Ulf-B
Hi-Fi freak
Sikkert helt off-topic - men selv de store gutta kan gjøre feil:Nei, men det er kompetente som har kunnskapen likevel. Og den kan kjøpes. I stedet strøs det raust med påstander om feildesign. Av inkompetente. På tech-hjørnet.Problemstillingen er vel heller om kan kan forvente noe annet, evt. lære opp opinionen for å høyne nivået/kunnskapen.Siden når fikk flertallet rett?Jeg tror det nærmeste man kan forvente av den gjengse forbruker er at hvis man har på en vifteovn på 1500W i stikkontakten og samtidig setter i støvsugeren i samme punkt/10A krets - og sikringen går - så skjønner man sammenhengen. Utover dette kan man ikke forvente noe mer. En forbruker vil aldri skjønne merkestrøm, karakteristikk (vel, trege sikringer er vel kjent til en viss grad), selektivitet, osv.
Skal man ha noen fete hjul på bilen, så vil enkelte sette seg inn i felgens innpressing, dimensjon, dekkets profil, rulleomkrets, mm. mens flertallet peker på et bilde og sier 'de vil jeg ha' og lar de som har greie på dette ordne resten.
Når man kan faget så er det lett å overføre egne erfaringer og kunnskap på andre.
Så lenge støpselet passer i kontakten, så mener nok flertallet at det er noe galt med produktet hvis sikringen går (ignorance is a bliss).
Jeg tror ikke det.
Sitat fra Aftenposten i dag: De nye togene til NSB kan kjøre i hele 200 kilometer i timen, men de superraske togene krever også langt mer strøm enn det nettet er dimensjonert for.
Prislapp for å oppgradere strømnettet: ca. 400 millioner kroner.
Altså: Lurt å sjekke før man kjøper. Gjelder både tog og hjemmeelektronikk.
Sist redigert: