Siste bom-kjøp.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
ErosLoveking skrev:
Steinar_Lund skrev:
Her kommer Kjetteri/Blasfemi/Vandalisme/Helligbrøde/Kirkebanning:
Johnny Cash: American Recordings, Solitary Man, The Man Comes Around, Unchained.
Det er skjærende falskt og en lidelse å høre på. Han klarer ikke å holde tonen mer enn i noen få sekunder før det sklir helt ut, og jeg har iallfall overhodet ingen glede av å høre på disse albumene.
Folk som Ole Paus og Neil Young m.fl. synger heller ikke akkurat klokkerent, men det har de forsåvidt aldri gjort, så det aksepteres lettere. Med Cash derimot, som i sine velmaktsdager hadde en svært så uttrykksfull og kraftig stemme, og sang virkelig bra, er det tragisk å høre de siste albumene hans. Etter min ringe mening, selvsagt ;).
Jeg blir vel nærmest lynsjet her på HFS nå, men det får våge seg. Enn så lenge er Norge et fritt land, hvor det er lov å mene hva man vil om Johnny Cash! ;D
Nakkeskudd ville vært å bruke for mye penger på en som deg.

Edit: Burde slenge inn en ;) så jeg ikke blir tatt for alvorlig og bokstavelig her.
Hvor mye koster en patron da? ;) Det blir forresten ikke nok med én patron. Jeg er nemlig halvt trønder, og det skal mer enn en kule til en trønder

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Steinar_Lund skrev:
ErosLoveking skrev:
Steinar_Lund skrev:
Johnny Cash: American Recordings, Solitary Man, The Man Comes Around, Unchained.
Det er skjærende falskt og en lidelse å høre på. Han klarer ikke å holde tonen mer enn i noen få sekunder før det sklir helt ut, og jeg har iallfall overhodet ingen glede av å høre på disse albumene.
Folk som Ole Paus og Neil Young m.fl. synger heller ikke akkurat klokkerent, men det har de forsåvidt aldri gjort, så det aksepteres lettere. Med Cash derimot, som i sine velmaktsdager hadde en svært så uttrykksfull og kraftig stemme, og sang virkelig bra, er det tragisk å høre de siste albumene hans. Etter min ringe mening, selvsagt ;).
Jeg blir vel nærmest lynsjet her på HFS nå, men det får våge seg. Enn så lenge er Norge et fritt land, hvor det er lov å mene hva man vil om Johnny Cash! ;D

Edit: Burde slenge inn en ;) så jeg ikke blir tatt for alvorlig og bokstavelig her.
Hvor mye koster en patron da? ;) Det blir forresten ikke nok med én patron. Jeg er nemlig halvt trønder, og det skal mer enn en kule til en trønder
;D
Vet jeg alt om. Er heltrønder i eksil.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
ErosLoveking skrev:
Steinar_Lund skrev:
ErosLoveking skrev:
Steinar_Lund skrev:

;D
Kjerringa mi er fra Hallingdal, der kniven sitter laust. Kan du toppe den? ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Steinar_Lund skrev:
ErosLoveking skrev:
Steinar_Lund skrev:
ErosLoveking skrev:
Steinar_Lund skrev:

;D
På Grønland/Oslo hvor jeg bor, kan vi alt om kniv, så ikke komme her og komme her. :-X :D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
ErosLoveking skrev:
Steinar_Lund skrev:
ErosLoveking skrev:
Steinar_Lund skrev:
ErosLoveking skrev:
Steinar_Lund skrev:

;D
På Grønland/Oslo hvor jeg bor, kan vi alt om kniv, så ikke komme her og komme her. :-X :D
OK jeg gir meg. Går og hører på musikk jeg. Og det blir ikke Johnny Cash! ;D

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Antall liker
2
Uff ja dette er bare trist:

Tenkte jeg skulle gi ett lite spett Norsk band en sjanse etter en jobb jeg gjorde som de var en artist innslagene på:

Gud bedre så flatt, tynt, igjenomsilet-av-råtten-billig-digital-teknologi, at det nytter faen ikke å prøve å høre på MUSIKKEN en gang.

AVBEFALES på det sterkeste.

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Selv om den nyeste Enya har fått glimrende omtale, så styr unna! Den er direkte kjedelig :'(

Kjøp heller de litt eldre utgivelsene av Enya eller Clannad!

U

utgatt60135

Gjest
Jeg så endel her skrøt veldig av Guided by Voices, så jeg skaffet meg "best of" (styrer som regel unna slike album). Men dette ble et regelrett bomkjøp. De likte jeg slett ikke...

Og lyden er bedriten... nesten vond...

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
C. Alshus skrev:
Enig her. Kjøpte denne uten å ha hørt den etter å ha lest flere gode anmeldelser. Musikk blottet for sjel og liv. Elendig lyd. Dere som anbefalte denne: Kiss my ass! ;)

M

musicus

Gjest
eneste grunn til at den ble kjøpt var at den var litt mindre kjedelig en noe som het Fleetfox, hørt det hele før...

mvh

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
ErosLoveking skrev:
MGMT-skiva er blant de beste i 2008.
Tydligvis mye forskjellig smak her. :)

Vet ikke hel om jeg tør å innrømme den siste ankomne i huset. Prisen å betale for å være åpen til sinns.
Må ihvertfall gjemmes for musikkpolitiet. :-[ :-[ :-[ :-[
Tror ikke begrepet "møl" yter den rettferdighet jeg satt igjen med etter to gjennomlyttinger igår. Musikk å sette på for å høre hvor "fint" anlegget spiller. Jeg banner i kjerka, tråkker på flere sitt favorittband, og sier at dette her er noe av det for jævligste jeg har spilt i heimen på lenge. :p :p :p
Musikalsk voldtekt av mine stakkars rør. Kort sagt: "piss kjedelig!"
NEI NEI NEI - Love over gold er jo en KLASSIKER!

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
yasman skrev:
ErosLoveking skrev:

Vet ikke hel om jeg tør å innrømme den siste ankomne i huset. Prisen å betale for å være åpen til sinns.
Tror ikke begrepet "møl" yter den rettferdighet jeg satt igjen med etter to gjennomlyttinger igår. Musikk å sette på for å høre hvor "fint" anlegget spiller. Jeg banner i kjerka, tråkker på flere sitt favorittband, og sier at dette her er noe av det for jævligste jeg har spilt i heimen på lenge. :p :p :p
NEI NEI NEI - Love over gold er jo en KLASSIKER!
Ja, så lenge det gjelder orginal innspillingen fra 1982, alt etter det er ganske så flatt!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Bruce Springsteen - Magic

om.s skrev:
Bruce Springsteen "Magic", ikke mye magi igjen der for meg :-\ .....

mvh
Denne var på salg nylig, og jeg kjøpte den. Jeg har sjelden vært så skuffet over lydkvaliteten. All dynamikk er drept. Jeg ble så skuffet at jeg gjorde noe jeg aldri har gjort før, jeg skrev et brev til selskapet som har mastret platen. Her er det jeg skrev:

Hi

I recently rediscovered my inner Bruce Springsteen fan this summer when I attended a concert here in Norway. Recently I bought the "Magic" CD, and looked forward to listening to it. I was disappointed. No dynamics in the music, only a brick wall of stressingly loud sound.

Then I looked inside the cover and was baffled to see Bob Ludwig as the responsible mastering engineer. I have grown to be sceptic about remasters, which usually tend to be less dynamic than the originals, but Bob has previously been able to keep most of the dynamics of the music, while keeping his remasters cleaner sounding than the original (probably by modest noise filtering).

I understand that a mastering engineer works with producers and artists to get to a final product, but as the professional part of this stage in the process, a good mastering engineer should be able to educate the artist and producers somewhat to what a good master should sound like in terms of dynamics.

These days the record industry is attacking file sharing of MP3s and claims that they are loosing sales. I will point out that these downloaders usually listen to music on small MP3 players with hardly any dynamic capabilities anyway. So with masters like this, there is no wonder that people don't hear the difference between MP3 on a MP3 player and an uncompressed CD on quality stereo equipment. My take on this is that the record industry is shooting itself in the foot by mastering CDs for MP3 players. This makes us CD buyers less satisfied, and in turn I buy fewer records. It is a shame, really, because I want to buy music on CD to get the greatest possible experience from the music. But as long as the CD sound is perfectly mastered to compress down to MP3, why bother buying the CD?

My syggestion to record labels that want to keep in tune with technology is this:
Create separate masterings for CD and MP3s.
Use the CDs dynamic range to its potential, don't compress it to make it "loud". The volume knob in a quality stereo makes us control the playback loudness ourselves.
For MP3, create a more compressed master in compliance with the limited dynamics capabilities of most MP3 players. Sell these as downloads on the Internet.
Selling BOTH CDs with great dynamics and MP3 files optimised for MP3 players will probably regain some of the lost market potential. If you agree, you should at least mention this to the people you work with when mastering new records.

I know you are probably getting tons of these emails from people that are not satisfied with your masters. But this seems like the only way to tell you that we are not satisfied. I will be more sceptic towards mastering efforts from Gateway Mastering in the future, and will probably only buy CDs mastered buy you if dynamics are getting thumbs up by serious reviewers.

Sound quality matters, please don't let producers and artists get control over what you know better. For this Springsteen record, all magic of the music is lost.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Denne er et veldig godt eksempel på overhypet musikk, ja. Det blir så åpenbart hva slags sound de prøver og ha for å være "in" osv. Utrolig lite nyskapning i den sjangeren der, selv om de liker å tro det selv.

Selv var jeg så heldig at platebutikken kjøpte forklaringen min dagen etter med at Ooops, kona hadde visst kjøpt ett eksemplar hun og, kan jeg bytte i noe annet?

musicus skrev:
eneste grunn til at den ble kjøpt var at den var litt mindre kjedelig en noe som het Fleetfox, hørt det hele før...

mvh

I

ijustpop

Gjest
MaHa skrev:
Denne er et veldig godt eksempel på overhypet musikk, ja. Det blir så åpenbart hva slags sound de prøver og ha for å være "in" osv. Utrolig lite nyskapning i den sjangeren der, selv om de liker å tro det selv.

Selv var jeg så heldig at platebutikken kjøpte forklaringen min dagen etter med at Ooops, kona hadde visst kjøpt ett eksemplar hun og, kan jeg bytte i noe annet?
De aller fleste butikker lar deg bytte en cd hvis du bare sier det som det er. "Kjøpte denne i går, hørte på den en gang, men likte den ikke i det hele tatt. Kan jeg bytte den til noe annet?" Hvis cd'en er pent behandlet og dermed er kurant vare som butikken fint kan selge videre får du som regel bytte. Trenger ikke kvittering heller.

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Amen til det MaHa. Kan ikke fatte og begripe at mange musikkanmeldere hadde denne høyt på lista over fjorårets beste plater.

Musicus: Gå og bytt plata mot nevnte Fleet Foxes. Den er 2000 ganger bedre og absolutt verdt å låne øre til. (Kan også kjøpes på vinyl direkte i nettbutikken til SubPop til 10$. Da får du også med EP'en Sun Giant og kode til å laste ned som mp3)

MaHa skrev:

musicus skrev:

mvh

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , den siste plata jeg kjøpte som var bedriten , må være Bruce Sprigsteen , live in italy 1993......på vinyl , BEDRITEN lyd , og låtene er jo gamle , gode de........men liksom ikke noe sjel i denne plata , som forøvrig sikkert er bootleg skive.

denne blir neppe slitt i coverets plastlomme engang , den skal få stå i fred i Springsteen samlingen , jeg har også kjøpt hans nyeste , den kan da gå an....men må innrømme det at Bruce nærmer seg stadig pensjonsalderen......og det gjør faenimeg stoffet på platene og-..........

Dancing in the dark.............så det holder også....

Neste plate kjøper jeg ikke !

Espen

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Jeg så endel her skrøt veldig av Guided by Voices, så jeg skaffet meg "best of" (styrer som regel unna slike album). Men dette ble et regelrett bomkjøp. De likte jeg slett ikke...

Og lyden er bedriten... nesten vond...

Hmmm

Usikker på hvilket forhold du hadde til GbV da du kjøpte plata, og hvilket forhold du (evt) har nå, men i alle fall...

Å slagge lyden blir vel litt småsært hvis du ikke vet ka det går i. GbV var vel de fremste eksponentene for lofi indierock store deler av 80 og 90 tallet, sammen med band som sebadoh, dinosaur jr og pavement. Husker ikke i farten hvilke låter som er på best of samlinga, men tror ikke den engang dekker det du ville karaterisert som det "værste" da ;)

GbV var et todelt band, i alle fall hva musikalske æraer angår. De tidlige tinga (med "dårligst" lyd), er klart best musikalsk. Etterhvert, etter den med "I am a tree" på (husker ikke tittel nå), gikk det bare raskere og raskere nedover, til de trynet totalt på slutten. Dessverre er nok denne perioden overrepresentert på best of samlinga.

Dessuten, GbV har vel gitt ut rundt 1000 låter tipper jeg, så at de har rasket sammen 20 av disse på en kjipasamling burde ikke vært bakgrunnen for dommen din.

Hvis du liker superfengende god pop/rock, og ikke er for opptatt av clean lyd, gi plater som "alien lanes" og "bee thousand" en sjanse. Magiske melodier i en herlig innpakning.

Fantastisk band, og personlig holder jeg en knapp på 80tallsplatene :) Men som sagt, fra isolation drills og utover ble det hardt å være gbv fan.

U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
Hmmm

Usikker på hvilket forhold du hadde til GbV da du kjøpte plata, og hvilket forhold du (evt) har nå, men i alle fall...
Hmm

Snakker om sola.... Jeg satt sjekket noe musikk i går kveld, og bestemte meg for å gi GbV en ny sjanse. Jeg lurte på om jeg har undervurdert dem. Nå står det "Bee Thousand" på handle lista mi for i dag. Kanskje den til og med kommer på beste fra 90 åra lista ::).

U

utgatt60135

Gjest
Lyttet hos platekompaniet, men syntes ikke det var rare greiene dessverre. Skjønte ikke helt hva som er så bra med plata :-\.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
ErosLoveking skrev:

Direkte fantastisk hvor ulik smaken kan være. Har du prøvd Dire-Straits-Dire Straits og misliker den også er det intet håp for at vi sammen kan nyte musikke over en er drink..
Men hva med Bonemassa You& Me??+
Sleiven

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
;D ;D ;D

Er ganske sosialt omgjengelig så det går nok greit.
Kan gjerne ha Dire Straits i det ene øret og Pink Floyd i det andre, tåler det.

Kommer nok til å kjøpe flere Dire Straits skiver, må bare fordøyes i små porsjoner. ;) ;) ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Æ'kke no' gæærn't med Dire Straits, eller Pink Floyd for den del.

Men jeg spilte ihjel disse platene rundt konfirmasjonstida (drøyt 20 år siden). Nå er det annet som gjelder.

Jeg liker forresten disse to best.

U

utgatt60135

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Men jeg spilte ihjel disse platene rundt konfirmasjonstida (drøyt 20 år siden). Nå er det annet som gjelder.
x2... (vel, etter konfirmasjonen da).

Dire Straits er passé.... for godt.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
1
Nå driter jeg sikkert på (plate)tallerken til opptil flere fans her inne, men Dire Straits var ikke så mye mer enn et godt pub-rock band, ispedd litt JJ Cale. Sånn sett likte jeg de 2 første albumene best. Resterende album, med gradvis mer innslag av keyboard og pop-flirt, har ikke tålt tidens tann like godt. I mine ører, da.

Just for the record: Jeg kjøpte alle albumene i realtime, og de ble da spilt titt og ofte. Så dette skrevet i etterpåklokskapens klarhet. 8)

Beklager OT.

Mer OT:
ROCK-QUIZ: Hvem skrev og spilte gitar på låta Private Dancer til Tina Turner?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
ikke forstår jeg hvordan oppegående musikkelskere som det er en del av i denne tråden kan ha så mange bomkjøp. Men det er nå så.

Private dancer mener jeg og huske ble laget av Mark Knopler. Gitaren ble spilt av Jeff Beck.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.190
Torget vurderinger
1
Tubesnake skrev:
Øystein Sunde?
;D

rolfozzy skrev:
Private dancer mener jeg og huske ble laget av Mark Knopler. Gitaren ble spilt av Jeff Beck.
Ja. At Knopler hadde laget sangen, det viste jeg, og hver gang jeg har hørt den så har jeg tenkt "det der er sannelig en god gitarsolo". Men så oppdaget jeg nylig at det var ingen ringere enn Jeff Beck! Låten skulle egentlig vært med på Love Over Gold, men ble droppet pga femi tekst.

Wiki: Privat Dancer

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
Tubesnake skrev:
Øystein Sunde?
;D

rolfozzy skrev:
Ja. At Knopler hadde laget sangen, det viste jeg, og hver gang jeg har hørt den så har jeg tenkt "det der er sannelig en god gitarsolo". Men så oppdaget jeg nylig at det var ingen ringere enn Jeff Beck! Låten skulle egentlig vært med på Love Over Gold, men ble droppet pga femi tekst.

Wiki: Privat Dancer
Jeg likte bedre, mye bedre, Ike & Tina Turner enn Tina Turner solo. Men det er nå så. Men jeg har full forståelse for at dama ville vekk fra mishandlinga til Ike.

Men musikalsk er det en kraftig nedtur med Tina Turners soloplater i forhold til utgivelsene med Ike. Ifølge min mening.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Enig med siste taler.
Tina Turner solo er et langt musikalsk gjesp. Ike & tina Turner, derimot, var dynamitt.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
rolfozzy skrev:
Hadde tro på at Springsteens Magic ville vokse etter noen spillinger. Det har ikke skjedd, heller motsatt.

Plant & Krauss, tja. Ikke en slik stor plate som ventet etter så gode kritikker. Må være at det er Plant som gjør uventa ting. Men jeg kan vel ikke kalle den et direkte bomkjøp, men grei nok og høre på. Artig produksjon, litt 50talls lyd. Terningkast fire holder.
Her er vi helt på linje, rolfozzy. Magic er en drittinnspilling. Mulig musikken hadde vært bedre om innspillingen hadde vært det. Plant&Krauss er grei, men veldig oppskrytt, IMHO. Plants "now and zen" kjøpte jeg også for lenge siden, en gang før jeg visste bedre. Plant er tross alt bedre sammen med Krauss.

V

vredensgnag

Gjest
Estherorkester - Why we woo.
Fryktelig dårlig produsert og arrangert, av det som faktisk er en utrolig artist live. Merkelige feilgrep i studio. Avbefales.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
ErosLoveking skrev:

Hmmm... For meg er den en klassiker. Men det kommer litt an på hvilken mastring du har. De såkalte "remasterne" er ikke de verste av arten, men yter ikke originalmasteren rettferdighet.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.694
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:

Det er da vel ikke noe nytt at Dire Straits er gørr kjedelig. Det er vel den almenne oppfatning at de er selve definisjonen av døll og stort sett kjøpes av folk som igrunnen ikke liker musikk.
De har forøvrig laget verdens dårligste hitlåt; "money for nothing" (er det det den heter?). Det er ingen låt; bare et komp - prøv å plystre den! ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Voff skrev:
prøv å plystre den! ;D
Går fint det. Litt på samme måte som det går helt fint å danse swing til ACDC.

Er for øvrig enig i at "Money for Nothing" ved gjentatt gjennomlytting raskt blir et kommerst gjesp, men nekter å definere hele Dire Straits-discografien ut fra en låt. Tenk om man skulle definere Marillions musikk ut fra "Kayleigh". Hjelp.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
"Communique" er egentlig det eneste albumet jeg klarer å spille. Har ikke debutalbumet dog.
Resten vil jeg helst putte bakerst i glemmeboka.

Forøvrig er jeg av den oppfatning at totalopplevelsen blir bedre ved gode pressinger, men det musikalske innholdet (det som rører ved meg) forblir det samme uansett hvor audiofil utgaven er.

BM. "Fortsatt ikke DS-fan"

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Debutalbumet og Communique liker jeg godt samt BBC live fra samme tidsperiode. Resten er kjedelig. Utrolig skuffende husker jeg når Making Movies ble kjøpt med min 16-17 åring økonomi. Making Movies er ikke så værst må jeg innrømme

Topp Bunn