Jeg ser at også i denne tråden benyttes begrepet defekt i en utvidet betydning. Dette ser ut til å blitt en trend på hfs. Jeg ser ikke hensikten med dette og det er i beste fall tuftet på kunnskapsmangel. Det er ingen defekt i en forsterker som løser ut en 10A kurs med B-karakteristikk pga store startstrømmer. Forsterkeren er sannsynligvis utstyrt med 16A kontakt og innen man har prøvd en kurs med 16A D blir der tøysete å skylde på apparatet. En forbrukerkurs i en bolig er ingen universalkurs for alt mulig rart som kan kobles til. Det er å snu problemstillingen på hodet. Har man anskaffet et apparat må man sørge for at man har egnet strømforsyning. Det betyr riktig størrelse i A og karakteristikk. Alle andre oppfatninger av dette blir underlige.
Og hva er en forbrukerkurs med stikkontakter? Tidligere var det gjerne overbelastningens far, skrusikringen i 10A, men i dag er det jordfeilautomat 16A B eller C som er standard. Årsaken til dette er endret forbruksmønster med mange forskjellige typer apparater som kobles til. Og begrensningen ligger i stikkontakttypen som er standarisert i bolig. Den tåler ikke mer enn 16A.
En mikrobølgeovn brukes normalt på en kurs med 16A D-karakteristikk. Den er ikke defekt selv om eier kobler den til 10A B og sikringen løser ut. En Ferrari er heller ikke defekt hvis den blir stående fast på en kjerrevei. Dette handler selvfølgelig om å gi de rette arbeidsbetingelsene eller matching om man vil. Hvis man ikke kan nok om dette er det en grei sak, men da kan man kontakte noen som kan (f eks installatør) i stedet for å slenge rundt seg med kunnskapsløse påstander om defekter. Hvem faen tror at verden er enkel?
For ordens skyld: karakteristikken sier noe om startstrømmer. Dess lenger ut i alfabetet, jo høyere startstrøm. Det ligger mye anvendt teori bak et korrekt designet kursopplegg, men i hovedsak er det gjort slik for at man skal unngå støt og brann. Og i tillegg sier forskriften at man skal utføre en installasjon på en hensiktsmessig måte ift bruken. Utfordringen er normalt at man har elanlegget før man skaffer apparatene. Og nei, da er det fremdeles ikke apparatet som er defekt om dette ikke passer sammen.
edit: jeg ser etter gjennomlesing av tråden at begrepet defekt er moderert noe. Det virker å være en oppfatning at det er dårlig design hvis det ikke fungerer på en 10A kurs. Jeg tillater meg å være sterkt uenig i det med samme begrunnelse som over. Hvorfor virker ikke windows 8 på min olivetti pc med 8086-prosessor. Dårlig design?