en pakke Montecristo Edmundo for hyggelige 180kr på båten, spanderes til gode venner med champagnen nyttår...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    SigarPrat via Augusto Cigars


    Vi oppfordrer alle til å legge inn sitt eget høringssvar på regjeringen.no. FRIST: Tirsdag 9. juni! Svaret til Augusto Cigars burde bli tilgjengelig om litt.

    Som mange kanskje har fått med seg, har Sosial- og helsedepartementet sendt ut til høring et forslag om å standardisere alle tobakkspakninger solgt i Norge. Dette innebærer at alle tobakksvarer skal sendes i forpakning med en nøytral olivengrønn farve, mens merkenavnet skal være trykket med standardisert font og fontstørrelse.

    Hensikten med dette skal være å forhindre at ungdom begynner å bruke tobakk. Myndighetene skjærer dog alle tobakksvarer over én kam - sigaretter, snus, pipetobakk, rulletobakk og sigarer. Spesialforretninger er ikke foreslått unntatt. Man kan jo tenke seg hva dette vil innebære for Augusto Cigars, samt de få andre spesialforretningene som fremdeles eksisterer i Norge. Jup, kroken på døren.

    Vi er bittesmå, og vi har ingen mulighet til å få våre varer merket slik myndighetene krever. Vi har heller ikke ressurser til å foreta en slik ompakking selv. Man kan jo tenke seg selv hvor ressurskrevende dette vil være for 500 forskjellige sigartyper, nesten alle med forskjellige størrelser og innpakninger. Det er endog foreslått at alle sigarer som selges enkeltvis skal selges i grønn, nøytral tube. Hvor skal disse tubene komme fra?
    Man ser jo lett konturene av hva som vil skje hvis forslaget går gjennom slik det står. Tobakksmarkedet vil fullstendig domineres av gigant-aktørene, og de eneste sigarene som vil være å få tak i lovlig i Norge, vil være maskinrullede sigarer av dårlig kvalitet fra de store sigarettfirmaene. Utvalget av pipetobakk vil begrense seg til de få typene man finner i dagligvarebutikkene.

    Dette er altså et forslag som vil føre til tapte arbeidsplasser, tapte inntekter for statskassen, og tapt mangfold - og gi de store tobakksselskapene monopol i praksis. I Storbritannia er regler for standardiserte tobakkspakninger vedtatt, men her fikk spesialprodukter som sigarer og pipetobakk unntak. Grunnen er vel rett og slett at det er fornuftig.

    Hvis man tror de bittesmå, uavhengige spesialforretningene for tobakk i Norge er en trussel mot folkehelsen, bør man ta et elementært matematikkurs og se på tallene på nytt. Vi kan jo sitere daværende Stortingsrepresentant Bent Høie under diskusjonen om å skjule tobakksvarer i norske butikker, og å gi spesialforretninger unntak fra dette (ja, ultraistene innerst i departementets mørke avkroker ønsket ikke at spesialforretninger skulle få unntak):
    «Alle forstår at de få spesialbutikkene for tobakk som eksisterer og som eventuelt vil dukke opp ikke vil ha noen effekt på folkehelsen når det gjelder økt forbruk av tobakk. Dette er en lovgivning som fremstår som provoserende og dermed undergraver den positive utviklingen som har vært de siste årene med tanke på en økt oppslutning om en mer generell streng politikk mot tobakk».

    Frist for å avlegge høringssvar er tirsdag 9. juni, altså neste uke. Alle kan skrive svar, og det er veldig enkelt. Følg bare lenken under. Man kan også lese allerede innsendte høringssvar der, samt hele forslaget. Vårt høringssvar kommer over helgen. Vi ønsker spesialvarer som sigarer og pipetobakk unntatt fra dette forslaget, slik at vi fremdeles kan tilby kvalitetsvarer til voksne forbrukere som vil nyte en god sigar.

    Høring av forslag til innføring av standardiserte tobakkspakninger og gjennomføring av Tobakkskonvensjonen artikkel 5.3 i Norge
     
    D

    Danke

    Gjest
    Glad jeg lever i Sigarlandet Sverige....


    IMG_2393.jpg
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Og nyte en sigar er noe alle burde unne seg en gang i blant.
    Jeg kjøpte en god del sigarer fra Augusto i fjor, og har kost meg med dem det siste året.
    Sist helg gikk jeg tom og bestillte en ny ladning som kom i posten i dag.
    Kjøpte en slik boks som skal holde dem fuktig, og vet ikke helt hvor mye destillert vann som skal på elementet.
    Det stod man ikke skulle overfylle, noen tips mottas med takk.

    Av de sigarene jeg kjøpte sist likte jeg godt Dunhill Aged Reserva Especiale 2006.

    Edit
    Fant denne, sikkert grei nok 8)

    <span style="font-family: Calibri"><font color="#333333">
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Tiltredes! En god sigar kan være en ren nytelse. Men man må ha roen, ellers får man liten glede av den. Man bør kanskje ikke diskutere politikk og fotball mens man nyter den.
    Ikke for det; jeg for min del finner gjerne roen underveis. Jeg tar et drag, legger sigaren fra meg litt, og så et nytt drag. Det nytter ikke med bælrøyking. Da blir sigaren, og jeg, sure.

    Forøvrig synes jeg det var litt snålt at de tollfrie kvotene ved innreise sier at et visst antall sigaretter er tillatt, mens sigarkvoten går på vekt. Kanskje ikke så rart egentlig, i og med at sigarene varierer sterkt i størrelse. Den utmerkede Fidelio her inne sier at det er helt vanlig.
    Jeg syntes bare det ville føles litt merkelig å komme inn i en eksklusiv sigarbutikk i utlandet og forkynne at man ville ha en halvkilo sigarer. Hehe.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Cigarrøking er så visst tid for ro & kontemplasjon. Helst med noe godt i glasset også.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    49
    Prøvde den første i dag, ah ren nytelse......
    Funderer på om det bør bygges et røkehus, begynner og bli litt kaldt ute.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Det finnes mange muligheter for utevarme for de som har budgettet i orden....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Drev en liten butikk i noen år, med et lite herrehjørne... Montecristo #4 og Romeo y Julita - Churchill Tubos og Coronas var favorittene... hendte nok det et lite svinn :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn