Sikringen går

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg tror det nærmeste man kan forvente av den gjengse forbruker er at hvis man har på en vifteovn på 1500W i stikkontakten og samtidig setter i støvsugeren i samme punkt/10A krets - og sikringen går - så skjønner man sammenhengen. Utover dette kan man ikke forvente noe mer. En forbruker vil aldri skjønne merkestrøm, karakteristikk (vel, trege sikringer er vel kjent til en viss grad), selektivitet, osv.
Skal man ha noen fete hjul på bilen, så vil enkelte sette seg inn i felgens innpressing, dimensjon, dekkets profil, rulleomkrets, mm. mens flertallet peker på et bilde og sier 'de vil jeg ha' og lar de som har greie på dette ordne resten.

Når man kan faget så er det lett å overføre egne erfaringer og kunnskap på andre.
Så lenge støpselet passer i kontakten, så mener nok flertallet at det er noe galt med produktet hvis sikringen går (ignorance is a bliss).
Siden når fikk flertallet rett?
Problemstillingen er vel heller om kan kan forvente noe annet, evt. lære opp opinionen for å høyne nivået/kunnskapen.
Jeg tror ikke det.
Nei, men det er kompetente som har kunnskapen likevel. Og den kan kjøpes. I stedet strøs det raust med påstander om feildesign. Av inkompetente. På tech-hjørnet.
Sikkert helt off-topic - men selv de store gutta kan gjøre feil:

Sitat fra Aftenposten i dag: De nye togene til NSB kan kjøre i hele 200 kilometer i timen, men de superraske togene krever også langt mer strøm enn det nettet er dimensjonert for.

Prislapp for å oppgradere strømnettet: ca. 400 millioner kroner.

Altså: Lurt å sjekke før man kjøper. Gjelder både tog og hjemmeelektronikk.

Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Jeg har et ganske gammelt sikringskap i huset her , og har 16 amp sikring på stuen her jeg har anlegget + det står på ein del lys her inne , reciver , effektforsterker , plasma tv osv. Har ikke hadt problemer med sikringen i det heile tatt. Og dette er slike sikriner man må skifte ut.
Jeg skal ikke nøde deg til å skifte ut noe som helst, men skrusikringer er mer tolerante for overbelastning enn automatsikringer. Anyway: Brann forårsakes ofte av overopphetning. En liten selvsjekk mht. temp på vitale deler (uten å berøre strømførende deler, må vite!!!). Jeg er tilhenger av termografering, men jeg forstår at alt koster. Tusenlapper har flydd ivrig denne sommeren til kantsten, mørtel, armeringsjern o.l. Så: En initialsjekk mht. temp er gratis. Varmt er varmt. Kaldt er kaldt.

(Hva har jeg gjort nå? Oppfordre folk til å kjenne etter temp på vitale deler. Fuck! - ikke gå på totalsmell nå da!) Hvis du ikke vet hva du gjør, så ikke gjør det! + termografering. :)
Takk for infoen

T

tce-teams

Gjest
Jeg har et ganske gammelt sikringskap i huset her , og har 16 amp sikring på stuen her jeg har anlegget + det står på ein del lys her inne , reciver , effektforsterker , plasma tv osv. Har ikke hadt problemer med sikringen i det heile tatt. Og dette er slike sikriner man må skifte ut.
Jeg skal ikke nøde deg til å skifte ut noe som helst, men skrusikringer er mer tolerante for overbelastning enn automatsikringer. Anyway: Brann forårsakes ofte av overopphetning. En liten selvsjekk mht. temp på vitale deler (uten å berøre strømførende deler, må vite!!!). Jeg er tilhenger av termografering, men jeg forstår at alt koster. Tusenlapper har flydd ivrig denne sommeren til kantsten, mørtel, armeringsjern o.l. Så: En initialsjekk mht. temp er gratis. Varmt er varmt. Kaldt er kaldt.

(Hva har jeg gjort nå? Oppfordre folk til å kjenne etter temp på vitale deler. Fuck! - ikke gå på totalsmell nå da!) Hvis du ikke vet hva du gjør, så ikke gjør det! + termografering. :)
Takk for infoen
Sjekket sikringene nå jeg , og di er kalde kjente ikke ein lonk ein gang.

N

nb

Gjest
Det skal en del til å få varme sikringer om sommeren. Gjerne ikke så stor belastning på elanlegget da.

T

tce-teams

Gjest
Ok men det skal jeg huske nb , men heldigvis så har vi peis ovn her. Så denne karen skal bestille noen paller med ved , før vinteren kommer.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.192
Sted
Holmestrand
Feil xerxes. Underslår du elektrofagkompetansen? Dette er ingen forbrukersak, dette har med kompetanse å gjøre. At gud og hvermann har innlagt strøm berøver ikke all praksis og teori som ligger bak. Det er ikke tilfeldigheter, det er kompetanse. Hjelp!

kan du forresten forklare meg hvorfor sikringen går?

og hva er kriteriene for feilkonstruksjon gjennom dine forbrukerøyne? Husk vi er på techsidene så ingen prosa takk ;)
Underslår på ingen måte behov for kompetanse, tvert i mot vil jeg understreke det. For ordens skyld: Jeg er overbevist om at du er solid fagperson.
Men det er mange her som kan både ohms lov og mere til. :)
Jeg er ingeniør både i elektronikk og elkraftteknikk, så jeg har ingen problemer med å skjønne problemet, som jeg har opplevd og løst mange ganger i forbindelse med store installasjoner av utstyr i grafisk industri så som trykkmaskiner, scannere, film- og platerecordere, datarom og annet lurium. På grunn av krav fra vår leverandør ble det alltid installerte trafoer (3-fase) for å få 380V med nullleder, og disse trafoene (typisk 20- 50 kVA) var notorisk til å ta sikringene. Løsningen var, som du peker på, å bytte til sikringselementer med tregere karakteristikker.
Her snakker vi om store profesjonelle systemer som kostet fra 2 mill og oppover og ble prosjektert og installert av ingeniører. Mange kunder syntes likevel det surt å måtte betale en elektriker for å bytte sikringene.

Vet ikke om jeg vil kalle det feilkonstruksjon, men det er ikke mye elegant? Ville du synes det var greit om dette skjedde med en støvsuger? Vi hadde en støvsuger på 2000 W som tok sikringen nokså ofte. Den ble levert tilbake, og kommentaren fra butikken var:"Slik skal det da ikke være". Ekspeditøren var for øvrig elektriker.

Når man kjøper et helt ordinært elektrisk apparat over disk så forventer jeg at det kan driftes uten å bygge om nettet i heimen. Vanlige mennesker må kunne kjøpe kjøleskap, lamper og til og med et stereoanlegg uten at de skal behøve elektrisk fagkunnskap.
:)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Feil xerxes. Underslår du elektrofagkompetansen? Dette er ingen forbrukersak, dette har med kompetanse å gjøre. At gud og hvermann har innlagt strøm berøver ikke all praksis og teori som ligger bak. Det er ikke tilfeldigheter, det er kompetanse. Hjelp!

kan du forresten forklare meg hvorfor sikringen går?

og hva er kriteriene for feilkonstruksjon gjennom dine forbrukerøyne? Husk vi er på techsidene så ingen prosa takk ;)
Underslår på ingen måte behov for kompetanse, tvert i mot vil jeg understreke det. For ordens skyld: Jeg er overbevist om at du er solid fagperson.
Men det er mange her som kan både ohms lov og mere til. :)
Jeg er ingeniør både i elektronikk og elkraftteknikk, så jeg har ingen problemer med å skjønne problemet, som jeg har opplevd og løst mange ganger i forbindelse med store installasjoner av utstyr i grafisk industri så som trykkmaskiner, scannere, film- og platerecordere, datarom og annet lurium. På grunn av krav fra vår leverandør ble det alltid installerte trafoer (3-fase) for å få 380V med nullleder, og disse trafoene (typisk 20- 50 kVA) var notorisk til å ta sikringene. Løsningen var, som du peker på, å bytte til sikringselementer med tregere karakteristikker.
Her snakker vi om store profesjonelle systemer som kostet fra 2 mill og oppover og ble prosjektert og installert av ingeniører. Mange kunder syntes likevel det surt å måtte betale en elektriker for å bytte sikringene.

Vet ikke om jeg vil kalle det feilkonstruksjon, men det er ikke mye elegant? Ville du synes det var greit om dette skjedde med en støvsuger? Vi hadde en støvsuger på 2000 W som tok sikringen nokså ofte. Den ble levert tilbake, og kommentaren fra butikken var:"Slik skal det da ikke være". Ekspeditøren var for øvrig elektriker.

Når man kjøper et helt ordinært elektrisk apparat over disk så forventer jeg at det kan driftes uten å bygge om nettet i heimen. Vanlige mennesker må kunne kjøpe kjøleskap, lamper og til og med et stereoanlegg uten at de skal behøve elektrisk fagkunnskap.
Enig i mye av dette.
Mange har også fagkompetanse som ligger litt utenfor det som diskuteres her, og det må respekteres på en tilsvarende måte, uten at man utviser arroganse.
Jeg har også teknisk bakgrunn og blir gang på gang tatt på sengen av at mine forutinntatte oppfatninger/forventninger ikke stemmer med virkeligheten, selv på de mest opplagte punkter når et produkt anskaffes.

Av og til har jeg inntrykk av at noen 'klikker' her inne har mest lyst å diskutere med seg selv og pleie sine egne oppfatninger.
Kommer det et argument fra en utestående, så gidder man ikke kommentere på det engang, da man er uinvidd med åpenbart lite peiling. Ekesempler på dette er feks. målinger og ditto synspunkter på disse som mer virker å være en manifestering av sitt ståsted enn en åpning for diskusjon. Andre eksempler er tråder hvor kanskje 2 personer står for 99% av dialogen og kunne nesten vært tatt på PM. Sistnevnte er jo greit, for man kan jo bare melde seg ut av mailbombingen.

Det var dagens prosa fra meg ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.372
Torget vurderinger
12
For eget vedkommende reagerte jeg på begrepet "dårlig design" og "konstruktør som ikke gjorde jobben sin" ut fra et "folk flest" forbrukerperspektiv på tech-hjørnet uten at man nødvendigvis så totalbildet. Hvordan jeg ellers oppfattes får være opp til den enkelte å vurdere.

N

nb

Gjest
Men du mener jo selv at softstart burde være standard, det er jo det jeg mener også. Jeg synest det er en svakhet og dårlig design om det ikke er det siden det skaper problemer som ikke er nødvendige og det er ikke et særlig meningsfullt valg å utelate det.

Og kundene har ikke så lett tilgang til info som kan fortelle de på forhånd om det får eller ikke, selv om det sikkert er mulig å oppdrive den om man går inn for det.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.192
Sted
Holmestrand
For eget vedkommende reagerte jeg på begrepet "dårlig design" og "konstruktør som ikke gjorde jobben sin" ut fra et "folk flest" forbrukerperspektiv på tech-hjørnet uten at man nødvendigvis så totalbildet. Hvordan jeg ellers oppfattes får være opp til den enkelte å vurdere.
Du argumenterer for ditt syn og har kunnskap til å underbygge. Ikke noe feil med det.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Basert på temaet Bransjetråd og allmuen sine forutinntatte forventninger vs. hva man prøver å formidle ifm. et salg/opplæring, her er et humoristisk (men relevant) innslag i så måte: The High End Store - YouTube
Jeg tror nok at den allmenne forhandlersiden også kan stigmatiseres tilsvarende.

Får håpe det står bedre til enn dette her på bruket, folkens :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.372
Torget vurderinger
12
Men du mener jo selv at softstart burde være standard, det er jo det jeg mener også. Jeg synest det er en svakhet og dårlig design om det ikke er det siden det skaper problemer som ikke er nødvendige og det er ikke et særlig meningsfullt valg å utelate det.

Og kundene har ikke så lett tilgang til info som kan fortelle de på forhånd om det får eller ikke, selv om det sikkert er mulig å oppdrive den om man går inn for det.
Det er riktig at jeg synes softstart er en enkel og god ide, men jeg synes ikke det er dårlig design selv om det er utelatt. Bare litt mer krevende. Og et marginelt problem. Har et par Pass-forsterkere på gang med stor trafo. Bygger inn softstart hvis de blir problematiske, men vil neppe kalle kongen av sand for en dårlig designer ;). Gleder med til å høre JFETs på Marten som etter mine preferanser er rørvenner. Har også nye nesten legendariske rørtrinn på gang til de der 1 kanal dessverre er på sykehus for tiden, men det er en annen historie ... Selv om jeg er i gjøkurvakuum pga det :). Så kan man jo gjette hvilken forsterker det er .....

Sist redigert:
Topp Bunn