Simple, elegant and wrong: Liten toveis med 9½″ SATORI Textreme(?)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Situasjon: Jeg har flyttet, og det virker umulig å få mine Seas Thor MLTL til å høres bra ut i den nye stuen. De er kanskje ikke helt pene nok heller, og litt for dominerende med sine ~135 cm i høyden. En perfekt grunn til å starte et nytt prosjekt.

    Men hvor kommer så denne idiotiske ideen fra, spør dere kanskje. En toveis med en ni og en halv tommes bassmellomtone kommer garantert til å få spredningsproblemer rundt delefrekvensen, du kommer til å måtte dele lavt for i det hele tatt å unngå stråling, og da kan du iallfall ikke spille særlig høyt.

    Jeg tar svarene i omvendt rekkefølge: Første designparameter er faktisk at jeg ikke har behov for å spille særlig høyt. Og så ønsker jeg litt begrenset spredning, og også punch i bassen. Første tanke var kardioid. Dutch & Dutch bruker en 8" kardioid og diskant i waveguide. Jeg så etter aktuelle elementer rundt 8", og la merke til hvor store problemer MW19PF hadde litt over en kHz – og hvordan alle sammen forsvant i Textreme-varianten. Så kom jeg over den nye WO24TX, og tenkte: Hm. Det hadde kanskje vært mulig å lage en toveis stativhøyttaler med den der.

    Jeg har simulert litt i VituixCad, og er forsiktig optimistisk.

    Et kjapt sveip i REW ser slik ut, uten verken baffel eller kabinett, med elementet liggende på en foreløpig ulest innføringsbok i fysikk:

    vreng.jpg


    Denne virker jo ganske veloppdragen. Oppbrytningene er små, og skaper lite forvrengning. Diskanter blir SB26CDC-4 med 3d-printede waveguides. Disse kan deles lavt, og det skal gjøres aktivt med noen Hypex plateforsterkere som jeg har hatt liggende på loftet så lenge at jeg regner dem som gratis. Det bringer budsjettet ned. Jeg har også en MDF-plate som kanskje er nok, og noen sponplater til prototyping.

    Planen er å teste flere waveguides, og velge delefrekvens først etter å ha målt en del fra ulike vinkler, med utgangspunkt rundt 1,5 kHz. Litt Linkwitz-transform kan kanskje gi bass i en liten eske? Større kabinett og bassrefleks er en mulighet om overgangen fra mellomtone til diskant fungerer sånn noenlunde mens alt annet går til helvete. Totalt sett ser jeg for meg flere muligheter for suksess, og store sjanser for å feile. Og da blir det vel nærmest garantert gøy?

    DSC05533.jpg
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Tiden går fort når man har det gøy halsbetennelse, vår, sommer, osv., men jeg lover at jeg faktisk har kommet videre. Ikke så langt at jeg har noe som spiller musikk, men jeg har fått limt og skrudd sammen en kasse og kjørt noen preliminære målinger av basselementet. (Ene siden er skrudd på fordi jeg også vil teste ut ideen om kardiode, senere en gang.)

    Foreløpig ser den slik ut. Waveguiden er 3d-printet av en sogning jeg kjenner, og estetikken følger av det. For øyeblikket er den uten diskant, ettersom jeg glemte å ta med meg en kondensator.

    DSC_0206.jpg


    Så. Målinger. Forvrengning og greier:

    1689536102748.png


    En del tredjeordens rundt det som er ment som delefrekvensen, men jeg har sett verre, tror jeg. Oppbrytninger? Pøh!

    Så var det disse direktivitetsgreiene. Her hadde det vært fint om jeg tok notater, slik at jeg visste sånn ca. hvilken vinkel hver linje representerer, men man kan jo ikke huske på alt:

    1689536868940.jpeg


    Duppene på de nederste linjene (180° nederst) kommer av rom-moduser som ble reintrodusert pga dårlig dreiing. Men grafen viser iallfall at direktiviteten tiltar ved 1 kHz og at det blir spennende krysninger over 2 kHz. Det kan være dette ikke blir så bra.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Stå på,denne tråden skal æ følge med på😎👍
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du har en kondensator i parallell med bassen. Se hva som skjer med 3.ordens forvrengningen hvis du fjerner den?
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du har en kondensator i parallell med bassen. Se hva som skjer med 3.ordens forvrengningen hvis du fjerner den?
    Dette er med bassen koblet rett i forsterkerutgangen. Jeg brukte en nett liten SMSL A300 Amplificateur koblet med USB til laptop.

    Neste steg blir å få testet diskant, og deretter begge sammen med Hypex og aktiv deling. Forhåpentlig i morgen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette er med bassen koblet rett i forsterkerutgangen. Jeg brukte en nett liten SMSL A300 Amplificateur koblet med USB til laptop.

    Neste steg blir å få testet diskant, og deretter begge sammen med Hypex og aktiv deling. Forhåpentlig i morgen.
    Ahh, jeg skjønner. Det ser ut som driveren ideelt sett skulle blitt delt på 1kHz, da den oppfører seg meget fint opp til det punktet. Imidlertid, siden du skriver at du i utgangspunktet spiller lavt, så vil neppe H3 økningen over 1kHz være sjenerende hvis du deler på 1,5kHz.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Aktiv deling @ 1,5 kHz, 4 dB senkning av diskanten, ingen EQ. 3. harmoniske ligger på 0,212 på 1425 Hz:

    1689605408527.png
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Og snurret rundt. Uthevet er 90°, og de under er antakelig mest preget av at målinger ikke kan gjøres utendørs i Bergen akkurat i dag. Waveguiden er smooth!

    1689608281717.png
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Interessant prosjekt. Jeg har en slik waveguide i printeren as we speak. Jeg følger spent med videre.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Any news?
    Du har vel sjekket "Helios" prosjektet til Jeff Bagby?
    Hvor handlet du elementer foresten?
     
    Sist redigert:

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Any news?
    Du har vel sjekket "Helios" prosjektet til Jeff Bagby?
    Hvor handlet du elementer foresten?
    Det går litt i rykk og napp (ferie, sykdom i familien, andre som krever tiden min), men jeg tar sikte på å få bygget et par kabinetter i nær fremtid, samt teste ut en kardioid konfigurasjon. (Usikker på om det vil fungere uten å lage et mindre kabinett. Det vil også kreve subber, men jeg har jo også litt lyst å bygge et par aktive kardioid-subber.)

    Jeg har testet å spille musikk gjennom prototypen, og joda, den spiller musikk. Ikke helt perfekt tunet, etter mine ører, men jeg kan garantert få to fungerende høyttalere ut av dette.

    Angående Helios, mener jeg faktisk å ha sett disse, uten at jeg har vært bevisst inspirert. Med Satori 9.5" papirmellomtone og berylliumdiskant i waveguide er de jo ganske like – betryggende, med tanke på at Bagby var en dreven konstruktør!

    Elementene kjøpte jeg fra audiohobby.eu og soundimports.eu. Førstnevnte var litt trege, sistnevnte veldig raske.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Det sies at dårlige håndverkere skylder på verktøyet. Gode håndverkere, derimot, unngår Ryobi.

    (Overfresen min droppet dybdeinnstillingene da jeg skulle frese ut frontplaten, og skar tvers gjennom platen istedenfor de 10mm jeg hadde stilt den inn på. Laget mye godt MDF-støv. Heldigvis har jeg en Hitachi liggende på landstedet.)
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Sånn, omtrent. Istedenfor å rette opp att feil ifra igår, bruker jeg dem som skille mellom diskant- og basskammer, samt som effektiv avstiver i kabinettet. Det blir veldig tungt. Etter at bildet ble tatt, er innsiden kledt opp i den fineste Biltema-filt, og det midtre kammeret er fylt med Glava som holdes på plass av høyttalerstoff, også det fra High End-produsenten Biltema.

    PXL_20231125_171905166.jpg


    I senere tid har jeg også fått orden på akkustikken i stuen min, slik at jeg ikke lenger har noe behov for disse høyttalerne, men det hadde jo likevel vært gøy om de ble gode. Og pene. Jeg har kjøpt noe kinesisk kirsebærfinér som jeg har tenkt å prøve å kle sidene inn med.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Sånn. Stereo.

    1000000616.jpg


    De mer observante blant dere merker nok at skruene er feil farge. De yngre ser også at en del av dem mangler. Men ting virker.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    De første målingene for å sjekke at jeg hadde koblet ting i fase så omtrent sånn ut:

    vreng-28.03.2024.jpg


    Her er noen impulsgreier også:

    fase.jpg


    Dette er med et baffelsteg på 300 Hz og 4. ordens Linkwitz-Riley. Husker ærlig talt ikke om dette er med 1500 eller 1800 Hz som delefrekvens, men de ga minimal forskjell on-axis.

    Musikalsk sett høres de sånn noenlunde ut. Lyden er klar og uforvrengt, bassen litt for slank, men det kan dere sikkert lese ut av bildene over. Massive Attack sin Teardrop hørtes skuffende ut – kvinnestemmer mangler litt kropp? Jeg tenker jeg trekker baffelkompensasjonen ned til 250 Hz og senker diskanten med 1–2 dB til, så får jeg se hva mer jeg finner på med bassen.

    Jeg oppgraderte til Hypex FA252 i løpet av prosjektet, så det er lettere å skifte mellom ulike delefiltre, og det hadde vært enda lettere om jeg ikke fikk det for meg at master og slave kunne kommunisere med AES/EBU. Jeg tror 1500 Hz høres best ut som delefrekvens, men det kan være innspilling/tilvenning også.

    Nå må jeg ha meg en øl.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Utfasingen du har over 100hz skyldes nok avstanden til frontveggen. Jeg tror at klangbalansen blir bedre bare ved å skyve dem bakover mot frontveggen. Så får du se hva du mister av romfølelse/stereoperspektiv.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Hadde også tenkt å teste Harsch-filteret som Hornlyd nevnte her et sted. Er jo ikke helt sikker på om jeg gjør ting riktig, men det er iallfall ikke 100% galt. Jeg får litt jevnere frekvensgang ved delefrekvens, og impulsresponsen ser annerledes ut.

    freq-lrvsharsch.jpg


    Impuls:
    implr4.jpg


    impharsch.jpg


    Har ikke egentlig funnet noen veldig merkbar forskjell i lyden (litt innbilt mer trøkk i perkusjon kanskje), men kanskje Einstürzende Neubauten ikke er det som trigger forskjellene mest. Gøy å kunne skifte delefilter med fjernkontroll uansett.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Begynte på nytt med ratting av delefilter, nå med utjevning av bass før jeg gjorde noe annet. Forsåvidt riktig måte å gjøre det på, om man skal tro manualen, men det er best å begynne i feil ende for å få en mer utstrakt følelse av fremgang (dessuten er det mer lærerikt). Ignorer alt under 100 Hz – det er løgn og bedrag. Tilbake i lytteposisjonen er -3 dB rundt 40 Hz, og den store kulen rundt 75 Hz er en liten dip.

    Det begynner å ligne på noe, med stort og oppløst lydbilde og god bass og greier. Så langt liker jeg best Butterworth, selv om det jo er litt umoderne. (Jeg har ikke fått til dette Harsch-filteret.)

    1712601243399.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: kkj

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ingen grunn til å skjemmes over et Bw filter. Det hele avhenger av elementene du bruker, så det er bare å prøve seg fram.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter eksperimentering med delefilter. Den oransje er Linwitz-Riley på 1600 Hz fra forrige gang, mens de to under er det samme filteret (blått) og en annen variant med samme delefrekvens, men der alle korrigeringer er gjort av notch-filter (mens den forrige varianten også brukte et shelf-filter). Det gir litt jevnere frekvensgang 500–3000 Hz (og burde kunne gjøre det også andre steder). Og ja, nå står høyttalerne på et annet sted igjen.
    1712683792167.png


    Det jeg lurte på var om de to fremgangsmåtene ga store forskjeller i fase etc., og svaret er nei.

    1712684958554.png
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    En annen ting som måtte prøves ut var lineær Linkwitz-Riley 4. ordens, laget i RePhase som FIR-filtre.

    1713020839189.png


    Det fungerer tydeligvis, men når jeg slår på det FIR-baserte presetet, går slave-forsterkeren (høyre kanal) i mute. Så må jeg lirke den på igjen via USB. Omtrent like brukervennlig som Microsoft Teams.
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å ta seg greit ut i nærfelt i det minste. Nytt triks: Jevne ut respons visuelt med EQ i REW, og så overføre resultatene til Hypex Filter Design. Raskere og mer intuitivt, og dessuten blir resultatene nesten som beregnet. Nesten.

    1713460612243.png


    (Edit: Dette ble forresten for mørkt, og med 2 dB mindre demping av diskanten høres det bedre ut.)
     
    Sist redigert:

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    149
    Torget vurderinger
    1
    Altså: Fikler med EQ mot Harmans house curve (blå strek) til jeg får noe som ligner, justerer tilsvarende i Hypex Filter Design, måler, lytter litt. Dette ser jo etterhvert ganske bra ut, og høres også faktisk bra ut, men nå måtte jeg legge inn et 50 mikrosekunders delay i bassen fordi jeg fikk ca 90 ° faseforskyvning ved delefrekvensen.

    1713547159836.png


    Litt vattenfall for de som liker det:

    1713547637714.png


    Jeg tror mye av rotet i mellomtonen kan ordnes med mer solide stativer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn