Jeg har vært hos Thorbjørn i dag!
Allerede før jeg ankom var det planlagt at jeg skulle gjøre et nytt setup fra scratch. Planen min var å fokusere på ting som gir en på papiret så korrekt som mulig impulsrespons. Det innebærer en viss minimalistisk tilnærming, men samtidig med så perfekt impulsrespons, frekvensrespons og spredning som overhodet mulig. Det handler altså om både målet, men også om verktøyene, noe vi hadde diskutert litt på forhånd.
Derfor ble det bare lyttet svært raskt på oppsettet slik det var før jeg begynte på et nytt oppsett. Jeg klarer derfor ikke å komme med noen detaljert lydbeskrivelse. Men det jeg tok sikte på var altså å bevare den generelle klanglabalsen, men med forsøksvis optimalisering av impulsresponsen. Jeg satte raskt opp et 1. ordens filter, og la til noen modifikasjoner på flankene. Så tok jeg en klassisk .5-veis variant på den siste driveren fra ca 400Hz. Målet med dette var å legge på litt kjøtt i grunntoneområdet.
Jeg var nå klar til å kjøre EQ. Da jeg dro derfra var det ikke et eneste EQ-punkt over Schröder. Det blir helt sikkert noe finjustering der før produktet skal ut på "veien", men det var neimen ikke et påfallende behov. Det låt skikkelig sammenskrudd, og dette svelget innspilling på innspilling i tur og orden på en svært overbevisende måte. Dette var etter ca 10 minutters DSP-fikling.
Det som trekker litt ned er at hele systemet slik det er satt opp nå er et valgt kompromiss mht plassering. Høyttalerne har baffel mindre enn 30cm fra framveggen. Den ene høyttaleren står inntil sidevegg (så nær at vi fikk satt en ~5cm dempeplate mellom den og veggen), og subwooferen står helt i det ene hjørnet. Det er liksom et slags "la oss se om dette er mulig"-oppsett.
Så vi kan vel oppsummere litt noen av målsetningene:
1. Kan man få anstendig lyd med gjeldende plassering?
2. Kan man få lyden av et oppsett som ikke føles overkorrigert, men heller minimalistisk og frigjort?
3. Kan man få lyden av større drivere?
Jeg skal forsøke å korte meg i fatthet:
1: Ja, dette minner om en del annet jeg har hørt, og som har vært relativt kostbart. Vi hørte en låt jeg blant annet hørte på 800 D3, og jeg må si at det satt gjennomgående bedre i oppsettet til Thorbjørn. Lyden minte egentlig veldig om den vi fikk til med 801N og aktiv deling back in the days. Jeg føler dette byr på mer varme, mer slam, og mindre frykt for at diskanten skal levere ett eller annet litt ubehagelig. Man hører fortsatt at dette står slik det står, men helt ukorrigert for rom og med et rom som ikke har ubehagelig akustikk låter det allikevel på en måte som får en til å tenke at dette fungerer.
2: Ja, jeg synes faktisk at det var ganske hørbart at vi gjorde forenklinger i dag, og det som gleder meg aller mest er at man blir sittende å høre på alle mulige slags innspillinger, og alt høres ut som om det låter riktig, men samtidig er innspillingene utrolig ulike. Det er en del oppsett som får mange innspillinger til å høres ubehagelige, eller direkte nifse ut. Dette synes jeg man virkelig har klart å unngå her. En del oppsett får ikke frem de store forskjellene i klangbilder, men dette er ting jeg synes også kommer svært tydelig frem her. Dette er ting jeg forbinder med oppsett der ting ikke er gjort altfor komplisert, men der allikevel ting sitter ekstremt godt. Da er man liksom prisgitt råvarene i større grad, det nytter ikke å ta noe ræl og satse på å fikse alt i DSP etterpå. (Og dette er ikke ment rettet mot noen, så jeg håper ingen føler at de står i skuddlinjen for noe som helst her. Det er bare en ren teknisk betraktning basert på utallige ting jeg selv har testet).
3: Ideelt sett ville jeg ønsket å svare et uforbeholdent ja på dette, men dette var allikevel langt fra noe jeg forventet. Jeg har lyst til å si at dette låter som store, vel integrerte drivere av god kvalitet i nedre mellomtone, men jeg tror ikke plasseringen denne gangen eksponerer forskjellene like tydelig som det ville gjort om de hadde hatt mer luft rundt seg. Så jeg har en mistanke om at konklusjonen blir omtrent som følger når dette blir plassert i et større rom: Ja, det låter som store drivere, men ikke som de mest ekstreme store driverne, og heller ikke som mange store drivere på en gang. Samtidig har jeg sjelden hørt gulvstående høyttalere navigere fra brutalt maskulint til sukkersøtt pikeaktig med slik selvfølgelighet, og dette er tross alt fortsatt stativhøyttalere. Det er mitt inntrykk at det meste der ute låter mye mer puslete. Det minner ikke om noe annet oppsett jeg har hørt med stativhøyttalere.
Takk for gjestfriheten Thorbjørn! Jeg er imponert over hva du har fått til så langt, og det ville overraske meg om ikke disse selger som hakka møkk. De du har i stua driver ikke en gang med samme idrett.
PS: Jeg er ikke kommersielt involvert i noe av det Thorbjørn driver med. Jeg har bare oppdaget at han er en bra fyr som det går an å snakke litt lyd og litt skit med på en helt vanlig hverdag.